• 0

Energietransitie advies producten

Hallo allemaal, 

Ik ben dus van plan een gebouw met daarin éénkamerwoningen (geschat op zo'n 50) zo duurzaam mogelijk te maken. Daarvoor ben ik van plan de volgende maatregelen te treffen: 
 

- dak-, spouwmuur-, vloer- en kruipruimte-isolatie

- HR++ glas (nauwelijks verschil met driedubbelglas, maar toch een stuk goedkoper)
- Zonneboiler en warmtepomp

- zonnepanelen 

- LED-verlichting

- Aircosysteem met invertertechniek

Het hele gebouw telt ongeveer een oppervlakte van 800 vierkante meter, twee verdiepingen en elke kamer is zo rond de 20-22 vierkante meter. 
Ik begrijp volkomen dat ik dit met bouwtekeningen bij experts moet voorleggen, maar toch vroeg ik mij af of één van jullie ook ervaring heeft met dit soort maatregelen en mij enig advies kunnen geven over de laatste vier genoemde maatregelen. 


Ik blijf het verhaal van de zonneboiler en warmtepomp lastig vinden. Sommigen raden een combinatie van beiden aan, van anderen hoor ik dan weer dat het beter is om een warmtepomp te combineren met een cv-ketel. Zelf denk ik ook dat de energiekosten in een soortgelijk gebouw heel erg tegen vallen. Als de 'buren' stoken, dan wordt het snel warm in de geïsoleerde kamers. 


Wat betreft de zonnepanelen, zoek ik eigenlijk zonnepanelen van de 300 wp (hogere wp is vaak veel te duur). Als iemand een merk kan aanraden, hoor ik dat heel graag.

 

Als laatste vroeg ik mij nog af of iemand een goed aircosysteem kan aanraden met invertertechniek en wat uw ervaring is op gebied van de bijbehorende kosten.

Nogmaals, ik begrijp dat het allemaal nogal abstract is, maar als iemand mij ergens grofweg de juiste richting in weet te sturen, betekent dat al heel wat voor mij. 

Bij voorbaat hartelijk dank. 


 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

50x20 of 50x22 > 800

 

Jouw vragen zijn niet zo zeer abstract, maar in hoeverre heb je jezelf al verdiept of laten adviseren in deze materie?

 

Wat ga je op het gebied van watergebruik doen?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

HighioBeste Highio, 

Mijn excuses voor de onduidelijkheid, ik was vergeten te vermelden dat ik ook in gedachten had om een tweede verdieping te bouwen. Het was wellicht iets handiger om de kubieke meter te vermelden. Ik denk persoonlijk zo'n 50 kamers te bouwen aangezien er nog ruimte moet worden gereserveerd voor de gangen, lift, trappenhuis en klein balkon (?). Ik heb nog altijd vraagtekens bij een balkon. Zolang ik  geen experts met bouwtekeningen naast mij heb, valt er vrij weinig te zeggen.

Ik heb zoveel mogelijk informatie op het internet proberen te vinden. Ter illustratie zal ik even mijn bevindingen van de laatste vier maatregelen noemen:

Het is van groot belang om een energielabel van minstens C te behalen voor 2023. Aangezien er nu nog volop gebruik gemaakt kan worden van subsidies en voordelen, is het tijd om 'toe te slaan'. De energieleverancier 'Greenchoice' richt zich op groene energie en zou dus in aanmerking komen als energieleverancier. 

Zonneboiler en warmtepomp: ik heb over de technieken van beide producten gelezen. Het probleem waar ik dus tegen aanloop is dat een zonneboiler dus ook ruimte op het dak inneemt. Hierdoor onstaat er een dilemma: zonneboiler of zonnepanelen? Als iemand mij betrouwbare merken weet aan te raden kan ik de besparingen vergelijken met die van zonnepanelen (ik heb een klein excel bestand daarvoor) en de juiste keuze maken. Idealiter kies ik een combinatie van beiden zodat de gas- en elektriciteitskosten dalen. Ik heb immers vernomen dat in de komende jaren het kabinet de gasprijs met 75 procent wilt vermeerderen d.m.v. constante verhogingen in de energiebelasting.

De warmtepomp gebruikt dus lucht van de omgeving om warmte te creëren, vandaar is het essentieel om het gebouw te isoleren (en eventueel vloerverwarming te hebben). 
Er bestaan dus verschillende soorten warmtepompen: lucht-water, grond-water, water-water, hybride, enz. Daar zou ik graag advies over horen. Persoonlijk vind ik de mogelijke besparingen erg tegenvallen, dus hier zou andermans wijsheid van pas kunnen komen om eventuele ervaringen te delen. 


Zonnepanelen: voor zonnepanelen bestaat de mogelijkheid om een beroep te doen op de ISDE subsidie indien de aankoopkosten boven de 2 500 euro zijn. Elke wp is gelijk aan ongeveer 0,85 jaarlijkse kWh. Voor een appartement wordt er jaarlijks gemiddeld zo'n 1950 kWh verbruikt. Het gebruik van een éénkamerwoning zou dus lager moeten zijn, maar het kan geen kwaad om van de 'worst case scenario' uit te gaan. Immers is het mogelijk om geld te ontvangen voor de extra opgewekte stroom (terugleversubsidie na 2020(?)). De levensduur van zonnepanelen kan zo rond de 40 jaar zijn, maar in de eerste 25 jaar vindt er al 'degradatie' plaats. Vandaar is het verstandig om de zonnepanelen in 25 jaar volledig af te schrijven. 

Daarnaast levert het plaatsen van de zonnepanelen om een dak georiënteerd naar het zuidoosten of zuidwesten de meest optimale resultaten. 

LED-verlichting: LED-verlichting gaat langer mee dan andere soorten belichting en heeft een levensduur van zo'n 35 000 branduren. Zover ik weet, valt er niet veel te zeggen over deze maatregel. 

 Aircosysteem met invertertechniek: in hele simpele taal zorgt de invertertechniek ervoor dat de kamertemperatuur efficiënter op het gewenste niveau komt (t.o.v. andere systemen). Dit kan zorgen voor 30% lager energieverbruik dan de gebruikelijke systemen. Hoewel een aircosysteem natuurlijk niet erg energievriendelijk is, bestaat er helaas geen andere optie. De kamers moeten comfort aanbieden, maar toch tegelijk zo duurzaam mogelijk zijn voor de laagste prijs (klinkt bijna onmogelijk). Ik kan het ook niet over mijn hart krijgen om mensen 'op te sluiten' in een warme kamer. Derhalve ben ik toch verplicht te investeren in airco's; dan zo duurzaam en goedkoop mogelijk. 

Ik zie zojuist dat u het onderwerp van watergebruik aansnijdt. Fijn dat u mij daarop wijst, dat is namelijk ook interessant om andere meningen over te horen. Mijn idee was om de maandelijkse woonlasten afhankelijk te maken van het watergebruik. Voor elke bewoner bestaat de optie - niet verplicht, want velen hebben waarschijnlijk geen idee - om zich te 'limiteren' aan een bepaalde hoeveelheid water. Indien de bewoner zich hieraan houdt, zal de huurprijs voor hen ook lager liggen. Hopelijk wordt de bewoner gestimuleerd zo duurzaam mogelijk met water om te gaan. 

 

EDIT1: Ik ben vergeten te vermelden dat alle informatie helpt. Aangezien ik mijn leeftijd al niet mee heb, moet ik  bij een architect niet geheel onwetend  aan de deur staan. 

EDIT2: Toegvoegd wat ik i.v.m watergebruik ga doen.






 

aangepast door RafaelS
Link naar reactie
  • 0

RiVeHartelijk dank voor uw bijdrage. 

Het gaat inderdaad om een hele boel investeringskosten, maar alle maatregelen brengen ook besparingen met zich mee. Naast het maatschappelijk verantwoord ondernemen opzich, hoop ik met de besparingen de maandelijkse lasten te minimaliseren. Hierdoor wordt het mogelijk om zo laag mogelijke huurprijzen aan te bieden. 
 

Vandaar probeer ik dus echt ieder dubbeltje drie keer om te draaien. Indien ik zelf over genoeg informatie beschik, kan ik eventueel de overheadkosten beperken. 

Daarenboven is mij verteld dat als ik niet over genoeg kennis beschik, de aannemers (en andere partijen) niet zullen aarzelen om hier en daar extra kosten in rekening te brengen.

Link naar reactie
  • 0

RiVeInderdaad, ik wil graag zorgen voor goedkope en duurzame studentenhuisvesting. Ik ben nu bezig met het schrijven van het ondernemersplan en het kost behoorlijk wat tijd. 

Wat betreft de financiën, tracht ik financiële steun van de gemeente te ontvangen in de vorm van garantstellingen op leningen (bij de Triodos Bank eventueel) en/of subsidies.  Het lijkt mij inderdaad een strak plan ook in gesprek te gaan met een deskundig ambtenaar.  Hartelijk dank voor het advies. 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, RafaelS zei:

LED-verlichting: LED-verlichting gaat langer mee dan andere soorten belichting en heeft een levensduur van zo'n 35 000 branduren. Zover ik weet, valt er niet veel te zeggen over deze maatregel. 

 

Verkijk je daar niet op: Vaak is de genoemde levensduur de tijd die het kost waarna de LED's nog de helft van de oorspronkelijke hoeveelheid licht produceren (maar wel evenveel stroom blijven verbruiken!). 

