• 0

Werkmaatschappij laten opgaan in Holding

Ik heb in 2013 een werkmaatschappij opgericht waar mijn holding alle aandelen van heeft. Al met al is het nu interessanter om mijn activiteiten niet meer binnen een werkmaatschappij uit te voeren. De activa (voorraad) heb ik daarom verkocht en de activiteiten voor de werkmaatschappij bestaan alleen nog uit vermogensbeheer. Dit ivm de afwikkeling. Er zijn geen schulden en het eigen vermogen is positief.

 

Wel zijn de holding en de werkmaatschappij een fiscale eenheid voor de Omzetbelasting, (Niet voor de VPB).

 

Mij staat bij dat ik nu naar de KvK kan gaan en de werkmaatschappij kan laten uitschrijven. De belastingdienst krijgt daar melding van en de FI voor de OB wordt automatisch stopgezet. Vervolgens stel ik de eindbalans op waarna de activa en passiva overgaan naar de holding. 

 

Echter, omdat bovenstaande erg eenvoudig is, en in Nederland iets zelden eenvoudig kan, ben ik eens gaan zoeken naar informatie over deze gang van zaken maar hierover kan ik in ieder geval niets  vinden.

 

Zijn er mensen die hier mee te maken hebben gehad en wellicht t extra informatie hebben? Ik verneem het graag.

 

Stefan

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wil je nou een juridische fusie (de werkmij op laten gaan in holding) of een overdracht van activa/passiva, waarbij de werkmij op houdt te bestaan?

Op basis van de topictitel denk ik het eerste, op basis van wat je uitlegt het tweede.

 

Het eerste is niet eenvoudig samen te vatten in enkele posts op HL en daar zal ik daarom verder niet op ingaan.

 

Het tweede is inderdaad zo simpel als je het schetst. Alleen de volgorde is anders: eerst activa/passiva verkopen aan holding, vervolgens de eindbalans van de werkmij opstellen, daarna liquideren (waarbij de FE ophoudt te bestaan).

 

Hou wel rekening mee dat op deze manier eventuele verrekenbare verliezen e.d. zullen verdampen mochten die er zijn. Succes.

Link naar reactie
  • 0

Top. 

 

Goed om te weten dat er twee verschillende insteken zijn.

 

Het tweede zou ook mijn voorkeur hebben. Ik zal nog wel zoeken op Juridische fusie.  

 

Op de banktegoeden na zijn de activa al verkocht. Naar verwachting kan alles half oktober afgerond worden als ook de laatste btw is afgedragen.

 

Ik mocht overigens van de Kvk de term liquidatie niet gebruiken omdat dat zou betekenen dat er dan een bericht in de krant moet komen waarbij een opheffingsuitverkoop wordt aangekondigd en crediteuren gevraagd wordt zich te melden. Maar dat speelt allemaal niet; we stappen er netjes uit.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
49 minuten geleden, N.A. Fets zei:

Ik mocht overigens van de Kvk de term liquidatie niet gebruiken omdat dat zou betekenen dat er dan een bericht in de krant moet komen waarbij een opheffingsuitverkoop wordt aangekondigd en crediteuren gevraagd wordt zich te melden. Maar dat speelt allemaal niet; we stappen er netjes uit.

 

Maar wat gebeurd er dan met de B.V. nadat die leeg is gemaakt?

Zonder dat je liquideert blijft deze voor altijd bestaan lijkt mij.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, N.A. Fets zei:

Ik mocht overigens van de Kvk de term liquidatie niet gebruiken omdat dat zou betekenen dat er dan een bericht in de krant moet komen...

Dat is volgens mij alleen het geval bij een normale liquidatie.

 

Ik denk dat je wilt gaan voor een turboliquidatie. Dan hoeft dat niet.

 

https://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/databank/vennootschapsbelasting/turbo_liquidatie_en_risico/

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.