• 0

Onduidelijkheid wetgeving toevoeging vitaminen aan voedingsmiddelen

Beste ondernemers, 

 

Voor een product wil ik vitamine D en foliumzuur toevoegen i.v.m. de doelgroep. In de Verordening (EG) Nr. 1925/2006 staat netjes dat het in de volgende verbindingen is toegestaan Vitamine D: cholecalciferol of ergocalciferol, Foliumzuur: pteroylmonoglutaminezuur. Goed, er staat nergens wat de minimum- en maximumhoeveelheden zijn voor deze vitaminen. In de Verordening wordt ik verwezen naar het Communautair repertorium, kan ik nergens vinden. 

 

Wel heb ik andere bronnen gevonden, namelijk het RIVM en de Staatscourant waarbij wordt gezegd dat een dagdosering van het product maximaal 1x de ADH van desbetreffende micro-voedingsstof mag bevatten. MAAR voor bepaalde vitaminen zoals vitamine D en foliumzuur moet er door de fabrikant een verzoek van ontheffing worden ingediend bij de Ministerie VWS.

 

Allereerst wil ik vragen of ik het zo goed begrepen heb? Aangezien ik door de war was bij mijn zoektocht. Volgens het Voedingscentrum mag er 100 mcg per 100 kcal foliumzuur. Maar goed dat lijkt me geen goede bron voor wetgeving. 

 

Vervolgens (als ik het goed begrepen heb)  vroeg ik me af of iemand eerder ervaring heeft met het dienen van een verzoek bij de Ministerie VWS? Niet zo zeer voor deze voedingsstoffen maar in het algemeen. Kan ik dit zelf indienen? Is er een format/voorbeeld te vinden? 

 

 

Of kennen jullie iemand anders (van de forum) die mij kan helpen? Ik zou het enorm waarderen!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.