• 0

Zakelijke auto in VOF

GM. 

 

ik krijg mijn boekhouder even niet pakken dan alvast hier mijn vraag.

 

Ik zit samen in een VOF en rijden beide de autos prive omdat we zakelijk heel weinig km maken.

 

Nu wil ik een electrische auto op de zaak kopen en dan de bijtelling gaan betalen.

 

Het aanschaf bedrag ex BTW stort ik als kapitaal in de VOF om zo de auto kunnen betalen.

 

Alleen nu krijg je wel een scheve kapitaals verhouding doordat de afschrijving wel door ons tweeen gedaan word.

 

De bedoeling is de auto 5 jaar te rijden en dan over te nemen uit de VOF ( dit loopt dan via de dealer want direct kan niet met een VOF).

 

Wat is de beste manier om dit te doen en mijn mede vennoot niet mee te laten meebetalen aan het voordeel wat ik krijg? (de afschrijving zou voor hem anders loon zijn of zie ik dit verkeerd).

 

bedragen waar het over gaat zijn aanschaf 40.000 ex btw geschatte restwaarde na vijf jaar rijden 15.000.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

26 minuten geleden, starter80 zei:

Wat is de beste manier om dit te doen

Zorgen dat alle kosten van de auto alleen van jouw winstaandeel afgaan; en dit ook doen voor de bijtelling. Jouw mede-vennoot heeft dan fiscaal geen last en geen voordeel van jouw auto.

 

26 minuten geleden, starter80 zei:

de afschrijving zou voor hem anders loon zijn of zie ik dit verkeerd).

Dat zie je verkeerd inderdaad ; in een VOF kennen de vennoten geen "loon", alleen een winstdeel. De kosten en afschrijving verlagen  de belastbare winst; zou je dat dus evenredig verdelen, dan verlaagt dat ook de belastbare winst van je mede-vennoot en verhoogt het dus jouw belastbare winst

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het is dus mogelijk om de afschrijving van de auto alleen mijn winstdeel af te halen? Dat maakt het dan een stuk eenvoudiger ja.

 

Ik dacht dat de afschrijvingen van de gezamelijke winst afging maar is dus mogelijk deze af te splitsen.

 

De overige kosten waren voor mij wel duidelijk dat kan allemaal met het winst aandeel verrekend worden.

Link naar reactie
  • 2

Ja, dat is mogelijk. De auto het dan buitenvennootschappelijk vermogen. In je aangifte geef je de helft van de VOF op (zonder de auto). En vervolgens geef jij alleen jouw electrische auto op als aparte 'onderneming', waarin je alle relevante kosten, afschrijvingen en bijtellingen verwerkt. Zo heeft je vennoot er geen 'last' van. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.