• 0

Fout in IB aangifte 2017. Opnieuw aangifte doen of corrigeren in boekjaar 2018?

Hoi,

Het is een prachtige zaterdagmiddag dus er zit vast niemand op dit forum, maar ik probeer het toch maar even...

 

Tijdens het doen van de aangifte IB 2018 ontdekte ik een forse fout in mijn IB aangifte van 2017: een factuur aan mij van ruim 2000 euro heb ik niet in mijn balans verwerkt.

De factuur zelf heb ik pas in 2018 betaald en dat heb ik wel gewoon verwerkt in de betreffende OB aangifte.

De definitieve aanslag voor 2017 heb ik al ontvangen.

 

Ik heb wel eens gelezen dat je een fout op 2 manieren kan oplossen:

1) via een correctieverzoek aan de belastingdienst

2) door de correcties in te boeken in 2018 en het daarbij te laten

 

Mijn vragen:

- Aangezien het om een vrij groot bedrag gaat denk ik dat optie 1) de enige mogelijkheid is?
- Kan ik in plaats van een correctieverzoek  de Aangifte van 2017 opnieuw indienen? Via de site van de belastingdienst lijkt dat namelijk gewoon te kunnen..

 

Alvast dank voor de hulp!

Cim

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
4 uur geleden, cim zei:

Tijdens het doen van de aangifte IB 2018 ontdekte ik een forse fout in mijn IB aangifte van 2017: een factuur aan mij van ruim 2000 euro heb ik niet in mijn balans verwerkt.

De factuur zelf heb ik pas in 2018 betaald en dat heb ik wel gewoon verwerkt in de betreffende OB aangifte.

Even resumerend ...

 

Een inkoopfactuur van ruim 2000 euro heb ik niet in mijn balans (van 2017 ?) verwerkt.

De inkoopfactuur in in 2018 betaald en dat is verwerkt in de betreffende OB-aangifte (van 2018 ?)

 

Als dan, zou ik voor optie 2 gaan en het daarbij laten.

De Belastingdienst wordt namelijk niet benadeeld. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Cosara zei:

Een inkoopfactuur van ruim 2000 euro heb ik niet in mijn balans (van 2017 ?) verwerkt.

De inkoopfactuur in in 2018 betaald en dat is verwerkt in de betreffende OB-aangifte (van 2018 ?) 

Ja dat klopt.

 

14 uur geleden, Cosara zei:

Als dan, zou ik voor optie 2 gaan en het daarbij laten.

De Belastingdienst wordt namelijk niet benadeeld.  

 

Ik wist niet dat het feit dat de belastingdienst niet benadeeld wordt een criterium was. Ik dacht dat het gewoon moest kloppen.

Helaas was een lagere winst in 2017 voor mijzelf wel gunstiger uitgevallen. Maar aan de andere kant betekent optie 2 heel wat minder gedoe, dus ik denk dat ik het daar maar bij houd.

 

Hartelijk dank!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, cim zei:

Ik wist niet dat het feit dat de belastingdienst niet benadeeld wordt een criterium was. Ik dacht dat het gewoon moest kloppen.

We hebben het niet over een paar miljoen of zo.

Formeel moet het ook kloppen, maar corrigeren kost voor jezelf en Belastingdienst meer dan het oplevert.

 

17 minuten geleden, cim zei:

Helaas was een lagere winst in 2017 voor mijzelf wel gunstiger uitgevallen.

Die lagere winst krijg je dan nu in 2018.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Cosara zei:

Die lagere winst krijg je dan nu in 2018.

2018 was niet zo'n goed jaar, dus een lagere winst helpt me daar niet veel

 

2 uur geleden, Cosara zei:

Formeel moet het ook kloppen, maar corrigeren kost voor jezelf en Belastingdienst meer dan het oplevert. 

In het kader hiervan: ik was van plan 2 suppletieformulieren te sturen voor K1 en K4 van 2018. het gaat om correcties m.b.t. een vervallen factuur en een aankoop waarvan ik de btw was vergeten door te geven. Door de suppleties verandert ook de vermindering van KOR in K4.

Uiteindelijk betekent het echter maar een verschil van 4,- in het voordeel van de BD. Moet ik dit dan ook laten zitten en als correctie in de boekhouding verwerken?

