Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Jasper S.

Levering diensten VK

Recommended Posts

Als ik diensten en materialen lever aan een bedrijf uit het Verenigd Koninkrijk, terwijl de activiteiten in een EU liggen, breng ik dan wel of geen BTW in rekening.
Het evenement is nadat het VK uit de EU is gestapt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ik denk dat ik het weet:
 

De kvk zegt hier dat het niet hoeft:

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/zakendoen-met-/het-verenigd-koninkrijk/btw-op-diensten-bij-no-deal-brexit/


 

 

Op een accountant website staat dat ik een de melding moet maken "out of scope"en dat de afnemer dit zelf moet regelen en dat ik niets hoef te vermelden, maar dat ik wel een EORI-nummer nodig heb.

 

Op een aantal andere websites kom ik de term "VAT reverse charge" tegen, waarbij ik geen btw hoef te rekenen

 

Tot slot de belastingdienst zegt hier van niet:
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/leveren_van_goederen_naar_het_buitenland/
Omdat de levering in een EU land is.

 

Het lijkt er nu dus op dat het niet hoeft. Alleen weet ik niet welk regeltje ik er onder moet zetten en hoe de aangifte moet, maar ik denk dat mijn boekhouder (die nog met vakantie is) dit wel weet.


Mijn boekhoudprogramma zegt dat het wel moet, maar denk dat zij het dan fout hebben.
 

 

 

Edited by Jasper S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reverse charge is de vertaling van verlegging btw. Dat is een regeling die geldt binnen de EU

Op dit moment is dat de geldende wetgeving

 

Out of scope betekent "buiten reikweidte van de btw wet" 

Ofwel geen heffing op grond van de EU btw wetgeving zoals bij elke export naar een niet eu land

 

Welke je moet toepassen weet je pas na 31 oktober

 

Ik zou in elk geval in de offerte opnemen dat prijzen ex btw zijn en btw heffing zal plaatsvinden tegen de geldende wetgeving op moment van levering en dat alle risico's en extra kosten van de brexit voor de klant zijn. 

Eventueel zou ik ook een extra annuleringsclausule opnemen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Wat voor clausule? Want het evenement is in Duitsland en de klant komt uit de UK.
Of zou hiervoor ook een verbod gaan gelden?

Ik heb begrepen dat de BTW regels niet gelden voor het factuur adres, maar voor het leveradres.

Hetzelfde evenement is ook in NEderland een paar weken later. Dus dan reken ik wel gewoon btw.

Edited by Jasper S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had het stukje gemist dat de levering wel in EU is. Ik ging uit van levering in uk..

 

Btw heffing in de door jou beschreven situatie heb ik zo niet paraat. Dus blijf het antwoord schuldig 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja het is moeilijke materie. Bij de kvk hulplijn wisten ze het niet en wordt ik binnen 5 dagen teruggebeld en ik kom of nog niet door de wachtrij van de belastingdienst heen of ik krijg de verkeerde afdeling te pakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die link  had ik ook gevonden.  Ik kon alleen niet vinden of ik btw verleg.

 

Voor de klus in amsterdam reken ik dus gewoon btw, ondanks dat de opdrachtgever uit het vk komt toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat klopt, de BTW regels van het land waar de levering plaats vindt zijn van toepassing.

 

Of je de 19 % btw in Duistland inrekening moet brengen of dat le "btw verlegd"op de rekening moet zetten wordt bepaald door de Duitse Belastingdienst.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

En dan moet mijn opdrachtgever het in Duitsland weer terug vragen.

Je zou toch denken dat dit soort geschuif van geld in een \eu verband makkelijker en goedkoper kan.

Op de belastingdeinst website zie ik trouwens dit staan:

Quote

Over het algemeen brengt u geen btw in rekening aan ondernemers uit andere EU-landen. Bij goederen past u dan het 0%-tarief toe en bij diensten wordt de btw naar uw klant verlegd.



https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/

Edited by Jasper S.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
6 uur geleden, Gelre-Finance Incasso zei:

Dat klopt, de BTW regels van het land waar de levering plaats vindt zijn van toepassing.

