• 0

Hallo,

Ik heb sinds 4 maanden een bedrijf met een compagnon als rechtsvorm VOF.

Nu zijn wij echt een leek op het gebied boekhouding.

We doen het als volgt: alles wat wij kopen gooien we de bon van in een map. En van wat we verkopen gooien we de factuur van ook in de apparte map. Dit leggen we bij de boekhouder neer en die doet onze btw aangifte. Dat is eigenlijk het enige wat we doen en bijhouden. Maar nu hoor ik overal dat er veel regeltjes en dingen zijn. 

Bijvoorbeeld: ik heb een bedrijfsauto prive gekocht die ik prive en zakelijk gebruik. Ik rij wel het voordelige belasting tarief (grijs kenteken) wat moet ik nu allemaal precies bijhouden? En kan ik bijvoorbeeld reparatie of onderdelen voor de auto ook de btw van terugvragen?

 

En wij kopen geregeld nieuwe machines (metaalbedrijf) . Hier vragen we de btw van terug maar nu hoor ik dat je hierop af moet schrijven om de winst te drukken, en zo hoor ik veel meer van deze trucjes.

Volgens mij zijn er veel meer van deze dingen waar wij het halve verhaal maar eens van gehoord hebben maar het niet snaporn of weten. Ik zou graag eens een lijst hebben of een uitleg van wat we allrmaal precies moeten weten en doen.

Alvast bedankt.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/61525-ondernemer-maar-leek-met-boekhouding/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL, maar...

Ondernemen is voornamelijk zelfredzaam zijn,  dus het advies is toch om jezelf snel te bekwamen in het zeer belangrijke  aspect boekhouden door bijvoorbeeld een cursus te gaan doen.  Op HL doen we niet aan cursussen, wel aan hulp bij specifieke vragen,  maar dan dien je over een degelijke basiskennis te beschikken.  Boekhouden bestaat ook niet uit 'trucjes', je bent wettelijk verplicht een boekhouding te voeren waaruit blijkt hoeveel belasting je verschuldigd bent. Het missen van kennis kan dus betekenen dat je risico's loopt op boetes e.d.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

Schakel een boekhoudkantoor of accountant in. Ik ben ook geen held in administratie, maar een beetje basis zoals alles zelf in een administratie programma invoeren dien je wel zelf te kunnen. Ja boekhouder / accountant kost  wat. Maar levert je ook wat op

  • 0
5 uur geleden, Cortenstaal zei:

Volgens mij zijn er veel meer van deze dingen waar wij het halve verhaal maar eens van gehoord hebben maar het niet snapen of weten. Ik zou graag eens een lijst hebben of een uitleg van wat we allemaal precies moeten weten en doen.

Onder verwijzing naar de reacties,  maar vooral naar de forumregels gaat dit topic op slot,  hier is HL niet voor bedoeld. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 28 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.