Link naar reactie
  • 0
34 minuten geleden, cim zei:

In het kader hiervan: ik was van plan 2 suppletieformulieren te sturen voor K1 en K4 van 2018.

Als je al van plan bent om te suppleren, dan is het één suppletie voor heel 2018.

 

34 minuten geleden, cim zei:

het gaat om correcties m.b.t. een vervallen factuur en een aankoop waarvan ik de btw was vergeten door te geven.

Een factuur vervalt in principe nooit, maar wordt gecorrigeerd (gecompenseerd) met een credit-factuur.

 

34 minuten geleden, cim zei:

Uiteindelijk betekent het echter maar een verschil van 4,- in het voordeel van de BD.

Ik denk niet dat de Belastingdienst voor 4 euro een probleem gaat maken.

 

34 minuten geleden, cim zei:

Moet ik dit dan ook laten zitten en als correctie in de boekhouding verwerken? 

Formeel gezien moet je corrigeren, maar gezien de bedragen zou ik het vooral pragmatisch benaderen en uitvoeren. Ik zou het dus inderdaad maar laten zitten.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Dank, weer een hoop geleerd! Als ik dan nog één ding mag vragen:

Stel ik laat het zitten. Dan kloppen de bedragen in mijn boekhouding niet met wat ik bij de belasting heb opgegeven (ook al klopt uiteindelijk het onder de streep dan wel).

Hoe zorg ik dat ik over een paar jaar nog weet hoe dat zit? Geef ik dat op een of andere manier direct in de boekhouding aan, of maak ik een externe notitie?

 

Link naar reactie
  • 0
26 minuten geleden, cim zei:

Hoe zorg ik dat ik over een paar jaar nog weet hoe dat zit? Geef ik dat op een of andere manier direct in de boekhouding aan, of maak ik een externe notitie?

 

Al naar gelang de situatie boek je het één van de Verschillenrekeningen, zoals Betalingsverschillen, Afrondingsverschillen of Boekingsverschillen. De verschillenrekeningen vindt je in de Winst- & Verliesrekening.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Cim,

 

Mijn advies is om volgens de regels van goed koopmansgebruik te handelen. Dit houdt m.b.t. je vraag in dat je de kosten boekt in het jaar waarop ze betrekking (2017) hebben. Zoveel moeite lijkt het me niet en je hebt er ook nog eens voordeel bij (2017 versus 2018). 

 

Je zou kunnen beredeneren dat €2000,- een klein bedrag is, waardoor corrigeren in 2018 op basis van eenvoud van toepassing is. Maar je geeft zelf al aan dat je het een fors bedrag vindt. Het is dus relatief. Door 2017 te corrigeren, doe je het in elk geval goed.

 

Groet, Ruud.

Link naar reactie
  • 0
Op 31-8-2019 om 16:12, cim zei:

Kan ik in plaats van een correctieverzoek  de Aangifte van 2017 opnieuw indienen? Via de site van de belastingdienst lijkt dat namelijk gewoon te kunnen..

  

 

Nee je kunt niet opnieuw je aangifte IB 2017 insturen als je aangifte al definitief is vastgesteld.

zie deze link: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/aangifte_betalen_en_toezicht/aangifte_doen/aangifte_doen_belastingen_en_premies_betalen/aangiften_aanvullen_of_wijzigen/aangiften_aanvullen_of_wijzigen

 

Je moet dus in bezwaar gaan op je aangifte IB 2017 voor 2000 euro of als die termijn al verstreken is een verzoek indienen.. Dat lijkt mij een hoop gedoe en iets waar de belastingdienst niet op zit te wachten voor dit soort relatief kleine bedragen die jou wellicht een paar tientjes belastingvoordeel oplevert.
Had je aangifte nog niet definitief geweest dan is aanpassen eigenlijk een kleine formaliteit en kan dat inderdaad door gewoon opnieuw in te dienen. Na definitieve vaststelling wordt het een beetje een ander verhaal.

Het antwoord op je vraag is dus eigenlijk dat het afhangt van de status van je aangifte IB op welke wijze je een aanpassing indient en of je hem nog indient. Daarbij is niet de maatstaf wat jij een fors bedrag vind maar of er vanuit fiscaal oogpunt een fors belang is. Het behandelen van een bezwaar of verzoek kost ook zo enkele honderden euro's (voor de belastingdienst) dat lijkt wat onevenredig tegenover de aanpassing van het bedrag.
Daarbij loop je het risico dat als je nu een bezwaar of correctieverzoek indient dat deze over een aantal maanden na beoordeling toch wordt afgewezen en dat je dan alsnog je 2018 aangifte ook moet gaan aanpassen om dan die 2000 euro daar weer in te verwerken.

