• 0

Begin balans op nul zetten (volledige reset)

Ik heb een wel heel bizarre situatie gecreëerd met boekhouden waar ik niet meer uit kom. Het begon allemaal met Yuki. Daar heb ik mijn administratie 3 jaar aan toevertrouwd. Ik ben daar weg gegaan begin 2015 na het opleveren van mijn jaarcijfers van 2014. Toen ik in 2016 een nieuwe boekhouder vroeg mijn jaarcijfers te maken, kreeg ik te horen dat er niets van de eindbalans klopte van Yuki. Er stonden crediteuren en debiteuren open die niet meer te traceren waren in mijn bankrekeningen.

Daar begon eigenlijk alle ellende mee. Ook de volgende boekhouder (constateerde ik achteraf toen ik er zelf in ging duiken) heeft met cijfers zitten schuiven om de balans kloppend te maken. In 2017 heb ik er een andere boekhouder naar laten kijken. Hij constateerde dat het goed fout zat maar dat hij ook niet wist hoe dit nu op te lossen.

Ik ben nu met de cijfers van 2018 bezig. Mijn 2018 boekhouding is 100% kloppend. Kruisposten precies in evenwicht, bankrekeningen correct, crediteuren en debiteuren correct. Maar die eindbalans van 2017 is gewoon een puinhoop. (Mocht er iemand van de belastingdienst meekijken: BTW aangifte, inkomsten en uitgaven kloppen als een bus en alles gaat via de bank dus het is niet dat ik te weinig belasting betaal) En ik kom er met de belastingaangifte niet uit, aangezien dat systeem naar een evenwicht in de balans kijkt.

Ik kom dus met geen mogelijkheid van die scheve balans af. Mijn vraag is, kan ik niet gewoon met een schone balans beginnen? Of een andere tip?

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0
26 minuten geleden, ghp1974 zei:

Ik kom dus met geen mogelijkheid van die scheve balans af. Mijn vraag is, kan ik niet gewoon met een schone balans beginnen?

Ja hoor, dat kan.

In de aangifte IB krijg je altijd de vraag of het eigen vermogen van uw bedrijf, plus de reserves, op 1 januari en 31 december van het afgelopen jaar aan elkaar gelijk zijn.

Als je hier nee aanvinkt, dan krijg je verderop in het aangifteformulier de mogelijkheid om de correcte beginbalans in te vullen.

Als het verschil niet al te groot is - enkele tientallen euro’s - dan hoor je niets meer van de Belastingdienst. Als de bedragen wel erg veel elkaar verschillen dan zal de Belastingdienst om extra informatie vragen en je waarschijnlijk verplichten om een nieuwe aangifte van het afgelopen jaar in te dienen.

Geen paniek dus.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
5 uur geleden, ghp1974 zei:

Toen ik in 2016 een nieuwe boekhouder vroeg mijn jaarcijfers te maken, kreeg ik te horen dat er niets van de eindbalans klopte van Yuki. Er stonden crediteuren en debiteuren open die niet meer te traceren waren in mijn bankrekeningen.

Vreemd verhaal ... als betalingen niet te traceren zijn op de bankrekeningen - zakelijk en privé - dan zijn ze óf niet betaald óf contant betaald en u bent degene die dat kan vertellen ... de boekhouder moet er dan wel naar vragen.

Ook de volgende boekhouder (constateerde ik achteraf toen ik er zelf in ging duiken) heeft met cijfers zitten schuiven om de balans kloppend te maken. In 2017 heb ik er een andere boekhouder naar laten kijken. Hij constateerde dat het goed fout zat maar dat hij ook niet wist hoe dit nu op te lossen.

Ook een vreemd verhaal, of eigenlijk twee vreemde verhalen.

Essentieel voor een goed boekhouding zijn de volledige inkoop- en verkoopfacturen, alsmede de bank- en kasboeken. Een balans kloppend maken betekent dat er boekingen zijn die niet correct zijn ingevoerd. Een gebrek aan kennis of gemakzucht van desbetreffende boekhouders.

Aan het einde van elk boekjaar zal de boekhouder een lijst van vragen naar u toesturen als de antwoorden niet uit de administratie te halen zijn.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

• 0

Ben het met Cosara eens, vreemd dat het allemaal niet te traceren is, zeker bij relatief eenvoudige boekhoudingen waar alles via de bank verloopt zou je zelfs nu (met bankafschriften of download transacties moeten kunnen terughalen hoe de boekhouding is verlopen.

Ook vreemd dat de eindbalans klopt als een bus, volgens eigen zeggen maar er onduidelijkheid is over de begin balans. Dat is vrijwel onmogelijk...

De begin balans van de bankrekening, debiteuren en crediteuren zijn het startpunt van de eindbalans van 2018 als de eindbalans precies klopt dan moeten er onderweg dus boekingen gemaakt zijn in 2018 die zorgen dat de fouten in de eindbalans 2017 ge-elimineerd worden..

