• 0

BTW-aangifte over omzet (ZZP)

Ik kan bij een rijschool aan de slag als rij instructeur. Echter, dit bedrijf werkt uitsluitend met ZZP-ers Nou sta ik daar zeker niet onwelwillend tegenover, want op ZZP-basis krijg ik 80 procent van de lesprijs vergoed (ik ontvang de volledige lesprijs en maandelijks sturen zij een factuur voor hun vergoeding). Heb van hen een mooi overzicht ontvangen met hierop een voorbeeldberekening. Hierin was echter uitgegaan van 52 weken werken en dat leek me wat teveel van het goede. 

 

Heb daarom datzelfde schema aangepast naar 36 weken werken, om vakanties, ziekte en rustige weken op te kunnen vangen gedurende een jaar en uiteindelijk via een online tool teruggerekend naar mijn netto besteedbaar inkomen en daar kwam een voor mij nog altijd acceptabel bedrag uit (na aftrek van mijn vaste lasten).

 

Zie bijlage voor de voorbeeldberekening.

 

Nu is me alleen één ding niet duidelijk aan de berekening en voordat ik definitief ja zeg tegen de rijschool wil ik graag opheldering over het volgende. Ik weet hoe het werkt met omzetbelasting. Ontvangen BTW verreken je met betaalde BTW en het verschil daartussen betaal je of krijg je terug. Maar hoe zit dat in dit specifieke voorbeeld (zie bijlage)? In de berekening gaan ze bij de maandelijkse berekening (onderste helft) ineens uit van exclusief btw, in tegenstelling tot de bovenste helft (berekening naar week). En ook bij die online tool voor het berekenen van het netto besteedbaar inkomen vroegen ze naar het uurtarief exclusief BTW. Betekent dit dat ik verder geen rekening meer hoef te houden (in dit rekenvoorbeeld) met BTW? Omdat alle uitkomsten al rekening hebben gehouden met de te betalen BTW?

 

Bij mijn vaste lasten heb ik een bedrag van 100 euro gereserveerd voor een boekhouder, dus ik ga er straks niet zelf mee lopen knoeien. Maar voordat ik me hieraan verbind wil ik de rekensom voor mezelf even duidelijk hebben en dat overzicht mis ik nu nog.

IMG_1420.JPG

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ondernemer moet je leren om alles exclusief btw te berekenen qua kosten en omzet en alleen op je eind factuur btw te vermelden of in geval van de autorijles tarief deze inclusief te maken voor de cursist.

 

Dat is precies wat er gebeurd in dit overzicht, alles is exclusief btw berekend alleen voor het cursisten tarief is een bedrag van €44 inclusief BTW vermeld en gemakshalve is ook de commissie inclusief BTW en exclusief btw vermeld

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, Roel J zei:

Als ondernemer moet je leren om alles exclusief btw te berekenen qua kosten en omzet en alleen op je eind factuur btw te vermelden of in geval van de autorijles tarief deze inclusief te maken voor de cursist.

 

Dat is precies wat er gebeurd in dit overzicht, alles is exclusief btw berekend alleen voor het cursisten tarief is een bedrag van €44 inclusief BTW vermeld en gemakshalve is ook de commissie inclusief BTW en exclusief btw vermeld

 

Ok, bedankt. Dat is duidelijk. Goed om te weten dat er in deze berekening dus al rekening is gehouden met de te betalen BTW. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
19 minuten geleden, Muggepuut zei:

Goed om te weten dat er in deze berekening dus al rekening is gehouden met de te betalen BTW. 

Uh. Dat lijkt mij dus niet. Of zie ik het nu verkeerd?

 

4363 is incl. Btw

-872 ook incl. Btw

 

Dus 3490 is ook incl. En dan moet je nog wel 733 btw betalen.

 

Hou je netto 2757 winst over. Is 33084/jaar.

 

Daar hou je ongeveer 30336/jaar over als zzp.

(Als je aan urencriteria en zelfstandigen aftrek voldoet)

Dat is 2528/maand.

 

Maar... Je hebt hier dus verder totaal geen rekening gehouden onvoorziene dingen.

Arbeidsongeschiktheid? Verzekeringen? Etc. Etc.

Ik denk dat je plaatje als zzp'er er echt heel anders uit gaat zien.

 

Overigens... welke online tool heb je gebruikt. Want ik zie hier 40% om te rekenen naar netto. Je hebt toch geen werknemers tool gebruikt hè.

 

https://www.berekenhet.nl/ondernemen/netto-inkomen-ondernemer.html

 

Maak eerst het staatje maar eens compleet met alle kosten (en alles excl. Btw)

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Rik · zei:

Uh. Dat lijkt mij dus niet.

 

4363 is incl.

-872 ook

 

Dus 3490 is ook incl. En dan moet je nog wel 733 btw betalen.

 

Hou je netto 2757 winst over. Is 33084/jaar.

 

Daar hou je ongeveer 30336/jaar over als zzp.

(Als je aan urencriteria en zelfstandigen aftrek voldoet)

Dat is 2528/maand.

 

Maar... Je hebt hier dus verder totaal geen rekening gehouden onvoorziene dingen.

Arbeidsongeschiktheid? Verzekeringen?

Ik denk dat je plaatje als zzp'er er echt heel anders uit gaat zien.

 

Overigens... welke online tool heb je gebruikt. Want ik zie hier 40% om te rekenen naar netto. Je hebt toch geen werknemers tool gebruikt hè.

 

https://www.berekenhet.nl/ondernemen/netto-inkomen-ondernemer.html

 

 

Maar die 4363 komt toch uit een rekensom gebruikt met cijfers exclusief BTW? Waarom is het resultaat dan ineens weer incl. BTW? 