Ik zou daar  dus niet aan beginnen..

Link naar reactie
  • 0
Quote

Nee je kunt niet opnieuw je aangifte IB 2017 insturen als je aangifte al definitief is vastgesteld.

 

Roel, we leven inmiddels in 2019 en ondanks dat de Belastingdienst niet alles op orde heeft, hebben ze dit wel goed geregeld. De link verwijst naar oude content op de site, die geldt voor aangiftes t/m het belastingjaar 2014. Wel verwarrend dat ze het er niet bij vermelden (2014).

 

Quote

- Kan ik in plaats van een correctieverzoek  de Aangifte van 2017 opnieuw indienen? Via de site van de belastingdienst lijkt dat namelijk gewoon te kunnen..

 

Cim, dat kan in dit geval. Het gaat over het belastingjaar 2017 (vanaf 2015) en er is niet afgeweken van de aanslag (dan zou je wel schriftelijk moeten reageren). Waarschijnlijk heb jij de nieuwe "Belastingdienst To Go" versie gelezen: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/bezwaar-en-beroep/content/te-laat-voor-bezwaar-wat-nu

 

Quote

en iets waar de belastingdienst niet op zit te wachten voor dit soort relatief kleine bedragen die jou wellicht een paar tientjes belastingvoordeel oplevert.

 

Roel, waaruit maak je op, dat het om een paar tientjes gaat? Ik ken de cijfers niet, maar het kan ook richting de €1000,- gaan. 

 

Quote

Het behandelen van een bezwaar of verzoek kost ook zo enkele honderden euro's (voor de belastingdienst) dat lijkt wat onevenredig tegenover de aanpassing van het bedrag.

 

Denk dat het met die honderden euro's wel meevalt, omdat het meeste waarschijnlijk door de computer wordt afgehandeld. Verder voeren correcties van relatief kleine bedragen wel vaker tot de Hoge Raad. Vind de onevenredigheid niet zo'n sterk argument m.b.t. een juiste winstbepaling.

 

Quote

Dat lijkt mij een hoop gedoe

 

Quote

Had je aangifte nog niet definitief geweest dan is aanpassen eigenlijk een kleine formaliteit en kan dat inderdaad door gewoon opnieuw in te dienen.

 

Net zo'n kleine formaliteit dus, als bij een aanslag die nog niet definitief is.

 

Quote

Daarbij loop je het risico dat als je nu een bezwaar of correctieverzoek indient dat deze over een aantal maanden na beoordeling toch wordt afgewezen en dat je dan alsnog je 2018 aangifte ook moet gaan aanpassen om dan die 2000 euro daar weer in te verwerken

 

Zie geen enkele reden waarom zo'n correctieverzoek zou worden afgewezen.

 

Quote

Je moet dus in bezwaar gaan op je aangifte IB 2017 voor 2000 euro of als die termijn al verstreken is een verzoek indienen.. 

 

Een fout corrigeren is handelen zoals  een goed koopman betaamt.

 

Quote

Ik wist niet dat het feit dat de belastingdienst niet benadeeld wordt een criterium was. Ik dacht dat het gewoon moest kloppen.

 

Daar was ik ook niet van op de hoogte gesteld, dacht ook dat het moest kloppen.

 

Groet, Ruud.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie eigenlijk beide kanten wel, maar persoonlijk zou ik het geval van vragensteller toch echt een zogenaamde Verzoek om ambtshalve vermindering belastingaanslag aanvragen.

 

Ik ben er normaliter ook niet voor om de Belastingdienst onnnodig met werk op te zadelen, maar als het om een paar duizend euro gaat, dan hebben we het gewoon al gauw over een maandsalaris of meer dat niet in het goede jaar zit. Als het nou om een foutje in de omzetbelasting gaat binnen hetzelfde belastingjaar, kan ik me voorstellen dat je dat even in de volgende aangifte aanpast. Maar bovendien gaat het hier over een relatief recent belastingjaar. Dat is nog maar anderhalf jaar geleden afgelopen! Vroeger moest je nog anderhalf jaar wachten op je definitieve aanslag! Het feit dat de fiscus nu al zo snel met het sturen van een definitieve aanslag moet echter niet als belemmering worden gezien voor jou om geen correctie in te sturen.