• 0

Dank voor jullie antwoorden. De ellende begint bij Yuki in 2014. Ik heb daar nog wel de gegevens van. Toendertijd heb ik er dagen in gestoken en alles wat ik kon vinden aan de boekhouder gemeld. (Hier heb ik nog records van). Toen hij in 2016 de jaarcijfers opleverde dacht ik dat het allemaal wel goed zat. Maar toen ik in 2017 zelf de jaarcijfers ging doen en me voor het eerst ging verdiepen in de balans, constateerde ik dat er voor 15000 aan grootboekrekeningen gecorrigeerd waren met als tegenrekening kapitaal. Wat is nu wijsheid? Maar zo laten? Als ik er twee weken in steek kan ik er denk ik wel weer een kloppend geheel van maken.

Dan moet ik dus de boekhouding van 2014 van Yuki opentrekken en daar beginnen. Maar is dit 2 weken waard? Of het vinkje bij de belastingdienst aanvinken, corrigeren en als verklaring dit drama melden? Wat gebeurt er dan? Nogmaals ik weet 100% zeker dat ik alle btw betaald heb en debiteuren en crediteuren volledig waren. Dat bedoelde ik met  dat het klopt als een bus.

• 0

Nogmaals ik weet 100% zeker dat ik alle btw betaald heb en debiteuren en crediteuren volledig waren. Dat bedoelde ik met  dat het klopt als een bus.

De Winst- en Verliesrekening zal wel kloppen ... dat is  een kwestie op optellen en aftrekken ... en dat kunnen de meesten onder ons wel. Daarmee klopt de btw ook wel, en de winst eveneens.

De balans is een ander verhaal ... dat is een kwestie van verdelen van bezittingen en schulden. Bij een verkeerde verdeling krijg je dus een verschil tussen de fiscale winstberekening die niet gelijk is aan het saldo van de winst- en verliesrekening. ... en dat verschil wordt met creatief boekhouden kloppend gemaakt. Voor kleine bedrijven niet zo interessant ... voor de Belastingdienst ook niet.

Wat is nu wijsheid? Maar zo laten?

Ik weet niet met welke posten is geknoeid, en voor hoeveel, maar voor de btw en de winst zal het waarschijnlijk niet zoveel uitmaken. Corrigeer de beginbalans van 2018 en wacht af of je van de Belastingdienst bericht gaat krijgen ... anders dan een definitieve aanslag voor 2018.

• 0
  • 0
(aangepast)

De balans is een ander verhaal ... dat is een kwestie van verdelen van bezittingen en schulden. Bij een verkeerde verdeling krijg je dus een verschil tussen de fiscale winstberekening die niet gelijk is aan het saldo van de winst- en verliesrekening. ... en dat verschil wordt met creatief boekhouden kloppend gemaakt. Voor kleine bedrijven niet zo interessant ... voor de Belastingdienst ook niet.

Dank je Cosara, dat stelt me enigszins gerust. Ik heb zojuist de aangifte compleet gemaakt. Uiteindelijk nog voor een kleine vakantie aan waarde moeten verschuiven in de balans. Geen schoonheidsprijs maar het viel allemaal mee.

Wat Yuki betreft; Het voorbeeld van Herman zegt genoeg. Hoewel het vast niet allemaal kommer en kwijl zal zijn, anders zouden ze niet bestaan.

Hartelijk dank voor de reacties!

aangepast door ghp1974
  • 0
Op 5-8-2019 om 03:56, ghp1974 zei:

Maar toen ik in 2017 zelf de jaarcijfers ging doen en me voor het eerst ging verdiepen in de balans, constateerde ik dat er voor 15000 aan grootboekrekeningen gecorrigeerd waren met als tegenrekening kapitaal.

Oei! Dat kan toch best betekenen dat de winst in die jaren 15k te hoog of te laag was! 

Oud dossier uit mij praktijk ging om een café waarbij de boekhouder elke transactie zonder bon of factuur op het kapitaal boekte als privé opname. Oftewel, het waren weldegelijk kosten voor de zaak, maar wegens het ontbreken van een factuur of bon werden deze kosten, zonder vragen te stellen,  geboekt als privé uitgaven en dus ten laste van het kapitaal. 

Daardoor was de winst tienduizenden euro's te hoog! Pas na grondig onderzoek (ondernemer had ook echt steken laten vallen) konden we het grootste deel van die uitgaven alsnog onder de kosten brengen en zo de winst corrigeren over de afgelopen drie jaar. 

Ik zou in jouw positie toch willen weten waarom er voor 15k gecorrigeerd is op het kapitaal! Rechtzetten van debiteuren en crediteuren is niet zo erg, maar als de correcties in de winst zitten wel.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar