• 0

Oeps, mijn opdrachtgever/payroller kan niet betalen

En toen vroeg flexbedrijf TCP Direct ineens uitstel van betaling aan. Met als gevolg dat honderden ZZPers sinds juni niet uitbetaald krijgen. TCP Direct doet payrolling voor onder andere ING en beweert door het wegvallen van een kredietverstrekker in cashflow-problemen te zijn gekomen. Cashflow op krediet? Dat lijkt me sowieso al niet gezond. Maar het probleem is eigenlijk ontstaan doordat bouwcontracter DeGraaf verzuimde om 7 miljoen te betalen. Dat gat moest blijkbaar overbrugd worden met krediet.

 

Hoe voorkom jij gedupeerd te worden door struikelende en omvallende opdrachtgevers danwel payrollers? 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
3 minuten geleden, TwaBla zei:

TCP Direct doet payrolling voor onder andere ING en beweert door het wegvallen van een kredietverstrekker in cashflow-problemen te zijn gekomen.

 

Quote

 “Zo zijn we onder meer in gesprek met een andere kredietverstrekker."

Wie zou die nieuwe kredietverstrekker zijn? ING :classic_blink:

Link naar reactie
  • 0

Achteraf kijk je een koe in de kont: opmars contactbeheerders baart zzp-organisaties zorgen  

 

Quote

Wachten op ongelukken

De grootste partijen in de relatief jonge tak, contractbeheer, zijn Headfirst, Brainnet, Between Staffing en TCP. Gezamelijk waren zij in 2018 goed voor een omzet van meer dan €2 mrd. De marges zijn alleen flinterdun. Vooral omdat vele honderden kleinere spelers zich met bodemtarieven proberen in te vechten, dat schrijft het FD.

Een bekend voorbeeld hiervan is de uitbesteding van het contractbeheer bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Waar de partij een basistarief rekende van slechts 1 eurocent per gewerkt uur. Volgens Hugo-Jan Ruts van ZiPconomy is het wachten op ongelukken: 'Als er zo weinig wordt betaald, kun je dan ook verwachten dat er toegevoegde waarde wordt geleverd en kritisch wordt gekeken naar de risico’s? Ik denk het niet. Je koopt dus een schijnzekerheid.'

 

Overheid de boosdoener

Volgens Maessen van PZO is de overheid de boosdoener. Hij stelt dat deze wildgroei alleen maar heeft kunnen ontstaan omdat verschillende kabinetten niet tot duidelijke zzp-wetgeving kunnen komen. 'En als er al één partij is die bij aanbestedingen geen kwaliteitseisen stelt en alleen maar stuurt op prijs, dan is het de Rijksoverheid wel. Ik kan me geen lelijker partner voorstellen.'

Maarten Post van Stichting ZZP Nederland is het daar mee eens. Het UWV, SVB en de Belastingdienst maken allemaal gebruik van machtige tussenpartijen bij de inhuur van duizenden flexwerkers. Terwijl zij eigenlijk het goede voorbeeld zouden moeten geven, aldus het FD.

 

17 minuten geleden, TwaBla zei:

Hoe voorkom jij gedupeerd te worden door struikelende en omvallende opdrachtgevers danwel payrollers? 

 

Ik heb makkelijk praten, want hoef niet verplicht via die bemiddelaars te werken voor grote opdrachtgevers.  Wil je als Zelfstandige bij Rijk, een bank, een verzekeraar of lagere overheidsinstelling werken, dan heb je maar 1 alternatief en dat is nee zeggen. Misschien zouden ZZP-ers dat eens en masse moeten gaan doen, maar uiteraard gaat dat nooit gebeuren....

 

hoog tijd voor een vakbond!

 

En nee, dat is niet alleen ironisch én cynisch bedoeld: de Zelfstandige is nog steeds erg slecht vertegenwoordigd. Naar schatting slechts 20% van de zelfstandigen is aangesloten bij een branche/beroeps-organisatie of ZZP "belangenbehartiger" zoals PZO en ZZP Nederland of FNV Zelfstandigen. En alle bestaande ZZP-organisaties beconcurreren elkaar.

