• 0

Relatiebeding in overeenkomst

Hoi,

 

Ik heb even een vraagje over jullie ervaringen met betrekking tot een relatiebeding in een overeenkomst. Ik ben in gesprek met een opdrachtgever die mij een overeenkomst heeft aangeboden met een relatiebeding van 5 jaar voor alle directe relaties van deze opdrachtgever. Nou is het zo dat deze opdrachtgever eigenlijk een beetje in hetzelfde vaarwater zit als ik, alleen dan op iets grotere schaal. Zij voeren opdrachten uit voor derde partijen binnen de technische sector. Het wereldje waar ik in zit is ook relatief klein, waarmee ik dus in mijn ogen mijn ondernemingsvrijheid beperkt zal gaan worden. Het liefst zou ik een relatiebeding tekenen die enkel geldt voor de eindklanten van mijn opdrachtgever waar direct mee in contact kan komen. Ben alleen bang dat deze opdrachtgever hier niet akkoord mee zal gaan.

 

Hoe gaan jullie hier mee om? En wat is hierin reëel? Het gaat in eerste instantie om een opdracht van maximaal 40 uur, maar er is een grote kans dat dit in de toekomst verder uitgebouwd kan gaan worden. Maar dan vind ik persoonlijk 40 uur behoorlijk zwaar wegen tegen een relatiebeding van 5 jaar.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

5 jaar is absurd lang.. en alle relaties ook, dat is als een muizenval.. hoe moet jij weten wat klanten van x zijn.. 

Wat ik algemeen acceptabel vind in dienstverlening is 12 maanden voor organisaties waar je voor gewerkt.

Daarvan kun je het weten en is er daadwerkelijk risico op omzetschade als jij na een eerste klus daar de opdrachten rechtstreekz gaat doen..

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de adviezen. Ik heb inmiddels aangegeven niet akkoord te gaan met de gestelde voorwaarde. Inmiddels hebben ze een aanpassing verricht aan de overeenkomst en een nieuw voorstel gedaan. Enkel een relatiebeding voor de betreffende eindklant voor de duur van 5 jaar. Ik denk dat ik hier wel akkoord mee kan gaan, ook al vind ik die 5 jaar nog in mijn ogen niet reëel.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Bob de Bouwer zei:

Ik denk dat ik hier wel akkoord mee kan gaan, ook al vind ik die 5 jaar nog in mijn ogen niet reëel.

 

Waarom zou je er dan wel mee akkoord gaan. Als een klant mij aanvullende inkoopvoorwaarden wil opleggen is dat direct al een no go. Voorbeeld ik hanteer een betalingstermijn van 14 dagen (en tot 30 dagen doe ik niet moeilijk) maar het gebeurt ook dat klanten in hun voorwaarden 60 dagen hebben staan. Die laat ik gewoon schieten. (ik ben geen bank)

 

En relatiebedingen!! ik werk voor iedereen behalve in onderaanneming.

 

Op 31-7-2019 om 23:14, Bob de Bouwer zei:

om een opdracht van maximaal 40 uur, maar er is een grote kans dat dit in de toekomst verder uitgebouwd kan gaan worden.

 

Een relatiebeding accepteren bij "er is een grote kans"  en "in de toekomst uitgebouwd kan worden" is niet meer dan een lege eierdop. Zoals Steven al aangeeft niet doen dus.

 

Link naar reactie
  • 0
20 minutes ago, henkh said:

En relatiebedingen!! ik werk voor iedereen behalve in onderaanneming.

 

Onderaanneming is in de sector waar ik actief ben vrij gebruikelijk. Gaat om productontwikkeling binnen de technische sector waarbij in projectverband gewerkt wordt aan projecten van enkele weken tot meerdere jaren. Deze projecten worden dan uitgevoerd door projectteams van vast personeel, tijdelijk personeel en zzp of via detachering (onderaanneming). Maar dit mag je volgens mij geen volledige onderaanneming noemen aangezien niet het volledige project naar mij toe geschoven wordt, maar slechts een klein deel van de ontwikkeling van het product.

 

Maar het is een deze situatie zo dat het bedrijf dat mij benaderd heeft een product ontwikkeld voor haar eindklant. Ik zal dan waarschijnlijk in deze situatie ook geen contact hebben met de eindklant.

 

Ik zal proberen om morgen of eventueel maandag nog even contact zoeken met een jurist of het juridische loket om te informeren wat hier wettelijk gezien wel en niet in mag. Ik ga er voor nu even vanuit dat er geen wettelijk tijdbeperking zit op een relatiebeding (ook niet voor medewerkers in direct dienstverband) en dat er in een overeenkomst tussen een opdrachtgever en een zzp-er eigenlijk opgesteld kan worden waar beide partijen akkoord mee willen gaan.

Link naar reactie
  • 0

Wettelijk gezien zijn geen (tijds)beperkingen bij afspraken tussen 2 ondernemers, het gaat erom wat redelijk is.

 

In een voorbeeld waar je projecten van meerdere jaren met technische innovaties hebt kan ik me nog iets voorstellen dat de relatiebeding termijn lang is omdat iemand die mee bouwt aan een een product natuurlijk ook uitermate geschikt is om dat tijdens de levensduur te onderhouden vanwege de kennis van het prodcut.
Het verdienmodel bij productontwikkeling is toch vaak dat je tijdens de ontwikkeling niet al te veel verdiend maar dat je uiteindelijk via onderhoudscontracten toch een mooi rendabel project neer kunt zetten.

Maar als jij nu als dienstverlener, een klein deel doet en eigenlijk geen contact hebt met de eindklant dan lijkt 5 jaar wel wat lang. Ik zou voor mijzelf een afweging maken of je door een dergelijk lang beding niet een omzetkans wegneemt voor jezelf.. Dat kan ik niet beoordelen, het kan net zo goed zijn van niet.

Algemeen gesteld voor een opdracht van 40 uur 5 jaar lang beperkingen dat klinkt niet heel reeël, zou je een half jaar tot een jaar voor dezelfde partij/klant werken dan kan ik me er iets bij voorstellen omdat er dan wel ook een goede relatie met de eindklant kan ontstaan waarbij de opdrachtgever zijn klanten wil afschermen.

Voor zulke korte projecten is 1 jaar of misschien 2 jaar een meer reeële optie.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.