• 0

Prijzen te hoog

Hallo,

 

Mocht dit topic in de verkeerde rubriek zijn dan mag hij verplaatst worden maar volgens mij staat hij goed.

 

Ik heb laatst de eigenaar van een aquariumwinkel op bezoek gehad en die had wel interesse in maatwerk aquaria. Hij geeft aan dat 50% winstmarge op aquaria normaal is (en dat klopt aardig) Ik bied mijn aquaria nu tegen zeer scherpe prijzen aan maar deze  zullen omhoog moeten (de aquariumwinkel is bang dat niemand aquaria bij hem gaat kopen omdat ze bij mij 50% goedkoper zijn) Ik kan hem daarin best begrijpen maar ik ben bang dat ik veel minder ga verkopen als de prijzen omhoog gaan. Is hier een oplossing voor?

 

Nick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja: de andere ondernemer erop wijzen dat het wettelijk verboden is prijsafspraken te maken.

 

Wat jij met je prijzen doet is verder geheel je eigen keuze: je kunt ze verhogen om meer marge te realiseren met het risico op minder omzet, daar zal ongetwijfeld een optimum in zitten zoals met alle prijselastische goederen. 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De aquariumwinkel wil jouw aquariums in zijn winkel verkopen, dat is wat er nu speelt.

 

Dat kan toch, je bent al laaggeprijsd, hij kan zijn gewenste marge wat verlagen, niet elke klant doet een uitgebreid prijsonderzoek, maar koopt direct in de winkel, incl. planten, steentjes, vissen? Hij heeft alles in huis.

 

Kijk eerst een jaar aan of deze samenwerking wat oplevert, daarna kun je altijd opnieuw in gesprek.

 

aangepast door RiVe
Link naar reactie
  • 0

Google eens op kanaalconflict.

 

Wat is voor jou de toegevoegde waarde van een wederverkoper binnen een straal van 10 km? Zou je daar jouw afspraken met klanten kunnen houden?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Ja: de andere ondernemer erop wijzen dat het wettelijk verboden is prijsafspraken te maken.

Het is wettelijk niet verboden om een hercalculatie uit te voeren.

Naarmate de zaak van Nick groeit, zullen de overheadkosten eerder stijgen dan dalen.

Een producent, die ook als winkelier gaat optreden, krijgt met andere kosten te maken, die in geval van Nick tot op heden buiten beeld zijn gebleven.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, nick7203 zei:

Ik kan hem daarin best begrijpen maar ik ben bang dat ik veel minder ga verkopen als de prijzen omhoog gaan. Is hier een oplossing voor?

 

Geen voor de handliggende, anders dan samen eruit komen en van beide kanten water bij de wijn of tot de conclusie komen dat het (op dit moment) niet handig is samen te werken.

 

Er kunnen meerdere factoren, anders dan marge spelen waarom samenwerken wel of niet nuttig kan zijn.
 

- Als jij alleen de "bak" levert kan je voor aquarium inrichting doorverwijzen naar zijn website, klanten kunnen zo een meer compleet "pakket" afnemen / vinden via jou site.

- Als jij grotere aantallen aquariums bouwt kun je mogelijk goedkoper glas inkopen waardoor er vanzelf extra marge ontstaat, waardoor jij niet of minder in verkoopprijs hoeft te stijgen.

- Jij kan voor een iets lagere prijs verkopen aan de winkelier waardoor zijn het gat kleiner wordt

- de winkelier kan genoegen nemen met minder marge omdat een maatwerkproduct voor de producerende partij nu eenmaal duurder is dan "lopende band" serie producten. Voordeel van de winkelier is dan dat hij meer klanten kan bedienen doordat hij maatwerk kan bieden ipv alleen standaard assortiment. en/of omdat hij meer aquarium-benodigheden zal verkopen in de toekomst. (Vergelijk een beetje met een autogarage, het onderhoud op de auto levert vaak meer op dan de verkoop van de auto, of met printers, de printer is relatief goedkoop, geld wordt verdiend met de inkt)

 

Voor jou is aquariums bouwen je "core business" daarmee moet jij je winst maken. Jij moet je verkoopprijzen dus alleen verhogen als jij denkt dat daar ruimte voor is in de markt. Je moet alleen verkooppunten of een extra schakel in de keten toevoegen waardoor je aan hen tegen lagere marge moet leveren als deze lagere marge wordt gecompenseerd door andere voordelen, zoals goedkoper inkopen of simpelweg omdat 50x 50 euro winst beter is dan 15x100 euro winst (als je alleen via je eigen website verkoopt

Voor de winkelier is herhalingsverkopen van de aquarium-benodigheden (incl vissen) de corebusiness, daar moet hij zijn geld mee verdienen,

de verkoop van aquiriums is secundaire business om meer (loyale) klanten te krijgen daar kan hij voor maatwerk best een lagere marge accepteren, maar het is altijd lastig om voor een ander te beslissen.

 

Wellicht is het uiteindelijk op dit moment beter als hij voor maatwerk alleen doorverwijst naar jou (al dan niet tegen kleine vergoeding van een paar procent) en jij gaat werken aan een serie standaard aquariums die je aan hem kunt leveren zodat er voor jou 2 productlijnen ontstaan en je gewoon goed gecalculeerde standaardaquariums kan leveren waar beide partijen blij mee zijn en voor maatwerkaquariums gewoon je huidige koers kan blijven varen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wie gaat in deze opzet transporteren en problemen met eindklanten oplossen?

