• 0

Fiscale gevolgen verandering in aandeelverdeling kort na opstart BV

(aangepast)

Beste mensen, 

 

Ik zit met een situatie waar ik even naar oplossingen aan het oriënteren ben, ik zal het kort uiteenzetten.

 

Met mijn zakenpartner ben ik een BV gestart 3 maanden geleden, gestart met aandeelverhouding ik 40 hij 60%. Nu bij nader in zien zijn we het er beide over eens dat we toch op 50/50 hadden moeten starten. Ik vraag me alleen af of ik dit zo maar kan 'corrigeren'.

 

De BV heeft inmiddels wat opstart activiteiten gedaan, zoals een lening van de partner op de balans staan, en heeft van dat geld 2 kleine auto's gekocht, maar er is nog géén 1 factuur verstuurd en dus geen euro omzet gemaakt, alleen (opstart) kosten.

Feitelijk is het dus een negatief resultaat voor zover, en de enige activa (2 kleine auto's) worden weer afgezet tegen de lening van dezelfde grootte.

 

- In hoeverre moet ik mij zorgen maken over fiscale gevolgen wanneer ik via de notaris de aandelen overneem van van partner om zo naar 50/50 te gaan, bedrijfswaarde lijkt mij nog nihil in deze opstart fase namelijk mede doordat het pas net gestart is (dus nog geen waarde in merk-waarde of klant-netwerk), of moet ik er serieus werk van gaan maken?

 

- Moet ik dit los van bij de notaris en in mijn eigen boekhoud pakket/accountant ook nog melden bij de belastingdienst?

 

Bedankt!

 

 

aangepast door Vertigo11
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De notaris zal de aandelenoverdracht moeten regelen.

Die zal vragen om een (overname) balans.

 

Voor de (vennootschaps)belasting van de onderneming heeft het geen enkel gevolg en voor die van de aandeelhouders (zeker als het in hetzelfde jaar is), ook niet.

De belastingdienst wordt middels de aangiften van de onderneming en diens aandeelhouders geinformeerd.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.