• 0

Brexit en zzp-intermediair

Ik ben momenteel in gesprek met een intermediair over de inhuur bij een bedrijf in Nederland. De intermediair is een Brits bedrijf die bij de kvk geregistreerd staat als Europees Vennootschap en de term "Limited" draagt in de naam. Binnenkort ga ik in gesprek  met de eindklant (een Duits-Nederlandse bedrijf). Het is de verwachting dat het gesprek goed gaat verlopen en we de zaak moeten gaan formaliseren met een modelovereenkomst. Ik schat dat de opdracht enkele maanden gaat duren. Mijn voorkeur gaat uit naar een modelovereenkomst voor bemiddeling (waarbij de eindklant gewoon klant is) maar tussenkomst kan natuurlijk ook afhankelijk van hoe de gesprekken verlopen. In dat geval wordt de Britse intermediair mijn directe opdrachtgever. Moet ik ergens rekening mee houden wat betreft de BTW?  Welke eisen zijn slim om te stellen aan mijn intermediair? 

 

Ik denk het volgende:

  1. Ik wil betaald worden vanuit een EU-rekening.
  2. Ik wil dat de eindklant mijn intermediair ook betaalt naar een EU-rekening.
  3. Ik wil facturen sturen naar het Nederlandse vestigingsadres (het factuuradres in Nederland). De factuur kan ik gewoon mailen.
  4. Ik wil een Nederlandse modelovereenkomst naar Nederlands recht en geen gedoe met IR35 (Britse wet DBA)
  5. Ik eis van mijn intermediair dat hij zich inschrijft als "formeel buitenlandse vennootschap" en niet als Europees Vennootschap (wat nu wel het geval is).
  6. Ik eis dat mijn intermediair uitleg geeft over een outstanding charge die geregistreerd staat bij het Britse handelsregister.

 

Mijn argumenten voor punt 1 en 2 hebben te maken met dat het gevaar dat het betalingsverkeer loopt. Mijn argument voor punt 3 heeft te maken met punt 1 en 2. Punt 4 is logisch. Ik hoor een opdrachtovereenkomst te sluiten naar Nederlands recht als ik hier in Nederland een opdracht ga doen. Punt 5 moet als ik de kvk goed begrijp. Punt 6 heeft te maken met de oustanding charge (openstaande vordering) die ik vond in het Britse handelsregister. De beschrijving was: "Contains fixed charge.Contains floating charge. Floating charge covers all the property or undertaking of the company.Contains negative pledge."

 

Dus als u me kunt vertellen waar ik rekening mee moet houden wat betreft de BTW en of de eisen die ik wil stellen wel deugen (misschien moet ik meer eisen stellen) dan ben ik enorm geholpen. Ik ben geen jurist (beta-studie gedaan) en heb ook geen ervaring met internationaal zaken doen. Tot nu toe gingen al mijn factuurtjes gewoon naar Hollandse BV's.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zou niet teveel "eisen"

Ik denk dat je hier een hoop spoken ziet, die er niet zijn.

 

In het Britse handelsregister worden ook hypotheek en pandrechten geregistreert.

Zo lang deze lopen zijn deze "outstanding".

Het betekend dus niet dat er een betalingsachterstand is, maar enkel dat er ergens een lening loopt waarvoor een onderpand is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.