Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
MarkJW

Gespecificeerde factuur

Recommended Posts

L.s,

Een wellicht onnozele vraag, toch kan ik nergens aan antwoord vinden.

Iets wat tot op heden bij mij nog nooit is voorgekomen: een klant vraagt om een gespecificeerde factuur, alwaar de klant ook gewoon recht op heeft
Een gespecificeerde factuur kan én wil ik best opmaken, dit is geen probleem.
(Klant is particulier, mijn geleverde diensten waren op urenbasis)

De hamvraag: is het voldoende danwel mag ik de klant gewoon een email sturen met tekst en uitleg inzake de uren-opbouw óf moet ik een reguliere factuur sturen waar alle uren aan besteed zijn?

Per email kan ik desgewenst wat dieper op de zaken ingaan en wat meer achtergrondinformatie geven, maar ik twijfel of dit dus onder een "gespecificeerde factuur" valt danwel geaccepteerd wordt als zijnde gespecificeerde factuur.

Groet,

Mark

Posted (edited)

Welkom op HL.

6 minuten geleden, MarkJW zei:

De hamvraag: is het voldoende danwel mag ik de klant gewoon een email sturen met tekst en uitleg inzake de uren-opbouw óf moet ik een reguliere factuur sturen waar alle uren aan besteed zijn?

Dat hangt er een beetje af waarvoor de klant die factuur wil gebruiken. Als het bijvoorbeeld voor iets officieels is waar de specificatie op zichtbaar moet zijn, dan kan het zijn dat hij ook echt de specificatie op de factuur moet hebben.

Maar als het gewoon voor zichzelf is om te bekijken hoe het totaalbedrag tot stand is gekomen, dan kan volstaan worden met den duidelijke uitleg per e-mail.

Je zou dus het verhaaltje wat je wilt houden op de mail kunnen zetten en in de laatste zin kunnen stellen dat indien echt gewenst, dat verhaaltje ook nog op de officiële factuur gezet kan worden.

En als je het van tevoren wilt weten, dan stel je deze vraag even aan hem/haar per e-mail.

(omdat de klant particulier is, en als het niet voor een declaratie is, dan kan ik me voorstellen dat de specificatie per e-mail voldoende zou zijn)

Edited by Rik ·

1 minuut geleden, MarkJW zei:

Je kunt gewoon een specificatie van de uren sturen waarbij je refereert aan het factuurnummer, als een nagekomen bijlage bij de factuur. 

3 minuten geleden, Rik · zei:

Welkom op HL.

Dank u!

Ik snap beide reacties, het is alleen een beetje dubbel.
Het heet niet voor niets "gespecificeerde factuur", m.i. zou een reguliere, uitgebreide factuur de goede optie zijn.

Een particulier hoeft de factuur niet voor officiele zaken te gebruiken, dat klopt.

Maar een mail met tekst en uitleg komt ergens ook weer "onofficieel" over.

Het is en blijft een onnozele vraag waar blijkbaar dus niet echt een sluitend antwoord op is

Je mag het helemaal zelf weten hoe je het doet. Er zijn geen wettelijke vorm vereisten voor een gespecificeerde factuur..

5 minuten geleden, MarkJW zei:

Het is en blijft een onnozele vraag

Uh... nee dat lijkt mij helemaal niet.

Als ik iets laat doen, en ik zie een bedrag staan op de factuur "uurtjes 120x uurtarief", dan zou ik ook om een specificatie vragen. Ik zou niet direct vragen om een "gespecificeerde factuur" omdat een uitleg per e-mail ook goed is, maar ik zou het wel gespecificeerd willen zien.

Misschien dat de klant het even niet anders weet te omschrijven als "gespecificeerde factuur" maar vindt ie een specificatie per e-mail ook prima.

Ik noteer bij uurtje - factuurtje werkzaamheden exact wat ik gedaan heb en hoeveel tijd dat heeft gekost. Op de factuur zelf vermeld ik alleen het aantal  uur, en in de begeleidende e-mail copy/paste ik de specificaties. 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.