• 0

Met terugwerkende kracht rente van BV?

Middels een BV ben ik aandeelhouder in een bedrijf.

 

Ik heb privé geld geleend aan mijn BV, en met mijn BV geld geleend aan het bedrijf. Het bedrijf betaalde rente aan mijn BV, en mijn BV betaalde rente aan mijn privé.

 

Ergens rond 2015 had het bedrijf het zwaar, en was het onzeker of het zou overleven. De leningen die het bedrijf had aan de verschillende BV's van de compagnons werden omgezet in eigen vermogen. En er kwam geen rente meer binnen in mijn BV. Sterker nog, er kwam helemaal niets meer binnen. Dus heb ik de rente betalingen aan mijn privé destijds ook stop gezet.

 

Nu, vier jaar later, ziet het er zonniger uit. Het eigen vermogen wordt weer omgezet in lening, en deze lening wordt afbetaald. Hoera. Alleen nu zit ik met de vraag over de rente. Daar heb ik nooit meer iets mee gedaan. Ook geen extra post ingevoerd in de BV of zo. 

 

Nu zou ik met terugwerkende kracht graag de rente over de afgelopen jaren weer krijgen. Want zo kan ik (als ik mij niet vergis) voorkomen dat ik een dief van mijn eigen portemonnee ga worden en hoef ik geen dividendbelasting te betalen over dit bedrag van cumulatieve rente. Gaat om circa 15k.

 

Maar mag dat? Ik heb bij de vennootschapsbelasting nooit de lening groter laten worden oid. 

 

(sorry voor als ik het wat rommelig omschreven heb)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
14 minuten geleden, koekebakker zei:

De leningen die het bedrijf had aan de verschillende BV's van de compagnons werden omgezet in eigen vermogen.

Over "Eigen vermogen" wordt geen rente gegeven. Je zou in die jaren, als het goed ging, een winst-uitdeling gekregen kunnen hebben. Maar als het slecht ging zal dat wel niet het geval geweest zijn.

 

Nu later dat "Eigen vermogen" weer omgezet is in een lening, kun je natuurlijk niet over de periode dat het EV was, rente vragen. Want het was toen geen lening.

 

Als je jezelf dief van je eigen portemonnee voelt, waarom ben je toen akkoord gegaan met omzetting? Waarom heb je toen niet afgesproken dat de rente bovenop de lening kwam?

 

17 minuten geleden, koekebakker zei:

Ik heb bij de vennootschapsbelasting nooit de lening groter laten worden oid.

Had je hier nooit aan moeten geven dat het geen lening meer was meer een deelneming in een ander bedrijf?

Want je geeft zelf aan dat de lening omgezet was.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Rik · zei:

Over "Eigen vermogen" wordt geen rente gegeven. Je zou in die jaren, als het goed ging, een winst-uitdeling gekregen kunnen hebben. Maar als het slecht ging zal dat wel niet het geval geweest zijn.

 

Nu later dat "Eigen vermogen" weer omgezet is in een lening, kun je natuurlijk niet over de periode dat het EV was, rente vragen. Want het was toen geen lening.

 

Als je jezelf dief van je eigen portemonnee voelt, waarom ben je toen akkoord gegaan met omzetting? Waarom heb je toen niet afgesproken dat de rente bovenop de lening kwam?

 

Had je hier nooit aan moeten geven dat het geen lening meer was meer een deelneming in een ander bedrijf?

Want je geeft zelf aan dat de lening omgezet was.

 

 

De lening van privé aan mijn BV is nooit wat in veranderd. Het is de lening van mijn BV aan het bedrijf die omgezet is (maar dat doet hier niet echt ter zake). 

 

Het gaat er om dat ik circa 5 jaar geen renteschuld heb opgebouwd in mijn BV aan mijn prive. Kan ik dat nog herstellen?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
8 minuten geleden, koekebakker zei:

De lening van privé aan mijn BV is nooit wat in veranderd. Het is de lening van mijn BV aan het bedrijf die omgezet is (maar dat doet hier niet echt ter zake). 

 

Het gaat er om dat ik circa 5 jaar geen renteschuld heb opgebouwd in mijn BV aan mijn prive. Kan ik dat nog herstellen?

Ah. Ik begreep het verkeerd. Je bedoelde dus de lening van de BV aan jezelf.

 

Ja, die zou je natuurlijk nog kunnen corrigeren. Maar dan denk ik dat je dit wel met correcties in de IB-aangifte (voor de uitstaande lening) door moet geven (tot 5 jaar terug).

 

Nu in een keer de rente uitbetalen zonder dat deze meegenomen is in het leningsbedrag lijkt mij niet zomaar te mogen (je hebt immers te weinig vermogensbelasting betaald).

 

Maar misschien kunnen andere hier meer over zeggen. Ik weet n.l. even niet of het ook direct invloed heeft op je zakelijke boekhouding in je BV.

 

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
Quote
5 uur geleden, koekebakker zei:

Nu zou ik met terugwerkende kracht graag de rente over de afgelopen jaren weer krijgen. Want zo kan ik (als ik mij niet vergis) voorkomen dat ik een dief van mijn eigen portemonnee ga worden en hoef ik geen dividendbelasting te betalen over dit bedrag van cumulatieve rente. Gaat om circa 15k.

 

 

In principe denk ik dat je het standpunt wel kunt verdedigen dat er overeengekomen is tussen de bv en jou toen de rente betalingen gestopt zijn dat de rentebetalingen hervat worden en deze met terugwerkende kracht worden betaald. Maar ze zullen dan ten laste van de winst van dit jaar moeten gaan lijkt me.

 

Het lijkt me niet dat je de reeds definitief gemaakte en gedeponeerde jaarstukken nog kan gaan herzien over de voorgaande jaren.

Of je hier nou veel beter van wordt dan dividend uitkeren is afhankelijk van je verzamelinkomen.

 

Deze prive ontvangen rente valt volgens mij onder ter beschikking stelling :https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/werken/niet_in_loondienst_werken/ter_beschikking_stellen_van_bezittingen/#wat-is-ter-beschikking-stellen

 

Afhankelijk van je verzamelinkomen dus belast met 38,10% of 51,75%.

Belastingdruk op 15K, waarvan 12% in de vrijstelling valt  dus over 13.2k is ca 5030 (38,1%) of 6800 (51,75%)

Als je het als dividend gaat uitkeren is de belastingdruk (aanmerkelijk belang) 25% - 6000 euro 

 

Als je verzamelinkomen inclusief deze 15k onder de 68.508 blijft zou je een kleine 1000 euro besparen. 

 

Gezien dit marginale verschil zou ik zelf gewoon voor dividend uitkeren kiezen, 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.