• 0

Emigratie naar Spanje met holding BV, werk BV in NL laten

Momenteel ben ik woonachtig in Nederland en heb hier een vast dienstverband. Daarnaast heb ik een samen met een vriend een online zaak welke niet al te veel arbeid vergt. Dit is vormgegeven in een werk BV waar we allebei 50/50 inzitten via onze holding bv's.

 

Nu is het voor mij fiscaal erg interessant om te verhuizen naar Spanje mbt het salaris uit dienstverband, maar zou idealiter ook doorgaan met ondernemen. Het hoeft niet op de fiscaal meest aantrekkelijke manier, als het maar kloppend is wat betreft de fiscus. Heb al een aantal topics hier gevonden, maar deze lijken niet helemaal op mijn situatie toepasbaar.

 

- Klopt mijn veronderstelling dat ik mijn holding bv mee kan verhuizen naar Spanje, en dan vanaf daar het werk kan blijven doen voor de werk bv die in Nederland blijft? Mijn vriend blijft immers hier met zijn holding bv, en de werk bv laten we op een NL adres ingeschreven staan.

 

- De winsten van de werk BV zullen in Nederland dan belast zijn, maar als ik management fees overmaak naar de holding BV in Spanje worden die dan aldaar belast zijnde loon?

 

- Heeft een holding BV in Spanje en een holding BV in Nederland nog verdere complicaties aangaande de aangifte voor de werk BV?

 

- Iemand enig inzicht in hoeveel rompslomp het verhuizen van een BV naar Spanje is? De inkomsten zijn ook niet van dergelijke proporties dat het enorme account kosten ed gaat rechtvaardigen, dan zou ik eerder voor liquidatie of verkoop van aandelen gaan.

 

Alvast bedankt voor de input! Wordt er via Google niet heel veel wijzer van, dus hoop dat iemand alhier ervaring heeft.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom zou jij je BV gaan verhuizen en niet op het adres van de werk My. ingeschreven laten staan?

 

Zolang je inkomsten/ werk in Nederland verdient en je ook in Nederland belasting betaald  (I.B. e.d.) is de enige verandering dat de holding een bestuurder heeft die in het buitenland woonachtig is.

 

De (fiscale) zaken veranderen als jij inkomsten gaat krijgen in Spanje door meer dan 18 uur in Spanje gaat werken.

Dan ga je volledig onder de Spaanse belastingwetgeving vallen, ook met je inkomsten uit de BV.

Er zijn dan risico's van dubbele belasting maar daarover zijn tussen Nederland en Spanje afspraken gemaakt om dubbele  belasting te voorkomen.

De belastingdienst kan je daarover informeren.

 

Zelfs je ziektekosten verzekering kun je gewoon in Nederland aanhouden. vaak dien je voor bepaalde zaken, tegen een laag tarief, je in Spanje aanvullend te verzekeren.

De SVB en je zorgverzekeraar kunnen je daarover informeren.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie. Echter is het er mij juist om te doen dat het loon dat ik in Nederland verdien juist in Spanje belast wordt. Zodoende zal ik ook echt emigreren en alleen daar woonruimte aanhouden. Wanneer ik dan nog een BV uit Nederland bestuur is dat natuurlijk 'raar'. Belastingdienst zal namelijk vast bewijs willen zien dat ik echt in Spanje woon, en als ze dan in de administratie hebben dat ik nog een BV uit Nederland bestuur rijmt het verhaal niet.

 

Zou ik bijvoorbeeld ook mijn vader als bestuurder kunnen aanstellen van de BV? Dan blijft het eigendom van mij, maar doet hij de bestuurszaken vanuit hier. Gaat om een tijdelijk traject van +/- 2 jaar, dus bij terugkomst pak ik de bestuurdersfunctie dan op. Kan de BV dan eventueel op zijn adres inschrijven. Scheelt in ieder geval wat notaris kosten en accountant rompslomp van een aandelen overdracht.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.