• 0

Bedrijf beginnen vanuit de ziektewet

Hallo UWV webcare, 

 

Zojuist heb ik bovenstaande informatie van jullie doorgelezen en nu heb ik een case die ik jullie graag wil voorleggen, met het verzoek om  jullie advies. 

 

Sinds 1 jaar zit ik helaas in de ziektewet. Pas heb ik een gesprek gehad met de verzekeringsarts en nu wacht ik op een uitnodiging van de arbeidsdeskundige. Al sinds ik in de ziektewet zit, zoek ik afleiding in het maken van een product welke mij helpt bij het verwerken van het verlies van mijn beide ouders.  Dit product wil ik binnenkort met behulp van vrienden graag voor een plaatselijke actie verkopen, waarbij een gedeelte naar het goede doel gaat. Ik werk sinds kort op therapeutische basis waarbij 6 uur per week tot nu toe de max helaas is. Wel wil ik dit plan graag doorzetten en ik denk dat dit door de fantastische hulp van mijn vrienden en netwerk mogelijk is.  Maar voor het uitvoeren heb ik dus een KvK registratie nodig en wil ik alles bij het UWV netjes geregeld hebben. 

 

Wat is jullie advies hierin i.v.m. mijn huidige ziektewet uitkering? 

 

Ik kijk uit naar jullie reactie!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Lottezoektadvies,

 

Goed dat je informatie bij ons inwint, voordat je daadwerkelijk begint met ondernemen tijdens jouw Ziektewet.

 

Ik kan me zelf niet voorstellen hoe het is om met het verlies van ouders om te moeten gaan, maar ik vind het wel heel knap van jou hoe jij bezig bent dit te verwerken. Mooi dat je met het maken van een product daarnaast ook wilt bijdragen aan het goede doel.

 

Allereerst raad ik je aan om jouw plannen om te gaan werken als zelfstandig ondernemer te bespreken tijdens het gesprek met jouw arbeidsdeskundige.

 

Beslis je vervolgens om jouw plannen door te zetten, dan is het belangrijk dat je UWV hierover formeel informeert met een wijzigingsformulier.

Na het hebben ontvangen van jouw wijziging, passen wij eventueel je Ziektewet-uitkering aan als dat nodig is. Als je in deze situatie ziek wordt, krijg jij weer jouw oude Ziektewet.

Ik raad je aan om jouw uren én inkomsten bij te houden voor ons en de Belastingdienst. Op basis van de uren die je besteed aan jouw eigen bedrijf, berekent de Belastingdienst of je zelfstandigenaftrek kunt krijgen. Het gaat dan om álle uren die je hebt besteed aan jouw eigen bedrijf. Wij kijken bij de verrekening met jouw Ziektewet-uitkering naar jouw inkomsten. Belangrijk is dat de gegevens die je aan ons en de Belastingdienst opgeeft, hetzelfde zijn. We brengen jouw inkomsten uit zelfstandige arbeid in mindering op de uitkering overeenkomstig het uitkeringspercentage waar je recht op hebt.

 

Onder ‘inkomsten’ wordt verstaan:
 - belastbare winst
 - ondernemersaftrek
 - mkb-winstvrijstelling

Als de winst negatief is, kan het toch zijn dat je ‘onder de streep’ wel inkomsten had, gezien de bedragen voor ondernemersaftrek en mkb-winstvrijstelling. Die kunnen jouw verlies namelijk compenseren. Er wordt dan dus wel een bedrag van de uitkering afgetrokken.

 

Omdat je een deel van jouw opbrengst wilt schenken aan het goede doel, raad ik je aan om ons hierover een bericht te sturen via Mijn UWV of met ons te bellen op werkdagen tussen 8 en 17 uur via 088 898 9294, dan kan jouw uitkeringsdeskundige jou hier meer informatie over geven.

 

Ik wens je succes met jouw plannen omtrent jouw product en heel erg veel sterkte toe met het verwerken van jouw verlies de komende periode.

 

Met vriendelijke groet,

Wieger

UWV Webcareteam

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.