• 0

Hoe Google Ads Facturatie in boekhouding correct verwerken?

(aangepast)

Goedemiddag,

 

Op dit moment ben ik een beetje ´lost´ met de Google Ads facturatie en de correcte verwerking hiervan in de boekhouding, ook aangaande betaling van de verlegde btw.

Google heeft naar mijn mening een vreemde manier van factureren en dit roept nogal wat vragen op bij mij.


Sinds vorige maand ben ik gestart met het adverteren via Google Ads, ik had bovendien een kortingscode die achteraf met de gemaakte kosten verrekend werd, afhankelijk van het bedrag dat is uitgegeven vóór een opgegeven datum. Nu geeft deze kortingscode nogal problemen. Normaal gesproken zou je, naar mijn inziens, (wijs me er op als ik iets mis!) de factuur gewoon verwerken in je boekhouding en zodra de incasso in deze maand (20 augustus) wordt uitgevoerd verwerk je de betaling van juli als afschrift en die van augustus verwerk je (gedeeltelijk) zodra er weer een factuur op de 28é wordt aangemaakt. Het probleem is, zoals is zover ik nu overzie is dat je altijd een openpost houdt omdat een gedeelte de volgende maand pas in rekening wordt gebracht terwijl het factuur al wel is aangemaakt, in mijn geval 20 augustus en de volgende keer weer 30 dagen daarna, tenzij ik een betalingdrempel bereik.

 

Ik hoop dat mijn gedachtegang hierboven klopt?

 

Nu is wat ik hierboven beschrijf hoe ik het zou doen als ik geen kortingscode had, nu weet ik dus niet hoe ik dit met de factuur die google heeft gemaakt van de maand augustus correct ga verwerken. Ik heb het factuur en het google afschrift, eveneens een screenshot van de Google Ads transactie pagina, voor de volledigheid bijgevoegd als bijlage, privé info is onleesbaar gemaakt.

 

Google factureert mij het gehele bedrag van € 85,97 dat tot en met 28 juli is uitgeven (de 28é wordt de factuur aangemaakt!) en vervolgens wordt er ook de 28é mijn promotietegoed van afgetrokken, maar dit gebeurt 'nadat' de factuur is aangemaakt... De vraag is nu moet ik nu btw gaan betalen over dit bedrag terwijl ik het nooit heb uitgegeven??? Je zou haast kunnen stellen dat dit factuur dan niet klopt, maar dat zal vast wel weer een denkfout zijn van mij. Het lijkt wel heel makkelijk zo voor hun, wij zitten met de problemen doordat de verleggings-regeling hier geldt...

 

Nu lijkt het alsof wat ik zeg hier met betrekking tot de 28é, dat dan de factuur wordt aangemaakt niet klopt, omdat er op de transactie pagina, zoals je in de screenshot kunt zien staat dat de EU-btw factuur op 01-08-2019 is aangemaakt. Ik weet ook niet waarom dit er zo staat, maar ik heb dat van het volgende antwoord van Google dat ik gekregen heb op een gerelateerde vraag, zie onderaan de Quote.

 

Wat ook vreemd is is dat die promotiecode gedeeltelijk is toegepast in juli, dit is precies het bedrag dat ná de facturatie datum tot het einde van de maand is uitgegeven, terwijl op de transactie pagina het hele bedrag in mindering wordt gebracht. Ik volg het niet meer...

 

De hoofdvraag is nu toch moet ik dit factuur zo in gaan boeken en daar btw over gaan betalen terwijl ik dit bedrag nooit heb uitgegeven? (en dus wegboeken ofzo?)  Of algemener: Wat is de juiste manier om dit aan te pakken?

 

Ik zit nog meer te bedenken, maar ik blijf rondjes draaien, dus als iemand me op het juiste pad kan brengen dan ben je een held!

 

Met vriendelijke groet,

 

Martijn

 

*Upload functie werkt niet blijkbaar:

Factuur: http://g2f.nl/00vd8nl

Afschrift: http://g2f.nl/0t0ez93

Screenshot Google Transactie Pagina:

http://g2f.nl/07mx5o4

 

 

Quote

Beste Martijn,

Bedankt voor het contacteren van Google ads support. Mijn naam is *********** en ik zul u verder helpen met u vraag.

Als ik het goed bergepen heb is er onduidelijkheid over hoe facturen, promotiecodes en gemaakte kosten worden berekend.

 

Wij hebben even in uw account gekeken en begrijpen vanuit u kan wel waar de mogelijke verwarring vandaan komt.

Facturatie en gemaakte kosten komen nooit geheel overeen met elkaar. Dit komt namelijk omdat de facturatie word opgemaakt op de 28ste van iedere maand. Tussen 21 t/m de 28ste  zijn 85,97 aan kosten gemaakt. maar over de gehele maand zijn de kosten in totaal 109,85. Trek die 2 van elkaar af en je houd 23,88 over + de kosten gemaakt in aug. maakt €27.75. Lees meer over de verschillen tussen facturatie en gemaakte kosten hier.