 

Hoofdregel bij diensten is juist dat BTW verschuldigd is in het land waar de zakelijke afnemer gevestigd is. (doorgaans verleg je dat)

 

Quote

Afdeling 1b. Plaats van een dienst

Paragraaf 1. Algemene bepalingen

Artikel 6

1 De plaats van een dienst, verricht voor een als zodanig handelende ondernemer, is de plaats waar die ondernemer de zetel van zijn bedrijfsuitoefening heeft gevestigd. Worden deze diensten evenwel verricht voor een vaste inrichting van de ondernemer op een andere plaats dan die waar hij de zetel van zijn bedrijfsuitoefening heeft gevestigd, dan geldt als plaats van dienst de plaats waar deze vaste inrichting zich bevindt. Bij gebreke van een dergelijke zetel of vaste inrichting, geldt als plaats van de dienst de woonplaats of gebruikelijke verblijfplaats van de ondernemer die deze diensten afneemt.

 

Met een berg uitzonderingen voor het geval de afnemer ook een vestiging (vaste inrichting) in het andere land heeft, het gaat om diensten zoals onderhoud aan onroerend goed, cateringsdiensten, etc, etc.

Edited by Maxn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Het verbaast me inmiddels niets dat ze het bij de kvk en de belastingdienst niet weten.

In mijn geval gaat het om een combinatie van materialen en diensten, waarbij de verhouding ongeveer 50/50 is.

Maar dan zou ik de ene helft wel met btw kunnen doen en de andere helft niet. Of gewoon 2 facturen kunnen maken.

 

Wat ik zelf jammer vind is dat wanneer je gaat zoeken op verhuur van materialen er nog minder informatie is.
Maar van de blastingdienst gebreep ik vandaag dat men bij verhuur ervan uitgaat dat de afnemer een klen deel eigenaar wordt van het product en verhuur daarom beschouwd wordt als verkoop.

 

Ik zie trouwens bij 6d het volgende staan:

Quote

De plaats van een voor een ondernemer verrichte dienst bestaande in het verlenen van toegang tot culturele, artistieke, sportieve, wetenschappelijke, educatieve, vermakelijkheids- of soortgelijke evenementen, zoals beurzen en tentoonstellingen, en met de toegangverlening samenhangende diensten, is de plaats waar deze evenementen daadwerkelijk plaatsvinden.

 

Dat is voor mij van toepassing, dus moet ik de denk ik de plaats van het evenement aanhouden. Wij leveren namelijk aankleding, podia en doeken tijdens deze evenementen.

Edited by Jasper S.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuten geleden, Jasper S. zei:

Ik zie trouwens bij 6d het volgende staan:

 

Dat is voor mij van toepassing, dus moet ik de denk ik de plaats van het evenement aanhouden. Wij leveren namelijk aankleding, podia en doeken tijdens deze evenementen.

 

6d gaat alleen over diensten voor het verlenen van toegang tot. Kaartjes enzo.

 

Vroeger gold het ook voor andere diensten voor evenementen, maar dat is volgens de bijbehorende memorie van toelichting nu juist geschrapt:

 

Quote

Artikel II (Wet op de omzetbelasting 1968; wijzigingen met ingang van 1 januari 2011)

 

Artikel II, onderdelen A en B (artikel 6d en 6e) Artikel II, onderdeel A, bewerkstelligt een wijziging van de regels met betrekking tot de plaats van dienst en van daarmee samenhangende diensten zoals bedoeld in artikel 6d van de Wet OB, zoals dat luidt tot 1 januari 2011. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om diensten in verband met culturele activiteiten, sportieve diensten en wetenschappelijke diensten. Tot 1 januari 2011 geldt voor deze diensten, zowel voor de B2B-diensten als voor de B2C-diensten, als plaats van dienst de plaats waar deze activiteiten daadwerkelijk plaatsvinden.

