• 0

Wettelijke garantie wasdroger

Al vele forum berichten hieromtrent gelezen maar deze situatie is weer wat anders en niet gevonden.

Wij (bedrijf) hebben een LG wasdroger (combi) gekocht, minder dan een jaar geleden. Na 3+bezoekjes/"reparaties" blijkt het ding het nog steeds niet goed te doen en heeft de reparateur richting LG gesteld dat er maar een andere oplossing gezocht moet worden want nog meer reparaties lijken niet zinvol. Korte probleem omschrijving; hij droogt niet goed, of eigenlijk te goed; veel te lang en de was wordt veel te heet tot aan schroeiplekken toe. Wij (als welzijns organisatie) gebruikten dat ding tbv eigen gebruik ongeveer 2 tot 3 maal per week met alleen hand en thee doeken. Niets spannends of iets wat in een gezin/consumenten situatie niet ook zou gebeuren.

Jullie voelen hem al aankomen: LG (en verkoper) beroept zich op het feit dat ze verder niets doen vanwege "commercieel" gebruik. Nu is dit sowieso al een slecht gekozen begrip want commercieel suggereert dat er geld mee verdient is/wordt en dat is al helemaal niet het geval. Ze zullen wel bedoelen dat de machine door een bedrijf gebruikt wordt. Ik lees echter in de AV niets over dit gebruik en ook niet in de handleiding waarnaar verwezen wordt. Er wordt in de AV wel verwezen naar terminologie als consumenten als zijnde de ene partij en de ondernemer als zijnde de andere/verkopende partij maar niet dat ook een aankopende partij een bedrijf kan zijn.  Nu snap ik ook dat een bedrijf een andere positie inneemt dan een consument maar het uitsluiten van (wettelijke) garantie kan door toch niet onder vallen? Dan ben je als bedrijf een soort van rechteloos bij de aankoop van welk product dan ook. Eigenlijk hebben we niets met LG te maken maar met de verkopende (internet) partij maar die verwijzen naar de reactie van LG en sluiten zich hierbij aan en beide willen dus niets van een of andere coulance regeling weten. Ik zal (mede na "advies van jullie" 🙂 ) vanzelfsprekend de verkopende partij als eerste aanspreken in het verdere traject. Hoe denken jullie over deze casus?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
14 minuten geleden, kaajee zei:

Nu snap ik ook dat een bedrijf een andere positie inneemt dan een consument maar het uitsluiten van (wettelijke) garantie kan door toch niet onder vallen? Dan ben je als bedrijf een soort van rechteloos bij de aankoop van welk product dan ook. 

 

Als niet-consument heb je inderdaad geen recht op de wettelijke garantie uit het consumentenrecht. Als niet-consument ben je afhankelijk want wat je bent overeengekomen met de verkoper. Als je geen werking, levensduur, garantie of servicecontract bent overeengekomen, dan kun je daar ook geen aanspraak op maken. Zakelijk is het dan ook gebruikelijk om zakelijke afspraken te maken en voor apparatuur servicecontracten overeen te komen. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
1 uur terug, Ron van der Kolk zei:

Als je geen werking, levensduur, garantie of servicecontract bent overeengekomen, dan kun je daar ook geen aanspraak op maken.

 

Lijkt me iets te kort door de bocht.

Als er niets anders is afgesproken, is het conformiteitsbeginsel toch gewoon van toepassing?

 

Ja, als het een niet-consumentenkoop is, mag daar van afgeweken worden.

Maar veel webwinkels hanteren dezelfde voorwaarden voor consumenten en bedrijven, dus is het maar de vraag of dat is gedaan.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Maxn zei:

Als er niets anders is afgesproken, is het conformiteitsbeginsel toch gewoon van toepassing?

 

IMHO Correct.  art 7:17 BW is van toepassing op alle koop, alleen kán er bij geen consumentenkoop in voorwaarden van worden afgeweken.

 

Zijn er geen specifieke b2b voorwaarden of zijn deze niet (tijdig) ter hand gesteld, dan is het conformiteitsbeginsel gewoon van toepassing. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
49 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Zijn er geen specifieke b2b voorwaarden of zijn deze niet (tijdig) ter hand gesteld, dan is het conformiteitsbeginsel gewoon van toepassing. 

 

Ik had het mis. Mijn excuses. 

 

Als zakelijk koper mag je ook verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan je de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, tenzij dit is uitgesloten in de voorwaarden. 

 

Blijft hier de vraag onder welke aanprijzing/voorwaarden/prijs de droger is verkocht en wat de koper op basis daarvan redelijkerwijs mag verwachten. Is de tekst van de overeenkomst met de webwinkel geanonimiseerd beschikbaar te maken?
 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, kaajee zei:

Korte probleem omschrijving; hij droogt niet goed, of eigenlijk te goed; veel te lang en de was wordt veel te heet tot aan schroeiplekken toe.

 

Nou dat lijkt me een probleem waar je als leverancier meteen bovenop moet duiken. Doe maar eens wat witte theedoeken in dat apparaat en maak een video van je was- en schroei-machine voor Youtube met nadrukkelijk het merk en de verkoper erbij genoemd. Laat schroeiplekken zien. Voor- en  na-effect.

 

Schroeirisico valt niet onder de garantie....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.