• 0

Nieuwe KOR interessant voor ondernemers?

Lees ik het nu goed, en is het voor ondernemers interessant om de KOR gewoon te proberen, ook al weet je dat je meer dan 20k omzet gaat maken?

 

De eerste 20k vrij, hoewel wat lastiger administreren omdat je geen btw kunt heffen en verrekenen (toch?), en vanaf de 20k grens ga je door zoals je nu doet. Dit mag je dan de komende 3 jaar niet meer doen, maar geeft je mogelijk voordeel het eerste jaar?

 

Iemand die het voor me kan toelichten, wellicht met fictieve cijfers of het ook echt direct geld oplevert?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Op 6-8-2019 om 12:33, TonyBalony zei:

Lees ik het nu goed, en is het voor ondernemers interessant om de KOR gewoon te proberen, ook al weet je dat je meer dan 20k omzet gaat maken?

Daar hangt dus van je situatie af. Had je vorig jaar < €20.000 omzet?

 

Let ook op dat je je verkoopprijs moet verhogen als je te maken hebt met inkoop (om dezelfde marge te houden). Want de inkoop-btw die je betaald mag je niet terugvragen. En je factureert zonder btw. Dat is voor je zakelijke klanten dus ongunstig.

 

De nieuwe regeling is dus niet net als de oude, dat je verkoop-btw in je zak kunt steken en inkoop-btw af kunt trekken. Je kunt er dus niets mee 'verdienen'.

Link naar reactie
  • 0

Nieuwe kleineondernemersregeling (vanaf 1 januari 2020) en verder ...

Voorbeelden nieuwe kleineondernemersregeling (KOR)

Voorbeeld: onderaannemer in de bouw, btw verlegd.  Het douceurtje hierbij is dat de verlegde btw niet in de berekening wordt meegewogen.

 

34 minuten geleden, Rik · zei:

Let ook op dat je je verkoopprijs moet verhogen als je te maken hebt met inkoop (om dezelfde marge te houden).

Want de inkoop-btw die je betaald mag je niet terugvragen.

En je factureert zonder btw.

Dat is voor je zakelijke klanten dus ongunstig.

... of met minder winst genoegen nemen om je zakelijke klanten te behouden.

Rommelen in de marge krijgt anno 2020 een extra betekenis.:classic_cool:

 

Misschien is de nieuwe regeling een tegemoetkoming aan de vele gelegenheidsondernemers, zonnepaneelondernemers en pensionado's die als consultant aan het werk zijn gegaan.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Cosara zei:

Misschien is de nieuwe regeling een tegemoetkoming aan de vele gelegenheidsondernemers, zonnepaneelondernemers en pensionado's die als consultant aan het werk zijn gegaan.

Ik had geloof ik gelezen dat zonnepaneelondernemers niet in aanmerking komen voor de nieuwe regeling.

 

Hoe dan ook is die nieuwe regeling voor B2B eigenlijk neutraal. Het is voor een ondernemer niet interessant omdat je er ook niets mee opschiet (behalve dan de minder administratie maar die is bij <€20.000 natuurlijk toch al niet zo veel).

 

Voor B2C kan het interessant zijn als je dus (veel) marge hebt tussen inkoop en verkoop (weinig inkoop-btw, lees eigen werk). Je prijzen kunnen dan lager zijn omdat je geen btw rekent wat voor consumenten interessant is.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Rik · zei:

Let ook op dat je je verkoopprijs moet verhogen als je te maken hebt met inkoop (om dezelfde marge te houden). Want de inkoop-btw die je betaald mag je niet terugvragen. 

 

22 minuten geleden, Rik · zei:

Hoe dan ook is die nieuwe regeling voor B2B eigenlijk neutraal.

 

Dit lijkt me in tegenspraak met elkaar.

De nieuwe regeling is ongunstig als je met name ondernemers als klant hebt.
De betaalde BTW gaat immers van je marge af.
Als je de verkoopprijs daarmee verhoogt, is dat weer ongunstig voor je klanten.

 

Ik zie wel mogelijke voordelen als je met name particulieren als klant hebt.

Je kunt dan je verkoopprijs verhogen (met maximaal de BTW) zonder nadeel voor de klant.

Je marge wordt dan groter. 

aangepast door Lex van Roode

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 1
10 minuten geleden, Lex van Roode zei:

Ik zie wel mogelijke voordelen als je met name particulieren als klant hebt. 

Je kunt dan je verkoopprijs verhogen (met maximaal de BTW) zonder nadeel voor de klant.

Je marge wordt dan groter. 

Dan moet iedere B2C-er dat wel consequent toepassen ... zo niet dan prijs je jezelf uit de markt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Lex van Roode zei:

Dit lijkt me in tegenspraak met elkaar.

Oeps. Ja. Daar heb je natuurlijk gelijk in.

Voor B2B is het dus (veel) nadeliger dan de oude regel. Zelfs nadeliger dan de regel niet toe te passen.

 

Ik ben benieuwd hoeveel dit toegepast gaat worden. Het wordt voor ondernemers die ook B2C (naast B2B) hebben in ieder geval een heel gereken om te bekijken wat voordeliger is (veel meer werk dan de OB-aangifte zelf al zou zijn dus dat argument gaat niet meer op 😁)

 

Link naar reactie
  • 0
59 minuten geleden, Cosara zei:

Dan moet iedere B2C-er dat wel consequent toepassen ... zo niet dan prijs je jezelf uit de markt.

Ik bedoel uiteraard: het bedrag voorheen exclusief BTW verhogen tot (maximaal) het bedrag voorheen inclusief BTW.

De gemiddelde particulier kijkt alleen naar het bedrag dat hij of zij uiteindelijk moet betalen.

Dat zal dan niet hoger zijn dan voorheen.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0
36 minuten geleden, Lex van Roode zei:
1 uur geleden, Cosara zei:

Dan moet iedere B2C-er dat wel consequent toepassen ... zo niet dan prijs je jezelf uit de markt.

Ik bedoel uiteraard: het bedrag voorheen exclusief BTW verhogen tot (maximaal) het bedrag voorheen inclusief BTW. 

De gemiddelde particulier kijkt alleen naar het bedrag dat hij of zij uiteindelijk moet betalen.

Dat zal dan niet hoger zijn dan voorheen.

Aangezien je geen BTW meer in rekening mag brengen kan je ook besluiten om maximaal 21% korting te geven.

De gemiddelde particulier kijkt alleen naar het bedrag dat hij of zij uiteindelijk moet betalen en die zal een stuk lager zijn dan voorheen.

Voor B2C-ers met eigen productie of dienstverleners zonder inkoop zal dat toch wel enigszins scheef lopen ten opzichte van  B2C-ers die wel BTW in rekening moeten brengen.

... een vorm van concurrentievervalsing dus.

... en mocht je toch boven de 20.000 euro omzet dreigen uit te komen, dan begint je vrouw, zoon of dochter toch gewoon een eigen onderneming.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

In Engeland is dit al jaren praktijk - daar ligt de grens op £85000- meen ik. Misschien wel in meer Europese landen. Dan krijg je dus offertes van aannemers die de inkoop van materiaal naar de klant verleggen. Maar het is een oppepper voor persoonlijke diensten aan consumenten. Die met name aan de onderkant van de aanbodzijde B-to-C effect heeft, want de kleine aanbieder kan een lagere prijs offreren dan de grotere. Is goed voor de werkgelegenheidscijfers...

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, TwaBla zei:

Is goed voor de werkgelegenheidscijfers... 

... maar slecht voor de Overheidsfinanciën.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Overigens ook wel apart:

 

Quote

Ook stichtingen, verenigingen en bv’s kunnen meedoen 

Deelname aan de nieuwe KOR is niet alleen voor natuurlijke personen of samenwerkingsverbanden van natuurlijke personen. Ook rechtspersonen, zoals stichtingen, verenigingen en BV’s, kunnen er gebruik van maken.

 

Misschien toch maar eens een extra BV'tje -of 5- opstarten?! :classic_wink:

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, TwaBla zei:

Misschien wel in meer Europese landen. 

 

Austria >> €30,000

Belgium >> €25,000

Bulgaria >> BGN 50,000

Croatia >> HRK 300,000

Cyprus >> €15,600

Czech Republic >> CZK 1 million

Denmark >> DKK 50,000

Estonia >> €40,000

Finland >> €10,000

France: Goods >> €82,800 >> Services €33,200

Germany >> €17,500

Greece >> €10,000

Hungary >> HUF 8 million

Ireland: Goods >> €75,000 >> Services €37,500

Italy >> €65,000

Latvia >> €40,000

Lithuania >> €45,000

Luxembourg >> €30,000

Malta >> €35,000, €24,000 or €14,000

Netherlands >> Nil

Norway >> NOK 50,000

Poland >> PLN 200,000

Portugal >> €12,500

Romania >> ROL 220,000

Slovakia >> €49,790

Slovenia >> €50,000

Spain >> Nil

Sweden >> SEK 30,000

Switzerland >> CHF 100,000

United Kingdom >> £85,000

 

(bron)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen. 

Ik stuitte bij het googlen over de nieuwe KOR op dit forum.

Ik heb een vraag. Ik ben resultaatgenieter, dat houdt in dat ik naast mijn gewone baan in loondienst ongeveer 2 keer per maand een klus doe. Daarover was ik tot nu toe wel BTW-plichtig en maakte dus gebruik van de 'oude' Kor. Mijn jaaromzet  hiervan is de laatste jaren rond de 15-duizend euro.

