• 0

Kan ik zomaar uit een bv stappen?

Goedenavond allemaal,

 

Niet écht herrie in de zaak, maar wist even geen betere plek.

 

5 jaar geleden ben ik een BV gestart, samen met een compagnon. 3 jaar later heb ik bij de compagnon aangegeven dat ik niet blij was met zijn deelname omdat hij zo goed als niet toevoegde (veel op vakantie, deed zo goed als niets) maar wel een flinke (15k) management fee inde.

 

Ik werkte op dat moment 60 uur per week om de boel draaiende te houden terwijl hij hooguit de helft deed en dan vaak ook nog eens niets aan het doen was. Hierdoor raakte ik licht overspannen en ik wilde deze situatie een halt toeroepen.

 

Na veel gesprekken heeft hij met tegenzin zijn aandelen aan een andere partij verkocht (10 keer zo groot bedrijf). Ik heb op dat moment ook een stukje van mijn aandelen aan deze partij verkocht. Zij zijn nu met 65% de grootaandeelhouder en de BV van deze partij is samen met mijn financiële holding bestuurder van het bedrijf geworden.

 

Ik heb deze keuze gemaakt omdat het voor mij te zwaar was om dit bedrijf alleen te runnen. Alles alleen moeten doen (10 man personeel, miljoen omzet), overal alleen over na moeten denken en altijd zelf met de zorgen zitten bij mindere tijden. Ik was het beu en ik wil een échte partner, deze partij deed zich ook zo voor.

 

Nu, 2 jaar later, bestaat het bedrijf uit 25 man en is de omzet 2 miljoen. We groeien lekker door, en dat is natuurlijk leuk, maar wel met alle risico's van dien in deze snelle groeifase. Misschien denk je nu dat dat komt door de nieuwe partnership maar het eerlijke verhaal is dat ik dit ook allemaal alleen heb gedaan. In de afgelopen jaren heb ik amper support van ze gehad, ze zijn er nooit, hebben nog geen cent geïnvesteerd en alle zorgen liggen (weer) bij mij.

 

Nu zit ik wederom tegen een vorm van overspannenheid aan. En ik wil dit niet meer. Mijn plan zou zijn om mijn aandeel voor 750K te verkopen aan de externe partij, of een andere partij, een paar maanden vakantie te houden en wat anders te gaan doen. Ook als ik mijn aandelen niet zo snel verkocht krijg, wil ik er toch mee stoppen. Dus geen bestuurder / algemeen directeur meer zijn en iets anders gaan doen. Ik denk dat ik over een paar maanden ga instorten van de stress en dat wil ik heel graag voorkomen. Ik heb overigens bij de andere partij al meermaals aangegeven dat ik me erg gestresst voel en dat ik te weinig support krijg, maar er wordt niet voldoende op geacteerd (enkel pleisters plakken).

 

Mijn eerste personeelslid is mijn huidige vrouw. Ik heb haar aangenomen toen we net begonnen.. jarenlang "gewoon" collega's maar na een tijdje begon er wat te broeien. Ze is inmiddels samen met mij de drijvende kracht achter het bedrijf. Ze heeft aangegeven dat als ik weg ga, ze met mij weg wil en samen met mij iets nieuws wil beginnen..iets wat ik zelf ook heel graag wil.

 

Maar dat betekent dus dat de twee belangrijkste personen van het bedrijf vertrekken en het bedrijf het - vooral in deze zware groeifase - extreem moeilijk gaat krijgen.

 

Ik voel me er niet lekker bij dat ik de 23 mensen die er dan nog werken, maar ook de andere aandeelhouder, dan met "de shit" achter zal laten.

 

Misschien is het "Just business" en stel ik me aan. Als de andere aandeelhouder een interim directeur en een interim iemand voor de functie van mijn vrouw inhuurt, zijn ze er ook. Maar het bedrijf draait op dit moment al (bewust, we zijn hard aan het investeren) rode cijfers en het zal allemaal lastig worden voor de "nieuwe mensen" en kan net zo goed de verkeerde kant op gaan. Of misschien gaat het wel gewoon beter met het bedrijf.... Iemand die niet tegen een burnout aanzit functioneert misschien wel een stuk beter dan ik nu functioneer!

