• 0

Zakelijke rekening openen - procedure

(aangepast)

Hallo mensen,

 

Ik heb een aanvraag gedaan tot het openen van een zakelijke rekening bij ABN AMRO. Ik heb een webshop en momenteel verkoop ik alleen 2 nachtlampen. Ik ben van plan om in de toekomst meer producten te importeren vanuit China. Deze producten kunnen uiteenlopen van huisdier producten tot aan dermarollers en babyproducten.

 

Ik word 29 september gebeld door ABN AMRO en dan gaan ze mij vragen stellen om daarna te beslissen of mijn aanvraag goed wordt gekeurd. Ze hebben al aan mij gevraagd waar ik mijn producten vandaan haal en wat voor producten het zijn.

 

Nu is mijn vraag, wordt een aanvraag afgekeurd als je producten uit bijvoorbeeld China haalt? Of misschien wordt het afgekeurd als ze denken: accu's van nachtlampen kunnen ontploffen en babyproducten kunnen gevaarlijk zijn? Zijn er bepaalde dingen die ervoor zorgen dat je aanvraag toch wordt afgekeurd, ookal doe je niet aan illegale handelingen en dergelijke? Enige tips over hoe ik de procedure succesvol doorheen kan gaan?

Ik kan mij herinneren ergens gehoord te hebben dat ze liever geen zaken willen doen met bedrijven die bijvoorbeeld babyproducten willen importeren etc. Misschien moet ik ook al gaan beslissen dat ik bijvoorbeeld aansprakelijkheidsverzekering moet afsluiten om door de procedure heen te komen?


Alvast hartelijk dank!

aangepast door FloortjeXW
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

ABN AMRO heeft geen zeggenschap over de kwaliteit van jouw product en gaat jou ook zeker niet weigeren omdat je nachtlampen verkoopt waarvan de accu misschien kan ontploffen dat kunnen ze in een telefonisch interview nooit vaststellen.

 

Een bank heeft wel de plicht om te toetsen of een nieuwe klant tot een bepaalde risico categorie behoort.

Daarbij kijken ze onder andere naar in welke branche je bent ingeschreven en op basis van antwoorden op vragen kofje in bepaalde risicocategorie valt Waar zijn geen zaken mee willen doen.

 

Als je het nieuws hebt gevolgd weet je dat ABN AMRO kort geleden is opgedragen om al zijn klanten beter te toetsen op deze risico's. Toch is dit gesprek een formaliteit, een webshop met gewone consumentenproducten zal niet zomaar een rekening worden geweigerd. Want naast zware verplichtingen op het toetsen van mogelijke witwaspraktijken of fraude heeft een bank ook een belangrijke taak in het faciliteren van betalingsverkeer van ondernemingen en particulieren Ze zullen er dus alleen weigeren als er concrete risico's zijn.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, FloortjeXW zei:

Misschien moet ik ook al gaan beslissen dat ik bijvoorbeeld aansprakelijkheidsverzekering moet afsluiten om door de procedure heen te komen?

 

Los van je bankrekening, denk je niet dat dat sowieso verstandig is als je zelf importeert van buiten de EU ? Jij bent voor de EU de feitelijke fabrikant als een product niet deugt en schade veroorzaakt. 

 

Ik zou je - gelet op het soort producten en waar het vandaan komt - willen adviseren contact op te nemen met een Rabobank: naast een zakelijke rekening kan Rabo ook een voor jou situatie passende verzekering aanbieden (de Interpolis "ZekerVanJeZaak"-polis).  Je kunt die verzekering alleen afsluiten bij Rabo in combinatie met een zakelijke rekening;

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Ik zou je - gelet op het soort producten en waar het vandaan komt - willen adviseren contact op te nemen met een Rabobank: naast een zakelijke rekening kan Rabo ook een voor jou situatie passende verzekering aanbieden (de Interpolis "ZekerVanJeZaak"-polis).  Je kunt die verzekering alleen afsluiten bij Rabo in combinatie met een zakelijke rekening;

Wij van WC-Eend adviseren WC-eend. :classic_cool:

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb geen banden met, aandelen in of aanstellingen bij Rabo noch Interpolis. Ik raad een product  aan dat alleen via Rabobank te verkrijgen is omdat het voor deze vraagsteller de meest praktische, veilige en voordeligste optie is door de combinatie van  startfase en producten uit China 😎

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, FloortjeXW zei:

Of misschien wordt het afgekeurd als ze denken: accu's van nachtlampen kunnen ontploffen en babyproducten kunnen gevaarlijk zijn? 

Als dat een risico is, zou ik me geen zorgen maken over mijn bankrekening maar mijn aansprakelijkheid als leverancier.

 

Voldoen jouw producten aan Europese veiligheidseisen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Euh, waarom zou je voor de verkoop van twee modellen nachtlampen ondernemer willen worden en een webshop openen? Is er een ondernemingsplan?

 

29 september is nog een maand weg, dus dan kun je je nog eens goed oriënteren op een actueel plan.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden!

@Norbert Bakker: Het is inderdaad handig om na te gaan denken over verzekering. Ga ik zeker doen.

@Highio: ik heb zonder een ondernemingsplan deze twee producten gevonden en ze draaien best goed. Mijn bedrijf gaat groeien en het is nu al handig om alles te scheiden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.