• 0

SEA verstoort SEO en kost business

In de laatste jaren merk ik een verschuiving in de SEO (organische zoekresultaten) naar SEA (betaalde zoekresultaten). Dat is lastig. Afgelopen jaren domineerde ik met voor mijn business relevante zoekwoorden de google rankings, variërend van positie 1 tot 7. Ik doe zelf geen acquisitie maar wel marketing. Rond de 60% van mijn omzet komt uit bestaande klanten en referrals, en 40% uit zoekopdrachten via Google.

 

Wat is er gebeurd? Een aantal concurrenten/concullega's is stevig aan het adverteren geslagen. Veelal zijn er zo'n 3 tot 5 advertenties zichtbaar, waardoor mijn organische posities doorschuiven naar posities 11 en hoger. Dan sta je dus op de 2e zoekpagina en word je veel minder gevonden. Dat kost business. Eén van de oplossingen is dus ook maar zelf gaan adverteren, waarmee je toch op de 1e pagina komt. Is niet erg, met een paar honderd euro per maand advertentiebudget  is dit prima te doen.

 

Toch kan ik me voorstellen dat ik niet de enige ondernemer ben die hier de gevolgen van ondervindt. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en uiteraard ook je aanbevelingen.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, dat is de macht van Google. Zij verkopen liever advertenties dan gratis zoekresultaten.

 

Zolang de zoekresultaten relevant genoeg en prominent genoeg blijven dat de gebruikers bij hen blijven in plaats van naar een andere search engine te gaan, kunnen ze de positionering van advertenties ten opzichte van organische zoekresultaten blijven 'optimaliseren' (vanuit hun perspectief).

 

En uiteindelijk, als je eerlijk bent, voor de zoekers maakt het niet uit of er voor de presentatie van een link betaald werd of niet, zolang de kwaliteit van de resultaten maar goed is.

 

Ik heb ook al een dergelijke trend gemerkt, maar er niets aan te doen. Het is een pervers systeem,  je moet je 'simpelweg' aanpassen aan de veranderende omstandigheden.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Kort door de bocht: yep, dat is hoe het gaat. Er komen continu nieuwe partijen bij die op een andere manier klanten proberen te werven en daar zul je je tegen moeten wapenen.

 

"Nieuwe supermarkt opent 2 straten verder en kost business"

 

Overigens zakken je organische posities niet 'doordat anderen adverteren'; er staan alleen (steeds) meer advertenties boven de organische resultaten.

 

Bij was het lang geleden (2006-2007) eerst andersom; ik adverteerde in het begin  voor een paar centen op items die wij verkopen, maar toen Adwords aan begon te slaan werden de termen steeds duurder en zijn we meer aan onze SEO gaan doen. 

 

Een goeie mix is belangrijk denk ik, blijven bloggen en informeren (nou ja dat noemen ze tegenwoordig 'contentmarketing' maar soit), en ook gericht proberen om in 'google answers' te komen (zie screenshot)

 

En vooral op je eigen (merk)naam en website blijven adverteren. Dat zijn de meest voordelige clicks (want de hoogste relevantie) en je wil ook eigenlijk niet dat mensen die op zoek zijn naar jou per ongeluk op de advertentie van een concurrent klikken.

google-answers.PNG

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 308 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.