 

Wellicht merken jullie al een beetje wat mijn persoonlijke probleem is. Ik wil alles oplossen, verantwoordelijk nemen, voorkomen dat anderen ergens niet uit komen. Een eigenschap die mij heel veel goeds en ook veel "slechts" (lees: heftige stress en teveel uren werken) heeft gebracht.

 

Nu vraag ik mij af hoe andere ondernemers hier naar kijken. Wat vinden jullie, laat ik het bedrijf inderdaad in de steek en met de shit achter? Of is dit een acceptabel iets om te doen?

 

Dankjewel!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een heel verhaal, dat in iedere geval bol staat van de wrok, irritatie en onzekerheid.

 

Vanaf de zijlijn is het moeilijk om aan te geven wat er wel en niet goed is aan de onderneming. 

 

U kent uzelf waarschijnlijk het beste, en zo niet dan ziet het er naar uit dat u een perfectionist en een een pleaser bent die midden in een depressie zit, wat zonder plan van aanpak tot een  burn-out zal leiden.

 

Misschien is het tijd om u ziek te melden en de werkzaamheden en verantwoordelijkheden bij de andere bestuurders of aandeelhouders neer te leggen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Als je je suf peinst over oplossingen kan het helpen om eens anders te kijken naar de manier waarop je problemen doorgaans oplost. En eens een andere manier te proberen.

 

In jouw geval zou het prettig zijn als je een gesprekspartner kan vinden die zonder al te directe belangen alternatieven kan aandragen. En meehelpen om die te onderzoeken. Misschien een gepensioneerde ondernemer uit dezelfde branche?

 

Er zijn namelijk talloze alternatieven. In plaats van verkopen en wegwezen, kun je wellicht ook kopen (verliesgevend nu.... mooi moment wellicht) en dan overdragen, fuseren of zelf verder expanderen. Dat laatste klinkt vreemd, maar soms helpt het om je probleem groter te maken voordat je naar de oplossing toe werkt. 

 

Opvolging heeft zo te horen niet veel aandacht gehad. Zit er talent in de zaak? In je omgeving?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je kunt het ook formeler aanpakken om de oren van de 65% gespitst te krijgen: beleg een aandeelhoudersvergadering waarin je dit op de agenda zet. Stel daarbij bijvoorbeeld voor om een interim-directeur te gaan zoeken die tijdelijk jouw werk oppakt.

 

Zo doormodderen lost niets op. Je komt zo nooit dichter bij een oplossing en als jij omvalt hebben die 23 werknemers pas echt een probleem.

 

Sterkte

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het blijft lastig om echt wat zinnigs te zeggen op basis van geschreven tekst. Maar er moet wel wat gebeuren, dat is duidelijk!

Ik adviseer je zo snel mogelijk een personal of business coach te zoeken, iemand die met onbevangen blik naar jouw situatie kan kijken.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Beste SportFanaat20,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Inmiddels heb je 25 medewerkers en een medebestuurder, maar blijkbaar nog steeds het gevoel dat je alles alleen moet doen. Je kunt je omgeving proberen aan te passen, maar ook jezelf: niet meer daadwerkelijk zoveel zelf doen en hulp zoeken bij dat gevoel (en de stressklachten die dat gevoel oplevert). 

 

18 uur geleden, SportFanaat20 zei:

Mijn plan zou zijn om mijn aandeel voor 750K te verkopen

Leuk plan, maar is er ook iemand die dat bedrag wil neertellen voor een bedrijf waar de belangrijkste spelers per direct hun biezen willen pakken? Misschien is die denkrichting  niet reëel, en omgaan met de situatie ook beter dan er proberen aan te ontvluchten. 

 

 

 

 

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.