Het zit zo. Ik werk voor iemand met een eigen bedrijf in dienstverlening. Hij doet de website, PR en regelt klanten. Ongeveer 2 keer per maand, soms iets meer doe ik een klus. Die factureer ik aan hem, (75%) van het bedrag dat hij ontvangt van de klant.

Tot nu toe gaat dat zo. Ik doe de klus, stelde de factuur op voor de particuliere klant die dat aan hem betaalde. 
Factuur klant was bijvoorbeeld 500 euro ex btw, + 21 procent btw = 605
Aan het eind van de maand stelde ik een factuur op voor hem van 0.75*500 = 375 *1.21= 453.75 
De BTW droeg ik uiteraard af aan de belastingdienst, maar had daar via de KOR wel een gering voordeel van. Ik heb verder niet heel veel aftrekposten (geen inkoop).

Nu kan ik me aanmelden voor de nieuwe KOR, maar dan declareer ik dus elke keer maar 375 euro bij mijn opdrachtgever, en hij blijft wel die 605 ontvangen. Voelt niet helemaal eerlijk. Toch staat in de nieuwe KOR dat ik geen BTW mag rekenen. Dat is misschien wel logisch, maar mijn opdrachtgever die geen gebruik maakt van de KOR blijft dat wel doen aan de klanten.

Is het in dit geval eerlijk dat ik ipv 375 ex btw een bedrag van 453.75 (zonder btw)  ga rekenen bij mijn opdrachtgever, of krijgt die daar dan fiscaal nadeel van? 


Alvast dank voor de reactie, bij vragen kan ik dat uiteraard ophelderen.


 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Je vergeet één ding: je brengt de opdrachtgever geen btw meer in rekening, dus die kan hij ook niet meer aftrekken als voorbelasting. Zijn af te dragen btw wordt daardoor hoger.

Dat klopt.
Wat zou volgens jou een eerlijke oplossing zijn? (ik heb een goede relatie met mijn opdrachtgever, en wil er liever ook geen ruzie over.)
Gewoon die 375 blijven declareren en dat hij er nu iets beter van wordt (ondanks dat ie wat meer btw moet afdragen) maar gewoon vergeten? 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Welkom op het forum, Dennis.

 

26 minuten geleden, Dennis33 zei:

Ik doe de klus, stelde de factuur op voor de particuliere klant die dat aan hem betaalde

 

26 minuten geleden, Dennis33 zei:

en hij blijft wel die 605 ontvangen

Deze begrijp ik even niet. Maak jij de factuur voor de klant?

 

Als het goed is gaat de factuur vanuit het andere bedrijf naar de klant. Die ontvangt de 605 maar moet daar 105 van afdragen. Dat veranderd niet. Op de factuur van jou aan hem staat geen btw meer dus kan ik ook niet aftrekken (maar betaald hij ook nooit aan jou). Dus hij wordt er niets beter van.

 

Als jij degene bent die de 105 afdraagt, terwijl de factuur van de andere komt, dan is er iets goed mis.

 

Als jij de factuur naar de klant stuurt, dat moet dan in het vervolg zonder btw. Jij mag niets meer met btw doen zolang je onder die KOR valt. Je moet dan echter wel kijken of de omzet (wat dus gefactureerd wordt aan klanten) niet boven de grens uitkomt. Jouw factuur maar de 'leverancier' telt hier dan volgens mij niet mee.

 

Dus de vraag is... Wie factureert de klant en draagt de btw af van die factuur?

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Dank voor de hulp Rik en anderen. Heel vriendelijk. Want de fiscale regels zijn  niet altijd eenvoudig...(voor mij dan.)

 
Om het even op te helderen, ik maak de factuur voor de klant in de naam van de opdrachtgever. De opdrachtgever verzond die aan de de particuliere klant. En de klant betaalt dit inderdaad rechtstreeks aan hem. 

Echter, volgens de belasting telefoon was ik voor mijn opdrachten die ik voor de opdrachtgever verrichte wel btw-plichtig, dus geen ondernemer voor de belasting maar wel btw-plichtig, vandaar dat ik btw rekende aan hem.


Tot nu toe droeg ik uiteraard geen 105 aan btw af, maar wel die (453.75 - 375) = 78.75 euro. En die trok mijn opdrachtgever denk ik inderdaad af van zijn 105 te betalen btw.  (helder?) 


