• 0

Defecte lease auto gekocht

Enkele maanden geleden heb ik een nieuwe Peugeot Boxer geleast bij een grote officiële Peugeot dealer. Het was een demo auto, nog geen 8K op de teller en alle denkbare opties aan boord. Precies de auto die ik nodig had, kon erin staan, heb er werkbank in gebouwd. Ingezet als service auto voor nutsbedrijven met veel gereedschap erin een prima auto voor kabelschades, graafschades op te lossen. We hebben er flink in geïnvesteerd met ook veel meetapparatuur. Iedereen blij zou je denken. Klopt!! Maar dan alleen de eerste paar duizend kilometers. Constant een motorstoring en de optie naar de garage of stilstaan langs de weg omdat je anders niet meer kunt starten. 

 

We hebben eerste keer direct contact gezocht met betrokken partijen. Kan gebeuren, gewoon terug naar de dealer, leenauto en probleem wordt verholpen. Het is trouwens fabrieksgarantie, werd mij verteld. Maar wat zou jij doen als ondernemer en de auto is inmiddels 10 keer met dezelfde storing terug geweest naar drie verschillende dealers in het land? Bij de laatste in Amsterdam moest ik zelfs een auto huren, een leen auto werd niet verstrekt!! Keihard werd gezegd dat de storing nu verdwenen was..... niet dus!!

 

Inmiddels heb ik bij de de leasemaatschappij aangegeven dat ik geen vertrouwen meer heb in die auto, ik ervan af wil. De leasemaatschappij stuurt me naar de autoleverancier, die verwijs naar de grote PEUGEOT Dealer, die weer naar de Juridische eigenaar en het cirkeltje is weer rond. Vandaag een belletje gehad, we willen de auto weer onderzoeken, aldus de Peugeot dealer, dat is de elfde keer, je snapt dat ik daar geen enkele interesse en vertrouwen meer in heb. Die auto heeft me al een kleine vijfduizend euro gekost, niet inzetbaar, werkbanken en beplating ingebouwd. 

 

Heb geen zin meer in dat voertuig, maar de Peugeot dealer wil hem terugkopen voor €10.000- onder de waarde dat ik hem heb gekocht. Ik ben boos en heb het gevoel dat die storing er altijd in  heeft gezeten en dat ik er nu mee opgezadeld zit. Wie kan mij hierin adviseren? Is dat leasecontract nog steeds geldig en blijf ik eraan vastzitten? Dan is dit de laatste PEUGEOT die in mijn wagenpark ooit komt te rijden. Hebben ze na tien keer terug geweest te zijn in de garage niet voldoende tijd gekregen de storing eruit te halen? Wie betaald mij de gemiste inkomsten omdat de auto niet inzetbaar is geweest? Hier ga je als kleine ondernemer gewoon aan kapot van machteloosheid. Slapeloze nachten heb ik ervan. Wie weet raad?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
6 uur geleden, Robin62 zei:

Precies de auto die ik nodig had, kon erin staan, heb er werkbank in gebouwd.  

 

Wat wil je precies bereiken? 

 

Wellicht zou je de koop ongedaan kunnen maken vanwege de defecten aan de wagen, maar je hebt er ook al het nodig aan versleuteld door er een werkbank in te bouwen, dus je kunt hem niet teruggeven in de staat waarin je hem gekocht hebt, tenzij zoiets eenvoudig weer te verwijderen is zonder enige blijvende schade. 

 

Ergens zou ik je adviseren met deze wagen langs te gaan bij een merk-onafhankelijk en technisch capabele garage voor nader onderzoek. 

 

Die dealers lezen waarschijnlijk alleen de boordcomputer uit en bepalen afhankelijk van de foutmeldingen daarin wat de oorzaak is. Vervolgens kijken ze in een database wat de meest waarschijnlijke oorzaak voor die melding is en vervangen/repareren het onderdeel dat boven water komt. Dat kunnen ze eindeloos blijven doen als de fout elders ligt maar steeds dezelfde foutcode oplevert. 

 

Een garage met ervaren allround monteurs zal waarschijnlijk niet alleen de data uitlezen, maar ook daadwerkelijk eens kijken op/in/onder de wagen om te zien of er iets kapot is. Uiteraard kost dat wel geld gezien die monteur vast niet onder een garantieprogramma van Peugot valt, maar voor een paar honderd euro heb je een vakman die een halve dag onderzoek doet aan je voertuig en daarbij wellicht het daadwerkelijke probleem vindt.

