• 0

Consignatieverkoop meer automatiseren oplossing ?

Hallo, 

Wij verkopen op dit moment een klein aantal (4) producten, zowel onze eigen online shop, als wel aan fysieke winkels. Dit gebeurd onder verkoop van consignatie. Nu, de komende tijd breidt ons assortiment uit, en neemt het aantal wederverkopers toe. Vooralsnog doen we dit allemaal manueel met een consignatieovereenkomst, maar dit levert erg veel administratie en rompslomp op. Zo moeten we bij iedere winkel de consignatieovereenkomst aanpassen, deze per mail doorsturen, en laten ondertekenen. Dat hebben we geprobeerd met een makkelijke (zou je zeggen) online-ondertekening service, maar dit blijkt nogal lastig of ongewenst voor sommige ondernemers. Vervolgens krijgen we dan vaak nog per post de consignatieovereenkomst terug. 

Na ontvangst van de ondertekende overeenkomst sturen we de producten op. Vervolgens krijgen we vragen voor enkele exemplaren na-bestelling, om rompslomp voor de winkel te besparen, sturen we deze zonder extra ondertekende overeenkomst na. (We gaan uit van het verzendbewijs en email-contact als bewijs). Dit moeten we dan ook weer manueel aanpassen in ons excel bestand voor fysieke winkels. Na afloop van het consignatiecontract krijgen we vaak de vraag of de niet verkochte producten nog langere tijd in consignatie mogen blijven liggen. Theoretisch zou hiervoor weer een nieuw contact moeten worden afgesloten. U ziet, een administratief drama, en niet werkbaar voor nog meer producten en winkels. 

Om dit op te lossen denken we aan het volgende. We zetten een b2b bestelformulier/webshop online. Daarin kan de fysieke winkel onder zijn zelf aangemaakt account het product kiezen. In het bestelproces staat bij bevestiging van de bestelling, de algemene consignatievoorwaarden welke moeten worden aangevinkt. Vervolgens completeert de winkel de bestelling en ontvangt hij automatisch een factuur met een betaaltermijn van 7 maanden. (Onze consignatietermijn is 6 maanden, dus na 6 maanden een betaaltermijn van 1 maand). 

 

- Bij tussentijdse na-bestelling herhaalt het proces zich gewoon. 


Na 6 maanden sturen we de winkel een bericht omtrent het aflopen van de consignatie. Hierbij kan de winkel besluiten om:

- De niet verkochte producten terug te sturen. Wij sturen dan een creditfactuur voor de eerste factuur bij aankoop. Met tegelijk een nieuwe definitieve factuur. 

- De niet verkochte producten overnemen. Eerste factuur moet volledig worden betaald. 

- Geen overschot. Eerste factuur moet volledig worden betaald. 

Zo denken we dat de rompslomp voor beide partijen aanzienlijk blijft beperkt. De winkel hoeft slechts achteraf een factuur te betalen. En bij ons word vrijwel alles automatisch in de webshop/administratie afgehandeld. 

Wat we ons afvragen, is dit een veilige manier om het consignatieproces te vereenvoudigen ? Mogen we een factuur sturen waarvan de betaaltermijn na 6 maanden ingaat ? 

Alvast hartelijk dank voor adviezen, reacties of opmerkingen!

Roboek

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.