• 0

Zetelplaats werkBV als managementBV in buitenland gevestigd is

Goede avond! 

 

Ik zit momenteel in een orientatie waar bij ik wegens privé redenen naar een ander europees land verhuis. Momenteel is de situatie dat ik een persoonlijke holding heb, die in 2 werkBV's een belang heeft (de werkBV's hebben meerdere aandeelhouders). Tevens voert mijn holding het management uit van de werkBV's. Zelf ben ik werkzaam voor mijn holding en ontvang ik daar uit loon.

 

Nu zal mijn persoonlijke verhuizing er toe bijdragen dat mijn holding ook naar het buitenland verhuist (immers, DGA verhuist). Dit vind ik niet zo een probleem, dat is te verwachten. Wat gebeurt er echter met de werkBV's? De holding (en dus management) blijft een nederlands rechtspersoon en bestaan, echter zal de zetel daar van wijzigen naar het buitenland. Betekend dit automatisch dat de werkBV's hun zetels ook verplaatsen?

 

Het meest wenselijk in deze situatie is dat de werkBV's in Nederland gevestigd blijven. Deze focussen zich volledig op de Nederlandse markt, waarbij in 1 werkBV ook een tweetal werknemers actief zijn. Is het mogelijk dat de holding verplaatst naar het buitenland, maar dat de werkBV's in Nederland gevestigd blijven? Of is dat alleen mogelijk door een andere directeur aan te stellen. 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom verhuist je Holding naar het buitenland? Een in Nederland gevestigde holding (BV) kan een in het buitenland wonende bestuurder en/of aandeelhouder hebben.

de Holding moet dan wel een in Nederland gevestigd kantoor hebben. Bijvoorbeeld op hetzelfde adres als een van de werkmaatschappijen. De holding blijft gewoon vallen onder het Nederlandse Belastingregime.

 

Als je in een ander EU land gaat wonen en je enige inkomsten zijn uit je holding (je hebt geen inkomsten, al dan niet in loondienst, in het land waar je daadwerkelijk woont) dan blijf je gewoon Nederlandse belasting betalen. Aangifte doe je via een M-formulier(aangifte wereld-inkomen). Dit is in ieder geval van toepassing als je in België of Duitsland gaat wonen. Nederland heeft namelijk met deze landen afspraken ter voorkoming van dubbele belasting, ook indien je looninkomsten hebt als DGA. In andere EU landen dien je je goed te laten informeren over de loonheffing. Vooral als je geen loon hebt uit de BV wat volgens Nederlandse wetgeving  "gebruikelijk loon"voor een DGA is.

In dat geval ben je afhankelijk van het wel of niet erkennen van (fictief) loon in je woonland.

 

Let wel op dat dit alleen gaat over loon en niet over dividend. Bij het uitbetalen van dividen is de belastingwetgeving van je woonland van toepassing.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie. Het leid wel weer tot een aantal nieuwe vragen :). 

 

 

Ik ben in de veronderstelling dat de holding verhuist doordat het bestuur; dat is wat ik overal tegenkom. Ik ben daarbij de enige bestuurder & aandeelhouder, waarbij het werk ook vanuit het buitenland uitgevoerd zal worden.

 

Volgens mij wordt in het nieuwe woonland volgens het verdrag de gebruikelijkloon regeling niet expliciet erkend. Het zou dus als het goed is niet 'verplicht' moeten zijn om dan het gebruikelijk loon uit te keren. 

 

Het is verder zo dat het belastingregime van het land waar ik heen ga voordeliger is dan NL. De enige inkomsten die ik zal ontvangen zullen inderdaad vanuit de holding zijn. Echter - is er ook eventueel een mogelijkheid om in het nieuwe land een nieuw bedrijf te starten en deze bestuurder te maken? Dan blijft de NL holding in bezit van de aandelen, maar wordt het management verricht vanuit de nieuwe onderneming.

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Dantie,

 

Jouw BV's zijn fiscaal daar gevestigd waar het bestuur zetelt. Als jij als bestuurder van jouw holding elders in de EU gaat wonen, dan volgt jouw holding fiscaal ook. Sterker nog, als jij of jouw holding de bestuurder is van de werk BV's, dan gaan die in dat plaatje mee. 

 

Dat kun je alleen voorkomen als de werk BV's in Nederland een zogenaamde vaste inrichting hebben (geen virtueel kantoor of postadres, maar met substantie) of als je voor de werk BV's een in NL gevestigde bestuurder aanstelt, die dus ook echt bestuurder is. 

 

Veelal (bij gebrek aan substantie) wordt voor de laatste optie gekozen en gaat het bestuur over naar een vertrouweling: familie of goede vriend. 

 

Iemand die dus daadwerkelijk zeggenschap heeft over jouw BV's. 

 

Verder blijven de BV's in NL belastingplichtig voor de VPB omdat ze hier opgericht zijn. Wel verleent NL aftrek ter voorkoming van dubbele belasting, maar het lage tarief in het andere EU-land kan daardoor teniet gaan. 

 

Als je echt van het lokale belastingklimaat wilt profiteren, dan is een lokale rechtsvorm wellicht een optie. Maar dan spreek je ook over bedrijfsoverdracht naar het buitenland en dat wordt complex. 

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank Joost, helder! 

 

Het antwoord dat de werkBV's dus ook verplaatsen als de besturende holding verplaatst was een antwoord waar ik lang naar zocht :).

 

Het fiscale beleid in het andere land is voordelig (Bulgarije), dus daar wil ik op termijn wel ook gebruik van kunnen maken.

 

Ik denk dat ik maar een uitgebreid gesprek met een fiscalist moet gaan inplannen om dit goed te gaan begeleiden, ik denk dat dit te complex gaat worden om het via het forum te laten lopen. 

 

Mocht je nog tips hebben voor een goede constructie of waar op te letten - graag!

Voor nu, erg bedankt!

 

 

 

 

 

 

 

 

aangepast door Dantie
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.