• 0

Welke algemene voorwaarden gaan voor?

Ik heb een probleem, ik verhuur mijzelf als zzp'er aan een klein detacheringsbureau en dit bureau verhuurde mij weer door aan een bedrijf. Ik heb alleen mijn algemene voorwaarden en contract naar het detacheringsbureau gestuurd en had een contract van 12 weken met ze.Zij stuurden mij niet hun algemene voorwaarden. Het bedrijf had ook een contract van 12 weken met het detacheringsbureau. Nu wil het bedrijf mij rechtstreeks inhuren alleen gaat het detacheringsbureau nogal moeilijk doen.

 

Nu stelde het bedrijf voor een verdeelsleutel toe te passen 50% rechtstreeks en 50% voor het detacheringsbureau. Ik vond het goed en het detacheringsbureau ook, dus stuurde ik mijn algemene voorwaarden en mijn contract naar het detacheringsbureau, nu gaan ze daar niet mee accoord en sturen ze hun contract naar mij. Nu hoef ik hun contract toch niet te ondertekenen?? Ik ben het helemaal niet eens met hun contract waarin staat dat ik maar liefst 25.000 euro moet betalen als ik bij "hun opdrachtgever" ga werken. Terwijl ik er al voor 50% aan het werk ben. Ik ben bang dat ze achteraf dan even 25000 euro van me komen invorderen, kan dit.

 

Nu even mijn vragen:

Welke algemene voorwaarden gaan nu voor de mijne of die van het detacheringsbureau?

Kunnen ze mij die 25000 euro afnemen als boete als dat nu in hun contract staat terwijl dat ze weten dat ik al voor 50% bij dat bedrijf werk?

In het contract staat tevens dat ze het contract op elk moment kunnen beeindigen, dit kunnen ze toch niet maken??

 

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom zou je dat detacheringsburo er uberhaupt tussen willen houden? Ik neem aan dat de 12 weken verstreken zijn, en het contract daarmee afgelopen is.

 

Als er in het eerste contract geen bepalingen staan die verhinderen dat je nu direct voor de klant gaat werken, zou ik dat vooral doen.

 

Welke AV gelden: Als je een contract aangaat kun je daarin specifiek opnemen welke AV van toepassing zijn. Doe je dat niet, dan zijn in principe de eerst getoonde AV van toepassing - alleen kan het wel lastig zijn om achteraf te bepalen welke dat zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ozzie,

 

Je kunt wettelijk gezien alleen op algemene voorwaarden terugvallen indien deze persoonlijk zijn overhandigd en vervolgens zijn ondertekend. De verkopende partij, in dit geval het detacheringsbureau, zal namelijk aan moeten kunnen tonen dat jij als klant akkoord met hu voorwaarden bent gegaan via deze handtekening.

 

Als jij wilt dat het detacheringsbureau akkoord gaat met jouw en de daarbij behorende AV, dan zul je dus een handtekening van hun nodig hebben.

 

Na de eerste periode van twaalf weken is het contract beeindigd, je zult dus een nieuw contract aan moeten gaan voor het vervolg van de detachering.

 

Als in het eerste contract van het detacheringsbureau staat dat je niet rechtstreeks bij een (voormalig) opdrachtgever mag gaan werken, en de boete van 25K staat hierin vermeld, dan kun je inderdaad voor kosten komen te staan als je tenminste het eerste contract hebt ondertekend.

 

Overigens is het bij 'uitzenden' of 'detacheren' gebruikelijk dat er een boeteclausule is opgenomen. Voor zover ik weet staat dit vaak gelijk aan drie maanden inkomsten die men voor je zou ontvangen. Deze wordt dan niet door jou betaald maar door het bedrijf waar je zou gaan werken en dan alleen als het gaat om een vast dienstverband.

 

Suc6!

Groet,

Buddy

Link naar reactie
  • 0

Ik had een contract. In de bijlage staan de algemene voorwaarden en die zijn ontekend retour gekomen. Dit was het eerste contract voor de 12 weken. Ik had van hun geen voorwaarden ontvangen. En ook niets gehoord van een boete clausule. Nu is alleen het probleem dat ze het HUN opdrachtgever vinden en ik vind dus dat na 12 weken het contract afloopt. Is wel een beetje moeilijk natuurlijk vooral omdat de directeur van het detacheringsbureau ook werkt bij dat bedrijf waar ze mij rechtstreeks gevraagd hebben.

 

Ik denk dat ze dus gewoon proberen mij onderdruk te zetten zodat ze er nog eens heel veel geld uit kunnen slepen. Maar volgens mij hebben ze geen poot om op te staan.

 

Ze begonnen al wel te dreigen met een advocaat, maar ja volgens mij zijn ze gewoon aan het begin van die 12 weken vergeten mij hun av op te sturen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag ozzie,

 

Als jouw eerste contract en/of algemene voorwaarden het niet verbiedt, kun je inderdaad gewoon rechtstreeks voor je opdrachtgever gaan werken.

 

Wellicht een oplossing:

 

Ben je bang om het detacheringsbureau en/of de directeur tegen de schenen te schoppen? Dan is het goed om te weten dat je natuurlijk niet alle voorwaarden die zij stellen hoeft te accepteren. Heb je er al aan gedacht om te onderhandelen over de boetebepaling? Vaak wordt gedacht dat er niet te onderhandelen valt over iets wat in de algemene voorwaarden is opgenomen. Maar natuurlijk kan dat wel. Je moet zo'n eventuele afwijking van de algemene voorwaarden dan wel goed vaastleggen. Dus bijvooorbeeld: 'Op de op .... gesloten overeenkomst tussen .... en ... zijn de artikelen nrs..... van de algemene voorwaarden van .... niet van toepassing.

 

 

Succes!

 

 

 

U heeft een vacature voor een jurist? Of u wilt tijdelijk ondersteuning van een jurist? Neem dan nu contact met ons op!

Link naar reactie
  • 0

Even iets out-of-the-box.... Zijn het wel algemene voorwaarden? Zijn ze gedeponeerd? Algemene voorwaarden moeten nmm ter hand gesteld worden. Uit eigen ervaring weet ik dat er ook detacheerders zijn die met iedere ZZP-er slechts een overeenkomst van opdracht aangaan. Deze overeenkomst bevat de voorwaarden waaronder de opdracht wordt aangegaan. Er is dan geen sprake van Algemene Voorwaarden in de juridische zin.

 

Het is logisch dat de detacheerder wil dan de opdracht onder hun voorwaarden wordt aangegaan. Dit heeft primair te maken met GELD en secundair met belastingtechnische risico's en aansprakelijkheidsissue's. Indien de voorwaarden niet Algemeen zijn, zijn ze zeker onderhandelbaar. Hoever die onderhandelingsruimte gaat is geheel afhankelijk van de stituatie, maar dat zal je niet verbazen. Het is niet meer dan normaal dat situaties zoals jij beschrijft opgenomen worden in een afzonderlijke clausule in de overeenkomst van opdracht.

 

Tot slot: Laat je niet onder druk zetten. Goed personeel is schaars... Geloof het of niet, de detacheerder is van jou afhankelijk...

 

Suc6

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 311 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.