• 0

Nieuw tech product verkopen aan winkels & market places

Ik heb een nieuw electronica product uit de "smart tech categorie" dat ik graag in de winkels & op hun websites zou willen krijgen. Dan denk ik bv. aan Mediamarkt, Fnac, Cooldblue en andere electronica winkels, maar ook marketplaces zoals bol.com.

 

Een nieuw model van het product heeft een succesvolle crowdfunding campagne eind 2018 op Indiegogo gehad om de massa productie te starten, er werd 2.000.000+ euro door meer dan 10.000+ backers verzamelt, waarvan ongeveer 25% uit Europa was. 

 

De consumentenprijs van dat model is €320 (incl. BTW), en inkoopprijs (voor mij, bij de producent in China) €170 exl. BTW.

Er nog een plus model met een consumentenprijs van €369 en inkoopprijs van €200 exl. BTW. 

Daarnaast is er een professioneel model met een consumentenprijs van €2500 en inkoopprijs van €1100, maar dit model denk ik eerder te verkopen op aanvraag en niet in winkels, tenzij speciaalzaken.

 

Tot op dit moment werd het product voornamelijk online verkocht voor het Engelstalige publiek op Indiegogo, Amazon, Ebay en door een aantal partners in de US en UK.

Het product lost een probleem op dat door de huidige "mainstream" electronica producten niet echt (efficiënt) wordt opgelost. Ondertussen zijn er een aantal knock-offs onstaan, maar hun kwaliteit ligt lager en ze hebben voornamelijk een minder ontwikkelde AI software bij het product.

 

Mijn vraag hoe ik eraan best kan beginnen en wat ik kan verwachten? Ik heb hier in Nederland & België niet te veel tot geen contacten in de electronica winkels & kennis over hun inkoopprocessen.

- Wat zijn de gangbare marges?

- Wat is de beste manier om zo'n electronica winkel te benaderen? Hoe kan ik het best aanpakken?

- Wat zijn de algemene verwachtingen van de inkoopteams van de winkels/keten tijdens een presentatie? Welke informatie mag ik zeker niet vergeten, hoe kan in hen het best overtuigen?

- Hoe lang duurt het gemiddeld tot je tot een deal komt en welke voorwaarden kan ik verwachten? 

 

Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen uitleggen en alvast bedankt voor de tips, en ja, ik ben vrijwel en newbie in deze zaal, maar ik leer snel bij.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Wat is jouw toegevoegde waarde ten opzicht van direct inkopen in China?

 

Wie deed die crowdfund-actie? En waarom is dat nu niet de spin het web?

 

Zitten er straks niet 10 verkopers in Europa?

 

Eerst maar eens snel zelf positie opbouwen via Amazon en Bol.com lijkt me. Bestaat er een first mover advantage?

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Gezien de prijsklasse, heb ik wel enig idee om welk product dit gaat.

 

Zelf een test gedraaid met een product wat in dezelfde branch en zelfde prijsklasse zit.

Voor de retail heb je flink wat skills nodig, en als het om 1 product gaat ga je het budgetmatig niet redden lijkt me.

 

Bol wil ook nog 15%, en bekijk Amazon.de of het hier beschikbaar is. 

In dat geval moet je een bodemprijs hanteren, en zeker zijn dat als er retouren zijn je toeleverancier deze op wil vangen.

Eigenaar Staalkabelstunter 🔗 Maakt Maken Makkelijk.

Blogt op Parebel.nl

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 hours ago, TwaBla said:

Wat is jouw toegevoegde waarde ten opzicht van direct inkopen in China?

 

Wie deed die crowdfund-actie? En waarom is dat nu niet de spin het web?

 

Zitten er straks niet 10 verkopers in Europa?

 

Eerst maar eens snel zelf positie opbouwen via Amazon en Bol.com lijkt me. Bestaat er een first mover advantage?

Ja, er is een first mover advantage. 

 

Het klopt dat er straks 10 verkopers zitten in Europa, maar die hebben opgelegde beperkingen waar ze het product mogen verkopen. Bijvoorbeeld mogen ze geen listings maken op Amazon of eBay en ook niet verkopen/leveren binnen de Benelux. Zeg maar dat ik een exclusieve distributie recht heb onderhandeld met de producent in China, zodat ik niet moet concurreren met andere verkopers (in de Benelux, in de EU zijn er wel meerdere).

Op dit moment zijn er enkele ondernemingen in Duitsland en VK die het al verkopen, maar dat zijn eerder speciaalzaken op lokaal niveau. 

 

De crowdfunding was opgezet en behandeld door een extern marketing bureau dat zich specialiseerde in zulke acties. Wat bedoel je met de spin web?

 

De eerste vraag is een goede vraag. De toegevoegde waarde is vooral de (Nederlandstalige) service zowel voor de klant (winkel) als de eindconsument. Binnen enkele weken gaat onze website klaar zijn met live support, een e-commerce shop en ook een aantal integraties voor winkels dat ze gemakkelijker kunnen aankopen. We gaan ook een vernieuwde Nederlandstalige app hebben waarmee je het product kan bedienen en aangevuld met een integratie met de shop en support (momenteel is de app enkel in het Engels en zonder shop + support).

We gaan ook marketing campagnes voeren, vooral in de vorm van tech reviews door Nederlandstalige influenfers, dus dat kan ook gezien worden als een toegevoegde waarde wanneer er wat "buzz" word gemaakt.

In het algemeen gaat direct inkopen uit China ook niet mogelijk zijn voor een Nederlandse winkel, want alle aanvragen uit de Benelux worden naar ons doorgestuurd en niet behandeld door de producent zelf.

aangepast door Jeroen111c
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ja dat is dezelfde leverancier. 

In het verleden waren al enkele situaties dat er tientallen van dezelfde listings op Amazon.com waren "gespamt" door andere verkopers (vooral na de crowdfunding want toen kon je 10-packs kopen met een promotie), maar dan krijgen die de volgende keer geen producten meer ingekocht en is hun verkoop gedaan nadat de stock op is.. 

Ik weet niet of dat kan/mag, maar de leverancier ging de 2 jarige garantie intrekken op al die verkopen.

 

De leverancier mag toch een samenwerking stoppen of order weigeren van een verkoper als de samenwerking niet bevalt?

 

 

 

aangepast door Jeroen111c
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
38 minuten geleden, Jeroen111c zei:

Ik weet niet of dat kan/mag, maar de leverancier ging de 2 jarige garantie intrekken op al die verkopen.

Dat kan dus al helemaal niet in. Maar in eerste instantie is de verkoper aansprakelijk. 

 

Als ik MediaMarkt was, kocht ik niet in bij een tussenpersoon die de markt amper kent, maar direct bij de producent. Dus je kan de markt wel 'verdelen', maar die luxe-positie is niet zo lang houdbaar.

 

Eigenaardig dat deze leverancier al een verleden heeft. Dus er waren al distributors en resellers, maar die zijn drooggelegd? Kijk ook eens naar SpeedX. Ik zou nog even goed nadenken waar je in terecht komt.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Jeroen111c zei:

maar die hebben opgelegde beperkingen waar ze het product mogen verkopen. Bijvoorbeeld mogen ze geen listings maken op Amazon of eBay en ook niet verkopen/leveren binnen de Benelux. Zeg maar dat ik een exclusieve distributie recht heb onderhandeld met de producent in China, zodat ik niet moet concurreren met andere verkopers (in de Benelux, in de EU zijn er wel meerdere).

zo verschrikkelijk fout....

Maar ik zie het vaker. zijn een paar leveranciers waarmee ik zou willen gaan werken die dit ook in algemene voorwaarden hebben staan dat als je bij hun inkoopt het je verboden is om via bepaalde kanalen te verkopen. dan zetten ze er zelfs nog bij dat dat is omdat ze geen prijsconcurrentie willen.

 

Dat is dus echt absoluut niet toegestaan.

 

Wat mag is dat bepaalde luxemerken uit bescherming van hun merk en daarin gestoken zorgvuldige marketing verbieden om op b.v. marktplaatsen te verkopen. Maar ze mogen dan dus niet zelf alsnog wel op die kanalen gaan verkopen.

 

De leveranciers waar ik over heb die verbieden al hun afnemers dus om daar te verkopen maar verkopen zelf wel via die kanalen. Is dus NIET toegestaan (maar wordt in de praktijk helaas ook niet tegen opgetreden blijkt uit contact met ACM)

Link naar reactie
  • 0
46 minuten geleden, Jeroen111c zei:

De leverancier mag toch een samenwerking stoppen of order weigeren van een verkoper als de samenwerking niet bevalt?

 

dat is volgens mij grijs gebied, ja je mag als leverancier weigeren aan bepaalde partijen te leveren maar als je altijd geleverd hebt en daar mee stopt omdat je niet wil dat ze op bepaalde kanalen verkopen omdat je dat zelf al doet of dat aan een bepaalde partij hebt toegezegd en de afnemer stapt naar de rechter kan die wel eens gelijk krijgen.

Maar hie probeer ik mezelf nog in verder te verdiepen omdat ik dus met dergelijke potentiële situaties te maken heb.

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Jeroen111c zei:

Ik heb hier in Nederland & België niet te veel tot geen contacten in de electronica winkels & kennis over hun inkoopprocessen.

 

Je hebt geen ervaring en afzetkanalen, maar de producent gunt jou wel de exclusiviteit voor de Benelux? Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dat is het dat meestal ook. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

 

Al moet ik wel zeggen: er is theorie over mededinging binnen Europa, er zijn wetten en regels, en dan is er de rechtspraak en handhaving. Geen van allen sluiten goed op elkaar aan. Een overzicht is hier te vinden, al mag dat ook weleens geupdate worden.

 

Een Chinese leverancier die verkoopt aan diverse partners in Europa. Vervolgens is het vrij verkeer van goederen. Jij bent exclusief voor de Benelux, maar Mediamarkt koopt grootschalig in in Duitsland. Dat houd je niet tegen. Zij zetten het ook op internet, dat houdt de leverancier niet tegen. Die mag dan kiezen. Levering staken of eieren voor z'n geld.

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het artikel gelezen, dat maakt het wel iets ingewikkelder. 

Het wordt moeilijk (tot zelf niet) te vermijden om door tientallen andere verkopers overstroomt te worden? 

 

Nu vraag ik me af of de leverancier zelf het EU recht heeft doorgenomen voordat hij is begonnen met de export van zijn producten naar de EU...

Hij is weldegelijk aan verschillende verkopers expliciet aan het communiceren/verbieden dat ze niet overal op het internet (passief) mogen verkopen. 

 

Ter zijde, kan een chinese onderneming wel aansprakelijk gesteld worden voor een Nederlandse (of Europese rechter)? Niet dat ik nu naar een rechter ga stappen.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Heb je een ondernemingsplan of business case opgesteld? Hoe kom je aan voldoende investeringscapaciteit en liquiditeit? Marge?

 

Is er ook accessoireverkoop op dit product van toepassing?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: als ik op Higherlevel.nl zoek (via Google in mijn geval, omdat de HL-zoekmachine er telkens uitklapt) naar "hoe krijg ik mijn product in de winkel", dan krijg ik tientallen resultaten.

 

Welke concrete vragen heb je nog na het doorlezen van al die tips?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

verkoop € 320.00 in de btw = € 252.00 ex btw

inkoop € 170,00

Dat is € 82,00 marge zonder transport, verzekeringen, opslag, distributie, promotie, voorfinanciering  en backoffice.

Waar tover je dan de marge voor een wederverkoper vandaan?

 

Gewoon lekker zelf verkopen aan eindgebruikers en direct vergeten dat je hier een andere verkopende partij bij betrokken krijgt. 

Die Chinees geeft je de exclusieve rechten voor de Benlux waarschijnlijk omdat ie hier überhaupt niemand kent. Zodra er een grotere partij op de stoep staat in China dan krijg je bericht dat je inkoop orders 10x groter moeten. Dat je prijzen omhoog gaan, of dat je je aantallen niet gehaald hebt.  Die exclusiviteit is dus een wassen neus.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.