 

u kunt zelf deze bedragen controleren door rechtsboven te klikken op rapporten - voorgedefinieerde rapporten - overig - gemaakte kosten. als u daar de datum selectie maak tussen de 21ste en de 18ste

 

Ik hoor u denken en die promotie code dan? ik moet u informeren promotiecodes worden nooit als crediet binnen het account toegeschreven maar altijd worden verrekend met toekomstige kosten. Deze zal dus worden verrekent met kosten gemaakt in de komende maand. meer over de werking promotiecodes vind u in dit artikel.

 

Ik hoop u hierbij voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u nog andere vragen hebben over het account en wij kunnen helpen, hoor ik het graag! U kunt natuurlijk ook altijd contact opnemen met onze klantenservice via *********** of via het contactformulier in het Help centrum.

 


Met vriendelijke groet,

*********
Team Google ads support

 

 

 

 

aangepast door Mart1250
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
1 uur terug, Margaritha zei:

hmm oke. Kun je ook verklaren hoe dat komt? 

Elk normaal bedrijf moet toch gewoon factureren wat de werkelijke kosten zijn? En vervolgens moet de klant gewoon de factuur betalen? Waarom doet Google dan zo moeilijk?  

 

Volgens mij mist in dit overzicht de daadwerkelijke opboeking van saldo op je google account.
 

Als ik goed begrijp gebeuren er 3 handelingen bij google.

 

1. Je boekt een bedrag over naar je google ads account, zeg 250 euro. dit is een pre-paid saldo waardoor je campagnes kunt gaan plannen.

2. Je plant een ad-campagne voor 100 euro in de week 31 (ma 29 juli tm zo 4 augustus), daarvoor wordt je gefactureerd.
3. op 31 juli rekent google af voor de kliks in maand juli voor zeg 70 euro en die incasseren ze. In augustus wordt de overige 30 euro geincasseerd als de rest van de kliks zijn afgenomen.

Feitelijk moet je dus per campagne bijhouden hoeveel kliks in welke maand vallen zodat je kunt voorzien welk bedrag wordt geincasseerd, je zou de factuur ook kunnen zien als een soort strippenkaart of een belminuten abbonement van je telefoon. Zolang je nog tegoed hebt blijft de campagne live, als het saldo op is gaat ie offline

 

Hiermee klopt ook het verhaal van Rik. Als je ooit stopt met google ads zal nadat de laatste campagne offline is gegaan alles op 0 moeten staan.

 

Voor kleine ondernemers is dit een omslachtige methode omdat het hen niet zoveel uitmaakt of de factuur in juli of augustus valt.

 

Voor grote adverteerders met tientallen campagnes en tonnen zo niet miljoenen budget, maakt het wel veel uit of een campagne van 200K voor 50% of 80% in juli valt qua kosten en ook voor google zelf is het boekhoudkundig noodzakelijk om een goed inzicht te hebben in hoeveel "kliks" gerealiseerde omzet zijn in een bepaalde maand en hoeveel kliks nog "verschuldigd" zijn aan de klanten op de balansdatum per einde maand.

 

Kortom de hele werkwijze is ingericht op boekhoudkundig nauwkeurig juist boeken van

- Het vooruitbetaald saldo

- Verbuikte kliks per maand

- Kliks nog te goed op lopende campagnes.

 

Daarnaast spelen natuurlijk ook de btw regels een belangrijke rol, het storten van een pre-paid saldo is niet btw belast, het afnemen van een campagne wel

 

En als je met iets meer afstand kijkt naar het proces is het niet veel anders dan het verdelen van de kosten voor vooruitbetaalde verzekeringen over 2 boekjaren omdat de verzekering loopt van 1 augustus 2019 tot 31 juli 2020. Alleen doet google (en alle grote bedrijven) dit dus op maandbasis kosten en opbrengsten exact toerekenen aan de juiste maand om een zo zuiver mogelijk resultaat te krijgen uit de boekhouding.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Er is geen mogelijkheid meer om het via prepaid te doen. Alleen maar automatische incasso. Ook is er niet zoiets als spraken van een tegoed aan klikken. De prijs van een klik wordt bepaald door de maximum kosten per klik (CPC) en de veiling die Google houdt. Wie het meest biedt krijgt de beste plaats. De kosten verschillen dus ook continu, maar worden nooit hoger dan de CPC die jij instelt. 

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Roel J zei:

Voor grote adverteerders met tientallen campagnes en tonnen zo niet miljoenen budget, maakt het wel veel uit of een campagne van 200K voor 50% of 80% in juli valt qua kosten

Die zouden met een 'tussenbalanspost' kunnen werken.

Boek de factuur niet direct op kosten maar op kredietGoogle-balanspost / Crediteur

Boek de betaling op -bank / -Crediteur

Boek dan maandelijks de werkelijke kosten (volgens de Google stats) kredietGoogle / kosten

 

Iets meer werk maar dan zijn je maandelijkse W&V rekeningen wel weer correct.

 

Link naar reactie
  • 0

Tot mijn verbazing zit de vork nog anders in de steel.....