 

Voor de gemiddelde consument is dat prima, maar voor verlichting van algemene ruimtes (gangen etc) die 24x7 brandt niet echt: na een jaar of vier is de lichtopbrengst dusdanig gedaald dat je het moet vervangen, en dat gaat vaak niet erg gemakkelijk met leds die vast in hun armatuur zitten (dwz: je moet een monteur de complete armaturen uit plafonds en wanden laten trekken en vervangen). Qua duurzaamheid misschien ook niet zo handig als die ergens in de plastic afvalberg terecht komen. 

Link naar reactie
  • 0

Wat is de reden dat je naar een warmtepomp toe wil? Is dat om het energielabel omhoog te krijgen of verwacht je daar kosten mee te besparen? Voor een dergelijk pand kun je een lucht/water warmtepomp direct vergeten. Een water/water warmtepomp systeem is hiervoor veel interessanter, zeker als je een centraal systeem aanlegt.

Je kunt met het warmtepomp systeem dan ook direct koelen, dan hoef je niet in een airco te investeren.

 

Betreft het dubbelglas versus tripleglas, als je goed tripleglas neemt dan isoleert dit wel degelijk een heel stuk beter als dubbelglas. HR++ heeft volgens mij een U waarde van 0,7, tripleglas 1,1.

 

Of een zonneboiler interessant is hangt ook van de opbouw en toepassing van je pand af. Gezien de toepassing zou het naar mijn idee wel meerwaarde kunnen hebben om in een deel van de warmtevraag te kunnen voorzien. In de geschetste situatie zal de warmtevraag vrijwel zeker groter zijn als de koudevraag.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Het zelf bedenken, opdrachten geven en begeleiden van een dergelijk bouwproject kan leiden tot een pand dat niet helemaal beoogd is. Een te late oplevering, met gebreken en kostbaar meerwerk is zeer wel mogelijk (en in dit scenario bijna gegarandeerd). Vervolgens is het maar de vraag of een van mensen die ingehuurd zijn, verantwoordelijk zijn én zo ja, of dat te bewijzen is. Als bijvoorbeeld een dak lek, is het duidelijk dat er een gebrek is. Alleen is het nog niet duidelijk wie verantwoordelijk is.

Het inhuren in een vroeg stadium van een ter zake deskundig iemand (in beginsel een architect) kost geld, maar scheelt nagenoeg altijd in latere problemen.

Mijn advies is dan ook: prima om alles nu gedegen uit te zoeken, maar huur alvorens er nadere stappen ondernomen worden een deskundige in.

 

Succes met de verduurzaming!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Basto

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik waardeer de moeite enorm. 

Ik wilde naar een warmtepomp toe om de maandelijkse lasten te minimaliseren en natuurlijk duurzaam te werk gaan. Daarnaast dacht ik dat de combinatie van zonnepanelen en een warmtepomp gelijk het gasverbruik sterk vermindert. 

Ik ga gelijk kijken naar de suggesties. Hartelijk dank.

 

aangepast door RafaelS
Link naar reactie
  • 0

Over het algemeen ben je met een warmtepomp zeker niet goedkoper uit dan met een gasgestookte ketel. Gezien de prijsverwachting van gas zal dit over een aantal jaar wel veranderen schat ik zo.

 

Zonnepanelen is prachtig zolang er nog gesaldeerd mag worden. Op het moment dat dit niet meer kan wek je de energie op, op het moment dat je het niet nodig hebt.

Je warmtepomp is een enorme energieverbruiker, vooral op het moment als het buiten guur weer is, en er weinig zon schijnt. En laten je zonnepanelen op dat moment juist weinig energie opwekken.

 

Naar mijn idee zou je best zonnepanelen kunnen toepassen, maar dan een systeem wat je continue verbruik zo'n beetje dekt.

 

Ik kan het bericht van Frank onderschrijven. Wel met de opmerking dat het ontzettend moeilijk is om kundige mensen te vinden op dit vlak.

Wij zijn bezig met een kleine versie van het project wat jij wil gaan uitvoeren ( 3 woningen). Diverse mensen over de vloer gehad maar >80% heeft inhoudelijk te weinig kennis om ze serieus te nemen. Zeker op het gebied van warmtepompen is het een drama qua kennis.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

@Basto

Oké, zodra ik de mogelijke besparingen weet op basis van de bouwtekeningen en gemiddeld energieverbruik, kan ik berekenen welke maatregelen het meest rendabel zijn. 

Ik dacht inderdaad ook steeds aan die stijgende gasprijs. Zo'n 75 procent stijging in de komende jaren heb ik vernomen. 

 

Nou zeg, wat een drama. Ik had gehoopt dat experts zich juist zouden verdiepen in dit soort materie. Wij moeten - onder het klimaatakkoord - immers allen in de toekomst onze eigen woningen verbouwen. Het is in ieder geval goed om te weten dat ik mezelf moet voorbereiden om een lange zoektocht. 

Hartelijk dank voor het advies en ik wens u veel succes met uw project!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.