• 0

Cosmetica product importeren Ierland / UK ondernemer

(aangepast)

Ik kan distributeur worden voor een cosmetica product dat vanuit een warehouse in Ierland verstuurd wordt en voldoet aan de CE richtlijnen, volgens de Uk leverancier. Echter vraag ik me af waar ik rekening moet houden qua aansprakelijkheid, wetgeving etc. 

 

Kan ik er vanuit gaat dat de UK leverancier aansprakelijk is binnen de EU als product eigenaar aangezien het vanuit Ierland wordt verstuurd?

Kan ik er vanuit gaan dat de UK leverancier het op orde heeft qua richtlijnen en dat het gewoon in de Eu verkocht mag worden en vanuit Ierland verstuurd wordt?

 

Hopelijk kan iemand mij tips  geven of ik dit redelijk makkelijk kan verkopen binnen NL of dat ik toch met aantal essentiele dingen rekening moet houden. 

aangepast door robert78
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 17-8-2019 om 00:32, robert78 zei:

Kan ik er vanuit gaat dat de UK leverancier aansprakelijk is binnen de EU als product eigenaar aangezien het vanuit Ierland wordt verstuurd?

Volgens mij niet, jij importeert in Nederland en bent dan voor een Nederlandse consument aansprakelijk. Jij moet vervolgens claimen bij je UK leverancier.

 

Op 17-8-2019 om 00:32, robert78 zei:

Kan ik er vanuit gaan dat de UK leverancier het op orde heeft qua richtlijnen en dat het gewoon in de Eu verkocht mag worden en vanuit Ierland verstuurd wordt?

Zolang de UK in de EU zit, ja. Mits hij ook daadwerkelijk aan alle product eisen voldoet. Maar daar zal ie dan ook de bijpassende documenten van hebben.

Link naar reactie
  • 0
30 minuten geleden, Markilanosz zei:

Volgens mij niet, jij importeert in Nederland en bent dan voor een Nederlandse consument aansprakelijk. Jij moet vervolgens claimen bij je UK leverancier

Nee. Er wordt door vraagsteller niet van buiten de EU geimporteerd door vraagsteller; die draagt daarom ook niet  het productaansprakelijkheidssrisico.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Zie dat ik wat dingen door elkaar heb gehaald. 

 

Het product komt uit Italie, en kan het zowel inkopen vanuit Italie of inkopen bij een distributeur in de UK. 

 

Ik heb inderdaad altijd begrepen dat bij productaansprakelijkheid het altijd terug gaat naar de leverancier in de EU. 

 

Echter heb ik ook begrepen dat cosmetica op de NL markt weer andere regels heeft. Als ik dit wil verkopen moet ik zorgen dat dit in orde is en dat het allemaal in het nederlands wordt aangeboden, of is dat de verantwoordelijkheid van de Italiaanse fabrikant?

 

Hoe zit het met productaansprakelijkheid, mocht de fabrikant/ leverancier in Italie failliet gaan?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.