• 0

Wat betekent "betaling is 30 dagen netto" op een factuur?

Hallo,

 

Ik heb een vraag over een factuur die ik vandaag kreeg met de tekst  ''betaling is 30 dagen netto''. Dit heb ik nog niet eerder gehad en weet ook niet zo goed wat hiermee word bedoeld en google brengt ook weinig duidelijkheid.

Op de factuur staat ook geen btw vermeld of überhaupt een kolom ervoor .  Het gaat wel om een Nederlandse leverancier die aan mij verkoopt.  

Hopelijk kan iemand hier wat duidelijkheid in geven 😁

 

  1. Is dit netto bedrag nu incl. btw ?
  2.  Ik neem aan dat ik het bedrag moet betalen zoals het op de factuur staat, maar hoe zit het nu met mijn administratie en de btw?

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit komt vaak voor als een bedrijf een "snelbetaalkorting" hanteert, waarbij je 2 - 4% van het bedrag mag aftrekken als je binnen 7 of 8 dagen betaald. Als je later betaald dan die 7 of 8 dagen is het factuurbedrag het totale bedrag en dus netto. Zo zie ik het hier tenminste vaak voorbij komen.

4Grow

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Rick j zei:

Is dit netto bedrag nu incl. btw ?

Zoals al aangegeven is dat inderdaad het totaalbedrag inclusief btw (zonder aftrek van eventuele kortingen e.d. wat grote bedrijven nog wel eens willen doen).

 

9 minuten geleden, Rick j zei:

Op de factuur staat ook geen btw vermeld of überhaupt een kolom ervoor .

Dit is raar. Er zou boven het totaalbedrag een subtotaal (excl. btw) en een btw bedrag moeten staan.

 

Indien je geen btw op de factuur hebt staan is het geen geldige factuur voor de OB-aangifte dus kun je de btw ook niet als voorbelasting aftrekken.

 

Is de leverancier wel btw-plichtig? Staat er een btw-nummer van de leverancier op de factuur? Om wat voor producten of diensten gaat het?

 

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Rick j zei:

Op de factuur staat ook geen btw vermeld of überhaupt een kolom ervoor .  Het gaat wel om een Nederlandse leverancier die aan mij verkoopt.  

 

Hoe heb je dit besteld? via webshop of bol.com? Online bestel ik regelmatig voor mijn bedrijf maar krijg vaak een factuur zonder btw specificatie. gewoon leverancier mailen voor een btw factuur voldoet altijd.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bij vragen over een factuur bel je toch met de verkoop binnendienst van jouw leverancier?

 

Ben je misschien een nieuwe klant en is dit zoiets als een proforma? Dan nog vind ik het vreemd als er geen btw-bedrag vermeld wordt, maar jouw leverancier kan dit ongetwijfeld toelichten...

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bol.com zet op de eigen facturen gewoon het btw bedrag (in het gele blokje). Alleen als het via een externe partij gaat zou je de factuur met btw op kunnen vragen bij die partij. Dan krijg je ook geen factuur van Bol.com maar een "Betaaloverzicht".

 

Quote

Dit document is een overzicht van je aankoop bij een externe bol.com verkoper. Een factuur met btw-gegevens is op te vragen bij de betreffende verkoper.

 

8 minuten geleden, Rick j zei:

Ik kan in de leveringsvoorwaarde niks vinden over snelbetaalkorting, dus dat zal het niet zijn.

Nee, die staan er ook zelden in. Maar voor de zekerheid vermeldt de leverancier gewoon dat het bedrag "netto" is en dat betekenend dus het totale bedrag incl. btw.

 

Wat betreft de btw... zou je inderdaad gewoon even aan de leverancier kunnen vragen om een factuur met btw.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Het is voor mij voorlopig (ook) een beetje gissen. Topic starter noemt nergens dat de leverancier handelt in de hoedanigheid van een ondernemer/onderneming.

 

Zie ook de magere postgeschiedenis in tweeënhalf jaar tijd. Elders op dit forum wordt dit scharrel- of kruimelhandel genoemd en als je dan niet eerst belt met leverancier om opheldering...

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik ga morgen even bellen met de leverancier.

Ik wou hun niet meteen bellen omdat ik nieuw ben bij deze leverancier en hun mij in het verleden naar de groothandel verwezen. Maar inmiddels  kan de groothandel niet aan mijn vraag voldoen en kan ik daarom dus nu wel rechtstreeks bij producent terecht.  Ik wou eerst even kijken hoe het zat voor ik domme vragen ging stellen.

 

@Highio wat heeft mijn postgeschiedenis en activiteit op het forum hier in godsnaam mee te maken? Ik heb gewoon een vraag waar ik een antwoord op zocht en waarvan ik wist dat iemand die hier kon beantwoorden.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Relaxt man, domme vragen bestaan niet (ook hier niet), maar ik zou deze wel stellen waar je het antwoord direct kunt halen (je doet een prima poging hier, maar wij kennen slechts een aantal kenmerken van de factuur of kennelijke transactie).

 

Je had je antwoord m.i. vanmiddag al kunnen hebben uit de eerste hand.

 

Groet,

 

Highio

 

Geste topic titel: 'factuur zonder btw en conditie betaling binnen 30 dagen netto'

 met een fiscale rubricering

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.