 

Overigens vindt er binnenkort een overleg plaats tussen de ZZP belangenorganisaties om te komen tot samenwerking en een meer eensgezinde al dan niet federatieve aanpak. Misschien dat dat eindelijk leidt tot betere lobby en slagkracht.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zorg gewoon dat de openstaande rekening nooit te ver oploopt. In mijn geval is dat meestal zo'n 500 tot 1000 euro, afhankelijk van de klant. Als zo'n klant dan niet aan zijn betalingsverplichting kan voldoen is dat natuurlijk wel zuur, maar ik zal er niet failliet aan gaan of mijn rekeningen niet meer kunnen betalen. 

 

Maar goed, ik heb dan ook heel veel verschillende opdrachtgevers met relatief kleine opdrachten. Als je fulltime als interim werkt bij een grote organisatie die een betalingstermijn van 60 dagen hanteert kan zo'n bedrag flink oplopen natuurlijk.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wellicht geven deze twee artikelen antwoord op je vragen: 

 

In 2011 schreef ik dit artikel: https://www.zipconomy.nl/2011/04/help-mijn-interim-bureau-is-failliet-wat-nu-2/ De  inhoud is (helaas) nog steeds actueel. 

 

Latere schreven twee experts (na een nieuw faillissement, toen Corso)  dit tweeluik met tips https://www.zipconomy.nl/2014/02/wapen-je-als-zzper-tegen-het-faillissement-van-je-broker-deel-1/ 

 

 

aangepast door Hugo-Jan Rut
Link naar reactie
  • 0
Op 30-8-2019 om 12:08, TwaBla zei:

Met als gevolg dat honderden ZZPers sinds juni niet uitbetaald krijgen.

 

Ondernemersrisico is dat toch? Dit jaar ook wat facturen moeten afboeken als oninbaar. Dat is zuur en even slikken maar het verschil is dat ik maandelijks zo'n 45 verschillende klanten factureer en de gemiddelde ZZPer er 1 of 2 factureert.  En dan doet het veel meer pijn.

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, henkh zei:
Op 30-8-2019 om 12:08, TwaBla zei:

Met als gevolg dat honderden ZZPers sinds juni niet uitbetaald krijgen.

 

Ondernemersrisico is dat toch? Dit jaar ook wat facturen moeten afboeken als oninbaar. Dat is zuur en even slikken maar het verschil is dat ik maandelijks zo'n 45 verschillende klanten factureer en de gemiddelde ZZPer er 1 of 2 factureert.  En dan doet het veel meer pijn.

Inderdaad ... ondernemersrisico.

 

  • Wie zijn uw opdrachtgevers?

U streeft ernaar meerdere opdrachtgevers te hebben, onder andere om betalings- en continuïteitsrisico's te verminderen. Wanneer u meerdere opdrachtgevers hebt, neemt uw afhankelijkheid van een of enkele opdrachtgevers af en neemt uw zelfstandigheid toe.

Hoe maakt u uw onderneming bekend naar buiten?

  • Loopt u 'ondernemersrisico'?

Bestaat er een kans dat uw opdrachtgevers niet betalen? Gebruikt u uw goede naam voor de uitoefening van uw werkzaamheden? Bent u afhankelijk van de vraag naar en het aanbod van uw producten en diensten? Loopt u 'ondernemersrisico', dan hebt u waarschijnlijk een onderneming.

 

Afhankelijk zijn van één grote opdrachtgever of misschien wel de enigste opdrachtgever ... Zijn dat wel ZZP’ers ?

 

Op 30-8-2019 om 12:08, TwaBla zei:

Hoe voorkom jij gedupeerd te worden door struikelende en omvallende opdrachtgevers danwel payrollers? 

  • Veel kleine opdrachtgevers
  • deelfacturen
  • Strikt en streng debiteurenbeheer.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Als je alleen ondernemer kan zijn met veel kleine opdrachtgevers, moeten we een andere status gaan bedenken voor zelfstandigen met een paar grote opdrachtgevers. 

 

 

 

Op 5-7-2018 om 10:20, Norbert Bakker zei:

Mee eens. Wie langdurig voor slechts 1 opdrachtgever werkt is een freelancer of contractarbeider.