 

Let trouwens ook even op je Toeslagen! Het kan zijn dat door het indienen van het een verzoek om ambtshalve vermindering je verzamelinkomen verandert voor 2017. Als gevolg daarvan kunnen ook je eventuele toeslagen voor dat jaar anders uitkomen. Volgens mij moet je hiervoor een separaat verzoek indienen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle antwoorden. De meningen zijn verdeeld merk ik.

Ik denk dat het om heel veel redenen (o.a.  vanwege aanpassingen van toeslagen inderdaad) best gecompliceerd wordt om de aangifte van 2017 aan te passen. Bovendien weet ik vrij zeker (maar ik heb het niet helemaal nagerekend) dat de belastingdienst er op 2 manieren baat bij heeft als ik de aangifte niet corrigeer: 1) het kost hen geen extra werk om de aangiften en toeslagen te wijzigen 2) onder de streep levert het mij waarschijnlijk geld op (en kost het de BD dus geld). Officieel moet het gewoon kloppen, maar als ik Cosara goed begrijp spelen dit soort argumenten toch wel mee.

Ik wil het dus eigenlijk het liefst simpel houden, ook als het financieel wat nadelig is. Maar ik wil natuurlijk niet in de problemen komen later..

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, cim zei:

De meningen zijn verdeeld merk ik.

Klopt, dat is ook het mooie van een forum. Maar de discussie gaat hier niet zozeer over, of je in beginsel (realiteitsbeginsel) de fout in de aangifte van 2017 moet corrigeren. Daar zijn we, als ik zo vrij mag zijn, allemaal wel over eens. Als het verschil in af te dragen belasting niet al te groot is en het veel eenvoudiger is, minder tijd, geld en moeite kost om de fout in 2018 te corrigeren, mag je dit doen op basis van het eenvoudbeginsel.  Of je het eenvoudbeginsel hier mag toepassen blijft arbitrair. Daarom is een correctie  in de aangifte van 2017, in elk geval formeel de veilige keuze. 

 

Ik ben er ook niet voor om de Belastingdienst met onnodig werk op te zadelen. Maar hier gaat het niet over onnodig werk, dat ook nog eens veel tijd en geld kost. Voorheen moest je een brief schrijven en werd die brief door een belastingambtenaar behandeld en verwerkt in de systemen. Tegenwoordig kun je in jouw situatie de aangifte opnieuw indienen (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/bezwaar-en-beroep/content/te-laat-voor-bezwaar-wat-nu). Ik zeg niet dat er geen mensenhanden meer aan te pas komen, maar geloof me, de verwerking in de systemen, berekeningen en de koppelingen met de toeslagen gaan grotendeels automatisch. 

 

19 uur geleden, cim zei:

Maar ik wil natuurlijk niet in de problemen komen later..

Door 2017 te corrigeren, doe je wat zeker formeel juist is, dus kom je later niet in de problemen. 

 

19 uur geleden, cim zei:

Ik wil het dus eigenlijk het liefst simpel houden

Open aangifte, verander de juiste bedragen in de aangifte, daarna ondertekenen en versturen.

 

19 uur geleden, cim zei:

ook als het financieel wat nadelig is

Bij de Belastingdienst ligt er echt niemand (ik permiteer me deze aanname) wakker van, dat je door een juiste correctie, krijgt waar je recht op hebt. 

 

Uiteindelijk is het natuurlijk je eigen keuze en verantwoordelijkheid. Nog een laatste tip: Bel eens met de Belastingtelefoon en vraag wat volgens hun de beste manier is om een fout in de aangifte van  2017 te herstellen als er niet is afgeweken van de aangifte. 

 

Alvast een prettig weekend!

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, B&T Belastingadvies zei:

Nog een laatste tip: Bel eens met de Belastingtelefoon en vraag wat volgens hun de beste manier is om een fout in de aangifte van  2017 te herstellen als er niet is afgeweken van de aangifte.

 

Voor het krijgen van een helder en eenduidig antwoord lijkt me dat deze tip voldoet aan het realiteits- noch het eenvoudigheidsbeginsel. 😏

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.