 

AOV en verzekeringen (en pensioen, etc.) wordt gevraagd bij die tool, dus daar wordt wel rekening mee gehouden bij het berekenen van het netto besteedbaar inkomen:

 

https://www.starten.nl/kennisbank/algemeen/wat-is-mijn-netto-besteedbaar-inkomen-als-startende-ondernemer/

 

Volgens bovenstaande cijfers (eerdere bijlage) en de kosten voor mijn AOV, verzekeringen en pensioen zou ik op een besteedbaar inkomen uitkomen van ongeveer 2100 euro per maand.

 

Hier gaat dan toch verder geen BTW meer vanaf? 

 

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Rik · zei:

Nee. De 1408 was incl. Dus die 4363 was oom incl.

Daar heb je een rekenfoutje gemaakt.

 

Je moest dus met 1163 x 36 / 12 rekenen.

Dat heb jij niet gedaan.

 

Dus 3447 - 872 (die was inderdaad excl)

is 2575/maand, per jaar dus 30900

Dat door de online tool geeft 28948

Is netto 2412 per maand excl andere kosten.

 

Die andere kosten en onzekerheden kunnen redelijk in de papieren lopen. Ze willen niet voor niets zaken duren met zzp'ers.

 

Rij je een auto van hun?

 

 

Ok. Maar ik heb die 1408 verder nergens gebruikt om mee te rekenen. Wel die 1454 (ex BTW dus). Dus daar raak je me even kwijt.

 

En zit er verschil tussen de link die jij gebruikt  en onderstaande tool? En kun je wat met die link van starten.nl?

 

https://www.berekenhet.nl/ondernemen/netto-inkomen-zzp-er.html

 

Ik kan kiezen voor een auto van hen, maar dan wordt de vergoeding logischerwijs lager.

 

Ik hou rekening met:

 

AOV: 200,00

Rechtsbijstand: 40,00

Aansprakelijkheid: 40,00

Autolease: 650,00

Benzine 600,00

 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Muggepuut zei:

Dus daar raak je me even kwijt.

Nee, ik had het al aangepast. Ik zat te slapen.

Je hebt inderdaad de excl. bedragen gepakt.

 

4 minuten geleden, Muggepuut zei:

maar dan wordt de vergoeding logischerwijs lager.

Dan bedoel je dat de commissie hoger wordt 🙂

Denken als zzp'er...

 

Die autolease... Heb je daar speciaal voor geïnformeerd dat je daarmee mag lessen (incl. alle benodigde verzekeringen e.d.) ?

 

(Pensioen zie ik hier niet bijstaan maar weet ook niet of dat normaal is in de branche)

 

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, Rik · zei:

Nee, ik had het al aangepast. Ik zat te slapen.

Je hebt inderdaad de excl. bedragen gepakt.

 

Dan bedoel je dat de commissie hoger wordt 🙂

Denken als zzp'er...

 

Die autolease... Heb je daar speciaal voor geïnformeerd dat je daarmee mag lessen (incl. alle benodigde verzekeringen e.d.) ?

 

(Pensioen zie ik hier niet bijstaan maar weet ook niet of dat normaal is in de branche)

 

 

Geen probleem!

 

Haha ja, de commissie wordt hoger! 

 

Ja, de autolease gebeurt in dat geval met een startklare leswagen. Voldoet aan alle eisen, inclusief verzekeringen.

 

Wat pensioen betreft reserveer ik 100 euro per maand. 

Link naar reactie
  • 0

Twee opmerkingen: hoe verhoudt de schatting van het aantal declarabele uren zich praktisch gezien tot een werkweek? En is hiermee jouw kostenplaatje compleet?

 

(wie werft of garandeert het benodigde aantal klanten en wie neemt die kosten voor zijn rekening?)

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

De schatting is dat ik minimaal 32 uur per week kan draaien. Heb twee oud-werknemers gesproken die onlangs zijn gestopt vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Hebben er meer dan 15 jaar gewerkt allebei. Het gaat overigens om een lokale rijschool met een zeer goede naam.

 

De kosten voor het werven van leerlingen (wat door de rijschool gebeurt) komen op rekening van de rijschool. Harde garanties kun je nooit krijgen uiteraard, maar de oud-werknemers die ik gesproken heb zeiden allebei dat je eerder moest vragen om een stop op leerlingen dan dat je om uren moest vragen.

Link naar reactie
  • 0
Op 15-8-2019 om 19:35, Muggepuut zei:

Heb daarom datzelfde schema aangepast naar 36 weken werken

 

13 uur geleden, Muggepuut zei:

De schatting is dat ik minimaal 32 uur per week kan draaien.

 

36 weken van 40 uur = 1440 uur / 36 weken van 32 uur = 1152 uur (te weinig voor zelfstandigen aftrek) of bedoel je nu 52 weken van 32 uur? (1664 uur)

Bij 44,00 euro inclusief btw en na aftrek van de 20% commissie is jouw uur tarief 29,09 euro * 1664 uur = 48256 jaar omzet (ex btw)

 

Op 15-8-2019 om 21:53, Muggepuut zei:

Ik hou rekening met:

 

AOV: 200,00

Rechtsbijstand: 40,00

Aansprakelijkheid: 40,00

Autolease: 650,00

Benzine 600,00

 

Zijn dit bedragen per maand? Bij elkaar opgeteld 1530 euro en uitgaande dat de auto kosten ook ex btw zijn * 12 = 18360 kosten op jaarbasis. Winst zou dan 29896 op jaarbasis zijn en per maand 2491 euro. Maar dan moet je ook echt die 32 uur per week maken en geen andere kosten hebben anders wordt het plaatje een stuk lager.

 

Bij 1440 uur en zelfde kosten kom je  niet verder dan 1950 winst per maand wat iets hoger zal liggen door lagere benzinekosten.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.