 

Dat je niet meer kunt starten na een storing hoeft niets ernstigs te zijn: het kan puur iets in de software zijn dat is ontworpen om te voorkomen dat je verder kunt rijden bij een motorstoring en nog meer schade kunt maken aan het voertuig. Veel auto's hebben een 'limp home' mode waarbij je onder zeer beperkte prestaties kunt doorrijden tot een garage, maar dat geldt niet voor alles: Stel dat de computer (al dan niet terecht) vaststelt dat er iets defect is aan je remsysteem is het niet meer verantwoord je te laten rijden, ook niet op  halve kracht. 

 

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Ergens zou ik je adviseren met deze wagen langs te gaan bij een merk-onafhankelijk en technisch capabele garage voor nader onderzoek.

 

Zou dit mogen volgens het leasecontract?

 

En wat als die onafhankelijk monteur ontdekt wat het is en uit zichzelf zegt, oh, dat fix ik wel even, en het dan fixt. Zou dat mogen?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Gezien het hier om een garantieklacht gaat lijkt het mij zeer onverstandig ergens anders heen te gaan, ik denk dat stevenk op de juiste richting zit.. 

Maximale druk zetten voir een oplossing en anders de koop ontbinden.

 

Ik denk dat benm wel een punt kan hebben dat er teveel naar foutcodes van de computer wordt gekeken en te weinig naar het totaalbeeld of onverwachte oorzaken 

 

Juist ook het feit dat meerdere dealers bij pech ernaar kijken versterkt day oppervlakkige kijken en repareren vanuit servicegerichte instelling de auto zo snel mogelijk klaar te hebben.

 

Juist als je van de auto sf wil moet je maximale druk leggen bij de dealer waar je hebt gekocht. Zij moeten de oplossing bieden. Andere dealers hoeven dat niet en zullen zeker geen financiële concessies willen doen om het probleem van een andere dealer op te lossen.

Alternatief kan nog zijn bij de importeur te klagen over de auto of de matige ondersteuning door de dealer..

 

Link naar reactie
  • 0

Dank alvast voor jullie inbreng.

Wil nog graag aanvullen dat ik bij alle bezoeken gebracht bij de drie verschillende dealers geen enkel formele bevestiging heb gekregen dat de auto telkens in storing springt. Dat valt onder de fabrieksgarantie werd mij verteld. Bij het laatste bezoek in Amsterdam werd mij verteld dat het probleem zit in de Ad Blue tank. Deze zal worden vervangen, auto drie dagen in de garage. Na paar duizend kilometer weer storing, terug naar die garage, " Ja, we hebben de sensor vervangen de tank..." Weer moeten resetten op naar de volgende paar duizend kilometer.

 

Ondanks dat ik geen bewijs heb dat het voertuig in de garage is geweest, heb ik wel foto's gemaakt bij kilometer standen en de data genoteerd dat het voertuig in de garage en welke garage stond. Gelukkig zit er wel een soort Track systeem op het voertuig, dus dat staat wel vast.

 

@RoelJ, het gaat inderdaad om een garantie klacht. Ook kan ik me voorstellen dat een dealer niet zit te wachten op klachten van een voertuig van een andere dealer in zijn netwerk. Maar de inmiddels derde dealer zat wel in mijn regio, Amsterdam, dus ik werd daar naar toe verwezen. Die Peugeot dealer waar ik het voertuig gekocht heb zit een uur rijden vanaf Amsterdam. 

 

Hoe de dealers het intern oplossen is niet mijn probleem. Hiermee doel ik op code uitlezen et cetera. Ik koop een product van 25K dan verwacht ik dat het goed is. Om dan het product weer terug te willen nemen voor 11K, dat is lekker verdient.

 

@Branco, lijkt me niet dat een onafhankelijke partij dit mag fixen. De auto valt onder de garantie. Daarbij wil ik niet voor deze kosten opdraaien, dat is aan de dealer.

 

@Benm, ik kocht een zo goed als nieuwe auto, natuurlijk wil ik die inrichten naar mijn gebruik. Mijn mening verder is dat we genoeg geprobeerd hebben een oplossing te vinden. Ik noem het pappen en nat houden totdat je de pisang bent en niet meer terug kunt. Heb geen vertrouwen meer in deze auto, constructie fout of iets met de CAN bus (kabelboom) raar dat ze niet kunnen vinden. Mijn gevoel zegt, dit stinkt gewoon.

 

@Stevenk, denk dat dit de enige oplossing is. Vraag me af hoe de leasemaatschappij zal reageren.

 

Resumé, wil er vanaf, heb geen vertrouwen meer in dit voertuig.

Link naar reactie
  • 0

Sommige apparaten, of het nu een auto is of iets anders,  worden met een chronische storing geboren.

Voor zover mij bekend heeft de wetgeving - anders dan de garantietermijn - hiervoor ook geen echte oplossing.

Straks is de garantietermijn verlopen en je mag op je knieën iemand bedanken dat de storing daarvoor dan definitief is opgelost.

 

Wil je van het gezeur af zijn, dan is het verstandig om de auto te verkopen of in te ruilen.

Dat je daar financiëel erbij inschiet zal duidelijk zijn, maar met een stilstaande auto, of met een auto waar je niet op kunt vertrouwen, verdien je ook niets.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Robin62 zei:

Hoe de dealers het intern oplossen is niet mijn probleem.

 

Je hebt er al allerlei partijen bijgehaald, maar in feite heb je een probleem met de partij die jou de auto heeft verkocht. Daar moet je zijn (zie reactie Steven) en niet blijven modderen met allerlei andere partijen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Bert. zei:

Niet mijn core business, maar leasen is toch juist niet-kopen? 

Op basis van het verhaal vermoed ik dat het hier gaat om financial lease, waar topicstarter de eigenaar van de auto is gedurende de periode van de lease . Dit in tegenstelling tot operational lease, waarbij de leasemaatschappij eigenaar van de auto is.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Bert. zei:

Niet mijn core business, maar leasen is toch juist niet-kopen?

Als het een financial lease betreft, dan bent u de economische eigenaar van de auto gedurende de overeengekomen leaseperiode en ligt het risico bij u.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Robin62 zei:

Ik koop een product van 25K dan verwacht ik dat het goed is. Om dan het product weer terug te willen nemen voor 11K, dat is lekker verdient.

 

Dan is toch gewoon een kwestie van terug naar de dealer? Zoals Steven al schreef? In gebreke stellen, koop ontbinden etcetera.

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, Bert. zei:

Dan is toch gewoon een kwestie van terug naar de dealer? Zoals Steven al schreef? In gebreke stellen, koop ontbinden etcetera.

In gebreke stellen, koop ontbinden ... op basis van wat ?

De auto wordt telkens weer volgens de garantievoorwaarden gerepareerd.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
9 minuten geleden, Cosara zei:

op basis van wat ?

Op basis van non-conformiteit..

Je moet een leverancier de kans geven een gebrek op telossen maar als na meerdere reparaties er niet in slaagt dan komt.toch het punt in beeld dat het product niet doet wat je ervan mag verwachten en van jou als eigenaar redelijkerwijs niet verwacht hoeft te worden dat je telkens het ongemak maar moet accepteren dat je de auto niet kan gebruiken

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Maar wat zou jij doen als ondernemer en de auto is inmiddels 10 keer met dezelfde storing terug geweest naar drie verschillende dealers in het land?

De auto op de stoep van de importeur parkeren, de sleutels afgeven en deze een allerlaatste kans geven?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
46 minuten geleden, Highio zei:

De auto op de stoep van de importeur parkeren, de sleutels afgeven en deze een allerlaatste kans geven?

Nee, niet nog een kansloze laatste kans na 10 eerdere pogingen. Een juridisch waterdichte ingebrekestelling via een pro-actieve advocaat laten bezorgen,de koop ontbinden en de bijkomende kosten claimen.

 

los daarvan: de importeur is geen contractpartij

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Tja, Robin62 wil de koop of het leasecontract ontbinden, zoveel is mij ook duidelijk. Dat lijkt me op basis van de geschetste situatie ook goed haalbaar. Maar een ultieme poging met enige symbolische waarde (of media-aandacht) levert mogelijk alsnog een aangepaste bus met werkend motor(management) op. Dat is mijn idee of reactie op de vraag wat zou jij doen als kleine ondernemer!?

 

Weekendgroet2,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Branko Collin zei:

 

Zou dit mogen volgens het leasecontract?

 

En wat als die onafhankelijk monteur ontdekt wat het is en uit zichzelf zegt, oh, dat fix ik wel even, en het dan fixt. Zou dat mogen?

 

De auto laten onderzoeken mag sowieso. Zolang dat onderzoek geen onherstelbare veranderingen teweeg brengt kan een leasemaatschappij er weinig tegen doen: het is domweg niet vast te stellen of een auto is onderzocht via een derde partij... afgezien van dat de software wellicht bijhoudt wanneer deze voor het laatst is uitgelezen. 

 

Of je reparatie door een derde partij mag laten doen zal afhankelijk zijn van je leasecontract, en wellicht ook van de omvang van de reparatie: een stekkertje aandrukken, zekering vervangen oid lijkt me geen punt. 

 

Normaalgesproken zou ik ook eerder kijken naar gronden voor ontbinding van het leasecontract, maar ik begrijp dat er hier een werkbank is ingebouwd. Ik heb geen idee wat het kost om dat eruit te bouwen en weer in een andere wagen te bouwen, en/of hoeveel schade het achterlaat aan het huidige voertuig. Als je bijvoorbeeld gaten hebt geboord of aan het voertuig gelast hebt om het in te bouwen, dan kun je het niet in de originele staat retourneren. Als je het contract wilt ontbinden zal een taxateur moeten kijken naar de waardevermindering als het gevolg van het in- en uitbouwen van die werkbank, en ik vrees dat je voor die kosten zult opdraaien. 

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Als je het contract wilt ontbinden zal een taxateur moeten kijken naar de waardevermindering als het gevolg van het in- en uitbouwen van die werkbank, en ik vrees dat je voor die kosten zult opdraaien. 

 

Integendeel:  na een gedegen juridische procedure gaat de dealer opdraaien voor de extra kosten van het uit- en inbouwen van die werkbank in een nieuwe auto of neemt de dealer de werkbank over tegen kostprijs + een redelijke vergoeding voor alle derving 

 

14 uur geleden, Highio zei:

Dat is mijn idee of reactie op de vraag wat zou jij doen als kleine ondernemer!?

Na 11 vruchteloze pogingen nog een  aller aller aller allerlaatste 12e poging,  met media?   Komt Hart van Nederland, Pieter Storms, De rijdende Rechter of Meester Frank Visscher langs op korte termijn denk je voor dit o zo mediagenieke probleem van een falende motor? 

 

En daarna? Nog een 13e, 14e of 15e poging? De auto parkeren bij de fabrikant of op de stoep bij de CEO? 

 

Genoeg is genoeg. Een kleine ondernemer moet zich vooral met het ondernemen bezig kunnen houden, dus schakel een advocaat in die korte metten maakt met dit feest. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Stoere taal allemaal ... maar dat is makkelijk als het iemand anders zijn probleem is.

 

Toegegeven, de frustratie zou er bij mij ook vanaf spatten, maar Robin kan zijn ervaringen beter op een van de vele Peugeot-forums zetten. Het probleem oplossen lijkt mij nog steeds in meerdere opzichten de beste strategie.  Mocht dat niet kunnen, dan wordt zijn zaak wat sterker als blijkt dat het geen alleenstaand probleem blijkt te zijn. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Integendeel:  na een gedegen juridische procedure gaat de dealer opdraaien voor de extra kosten van het uit- en inbouwen van die werkbank in een nieuwe auto of neemt de dealer de werkbank over tegen kostprijs + een redelijke vergoeding voor alle derving 

 

Dat lijkt me nogal afhankelijk van de grond van de ontbinding van de lease-overeenkomst: er is een verschil tussen een ondeugdelijk product en een product dat niet aan de verwachtingen voldoet. Bovendien maakt het ook nog wel wat uit of de leasemaatschappij haar best doet en heeft gedaan om het euvel te verhelpen. 

 

Als ik het verhaal zo lees hebben ze dat wel gedaan, tot een keer of 10 toe: poging het voertuig te repareren en gedurende die periode in vervangend vervoer te voorzien. Anderzijds is 10 keer proberen iets te fixen zonder blijvend resultaat wel een indicatie van incapabiliteit van de leverancier. 

 

De vraag is natuurlijk wel wat ze precies gedaan hebben: daadwerkelijk iets gerepareerd of vervangen, of domweg in software het motormanagement hebben aangepast zodat het 'check engine' lampje even uit ging tot de onverholpen storing weer in beeld kwam. 

 

Vandaar ook mijn advies om er eens een onafhankelijke vakman naar te laten kijken: wellicht is het een heel eenvoudig te verhelpen probleem voor iemand die er echt verstand van heeft, of juist een ernstig defect met enorme reparatiekosten die zeer veel tijd in beslag nemen, waardoor je het leasecontract liever wilt ontbinden. Natuurlijk is een dergelijke diagnose niet gratis, maar je weet voor een paar honderd euro wel waar je aan toe bent: een reparabel probleem of iets dat het voertuig voor altijd zal vertonen.  Met die informatie kun je kiezen of je gaat voor een reparatie of voor een traject om de lease ongedaan te maken. 

 

Sommige problemen leveren domweg dezelfde foutcodes op: bijvoorbeeld een gebrek aan brandstof waarbij de brandstofpomp electrisch gezien nog wel werkt: dat kan een mechanisch probleem met de brandstofpomp zijn, of iets dat de leiding deels blokkeert, of een probleem met de injectoren. Als men puur volgens het handboekje werkt is de actie waarschijnlijk het vervangen van het filter, wat uiteraard niets helpt als het defect in de pomp of injectoren zit. Dealers kunnen dan 10 keer doen gezien dat gewoon in hun handleiding staat, een vakman zal zien dat de vorige keer niet hielp en de oorzaak elders moet liggen. 

Link naar reactie
  • 0

Allemaal nogmaals dank voor jullie inbreng.

 

Vandaag gaan we naar een garage waar we na willen gaan wat de geschiedenis is van het voertuig.

Verder heb ik een bod van € 11.000,- het voertuig terug te willen nemen afgeslagen. Staat op mijn balans nog voor 24K.

Ook een onderzoek het voertuig nog eens 'grondig' (voor de elfde keer) te onderzoeken heb ik afgeslagen.

Er is een aangetekend schrijven de deur uitgegaan ingebrekestelling en voor opstarten ontbinden van de koopovereenkomst.

 

Mvg. Robin Franken

 

 

 

Dank alvast voor jullie inbreng.

Wil nog graag aanvullen dat ik bij alle bezoeken gebracht bij de drie verschillende dealers geen enkel formele bevestiging heb gekregen dat de auto telkens in storing springt. Dat valt onder de fabrieksgarantie werd mij verteld. Bij het laatste bezoek in Amsterdam werd mij verteld dat het probleem zit in de Ad Blue tank. Deze zal worden vervangen, auto drie dagen in de garage. Na paar duizend kilometer weer storing, terug naar die garage, " Ja, we hebben de sensor vervangen de tank..." Weer moeten resetten op naar de volgende paar duizend kilometer.

 

Ondanks dat ik geen bewijs heb dat het voertuig in de garage is geweest, heb ik wel foto's gemaakt bij kilometer standen en de data genoteerd dat het voertuig in de garage en welke garage stond. Gelukkig zit er wel een soort Track systeem op het voertuig, dus dat staat wel vast.

 

@RoelJ, het gaat inderdaad om een garantie klacht. Ook kan ik me voorstellen dat een dealer niet zit te wachten op klachten van een voertuig van een andere dealer in zijn netwerk. Maar de inmiddels derde dealer zat wel in mijn regio, Amsterdam, dus ik werd daar naar toe verwezen. Die Peugeot dealer waar ik het voertuig gekocht heb zit een uur rijden vanaf Amsterdam. 

 

Hoe de dealers het intern oplossen is niet mijn probleem. Hiermee doel ik op code uitlezen et cetera. Ik koop een product van 25K dan verwacht ik dat het goed is. Om dan het product weer terug te willen nemen voor 11K, dat is lekker verdient.

 

@Branco, lijkt me niet dat een onafhankelijke partij dit mag fixen. De auto valt onder de garantie. Daarbij wil ik niet voor deze kosten opdraaien, dat is aan de dealer.

 

@Benm, ik kocht een zo goed als nieuwe auto, natuurlijk wil ik die inrichten naar mijn gebruik. Mijn mening verder is dat we genoeg geprobeerd hebben een oplossing te vinden. Ik noem het pappen en nat houden totdat je de pisang bent en niet meer terug kunt. Heb geen vertrouwen meer in deze auto, constructie fout of iets met de CAN bus (kabelboom) raar dat ze niet kunnen vinden. Mijn gevoel zegt, dit stinkt gewoon.

 

@Stevenk, denk dat dit de enige oplossing is. Vraag me af hoe de leasemaatschappij zal reageren.

 

Resumé, wil er vanaf, heb geen vertrouwen meer in dit voertuig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.