• 0

Verzekeringen bij een gebouw

Hallo allemaal, 

Als ik een gebouw heb met éénkamerwoningen (tientallen) dan lijkt het mij natuurlijk wel zo handig om een gebouwenverzekering af te sluiten. Persoonlijk dacht ik aan het afsluiten van een gebouwenverzekering bij Reaal, aangezien zij wel tegen natuurrampen verzekeren en dit eventueel van belang kan zijn bij mijn project. 

 

Graag zou ik weten of iemand van jullie ervaring heeft met het afsluiten van gebouwenverzekeringen. Zo ja, is het mogelijk dat u mij ook vertelt welke verzekeraar u heeft gebruikt en aan wat voor maandelijkse lasten ik moet denken?

Ik begrijp volkomen dat de maandelijkse lasten afhangen van de oppervlakte, ligging en woontype, enz. Het is enkel als groffe indicatie bedoeld.

Daarnaast zou ik het zeer op prijs stellen als iemand mij ook kan vertellen of er nog andere verzekeringen handig kunnen zijn voor een gebouw. 

Bij voortbaat hartelijk dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
6 uur geleden, RafaelS zei:

Graag zou ik weten of iemand van jullie ervaring heeft met het afsluiten van gebouwenverzekeringen

 

Op de kop af 26 jaar en 4 maanden 😉

 

6 uur geleden, RafaelS zei:

Als ik een gebouw heb met éénkamerwoningen (tientallen) dan lijkt het mij natuurlijk wel zo handig om een gebouwenverzekering af te sluiten

 

Als je een gebouw hebt dat een aanzienlijke waarde vertegenwoordigt en je kunt de eventuele schade als het tot de grond toe afbrandt niet zelf dragen, dan is het inderdaad handig om een gebouwenverzekering af te sluiten.  Kun je die schade wel uit eigen zak betalen, dan hoef je het niet te verzekeren.

 

6 uur geleden, RafaelS zei:

Persoonlijk dacht ik aan het afsluiten van een gebouwenverzekering bij Reaal, aangezien zij wel tegen natuurrampen verzekeren

 

De meeste natuurrampen zijn ook Bij Reaal gewoon uitgesloten: Aardbeving, vulkaanuitbarsting en overstroming. Alleen overstroming door lokale wateroverlast door hevige regenval is gedekt, maar overstroming als gevolg van een dijkdoorbraak bijvoorbeeld niet. Deze dekking wijkt niet of nauwelijks af van wat veel overige verzekeraars bieden

 

6 uur geleden, RafaelS zei:

Zo ja, is het mogelijk dat u mij ook vertelt welke verzekeraar u heeft gebruikt en aan wat voor maandelijkse lasten ik moet denken?
Ik begrijp volkomen dat de maandelijkse lasten afhangen van de oppervlakte, ligging en woontype, enz. Het is enkel als groffe indicatie bedoeld.

 

Zonder informatie over de bouwaard, herbouwwaarde, gebruik (studenten?), ligging en belendingen (wat gebeurt er bij de buren: is het een palletopslag, meubelfabriek of restaurant) valt daar niets zinnigs over te zeggen.  Een gemiddeld gebouw zonder studentenverhuur en zonder spannende activiteiten bij de buren kan  0,4  - 1,0  promille over de herbouwwaarde kosten qua verzekering (dus tussen € 400,- en € 1.000,- per jaar voor een pand van 1 miljoen herbouwwaarde)  of zelfs lager. Maar bij verhuur aan studenten of seizoensarbeiders en/of met een brandgevaarlijke activiteiten bij de buren kunnen die kosten tot een factor 10(!) hoger uitvallen. Een flink aantal verzekeraars biedt zelfs helemaal geen dekking voor studentenverhuur; teveel schade en geknutsel aan de elektriek

 

En voorwaarde voor verzekering is sowieso dat de elektrische installaties NEN 1010/ NEN501010 gecertificeerd zijn.

 

6 uur geleden, RafaelS zei:

Daarnaast zou ik het zeer op prijs stellen als iemand mij ook kan vertellen of er nog andere verzekeringen handig kunnen zijn voor een gebouw. 

Als je de eenheden gaat verhuren lijkt verhuurdersaansprakelijkheid ook belangrijk. 

En wat doe je met glasbreuk: is dat voor rekening/risico van de huurder of regel je een glasbreukdekking als verhuurder (die je vervolgens in de huurprijs kunt verwerken)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Norbert BakkerHartelijk dank voor uw uitgebreide reactie. Ik waardeer het enorm. 

Wat dom van mij dat ik dan niet goed heb gelezen over de gebouwenverzekering van Reaal. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik toch een beetje panisch wordt van het feit dat natuurrampen niet gedekt zijn. Ik kan geen enkele verzekeraar vinden die dit wel verzekert. In principe hartstikke logisch, je zou maar eens een verzekeraar zijn van een groot aantal gebouwen tijdens een natuurramp.. 

Daarnaast is het dus ook nog eens een zoektocht naar de verzekeraar die studentenhuisvesting dekt. Tja, ik kies er zelf voor. 


De factoren die u noemt had ik inderdaad in gedachten en ik heb gedacht aan eventuele maatregelen om het risico te beperken. Wellicht dat de gemeente of andere partijen kunnen bijdragen aan het eigen risico. Ik zal daarvoor in gesprek moeten gaan. 

Fijn dat u mij ook herinnert aan eventuele glasbreuk. Omdat ik de huurders niet onnodig extra maandelijkse lasten in rekening wil brengen, dacht ik persoonlijk de verhuurder aansprakelijk te stellen voor hun eigen schade. Dan is het nog te hopen dat er geen vandalisme wordt gepleegd, want dan ben ik ook de pineut bij sommige verzekeraars.

Nogmaals, hartelijk dank voor uw advies. Ik ga aan de slag om alles op een rijtje te zetten voor mijn ondernemersplan. 

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, RafaelS zei:

Ik kan geen enkele verzekeraar vinden die dit wel verzekert.

In de Nederlandse markt zul je die ook niet vinden. In het buitenland wel, maar dan betaal je de hoofdprijs

 

9 uur geleden, RafaelS zei:

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik toch een beetje panisch wordt van het feit dat natuurrampen niet gedekt zijn.

 

Wet hebben in Nederland wel een Wet tegemoetkoming schade bij Rampen die een tegemoetkoming regelt voor de directe schade (de opstal) en de gevolgschade (gemis van huurpenningen) als gevolg van een schade door onverzekerbaar natuurgeweld waaronder overstromingen, dijkdoorbraken en aardbevingen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.