Vanaf 1 januari 2011 worden de bepalingen aangepast. Daarbij wordt er een onderscheid gemaakt tussen de diensten in verband met de in dit artikel genoemde activiteiten en het verlenen van toegang tot evenementen op dat gebied. Daarnaast zal er vanaf dat moment gedifferentieerd worden naar de status van de afnemer.

In de nieuwe opzet van artikel 6e wordt geregeld dat de plaats van een dienst die bestaat uit het verlenen van toegang tot culturele, artistieke, sportieve activiteiten, enzovoort, en die wordt verricht voor een ondernemer, is gelegen op de plaats waar bedoelde evenementen daadwerkelijk plaatsvinden. Deze regeling geldt ook voor de met deze toegangverlening samenhangende diensten die worden verricht voor een ondernemer. Wat betreft de andere diensten in verband met culturele, artistieke, sportieve activiteiten, enzovoort, en de daarmee samenhangende diensten die worden verricht voor een ondernemer geldt vanaf 1 januari 2011 de hoofdregel (plaats van de afnemer).

Wat betreft de in de voorgaande alinea bedoelde diensten van toegangverlening die worden verricht voor andere dan ondernemers geldt de algemene regeling voor B2C-diensten: de plaats waar de dienstverrichter de zetel van zijn bedrijfsuitoefening heeft gevestigd.

In artikel II, onderdeel B, is voorzien in een vervanging van artikel 6e van de Wet OB zoals dat luidde tot 1 januari 2011. Daarbij is de bestaande tekst van artikel 6e opgenomen in het tweede lid. In het nieuwe artikel 6e, eerste lid, is bepaald dat de plaats van dienst voor diensten in verband met culturele, artistieke, sportieve, wetenschappelijke, educatieve, vermakelijkheids- of soortgelijke activiteiten, zoals beurzen en tentoonstellingen wordt gesitueerd op de plaats waar de activiteiten daadwerkelijk plaatsvinden, wanneer die diensten worden verricht voor een andere dan ondernemer. Ook de met deze activiteiten samenhangende diensten en de diensten van de organisatoren van genoemde activiteiten vallen onder de onderhavige uitzonderingsbepaling op de algemene regel wanneer zij worden verricht voor een andere dan ondernemer.

Wanneer de in de voorgaande alinea bedoelde diensten evenwel worden verricht voor ondernemers geldt vanaf 1 januari 2011 de hoofdregel voor B2B-diensten: de diensten vinden plaats op de plaats waar de afnemer gevestigd is.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch weer discussie met de klant.

 

Even een herhaling van de zaak.

Opdrachtgever werkt vanuit Groot Brittanie, evenement vindt plaats in Nederland, ik ben een Nederlandse ondernemer.
Het betreft transport, verhuur van materialen en verhuur van personeel.
Het evenement is net achter de rug.

Volgens eerdere berichten hier zou ik BTW in rekening moeten brengen.

Mijn klant komt nu met de volgende eu regels:

 

Quote

Under article 44 EU VAT Directive 2006/112/EC supply of services are deemed to be taxable where the Business customer belongs. Under article 196 EU VAT Directive the VAT should be levied from the customer based on the reverse charge mechanism.

 

Waarbij de klant alles ziet als een service die ik verleen.

Edited by Jasper S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Feitelijk verkoop je niks, je verhuurd en neemt terug. 

Transport is een discussie punt los daarvan. Als jezelf transport doet kun je het als onderdeel schuiven van de verhuur, besteed je transport uit dan wordt het een lastige materie omdat het losgekoppeld wordt. 

 

Je klant zegt nu eigenlijk, ik zit in de VK ik bestel een dienst en ik krijg een factuur, dat ik mijn dienst weer doorverkoop naar NL is mijn gedeelte omtrent belasting(en).

 

 

Ik zou zeggen stuur een factuur door naar VK, met in- en uitvoerrechten gemekker loop je geen risico in dit geval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 55 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept