• 0

Defecte lease auto gekocht

Enkele maanden geleden heb ik een nieuwe Peugeot Boxer geleast bij een grote officiële Peugeot dealer. Het was een demo auto, nog geen 8K op de teller en alle denkbare opties aan boord. Precies de auto die ik nodig had, kon erin staan, heb er werkbank in gebouwd. Ingezet als service auto voor nutsbedrijven met veel gereedschap erin een prima auto voor kabelschades, graafschades op te lossen. We hebben er flink in geïnvesteerd met ook veel meetapparatuur. Iedereen blij zou je denken. Klopt!! Maar dan alleen de eerste paar duizend kilometers. Constant een motorstoring en de optie naar de garage of stilstaan langs de weg omdat je anders niet meer kunt starten. 

 

We hebben eerste keer direct contact gezocht met betrokken partijen. Kan gebeuren, gewoon terug naar de dealer, leenauto en probleem wordt verholpen. Het is trouwens fabrieksgarantie, werd mij verteld. Maar wat zou jij doen als ondernemer en de auto is inmiddels 10 keer met dezelfde storing terug geweest naar drie verschillende dealers in het land? Bij de laatste in Amsterdam moest ik zelfs een auto huren, een leen auto werd niet verstrekt!! Keihard werd gezegd dat de storing nu verdwenen was..... niet dus!!

 

Inmiddels heb ik bij de de leasemaatschappij aangegeven dat ik geen vertrouwen meer heb in die auto, ik ervan af wil. De leasemaatschappij stuurt me naar de autoleverancier, die verwijs naar de grote PEUGEOT Dealer, die weer naar de Juridische eigenaar en het cirkeltje is weer rond. Vandaag een belletje gehad, we willen de auto weer onderzoeken, aldus de Peugeot dealer, dat is de elfde keer, je snapt dat ik daar geen enkele interesse en vertrouwen meer in heb. Die auto heeft me al een kleine vijfduizend euro gekost, niet inzetbaar, werkbanken en beplating ingebouwd. 

 

Heb geen zin meer in dat voertuig, maar de Peugeot dealer wil hem terugkopen voor €10.000- onder de waarde dat ik hem heb gekocht. Ik ben boos en heb het gevoel dat die storing er altijd in  heeft gezeten en dat ik er nu mee opgezadeld zit. Wie kan mij hierin adviseren? Is dat leasecontract nog steeds geldig en blijf ik eraan vastzitten? Dan is dit de laatste PEUGEOT die in mijn wagenpark ooit komt te rijden. Hebben ze na tien keer terug geweest te zijn in de garage niet voldoende tijd gekregen de storing eruit te halen? Wie betaald mij de gemiste inkomsten omdat de auto niet inzetbaar is geweest? Hier ga je als kleine ondernemer gewoon aan kapot van machteloosheid. Slapeloze nachten heb ik ervan. Wie weet raad?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
1 uur terug, Markilanosz zei:

Als er al 8K op de teller stond dan vraag ik me af wie die erop gereden heeft.

Openingszinnen van de openingspost:

Op 22-8-2019 om 18:54, Robin62 zei:

Enkele maanden geleden heb ik een nieuwe Peugeot Boxer geleast bij een grote officiële Peugeot dealer. Het was een demo auto, nog geen 8K op de teller en alle denkbare opties aan boord.

Link naar reactie
  • 0

Toch nog even een update..

Bij een Bosch dealer geweest, deze kan wel de storing uitlezen maar niet de geschiedenis. Dit zit achter een beveiligd gedeelte voor Dealers.

 

Volgens andere bronnen heb je recht op een uitdraai van de geschiedenis van de auto, ook in de fabrieksgarantie periode. Navraag hierover de dealer blijkt dat dit toch  niet mag i.v.m. de privacy wetgeving. Van wie is de auto dan?

 

Kortom, Peugeot Nederland stuurt me naar de Lease Maatschappij, die stuurt me nar de dealer waar ik de auto gekocht heb. Het cirkeltje is weer rond.

Fijne werkdag meneer, was de reactie van Peugeot Nederland.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Markilanosz zei:

Als er al 8K op de teller stond dan vraag ik me af wie die erop gereden heeft. Als je de vorige eigenaar kan achterhalen dan heeft die mogelijk dezelfde problemen gehad. Als dat zo is dan sta je juridisch denk ik een stuk sterker

Scherp opgemerkt.

 

Volgens de gegeven informatie was het een demo-auto. Als dat zo is, dan was de dealer waarschijnlijk de eigenaar.

 

Overigens is 8000 kilometer voor een demo-auto erg onwaarschijnlijk. Dat moet dan wel een hele oude demo-auto zijn. Daarmee komen er toch wel wat twijfels opborrelen.

 

Het is niet ondenkbaar, dat de auto door een vorige eigenaar is ingeruild, of dat de auto door de dealer, aan haar klanten, als vervangende auto beschikbaar is gesteld. In beide gevallen kan je toch niet meer spreken van een demo-auto. Als dat zo is, kan je dan spreken van misleiding?

 

De hamvraag is dan ook wat de dealer nu wel of niet heeft gezegd en wat TS heeft gehoord.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Robin62 zei:

Kortom, Peugeot Nederland stuurt me naar de Lease Maatschappij, die stuurt me nar de dealer waar ik de auto gekocht heb. Het cirkeltje is weer rond.

Vandaar dat je eens een keer je voet neer moet zetten. En dat zal dan bij de dealer (verkoper) zijn.

Die kan dan wel zijn voet misschien weer bij Peugeot Nederland neerzetten maar dat is jouw zorg dan niet meer.

 

(Ik begrijp dat dat al in gang gezet is)

 

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Robin62 zei:

Volgens andere bronnen heb je recht op een uitdraai van de geschiedenis van de auto, ook in de fabrieksgarantie periode.

Navraag hierover de dealer blijkt dat dit toch  niet mag i.v.m. de privacy wetgeving.

Van wie is de auto dan?

De leasemaatschappij is juridisch eigenaar van de auto.

U bent “ slechts” economisch en fiscaal eigenaar.

 

... dus toch maar in overleg met de leasemaatschappij voor de historische gegevens.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

-Richt je op het bedrijf waar jij de auto gekocht hebt, de lessor is in dit stadium nog geen partij.

 

-Volledig uitlezen kan met een lexia/ proxia/ diagbox/ pp2000. Een kloon kost €80.

 

Zoek op een Citroen of Peugeot forum naar een bedrijf die dergelijke (gekloonde) apparatuur heeft en jou wil helpen.

 

Er zijn veel bedrijven die dergelijke (gekloonde) apparatuur hebben en jou kunnen helpen aan de opgeslagen meldingen van de auto.

 

Eventueel weet ik wel een adres in Nieuw-Vennep.

Link naar reactie
  • 0

11k is wel een heel mager bod voor iets dat je kortgeleden met een geschatte waarde van 25k hebt geleased.

 

En het klinkt inderdaad wel een beetje als pappen en nathouden wat ze aan het doen zijn: wellicht zelfs gewoon de foutcode resetten zonder iets zinnigs te repareren, zodat je weer duizend kilometer oid kunt maken tot precies dezelfde fout terugkomt. 

 

Of er daadwerkelijk iets fundamenteel mis is met het voertuig is lastig vast te stellen, daarvoor heb je vakmensen nodig. 

 

Daarom ook mijn idee om er eens naar te laten kijken door een onafhankelijke garage met vakmensen - dat komt waarschijnlijk wel geheel voor je eigen rekening, maar een halve dag onderzoek door een ervaren monteur kost je wellicht 250 euro. Dat kan compleet verspilt geld zijn, maar ook een diagnose opleveren waarmee het voertuig te repareren is voor een heel redelijk bedrag. 

 

Die dealers die alleen foutcodes uitlezen hebben het nog wel eens mis, maar een goed opgeleide monteur ziet een stuk meer dan wat er op een display staat, en maakt desnoods een proefrit totdat  het probleem zich weer voordoet. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

8000 km demo auto, dan is dat ding met proefritjes bijna 3x op en neer geweest naar Barcelona. Dat is toch raar. Op basis van kenteken is toch uit te zoeken wie de eigenaren van die auto zijn geweest. En als er een vorige eigenaar is geweest dan is de hele verkoop gebaseerd op misleiding. Want dan was het geen demo auto meer maar een 2de handsje. Ben je gelijk van dat hele technische verhaal af.

aangepast door Markilanosz
aanvulling
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Markilanosz zei:

Op basis van kenteken is toch uit te zoeken wie de eigenaren van die auto zijn geweest. 

 

Die informatie is niet openbaar.  Alleen bevoegde instanties kunnen die gegevens inzien, en die gaan ze niet aan vraagsteller geven.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:
3 uur geleden, Markilanosz zei:

Op basis van kenteken is toch uit te zoeken wie de eigenaren van die auto zijn geweest.  

 

Die informatie is niet openbaar.  Alleen bevoegde instanties kunnen die gegevens inzien, en die gaan ze niet aan vraagsteller geven. 

... niet met naam en toenaam, maar wel de historie van het aantal eigenaren en de duur hiervan.

 

Aanvullend ... Wij mogen toch wel  aannemen dat een leenauto, die je meekrijgt bij onderhoud van de eigen auto, géén demo-auto is ... al maken meerdere garagebedrijven dat onderscheid niet (graag). 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, logistieke dienstverlening zei:

Waarom ga jij ervan uit dat de leenauto geen demo-auto is? 

(of zou daar onderscheid in moeten zitten?)

Een leenauto is als een huurauto ... jan en alleman gebruikt het als werkpaard, waarvan de bumpers, de portieren, de remmen en niet te vergeten de koppeling de nodige pijnkreten hebben geslaakt.  

Bij een demo-auto verwacht ik het nieuwste model auto uit de showroom.

Begrijp ik het goed dat anderen daar geen onderscheid in (willen) zien ... ook niet als het een Peugeot Boxer bestelauto betreft ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Maar effectief maakt het vrij weinig uit of het een leenauto of demo was.. en hoe vaak de koppeling gegild heeft..

 

Er is al erkend dat het een garantieklacht is. Dus enige wat nu vastgesteld moet worden is of de auto ondeugdelijk is of dat de reparaties ondeskundig zijn uitgevoerd.

Een ingebrekestelling met als doel ontbinding kan een van beide oplossingen forceren. Ofwel voert men een goede reparatie uit ofwel neemt men de auto terug en levert een nieuwe auto.

 

Ik zeg niet dat dit binnen een week geregeld zal zijn maar dit is m.i. wat de opties zijn. Zelf gestarte diagnose acties gaan dat proces ook niet versnellen of helpen in dot geval omdat niet wordt bestreden dat er een probleem is het gast er alleen om dat nu een definitieve oplossing komt. Waarbij de voorkeur van TS ontbinden is, maar misschien een laatste reparatiepoging nodig is om tot akkoord te komen maar dat voorstel moet van de dealer komen. 

Waarbij ik een laatste reparatiepoging alleen zou accepteren als er een duidelijk plan wordt gepresenteerd, bijv dat peugeot importeur  de reparatie uitvoert of dat een aantal relevante onderdelen hoe dan ook vervangen zullen worden on kans op succes te maximaliseren.

 

Link naar reactie
  • 0

Die kilomterstand zegt niet zoveel: op zich is  8000 km  natuurlijk heel weinig, maar de vraag is wat ze er in die kilometers mee hebben gedaan. 

 

Je hebt altijd mensen die gebruik maken van een gratis mogelijkheid tot gebruik. In geval van een bestelbus kan dat best wel eens een "proefrit" zijn die er in de praktijk op neer komt gratis een voertuig te gebruiken om mee te verhuizen of iets dergelijks. Niet dat dat per se misbruikt hoeft te zijn - de klant wil wellicht weten of er wel of geen driezitsbank mee te vervoeren is. 

 

Je hebt verkopers die proefritten van 24 uur of langer aanbieden, en dat is natuurlijk best een aantrekkelijk alternatief voor het huren van een voertuig voor een dag of meer. 

 

Als zoiets binnen dezelfde gemeente gebeurt oid levert het nauwelijks kilometers op de teller op: met 8000 km op de teller kan iets al gebruikt zijn om honderden keren mee te verhuizen ;)

Link naar reactie
  • 0

Na alle adviezen hier te hebben gelezen, adviseer ik je om een jurist in te schakelen, om je hele rechtspositie in beeld te brengen.

Heb je recht op volledige inzage in de historie van de auto.
Het is nog een garantie-auto, in hoeverre moet je genoegen nemen met een onduidelijke diagnose of tijdelijke oplossing.
Wie is er verantwoordelijk voor de verdere afhandeling.
Mag je deze auto op kosten van de desbetreffende dealer laten repareren door een reparateur die hem kan repareren.
En nog de vraag waar je  naar toe wil, wat is een redelijke afkoopsom voor deze auto.

Laat de communicatie vanaf nu ook over aan de jurist.

Gaat weer wat kosten, maar kan ook weer wat opleveren.
 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.