• 0

FOR binnen Maatschap of eenmanszaak

Beste allen,

 

Ik zit in een maatschap van waaruit ik gedetacheerd word. Daarnaast heb ik een EMZ, waarin niets gebeurd. Dit jaar maar ik een mooie winst in de maatschap.

 

Ik wil toevoegen aan de fiscale oudedagsreserve.

 

1. Kleven er risico's aan het opbouwen van FOR in een maatschap?

 

De EMZ heeft geen winst maar wel eigen vermogen.

 

2. Kan ik de FOR ook laten toenemen op de balans van de eenmanszaak?

 

3. Is het eenvoudig om de FOR over te zetten van maatschap naar EMZ indien ik de maatschap ooit verlaat?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
4 uur geleden, ondernemerXYZ zei:

1. Kleven er risico's aan het opbouwen van FOR in een maatschap?

Ja, maar dat zijn voor exact dezelfde risico's als het opbouwen van oudedagsreserve in de eenmanszaak. Het risico is dus niet groter. 

 

4 uur geleden, ondernemerXYZ zei:

2. Kan ik de FOR ook laten toenemen op de balans van de eenmanszaak?

Edit: wellicht in 2e instantie wel, zie onderstaande reactie van Cosara  over het verdelen van de Oudedagsreserve over balansen

 

4 uur geleden, ondernemerXYZ zei:

3. Is het eenvoudig om de FOR over te zetten van maatschap naar EMZ indien ik de maatschap ooit verlaat?

Durf ik niet te zeggen, vraag voor een boekhouder. Maar is er wel een eenvoudigere en vooral veel veiligere optie: namelijk de oudedagsreserve tijdig afstorten in een (bancaire) lijfrente 

 

aangepast door Norbert Bakker
edit: reactie vraag 2 aangepast

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1
3 uur geleden, Norbert Bakker zei:
4 uur geleden, ondernemerXYZ zei:

3. Is het eenvoudig om de FOR over te zetten van maatschap naar EMZ indien ik de maatschap ooit verlaat?

Durf ik niet te zeggen, vraag voor een boekhouder. Maar is er wel een eenvoudigere en vooral veel veiligere optie: namelijk de oudedagsreserve tijdig afstorten in een (bancaire) lijfrente 

De oudedagsreserve is meer verbonden met de IB-ondernemer en minder aan de onderneming(en).

Om een oudedagsreserve te kunnen vormen, moet u ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting en moet u tevens aan het urencriterium voldoen. Dat laatste geld voor alle ondernemingen (eenmanszaak + vof + maatschap) gezamenlijk, dus niet afzonderlijk.

Een ondernemer met meerdere ondernemingen mag de opgebouwde oudedagsreserve verdelen over de balansen van al de ondernemingen, maar deze mag niet hoger zijn dan het eigen aandeel in dat gezamenlijke ondernemingsvermogen.

Als de oudedagsreserve bij staking boven het eigen aandeel van het ondernemingsvermogen van de resterende onderneming(en) uitkomt, kan dat betekenen dat er over het teveel afgerekend moet worden, of dat er voor het teveel een lijfrente wordt aangekocht.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Cosara zei:

De oudedagsreserve is meer verbonden met de IB-ondernemer en minder aan de onderneming(en).

Om een oudedagsreserve te kunnen vormen, moet u ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting en moet u tevens aan het urencriterium voldoen. Dat laatste geld voor alle ondernemingen (eenmanszaak + vof + maatschap) gezamenlijk, dus niet afzonderlijk.

Een ondernemer met meerdere ondernemingen mag de opgebouwde oudedagsreserve verdelen over de balansen van al de ondernemingen, maar deze mag niet hoger zijn dan het eigen aandeel in dat gezamenlijke ondernemingsvermogen.

Als de oudedagsreserve bij staking boven het eigen aandeel van het ondernemingsvermogen van de resterende onderneming(en) uitkomt, kan dat betekenen dat er over het teveel afgerekend moet worden, of dat er voor het teveel een lijfrente wordt aangekocht.

 

Het wordt al iets duidelijker. Ik herschrijf de vraag:

 

Er vanuit gaande dat ik aan alle andere vereisten voor gebruik FOR voldoe: Een van de regels is dat de maximale FOR toename afhankelijk is van de winst. De vraag is nu: in de maatschap is winst, in de EMZ niet. Mag ik nu toch de FOR op de balans van de EMZ laten nemen? Of kan ik de FOR alleen op de balans van de maatschap laten toenemen?

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, ondernemerXYZ zei:

De vraag is nu: in de maatschap is winst, in de EMZ niet. Mag ik nu toch de FOR op de balans van de EMZ laten nemen? Of kan ik de FOR alleen op de balans van de maatschap laten toenemen?

De (maximale) oudedagsreserve wordt berekend op basis van de totale winst(aandeel) van alle ondernemingen van het desbetreffende jaar.

Voor het doorschuiven of verdelen is de winst of het verlies van de eenmanszaak hierbij niet belangrijk, maar wel het ondernemingsvermogen van diezelfde eenmanszaak. Het doorgeschoven aandeel van de oudedagsreserve mag niet boven het eigen vermogen van die eenmanszaak uitkomen.

 

U mag dus verdelen, zolang het eigen vermogen of uw aandeel in het eigen vermogen van de desbetreffende ondernemingen dat toelaat.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.