 

In plaats van de ~ € 35,00 af te schrijven die op deze pagina wordt weergeven: http://g2f.nl/053ruu3

Schrijven ze bijna het gehele bedrag van € 85,97 af, namelijk € 85,62. Ik heb geen flauw idee hoe ze hier aankomen, dit wordt niet gespecificeerd... Niet achter te komen.

Het bedrag dat op http://g2f.nl/053ruu3 is doorgeschoven naar volgende maand, 20 september...

 

Ik volg het niet meer. Ik vindt het wel best, ik kan immers nog steeds de methode toepassen die Rik me heeft gegeven. Ik zou alleen niet goed weten wat te doen als ze juist méér afschrijven dan het factuurbedrag. Moet ik dan alvast een factuur aanmaken in de boekhouding waar ik het restant (wat meer is dan het factuur bedrag) in verwerk wat voor de 'volgende' maand geldt, maar waarvan ik nog geen officiële factuur heb?

 

Met vriendelijke groet,

 

Martijn

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
14 minuten geleden, Mart1250 zei:

Ik zou alleen niet goed weten wat te doen als ze juist méér afschrijven dan het factuurbedrag. Moet ik dan alvast een factuur aanmaken in de boekhouding waar ik het restant (wat meer is dan het factuur bedrag) in verwerk wat voor de 'volgende' maand geldt, maar waarvan ik nog geen officiële factuur heb?

Nee, nooit 'alvast' een factuur maken als je die niet ontvangen hebt. Ten eerste mag dat niet, ten tweede schept dat alleen maar verwarring.

 

Je kunt dan gewoon dat bedrag boeken op -bank en -Crediteur Google (dus te betalen crediteuren).

De te betalen crediteuren wordt voor Google dan negatief. Je hebt dus meer betaald dan nodig/factuur.

Maar dat wordt als het goed is bij de volgende factuur weer gladgestreken (in ieder geval voor een deel).

 

Die €35,37 zijn de lopende kosten van 1 tot 15 augustus.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
37 minuten geleden, Rik · zei:

Nee, nooit 'alvast' een factuur maken als je die niet ontvangen hebt. Ten eerste mag dat niet, ten tweede schept dat alleen maar verwarring.

 

Je kunt dan gewoon dat bedrag boeken op -bank en -Crediteur Google (dus te betalen crediteuren).

De te betalen crediteuren wordt voor Google dan negatief. Je hebt dus meer betaald dan nodig/factuur.

Maar dat wordt als het goed is bij de volgende factuur weer gladgestreken (in ieder geval voor een deel).

 

Die €35,37 zijn de lopende kosten van 1 tot 15 augustus.

 

 

Aha oke, geen idee hoe dat gaat bij e-boekhouden, wellicht een vraag voor hen als dat aan de orde komt (of het spreekt misschien wel voor zich).

 

Nadat ik mijn vorige bericht posten, zie ik dat er een wijziging is op de transactie pagina, ze hebben die kortingscode nu blijkbaar van mijn openstaande saldo afgetrokken: http://g2f.nl/0wx1k0b

 

Nu is het saldo negatief. Hiervoor leek het dat alles naar volgende maand doorgeschoven werd.

 

Bedankt Rik!

 

Met vriendelijke groet,

 

Martijn

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Goedemiddag,

 

Ik hoopte dat dit hoofdstuk was afgesloten, maar helaas. :sleeping-face:

 

Tot mijn schrik heb ik een factuur gemist van Google met een negatief bedrag van '€ -0,35'. Ik verwachte geen kosten omdat ik immers een negatief saldo had vanwege promotietegoed. Dit is dus ook niet met de aangifte van het derde kwartaal meegegaan. Wat blijkt nu is dat deze € 0,35 cent precies het openstaande bedrag is van de vorige factuur, oftewel: het verschil tussen het factuurbedrag en de geboekte afschrijving is € 0,35 (google incasseerde € 85,62 ipv € 85,97). Dit had ik niet zien aankomen, ik was er immers van overtuigd dat er altijd een openstaand bedrag zou blijven bestaan die bij de volgende factuur weer recht getrokken wordt van de 'factuur daarvoor'. (met als resultaat dat dit nieuwe factuur ook weer een openstaand bedrag heeft). Nu blijkt dus dat de vork anders in de steel zit en vraag ik mij nu af of de onderstaande uitleg een correcte oplossing is voor dit probleem.

 

De uitleg - potentiële oplossing:

 

Mijn idee is om dit openstaande bedrag van 'positief  € 0,35' weg te boeken op de grootboekrekening betalingsverschillen en vervolgens na het nieuwe factuur van 'negatief € 0,35' ingeboekt te hebben dit bedrag eveneens weg te boeken op betalingsverschillen.

 

(dat negatieve bedrag wordt niet daadwerkelijk op mijn rekening teruggestort, als dat zo zou zijn dan was dat allang gebeurt. Factuur is van 4 september. )

 

Mijn inziens heb je dan mooi het nieuwe factuur ingeboekt en vallen deze twee bedragen tegen elkaar weg en heb je  alle openstaande posten weggewerkt.

 

Maar klopt dit wat ik zeg? En is dit een correcte manier?

 

 

Bedankt voor het meedenken en de hulp! :slightly-smiling-face:

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Martijn

 

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.