• 0

Hoe Google Ads Facturatie in boekhouding correct verwerken?

(aangepast)

Goedemiddag,

 

Op dit moment ben ik een beetje ´lost´ met de Google Ads facturatie en de correcte verwerking hiervan in de boekhouding, ook aangaande betaling van de verlegde btw.

Google heeft naar mijn mening een vreemde manier van factureren en dit roept nogal wat vragen op bij mij.


Sinds vorige maand ben ik gestart met het adverteren via Google Ads, ik had bovendien een kortingscode die achteraf met de gemaakte kosten verrekend werd, afhankelijk van het bedrag dat is uitgegeven vóór een opgegeven datum. Nu geeft deze kortingscode nogal problemen. Normaal gesproken zou je, naar mijn inziens, (wijs me er op als ik iets mis!) de factuur gewoon verwerken in je boekhouding en zodra de incasso in deze maand (20 augustus) wordt uitgevoerd verwerk je de betaling van juli als afschrift en die van augustus verwerk je (gedeeltelijk) zodra er weer een factuur op de 28é wordt aangemaakt. Het probleem is, zoals is zover ik nu overzie is dat je altijd een openpost houdt omdat een gedeelte de volgende maand pas in rekening wordt gebracht terwijl het factuur al wel is aangemaakt, in mijn geval 20 augustus en de volgende keer weer 30 dagen daarna, tenzij ik een betalingdrempel bereik.

 

Ik hoop dat mijn gedachtegang hierboven klopt?

 

Nu is wat ik hierboven beschrijf hoe ik het zou doen als ik geen kortingscode had, nu weet ik dus niet hoe ik dit met de factuur die google heeft gemaakt van de maand augustus correct ga verwerken. Ik heb het factuur en het google afschrift, eveneens een screenshot van de Google Ads transactie pagina, voor de volledigheid bijgevoegd als bijlage, privé info is onleesbaar gemaakt.

 

Google factureert mij het gehele bedrag van € 85,97 dat tot en met 28 juli is uitgeven (de 28é wordt de factuur aangemaakt!) en vervolgens wordt er ook de 28é mijn promotietegoed van afgetrokken, maar dit gebeurt 'nadat' de factuur is aangemaakt... De vraag is nu moet ik nu btw gaan betalen over dit bedrag terwijl ik het nooit heb uitgegeven??? Je zou haast kunnen stellen dat dit factuur dan niet klopt, maar dat zal vast wel weer een denkfout zijn van mij. Het lijkt wel heel makkelijk zo voor hun, wij zitten met de problemen doordat de verleggings-regeling hier geldt...

 

Nu lijkt het alsof wat ik zeg hier met betrekking tot de 28é, dat dan de factuur wordt aangemaakt niet klopt, omdat er op de transactie pagina, zoals je in de screenshot kunt zien staat dat de EU-btw factuur op 01-08-2019 is aangemaakt. Ik weet ook niet waarom dit er zo staat, maar ik heb dat van het volgende antwoord van Google dat ik gekregen heb op een gerelateerde vraag, zie onderaan de Quote.

 

Wat ook vreemd is is dat die promotiecode gedeeltelijk is toegepast in juli, dit is precies het bedrag dat ná de facturatie datum tot het einde van de maand is uitgegeven, terwijl op de transactie pagina het hele bedrag in mindering wordt gebracht. Ik volg het niet meer...

 

De hoofdvraag is nu toch moet ik dit factuur zo in gaan boeken en daar btw over gaan betalen terwijl ik dit bedrag nooit heb uitgegeven? (en dus wegboeken ofzo?)  Of algemener: Wat is de juiste manier om dit aan te pakken?

 

Ik zit nog meer te bedenken, maar ik blijf rondjes draaien, dus als iemand me op het juiste pad kan brengen dan ben je een held!

 

Met vriendelijke groet,

 

Martijn

 

*Upload functie werkt niet blijkbaar:

Factuur: http://g2f.nl/00vd8nl

Afschrift: http://g2f.nl/0t0ez93

Screenshot Google Transactie Pagina:

http://g2f.nl/07mx5o4

 

 

Quote

Beste Martijn,

Bedankt voor het contacteren van Google ads support. Mijn naam is *********** en ik zul u verder helpen met u vraag.

Als ik het goed bergepen heb is er onduidelijkheid over hoe facturen, promotiecodes en gemaakte kosten worden berekend.

 

Wij hebben even in uw account gekeken en begrijpen vanuit u kan wel waar de mogelijke verwarring vandaan komt.

Facturatie en gemaakte kosten komen nooit geheel overeen met elkaar. Dit komt namelijk omdat de facturatie word opgemaakt op de 28ste van iedere maand. Tussen 21 t/m de 28ste  zijn 85,97 aan kosten gemaakt. maar over de gehele maand zijn de kosten in totaal 109,85. Trek die 2 van elkaar af en je houd 23,88 over + de kosten gemaakt in aug. maakt €27.75. Lees meer over de verschillen tussen facturatie en gemaakte kosten hier.

 

u kunt zelf deze bedragen controleren door rechtsboven te klikken op rapporten - voorgedefinieerde rapporten - overig - gemaakte kosten. als u daar de datum selectie maak tussen de 21ste en de 18ste

 

Ik hoor u denken en die promotie code dan? ik moet u informeren promotiecodes worden nooit als crediet binnen het account toegeschreven maar altijd worden verrekend met toekomstige kosten. Deze zal dus worden verrekent met kosten gemaakt in de komende maand. meer over de werking promotiecodes vind u in dit artikel.

 

Ik hoop u hierbij voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u nog andere vragen hebben over het account en wij kunnen helpen, hoor ik het graag! U kunt natuurlijk ook altijd contact opnemen met onze klantenservice via *********** of via het contactformulier in het Help centrum.

 


Met vriendelijke groet,

*********
Team Google ads support

 

 

 

 

aangepast door Mart1250
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)

Ik heb noodgedwongen de links moeten verwijderen, omdat de zwart gemaakte tekst er onder kopieerbaar bleek te zijn... Hieronder zijn ze nog een keer, maar nu helemaal uit de pdf gehaald. De pdf's zijn nu lelijk geordend, dit komt door een pdf to doc generator.

 

Factuur: http://g2f.nl/0aovomf

Afschrift: http://g2f.nl/061790k

Screenshot Google Transactie Pagina:

http://g2f.nl/047n5bg

 

Mvg,

 

Martijn

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Persoonlijk zou ik niet kijken naar de "kosten" maar gewoon de officiële factuur inboeken (bank) en tegenboeken op kosten.

Het lijkt er echter op dat ze de korting nergens op facturen vermeldt hebben. Ik zou dan als uitzondering gewoon het bedrag van het afschrift pakken. Omdat je toch geen BTW moet betalen zou je bij de aangifte bij 4 en 5b dat bedrag gebruiken.

 

Als je het heel precies wilt doen zou je een aparte tussenrekening/kredietrekening aan kunnen maken. Factuur/betaling boek je dan bij binnenkomst en tegenboeking gaat dan niet naar kosten maar naar die tussenrekening (na verrekening van btw uiteraard). Op moment dat de "kosten" dan komen kun je die van de tussenrekening overboeken naar kosten. Je tussenrekening is dan de representatie van het cash tegoed/schuld die je op dat moment aan Google hebt.

 

Maar aangezien je volgens mij gebruik maakt van incasso lijkt me dat erg veel administratie om een paar centen. De bedragen die gewoon van je rekening gaan (facturen) direct boeken als kosten lijkt mij gemakkelijker en verdedigbaar.

 

(PS. Ik ben geen accountant of boekhouder dus misschien handig om het met die persoon kort te sluiten)

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor je reactie Rik!

 

Ik had iets gelezen over zo'n tussenrekening in dit topic:

 

Ik begreep het in eerste instantie niet echt, het is me nu wel duidelijker. In feite bedoel jij denk ik hetzelfde als 'Roel J' in dat topic verteld?

 

Quote

.....

 

Overstappen naar de termen factuur en afschrift door google maakt dat al wat duidelijker hoe de adwords account moet worden gezien.

Om het boekhoudkundig inzichtelijk te houden.. Behandel je google adwords account als een bankrekening. De bijschrijvingen zijn de incasso's door Google van jou bankrekening. De factuur van Google dient als middel om je kosten te verantwoorden en zijn de afschrijvingen van de "google-bankrekening"

 

.....

 

Ik overweeg nu wel zo'n tussenrekening omdat je dan toch inzicht krijgt in de schulden of tegoeden, nu zal hier als het goed is een tegoed uitkomen in de vorm van een negatief bedrag omdat ik immers nog krediet tegoed heb dat wordt verekend met toekomstige kosten. Dus een factuur boek ik net als anders als ik het goed heb, maar ipv het afschrift te verwerken via 'afschrift en bonnetjes' (ik gebruik e-boekhouden) moet ik nu een memoriaalboeking doen zodat dit bedrag van Bank naar die tussenrekening gaat in plaats van dat het van Bank naar Crediteuren gaat. Klopt het wat ik hier zeg?

 

Edit: Of nee, die factuur moet toch ook op die tussenrekening komen? Hoe gaat dan dan? ook via een memoriaal boeking?

 

 

Toch heb ik nog een prangende vraag: Mag google (of welk bedrijf dan ook) een bedrag op een factuur zetten dat niet wordt afgeschreven? Als ik het heel plat bekijk betaal je op zo'n moment gewoon te veel en dus moet je op dat moment ook te veel btw afdragen (ook al vraag je dit terug) en je vraagt ook te veel terug!, los van het feit dat dit later weer goed komt. Hoe kan ik dit zelf aan de belastingdienst verantwoorden als ik een factuur krijg van 80 euro en ze brengen me 25 euro in rekening.. Ik vraag namelijk teveel terug, het zal de belastingdienst niet uitmaken dat ik teveel betaal... Maar andersom... (Dit is gewoon even mijn gedachtegang, om inzicht te geven hoe ik denk).

 

Het liefst doe ik het via een correcte weg, ik blijf Google Ads in principe gebruiken. Niet alleen deze en volgende maand.

 

Met vriendelijke groet,

 

Martijn

 

 

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Mart1250 zei:

Hoe kan ik dit zelf aan de belastingdienst verantwoorden als ik een factuur krijg van 80 euro en ze brengen me 25 euro in rekening.

Je vraagt helemaal niets terug omdat de btw verlegd is.

Verder brengt Google jou geen 25 in rekening maar 80.

 

Wat hebben ze nu daadwerkelijk van je rekening geschreven?

Het kan best zijn dat ze de daadwerkelijke afschrijvingen veel later doen.

 

Overigens die rare manier waarop Google dat tegoed/krediet bijhoudt zou voor mij al reden zijn om gewoon alleen de afgeschreven bedragen als kosten te boeken. Die komt toch elke maand dus zoveel verschuiving zal er niet zijn. (En van de afgeschreven bedragen zou je volgens mij de factuur moeten hebben)

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Mart1250 zei:

Niemand met soortgelijke ervaringen, al is het geen Google Ads? Met uit de pas lopende kosten ten opzichte van een factuur? 

 

Met vriendelijke groet, 

 

Martijn

Ja, ik heb hetzelfde. Ik snap helemaal niets van de Google-afschriften, Google-facturen en de automatische betalingen. Hoe ik ook reken, ik kom nooit aan dezelfde bedragen

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Rik · zei:

Je vraagt helemaal niets terug omdat de btw verlegd is.

Verder brengt Google jou geen 25 in rekening maar 80.

 

Wat hebben ze nu daadwerkelijk van je rekening geschreven?

Het kan best zijn dat ze de daadwerkelijke afschrijvingen veel later doen.

 

Overigens die rare manier waarop Google dat tegoed/krediet bijhoudt zou voor mij al reden zijn om gewoon alleen de afgeschreven bedragen als kosten te boeken. Die komt toch elke maand dus zoveel verschuiving zal er niet zijn. (En van de afgeschreven bedragen zou je volgens mij de factuur moeten hebben)

 

 

 

Ja de btw is verlegd, die betaal ik, maar vervolgens kan ik die btw terugvragen net als elke andere vorm van kosten onder het mom van voorbelasting, per saldo betaal je niks. (administratief terugvragen, niet letterlijk bij de belastingdienst)

 

Die bedragen waren een voorbeeld, maar Google brengt mij niet die € 85,97 in rekening. Zij brengen het bedrag in rekening dat wordt weergeven bij de facturatie pagina, dit kan nog oplopen: http://g2f.nl/053ruu3 Ze zeggen zelf dat facturatie en kosten niet overeenkomen.  Er is nog niks afgeschreven, dit gebeurt op 20 Augustus.

 

Quote

Facturatie en gemaakte kosten komen nooit geheel overeen met elkaar. Dit komt namelijk omdat de facturatie word opgemaakt op de 28ste van iedere maand. Tussen 21 t/m de 28ste  zijn 85,97 aan kosten gemaakt. maar over de gehele maand zijn de kosten in totaal 109,85. Trek die 2 van elkaar af en je houd 23,88 over + de kosten gemaakt in aug. maakt €27.75. Lees meer over de verschillen tussen facturatie en gemaakte kosten hier.

 

Dus € 27,75 van vorige maand + deze maand (tot de 28é, want dan wordt weer facturatie opgemaakt).

 

Tja, en hoe verantwoord je dat dan? Kopie bankafschrift-screenshot bijvoegen in administratie? Je doet in feiten dan alsof er geen factuur is.

 

 

Het hele stomme punt is dat die factuur niet overeenkomt met de kosten... Hoe verzinnen ze het. Incasseer gewoon het bedrag tot een bepaalde datum en klaar. En doe niet moeilijk met kortingscodes. Hoe moeilijk kan het zijn, maar ja, het is Google hé. 😉

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
35 minuten geleden, Margaritha zei:

Ja, ik heb hetzelfde. Ik snap helemaal niets van de Google-afschriften, Google-facturen en de automatische betalingen. Hoe ik ook reken, ik kom nooit aan dezelfde bedragen

 

Fijn dat ik niet de enige ben. 😉 Ja, het is heel verwarrend. Hoe verwerk jij dit in je administratie, ook puur kosten verwerken in boekhouding?

 

Martijn

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
  • 0

Het factuurbedrag is dus niet datgene wat afgeschreven wordt ??? Of wel?

 

2 minuten geleden, Mart1250 zei:

Hoe verwerk jij dit in je administratie

Ik betaal van tevoren een tegoed (prepaid) via iDeal. Daar krijg ik dan ook precies een factuur voor die ik kan boeken. Ik heb dan wel een tegoed staan (waar zij iedere keer de klikken vanaf schrijven) maar boek de factuur toch gewoon direct als kosten.

 

Overigens is het alweer even geleden voor mij en de laatste keer had ik een Betalingskwitantie. Er stond bij mij ook geen btw verlegd op en die is volgens mij door de toenmalige accountant helemaal buiten de OB-aangifte gehouden (oeps). Er is sindsdien volgens mij wel het een en ander gewijzigd aan de factuurmethode. (Ik weet niet eens zeker of je tegenwoordig nog om kunt schakelen naar prepaid.)

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik zei net:

Quote

Dus € 27,75 van vorige maand + deze maand (tot de 28é, want dan wordt weer facturatie opgemaakt).

 Maar dat moet denk ik de 20é zijn omdat het dan wordt afgesschreven.. Foutje.

 

Het is vervelend dat ik niet m'n vorige posts kan editen na een bepaalde tijd, dat zou deze onnodige reactie kunnen voorkomen.

 

Quote

Het factuurbedrag is dus niet datgene wat afgeschreven wordt ??? Of wel?

 

Ik betaal van tevoren een tegoed (prepaid) via iDeal. Daar krijg ik dan ook precies een factuur voor die ik kan boeken. Ik heb dan wel een tegoed staan (waar zij iedere keer de klikken vanaf schrijven) maar boek de factuur toch gewoon direct als kosten.

 

Overigens is het alweer even geleden voor mij en de laatste keer had ik een Betalingskwitantie. Er stond bij mij ook geen btw verlegd op en die is volgens mij door de toenmalige accountant helemaal buiten de OB-aangifte gehouden (oeps). Er is sindsdien volgens mij wel het een en ander gewijzigd aan de factuurmethode. (Ik weet niet eens zeker of je tegenwoordig nog om kunt schakelen naar prepaid.)

 

 

Het factuurbedrag wordt niet afgeschreven. Er zit verschil tussen het factuur en de daadwerkelijk afgeschreven kosten straks.

 

Nee, het is alleen nog mogelijk met automatische incasso helaas. 😛 Zou wel een hoop gedoe schelen denk ik, dan heb je tenminste een eenduidig factuur.

 

 

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
  • 1
7 minuten geleden, Mart1250 zei:

Het factuurbedrag wordt niet afgeschreven. Er zit verschil tussen het factuur en de daadwerkelijk afgeschreven kosten straks.

Je zou dan het volgende kunnen doen.

 

Factuur inboeken op kosten, tegenboeken als "te betalen/crediteuren".

Tevens verwerken in OB-aangifte 4=5b dus neutraal.

 

Bij de daadwerkelijke betaling/incasso zal er dus op "te betalen/crediteur" een bedrag open blijven staan.

Dat bedrag schommelt in principe maar zal niet heel veel groter worden.

 

Ook is het mogelijk het bij de betaling dat totale factuurbedrag van de crediteuren te halen.

Maar dan heb je een tegenboeking op EN de bank EN een kredietGoogle balansrekening.

b.v.

 

Factuur 100

Kosten = 100  Crediteuren = 100

 

Afschrijving 80

Bank = -80 Crediteuren = -80 (er blijft in dit geval 20 bij crediteuren open staan)

of

Bank = -80 Crediteuren = -100 kredietGoogle = -20 (want dat bedrag dient volgens de factuur nog betaald te worden)

 

Is dat een beetje logisch?

 

 

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Rik · zei:

Je zou dan het volgende kunnen doen.

 

Factuur inboeken op kosten, tegenboeken als "te betalen/crediteuren".

Tevens verwerken in OB-aangifte 4=5b dus neutraal.

 

Bij de daadwerkelijke betaling/incasso zal er dus op "te betalen/crediteur" een bedrag open blijven staan.

Dat bedrag schommelt in principe maar zal niet heel veel groter worden.

 

Ook is het mogelijk het bij de betaling dat totale factuurbedrag van de crediteuren te halen.

Maar dan heb je een tegenboeking op EN de bank EN een kredietGoogle balansrekening.

b.v.

 

Factuur 100

Kosten = 100  Crediteuren = 100

 

Afschrijving 80

Bank = -80 Crediteuren = -80 (er blijft in dit geval 20 bij crediteuren open staan)

of

Bank = -80 Crediteuren = -100 kredietGoogle = -20 (want dat bedrag dient volgens de factuur nog betaald te worden)

 

Is dat een beetje logisch?

 

 

 

Bedankt voor je voorbeeld!

 

Jouw rekenvoorbeeld kan ik volgen, je blijft dan even met open posten zitten tot de volgende afschrijving komt. Op zich niet een heel groot probleem, wel vervelend.

 

Alleen, misschien wat basaal hoor. Je zegt inboeken op kosten, welke grootboekrekening is dat dan?, ik heb geen grootboekrekening kosten. Bij mijn staan zowel de facturen als de betalingen op het grootboek crediteuren, lijkt me ook wel logisch gezien je dan een saldo overhoudt waar je direct het bedrag aan open posten uit kunt opmaken. Misschien raak ik in de war van de termen.

 

Dan volg ik dit stukje hieronder niet helemaal, slaat dit op jouw rekenvoorbeeld of staat dit hier los van?

 

Quote

Ook is het mogelijk het bij de betaling dat totale factuurbedrag van de crediteuren te halen.

Maar dan heb je een tegenboeking op EN de bank EN een kredietGoogle balansrekening.

b.v.

 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Mart1250 zei:

Jouw rekenvoorbeeld kan ik volgen, je blijft dan even met open posten zitten tot de volgende afschrijving komt. Op zich niet een heel groot probleem, wel vervelend.

Ja, en dat verschil blijf je altijd houden want bij de volgende betaling zal het ook niet precies kloppen. Maar het openstaande bedrag zal nooit echt veel worden (ik geloof maximaal 250 ofzo (want bij 300 schrijven ze weer af).

 

Als je dat vervelend vindt kun je dus het verschil (wat je na de betaling krijgt) overboeken naar een kredietGoogle balanspost. Dat verschil is soms positief en soms negatief. Je crediteur Google zal dan wel altijd openstaan 0 zijn maar dan heb je de verschillen dus op een andere balanspost verzameld.

 

5 minuten geleden, Mart1250 zei:

Alleen, misschien wat basaal hoor. Je zegt inboeken op kosten, welke grootboekrekening is dat dan?, ik heb geen grootboekrekening kosten. Bij mijn staan zowel de facturen als de betalingen op het grootboek crediteuren

?? Ik weet niet hoe je boekhouding in elkaar zit.

 

Maar facturen boek je op "Crediteuren" (te betalen) en op "Kosten". (Er wordt nog niets met "Bank" gedaan)

Crediteuren is een balanspost met meestal een nummer onder de 400 of 4000.

Kosten is een W&V rekening met meestal een nummer boven de 4000 (bijvoorbeeld "4600 Reclame- en advertentie")

 

Bij werkelijke betaling wordt het bedrag van de balanspost "Bank" afgeschreven en gaat ie bij "Crediteuren" er ook af.

Dat zijn dus allebei balansposten.

 

 

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Rik · zei:

Ja, en dat verschil blijf je altijd houden want bij de volgende betaling zal het ook niet precies kloppen. Maar het openstaande bedrag zal nooit echt veel worden (ik geloof maximaal 250 ofzo (want bij 300 schrijven ze weer af).

 

Als je dat vervelend vindt kun je dus het verschil (wat je na de betaling krijgt) overboeken naar een kredietGoogle balanspost. Dat verschil is soms positief en soms negatief. Je crediteur Google zal dan wel altijd openstaan 0 zijn maar dan heb je de verschillen dus op een andere balanspost verzameld.

 

?? Ik weet niet hoe je boekhouding in elkaar zit.

 

Maar facturen boek je op "Crediteuren" (te betalen) en op "Kosten". (Er wordt nog niets met "Bank" gedaan)

Crediteuren is een balanspost met meestal een nummer onder de 400 of 4000.

Kosten is een W&V rekening met meestal een nummer boven de 4000 (bijvoorbeeld "4600 Reclame- en advertentie")

 

Bij werkelijke betaling wordt het bedrag van de balanspost "Bank" afgeschreven en gaat ie bij "Crediteuren" er ook af.

Dat zijn dus allebei balansposten.

 

 

Sorry, ik ben niet helemaal wakker. Ja, facturen worden op een winst en verlies rekeningen geboekt, gaat automatisch met e-boekhouden. Op het moment dat ik een factuur inboek gaat deze automatisch ook naar crediteuren.  Crediteuren is 1700 hier. Winst en verlies rekening verschilt per dienst/product, een veelgebruikte hier is 4330 - afgenomen digitale diensten.

 

In dat rekenvoorbeeld blijft er toch ook 20 of -20 staan op de winst en verlies rekening? (de kosten rekening).

 

Morgen lees ik het allemaal nog even opnieuw door, raak snel in de war nu. Kan me niet meer zo goed concentreren.

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Mart1250 zei:

In dat rekenvoorbeeld blijft er toch ook 20 of -20 staan op de winst en verlies rekening? (de kosten rekening).

Nee, in dit voorbeeld wordt er gewoon 100 op kosten geboekt. De factuur van Google is ook 100 (crediteur Google staat dus ook op 100). Dat Google maar 80 euro afschrijft/incasso is verder hun zaak. Dan blijft er dus 20 op crediteuren staan (die dus nog betaald moeten worden en is ook een balanspost die netjes overgaat naar het nieuwe jaar).

 

Maar die 100 kosten van de factuur heb je gewoon direct genomen bij de factuur.

 

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, Rik · zei:

Nee, in dit voorbeeld wordt er gewoon 100 op kosten geboekt. De factuur van Google is ook 100 (crediteur Google staat dus ook op 100). Dat Google maar 80 euro afschrijft/incasso is verder hun zaak. Dan blijft er dus 20 op crediteuren staan (die dus nog betaald moeten worden en is ook een balanspost die netjes overgaat naar het nieuwe jaar).

 

Maar die 100 kosten van de factuur heb je gewoon direct genomen bij de factuur.

 

 

Goedemiddag, 

 

Dat verlies neem je in feiten al van te voren door de € 100 euro van de w&v rekening te halen als ik het goed begrijp? Ook zet je die € 100 euro op crediteuren. 

 

Vervolgens zodra er een afschrift van Google komt van € 80 dan gaat er € 80 van crediteuren af en blijft er € 20 openstaan op crediteuren. Echter verandert dit niks aan die € 100 op de w&v rekening, die heb je al gereserveerd als verlies op de w&v rekening. 

 

Begrijp ik het zo?

 

Met vriendelijke groet, 

 

Martijn 

 

 

Link naar reactie
  • 1
4 minuten geleden, Mart1250 zei:

Echter verandert dit niks aan die € 100 op de w&v rekening, die heb je al gereserveerd als verlies op de w&v rekening. 

Ja, dat begrijp je goed. Al is de term "gereserveerd als verlies" niet helemaal juist. Je hebt die 100 gewoon al als kosten opgenomen in de W&V rekening.

 

De facturen hoeven bij Google dus niet de afschrijvingen te volgen. Uiteindelijk, gezien over een lange periode, zullen de afschrijvingen vrijwel gelijk moeten zijn aan alle facturen (met wat verschuivingen als eindsaldo) maar over het algemeen zijn ze dus gelijk. En kun je dus gewoon de facturen gebruiken als verantwoording voor de W&V en OB-aangifte. De afschrijvingen leveren dan een klein eindsaldo-verschil op die je op crediteuren laat staan (of als je perse wilt kunt overboeken naar een tussen-balans-rekening). Maar dat doet inderdaad niets met de W&V rekeningen.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Rik!

 

Zelf lukt het me niet om zover vooruit redeneren, maar ik geloof je. Ik laat dit gewoon op crediteuren staan. Wat jij beschrijft, realiseer ik me nu gebeurt eigenlijk standaard al, alleen wordt er met e-boekhouden al zoveel uit handen genomen dat je daar niet meer over nadenkt.