De vraag is nu, wat te doen volgend jaar in de nieuwe situatie. Een optie is ook om me uberhaupt niet aan te melden voor de nieuwe kor, maar dan houd ik dus de hoop administratie.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
8 minuten geleden, Dennis33 zei:

Om het even op te helderen, ik maak de factuur voor de klant in de naam van de opdrachtgever. De opdrachtgever verzond die aan de de particuliere klant. En de klant betaalt dit inderdaad rechtstreeks aan hem. 

Ok, dat is duidelijk. Dan is de factuur gewoon officieel van de opdrachtgever. Daar hoort dan ook gewoon btw op (zolang die opdrachtgever btw plichtig is). Maar dat betekent ook dat hij zelf die 105 af zal dragen aan de belasting. Dus hij krijgt geen 605 maar 500 van de klant (netto).

 

De factuur van jou bevatte voorheen btw die hij weer als voorbelasting terug kon vragen. In de toekomst stuur jij hem een factuur zonder btw. Maar hij heeft daar dus nergens voordeel van (want hij moet nog steeds die 105 afdragen).

 

De facturen die jij voor hem opstelt (en naar de klant gaan) moet dus incl. btw blijven. (Ik neem aan dat je daar zijn btwnr, naam, adres e.d. op zet). En de factuur van jou aan hem (75%) doe je dan zonder btw.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Beste Rik, 


Duidelijk. Dat zal ik dan gaan doen op de manier die jij beschrijft.


Het enige was dat ik met de oude KOR een klein belastingvoordeel had, je hoefde via een wat ingewikkelde berekening niet alle BTW af te dragen die ik wel ontving.(https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/)

Plus ik kon bijvoorbeeld de btw van mijn telefoonrekening er vanaftrekken en van wat andere kleine kosten die ik had. 

Dat voordeel raak je dus met de nieuwe KOR kwijt als ik het goed begrijp?  (omdat mijn prijs aan mijn opdrachtgever dus dezelfde 375 blijft.)

Eigenlijk is het dus niet erg voordelig? (Wel administratief wat makkelijker, dat wel.)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
20 minuten geleden, Dennis33 zei:

Dat voordeel raak je dus met de nieuwe KOR kwijt als ik het goed begrijp?

Het kan zelfs nadelig zijn.

Voorheen kon je btw ontvangen van verkoopfacturen en hoefde die niet af te dragen (onder de drempel). Maar je kon wel de betaalde btw op inkoopfacturen terugvragen. DAT kan straks niet meer. Je blijft dus btw betalen op inkoopfacturen maar kunt die niet meer terugvragen !

 

Gezien je omzet van 15.000 neem ik aan dat je inkoop minimaal zo'n 6.000 zal bedragen. Anders viel je voorheen niet onder de KOR (1.883 netto btw). Dat is zo'n 1.260 btw daarover die jij straks niet meer terug kunt vragen. En daar staat tegenover dat je geen btw meer ontvangt. Saldo is dus -1.260 waar het voorheen maximaal +1.883 was. En dat allemaal zodat je wat minder administratie hoeft te doen?

 

Motto is... Als je veel inkoopfacturen hebt is de nieuwe regeling niet zo interessant meer. Tenzij je veel particulieren als directe klant hebt en door de 'prijsverlaging' (btw) veel meer omzet kunt maken, of de prijs hetzelfde kunt laten (dus jouw prijs zonder btw is gelijk aan de oude prijs incl. btw) dan kun je dat prijsverschil in je zak steken. Maar bij B2B (zoals jij hebt) is de nieuwe regeling nadeliger.

 

 

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Klopt. Dat begin ik me nu ook te realiseren.
Maar goed die korting die valt toch weg vanaf 2020. Dan houdt je dus in de nieuwe situatie ''alleen'' dat je de 1260 btw niet meer kunt terug vragen als ik voor de nieuwe KOR ga. Daar tegenover staat wat administratieve verlichting...Komt wel bij dat ik vooral de afgelopen jaren veel btw kon terugvragen ivm  inkoop van opstartkosten, de komende jaren vrij weinig omdat het vooral om dienstverlening gaat. Dus dan zou ik ws ook boven de 1883 netto zijn gevallen....Dan wordt het misschien toch wel aantrekkelijker. Ik ga er even goed over na denken...

Link naar reactie
  • 0

Zoals jij het omschrijft (factuur naar een ondernemer dus prijs excl. hetzelfde) zal het je altijd geld kosten (omdat je btw niet af kunt trekken en wel betaald, en geen btw meer ontvangt op verkoop).

 

De vraag is dus inderdaad of je voor die kosten (btw op inkoop) het voordelig vindt om geen OB-aangifte meer te hoeven doen. Administratie moet je uiteraard wel blijven doen (voor w&v en balans e.d.). Zelfs als het maar 250,- is, die OB-aangiftes waren toch niet zo moeilijk? Zeker als je weinig inkoop hebt.

 

Succes met de beslissing.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.