• 0

Wet arbeid in balans

Vanaf 1-1-2020 gaat de wet arbeid in balans in werking (WAB).

 

Een werknemer kan dan langer in tijdelijke dienst werken. Het kabinet wil de ketenbepaling uitbreiden van 2 naar 3 jaar. De ketenbepaling is de periode waarna elkaar opvolgende tijdelijke contracten automatisch overgaan in een vast contract. Dus vanaf 2020 mag een werknemer 3 tijdelijke contracten krijgen met een maximale periode van 3 jaar.

Ik ben benieuwd of er een soort overgangsregeling is. Mijn werknemers die in 2020 2 jaar in dienst zijn en al 3 contracten hebben gehad zouden volgens de oude regeling overgaan op een vast contract. Mogen zij in 2020 nog een 4e tijdelijk contract krijgen, of moeten zijn overgaan op een vast contract?

 

Weet iemand hier meer over?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste Sven,

 

Voor de WAB is er geen overgangsregeling .

Dat betekent dat de nieuwe ketenregeling van de WAB  direct van toepassing wordt op alle tijdelijke arbeidscontracten die op of na 1 januari 2020 eindigen. Als een tijdelijk contract na 1 januari 2020 eindigt kan je de werknemer nog een tijdelijk contract aanbieden als de drie jaar of het aantal van drie contracten niet worden overschreden. 

 

Er kan dus geen vierde tijdelijke contract worden aangeboden, jouw werknemer zal dan een vast contract moeten krijgen. 

aangepast door Simon Zuurbier

Wilt u als zelfstandige aan de slag maar wordt u gehinderd door een relatiebeding of concurrentiebeding? Kijk voor deskundig juridisch advies op www.mijnconcurrentiebeding.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Simon,

 

Hier ben ik weer.

Weet je toevallig ook iets over de transitievergoeding? Op dit moment zetten we 50% van de transitievergoeding in voor opleidingen voor de vertrekkende medewerker. Mag dat onze de WAB ook? Of vergoed je als werkgever dan altijd in "cash"?

Hartelijke groet, 

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, SvenJH zei:

Weet je toevallig ook iets over de transitievergoeding? Op dit moment zetten we 50% van de transitievergoeding in voor opleidingen voor de vertrekkende medewerker. Mag dat onze de WAB ook? Of vergoed je als werkgever dan altijd in "cash"?

 

Beste Sven,

 

Ik was gisteren op een kennisbijeenkomst  waar deze vraag werd  gesteld .  Ook in de WAB kunnen "kosten verband houdende met het bevorderen van de bredere inzetbaarheid van de werknemer die tijdens de arbeidsovereenkomst zijn gemaakt" worden verrekend met de transitievergoeding.   Echter, het ziet er naar uit dat per 01-01-2020 in de WAB alleen nog maar verrekend kan en mag worden met de transitievergoeding als de werknemer daar vooraf schriftelijk mee  heeft ingestemd.   

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.