 

Ik ga het straks op deze manier proberen te doen, als ik nog vragen heb zal ik ze hier stellen.

 

Hierbij kroon ik je als mijn held, zoals beloofd. haha 😉

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Martijn

Link naar reactie
  • 0
Op 15-8-2019 om 14:25, Mart1250 zei:

 

Fijn dat ik niet de enige ben. 😉 Ja, het is heel verwarrend. Hoe verwerk jij dit in je administratie, ook puur kosten verwerken in boekhouding?

 

Martijn

Ja, daar ben ik dus nog niet helemaal uit. Vandaar dat ik op dit forum kijk hoe anderen dat doen.... 't is me nog steeds niet duidelijk 😞 

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Margaritha zei:

't is me nog steeds niet duidelijk 😞  

Een bepaald gedeelte wat niet duidelijk is?

 

Boek factuur Google op kosten / crediteur

Boek betaling aan Google op -bank / -crediteur

 

Openstaande crediteur Google zal dan nooit precies 0 worden maar zal ook nooit teveel groeien.

 

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Margaritha zei:

wat me niet duidelijk is dat ik de afschriften/overzichten niet kloppend krijg met de factuur. Hoe je ook rekent, combineert.

Die kun je ook nooit kloppen krijgen. En dat is op zich ook geen probleem.

 

Over langere tijd zal de facturatie wel (enigszins) in pas lopen met de betalingen (op de lopende kosten na). Dat verschil zal dus nooit echt groot worden. Maar je zult er dus mee moeten leven dat de crediteur Google nooit helemaal op 0 komt.

Link naar reactie
  • 0

hmm oke. Kun je ook verklaren hoe dat komt?

Elk normaal bedrijf moet toch gewoon factureren wat de werkelijke kosten zijn? En vervolgens moet de klant gewoon de factuur betalen? Waarom doet Google dan zo moeilijk? 

Ik hou gewoon niet van onverklaarbare verschillen in mijn boekhouding. En ik hou ook niet van niet na te rekenen facturen (ik zal daar ws niet de enige in zijn 😉 )

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Margaritha zei:

hmm oke. Kun je ook verklaren hoe dat komt?

Elk normaal bedrijf moet toch gewoon factureren wat de werkelijke kosten zijn?

Uiteindelijk, wanneer je zou stoppen met Google Ads, dan zou het allemaal wel kloppen.

Het probleem is tijdens het uitvoeren van de lopende diensten.

 

Bijvoorbeeld... je lopende advertenties kosten voor de maand augustus 100.

Maar Google maakt de balans voor de facturering op, op 20 augustus.

De factuur is dan bijvoorbeeld 80 euro.

Maar de betaling wordt op 10 september gedaan.

Dan zou het kunnen dat de lopende rekening inmiddels 110 is en dat wordt afgeschreven.

Die extra 30 euro (20 voor augustus en 10 voor september) staat in principe weer op de factuur van september maar daar zit dan ook weer 10 september tot 20 september bij.

 

Het facturatieproces loopt dus niet in pas met het betalingsproces. Op het einde klopt het wel maar die twee lopen dus altijd uit de pas. Dat is gewoon een feit.

 

Zie het een beetje als deelbetalingen. Jij stuurt je klant een factuur van 10.000. Maar wil wel graag dat hij dit in drie delen betaald. 1 deel vooruit. 1 deel tijdens oplevering en 1 deel op termijn. Alleen tijdens de werkzaamheden komt er een aanvullende factuur van 5.000 (bijkomende werkzaamheden). Ook daar maak je weer afspraken over. Uiteindelijk lopen er zoveel betalingen die niet in pas lopen met de facturen. Bij een normale opdracht loopt dit op een gegeven moment ten einde. Maar bij Google is het een doorlopend proces (tot je echt stopt met adverteren).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.