 

Een contractarbeider is overigens geen werknemer want hij/zij geniet niet de zelfde bescherming: oa risico dat contract stopt zonder inkomensvangnet en aansprakelijk voor eigen fouten. ( Dat lijkt me ook een veel belangrijker criterium dan een gezagsverhouding, want die is er tussen onderaannemer en hoofdaannemer ook)

 

Voor deze tussenvorm zou eigenlijk een aparte categorie gecreëerd moeten worden met wellicht de vrijwillige keuze om wel of niet te opteren voor bepaalde werknemersfaciliiteiten (WW, ZW, WGA, Pensioenopbouw). Wie kiest voor de werknemersfaciliteiten, krijgt dan minder ondernemersvoordelen. Niet allebei dus, maar wel een vrijwillige keuze van de persoon zelf en uitdrukkelijk niet die van Overheid of opdrachtgever

 

Dat principe van de contractarbeider is al vaker op Higherlevel ter sprake gebracht.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, TwaBla zei:

ls je alleen ondernemer kan zijn met veel kleine opdrachtgevers, moeten we een andere status gaan bedenken voor zelfstandigen met een paar grote opdrachtgevers

 

2 minuten geleden, TwaBla zei:

Het woord contract-arbeider lijkt me echter niet bevorderlijk voor de gedachtenvorming. Dan liever iets met een positieve connotatie.

 

Zelfstandige werknemers misschien ?

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Cosara zei:

Zelfstandige werknemers misschien ?

 

 

Omdat Norbert het als een keuze presenteerde, dacht ik aan contract-werknemer en contract-ondernemer. Hoewel elke werknemer een contractwerknemer is. Loonwerkers zijn daarentegen ook zelfstandig. Het is een woordspel.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, TwaBla zei:

Het is een woordspel.

Heel de politiek en wetgeving is een woordspel ...

... Omhul de bittere pil als ware het een zetpil.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Los van het woordenspel: het gaat er om dat er tussen (volledig) zelfstandige en (volledig) werknemer een derde categorie bijkomt die naar eigen inzicht en eigen keuze kan opteren voor meer of minder sociale zekerheid (meer zekerheid = minder fiscale voordelen) . 

Veel van dit soort freelancers zijn hybride ondernemer: dan weer een opdracht als zelfstandige, dan weer een tijdje in loondienst, of soms ook naast elkaar.

Het huidige stelstel is daar niet goed op ingericht en maakt het regelen van oa aansprakelijkheid, ziekte en pensioen nodeloos ingewikkeld en duur.

 

En zoals eerder vermeld: dit idee is niet nieuw en sluit redelijk aan bij de voorstellen van de werkvereniging: die willen het onderscheid tussen enerzijds werknemer en anderzijds zelfstandige ook verkleinen en de hele VAR/DBA discussie en daarmee ook flexbedrijven  overbodig maken.

 

PS:  de term 'contractarbeider' is inderdaad voor verbetering vatbaar 😎

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, TwaBla zei:

Opdrachtnemer.

 

Dan heb je werknemer > opdrachtnemer > ondernemer...

 

De termen opdracht, opdrachtnemer en opdrachtgever hebben al een net iets andere betekenis in het verbintenissenrecht (Boek 7, Art 400 en verder) . 

 

Quote

Boek 7. Bijzondere overeenkomsten

Titel 7. Opdracht

Afdeling 1. Opdracht in het algemeen

Artikel 400

1. De overeenkomst van opdracht is de overeenkomst waarbij de ene partij, de opdrachtnemer, zich jegens de andere partij, de opdrachtgever, verbindt anders dan op grond van een arbeidsovereenkomst werkzaamheden te verrichten die in iets anders bestaan dan het tot stand brengen van een werk van stoffelijke aard, het bewaren van zaken, het uitgeven van werken of het vervoeren of doen vervoeren van personen of zaken.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 30-8-2019 om 13:11, Ward van der Put zei:

 

Dat is natuurlijk wel top van ING, al is dat misschien ook wel iets wat ik zou verwachten van zo'n bedrijf. Net als bij de overheid overigens, daar zou ik dat ook van verwachten.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

Dat is natuurlijk wel top van ING, al is dat misschien ook wel iets wat ik zou verwachten van zo'n bedrijf.

 

Quote

Volgens financieel directeur Jos van der Weg van TCP is dat (het faillissement ) het gevolg van het klappen van onderhandelingen met ING over een reddingsplan.

"Die gesprekken zijn vrijdag mislukt."

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Haha ja dat had ik gelezen. Maar wellicht zijn de problemen bij TCP gewoon te groot en is het een onaanvaardbaar risico voor ING om dat (nog) te financieren. Maar dat ze dan wel hun "eigen" inhuurkrachten gaan compenseren vind ik wel top. Dat zullen ook geen kleine bedragen zijn. 

Nu zal ING waarschijnlijk de eerder genoemde financier zijn en in die positie vooraan in de rij staan bij het verdelen van de boedel maar toch. 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.