• 0

Laptop zonder winst doorverkopen aan cursist

Goedemiddag allemaal,


Ik verzorg computertrainingen aan particulieren. Nu heb ik een cursist die ten behoeve van die cursus via mij een laptop aan wil schaffen. 
Het idee is dat ik de laptop aanschaf en vervolgens zonder winst op mijn factuur aan de cursist in rekening breng.

Klopt het dat dit een boekhoudkundig een 'neutrale actie'is? Met andere woorden, ik maak geen winst (geen consequenties voor inkomstenbelasting want kosten - inkomsten) en de btw die ik betaal breng ik ook weer in rekening.
Of zie ik iets over het hoofd? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat je ovet het hoofd ziet is dat je verkoper bent en de consument dus bij jou kan komen met klachten..

 

Het lijkt me veel logischer dat deze consument gewoon zelf een lptop koopt, desnoods met jou hulp om deze te bestellen..

 

Het heeft geen enkele toegevoegde waarde dat jij daar tussen gaat zitten..

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Gjalt1 zei:

Deze cursist wil dat graag omdat hij de laptop dan als cursusmateriaal bij zijn werkgever kan declareren. De werkgever betaalt zijn studiekosten.

Als de werkgever de studiekosten wil betalen, dan kan de werkgever ook een laptop wel vergoeden ... als die noodzakelijk is voor de studie.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Roel J zei:

Wat je ovet het hoofd ziet is dat je verkoper bent en de consument dus bij jou kan komen met klachten..

Je kan ook een laptop inkopen met een servicecontract op naam van de volgende eigenaar.

 

Kijk eens of dat in te richten is als aanvullende dienst: cursus + laptop + begeleiding.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, TwaBla zei:

Je kan ook een laptop inkopen met een servicecontract op naam van de volgende eigenaar.

 

Kijk eens of dat in te richten is als aanvullende dienst: cursus + laptop + begeleiding.

Dank je wel voor deze reactie. Ik ga kijken of ik zo'n constructie met de leverancier kan overeenkomen.

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, TwaBla zei:
18 minuten geleden, Gjalt1 zei:

Dat is het hem juist. Die werkgever vergoedt geen hardware...

Ja die is ook niet gek natuurlijk. 🤑 Die werknemer is eigenlijk zijn baas aan het oplichten. 

Niet alleen die werknemer ... het is TS die daaraan mee wil werken.

Volgens mij is dat geen goede reclame voor de onderneming.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, Gjalt1 zei:

Dat is het hem juist. Die werkgever vergoedt geen hardware...

Quote

Deze cursist wil dat graag omdat hij de laptop dan als cursusmateriaal bij zijn werkgever kan declareren. De werkgever betaalt zijnstudiekosten.

 

Nou, als je dan toch bezig ben, zet je er toch meteen een nieuwe projector bij? Die kan jij vast goed gebruiken voor je cursus en dan heb jij er ook nog wat aan...

Misschien kun je meteen vragen aan die cursist of hij bij zijn verzekering niet kan opgeven dat ie koffie over jouw telefoon liet vallen, waardoor jij nu een nieuwe nodig hebt...

Link naar reactie
  • 0

 

5 minuten geleden, Gjalt1 zei:

Dat is het hem juist. Die werkgever vergoedt geen hardware...

 

Kijk, dat wilde ik niet meteen erin gooien bij mijn eerste reactie, maar dat vermoedde ik al.. werkgevers (of de boekhouders van) zijn ook niet achterlijk natuurlijk.. dit kan je klanten kosten (en dan niet die ene werknemer, maar zijn werkgever) als je daaraan gaat meewerken. Het valt echt wel op als een training op eens 300-400 euro duurder is. Werkgevers die werknemers zelf een leverancier laten kiezen weten ook best zelf wel wat een training kost of komen daar naderhand achter en voelen zich belazerd.

NOOIT samenspannen met werknemer  die meer vergoed probeert te krijgen dan de bedoeling is. Het is gewoon fraude door de werknemer en jij werkt er aan mee.

Voor je het weet sta je in de markt bekend als een beun de haas.

 

Wees zo'n werknemer behulpzaam tot hoever het kan, stuur hem bijvoorbeeld links met goede betaalbare laptops voor zijn verwacht gebruik of maak op  je website wat voorlichting over het verschil tussen een gaming laptop en een "gewone" laptop. Zodat zo',klant naast computer vaardigheid ook snapt waarom hij geen superkrachtige videokaart nodig heeft om netflix series te bekijken en dat ie het verschil weet tussen 16 GB intern geheugen en 500 GB SSD harddisk
 

 

Link naar reactie
  • 0

Er is ook een scenario denkbaar dat die werkgever best bereid is om te betalen voor een cursus met hardware included. Vandaar de suggestie om ook een optie te bieden die bestaat uit training, laptop en begeleiding, te betalen in vier termijnen of eensklaps vooruit. Dat hangt een beetje van de regulering (CAO) van besteedbare budgetten af.

 

Quote

Het kabinet wil dat meer mensen de weg vinden naar financiering voor leven lang ontwikkelen. Daarom vervangt het kabinet de fiscale scholingsaftrek met het STAP-budget (Stimulans ArbeidsmarktPositie). Daarmee kunnen zo’n 100.000 tot 200.000 mensen per jaar aanspraak maken op een persoonlijk ontwikkelbudget van €1000 tot €2000 per persoon.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.