 

M.i. verkoop je best direct maatwerk of kies je voor een lijn groeibakken o.i.d.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Maatwerk hoort helemaal niet over prijs, maar over advies, beleving en service te gaan...

 

...wat is jouw productiecapaciteit en hoeveel aquaria verkoopt deze winkel op jaarbasis (antwoorden voor jouzelf houden)?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Weet ik, ik heb even goed eenzelfde probleem in een heel andere branche. Wat gebeurt er nu kwa innovatie op het gebied van belichting, beluchting, waterverversing van aquaria voor vissen en planten? Je zou voor mijn gevoel iets moeten gaan doen, wat anderen (nog) niet doen. Ronde hoeken, naadloos, regelbare verlichting of bubbelpatronen, weet ik veel...

 

...heb je het normblad uit het andere topic al bemachtigd? Wat is de belangrijkste internationale aquariumbeurs in Europa of wereldwijd? Je zou daar heen moeten zien te gaan om ideeën op te doen en de stand van zaken mee te krijgen...

 

Groet,

 

Highio

 

Edit: Aquarama is juist geweest, is er een Europese beurs in het najaar?

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je bedoelt de DIN normen? Deze heb Ik doorgenomen. Er gebeurt best veel qua verlichting pompen en dergelijke maar als je zoiets wilt ontwikkelen en produceren ben je al gauw een ton kwijt voor je ook maar iets verdient. Ik verdien genoeg met alleen het bouwen zelf maar ik zit een beetje in de knoop met de aquariumwinkel over de prijzen. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dat lijkt me dan volstrekt onnodig en kennelijk begrijp ik jouw eerdere berichten dan ook niet helemaal of is de situatie drastisch verbeterd...

 

Maatwerk wederverkopen is lastig, neem dat maar van mij aan. Kun je beter aan commissieverkoop denken.

 

Groet,


Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, nick7203 zei:

Ik heb een tijdje geprobeerd om een hogere winstmarge aan te houden maar de enige die daar beter van werd is de concurrent.

Sommige mensen hebben heel veel over voor een mooi en degelijk aquarium maar de meesten willen veel voor weinig geld.

Misschien moet je deze veel-voor-weinig-klanten aan de concurrent gunnen.

Als kleine speler in de markt - excuses als ik dat verkeerd heb - zou ik gaan voor exclusiviteit en totaalbouw.

 

7 minuten geleden, nick7203 zei:

Ik verdien genoeg met alleen het bouwen zelf maar ik zit een beetje in de knoop met de aquariumwinkel over de prijzen. 

Je bent niet verplicht om aan deze (dichtbij gelegen) winkel te leveren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, nick7203 zei:

Het bouwen van een luxe en duur aquarium is lastiger dan je denkt ...

 ... en veel klanten is een goede manier om naamsbekendheid te verkrijgen.

Daarom doet zo weinig het (waarschijnlijk).

Veel betekend niet altijd beter. Het is maar net wat voor soort naamsbekendheid je wilt opbouwen.

 

19 minuten geleden, nick7203 zei:

Ik verdien nu genoeg maar ik vind het absoluut niet erg om meer te verdienen. 

Altijd mooi ... een tevreden ondernemer.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Nou het is een probleem dat in veel branches bestaat. Er zijn ondernemers met een werkplaats en machines die moeten concurreren met starters die bij hun ouders wonen, de schuur van pa gebruiken en tweedehands machines opkopen uit faillissementen. Die nieuwkomers hebben lage kosten. Dat drukt de prijzen. Maar dan kunnen ze niet verkopen via retailers, want die willen ook wat verdienen. Terwijl iedereen langzaam failliet gaat (koude sanering) komt er weer een nieuw segment op, dankzij klanten die niet perse altijd de goedkoopste optie kiezen.

 

Mag jij bepalen waar je bij wil horen. 😎

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, nick7203 zei:

We leven wel in Nederland he. Ik heb een tijdje geprobeerd om een hogere winstmarge aan te houden maar de enige die daar beter van werd is de concurrent. Sommige mensen hebben heel veel over voor een mooi en degelijk aquarium maar de meesten willen veel voor weinig geld. 

 

Dat komt natuurlijk ook omdat je nog niet bekend bent.. pas als je een goede reputatie hebt kun je meer vragen en als je  meer kan vragen is het ook makkelijker om een stukje marge weer weg te geven aan tussenschakel die voor meer volume of stabiliteit zorgt.

 

Dat is ook het ondernemerschap gouden kansen onderscheiden van wensdenken of hopen.. goede timing en een snuifje geluk af en toe..

En veel kan je alleen leren door het soms fout te doen..

 

 ergens aan durven beginnen is een goede eigenschap.. maar ook weer durven stoppen als het tegenvalt kan ook belangrijk zijn..

 

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, nick7203 zei:

Ik verdien genoeg met alleen het bouwen zelf maar ik zit een beetje in de knoop met de aquariumwinkel over de prijzen. 

Je bent nog jong, net begonnen.met ondernemen. Dat de aquariumwinkel wat mist door jouw voordelige prijsstelling is jammer, maar niet jouw probleem.

 

Leer eerst beter ondernemen, bouw een naam op, verhoog je marges in de loop der tijd, denk dan na over verbreding vannje verkoop kanalen.

 

Mijn mening.

Link naar reactie
  • 0

In veel bedrijfstakken i het wel gebruikelijk dat je zelf wat meer rekent voor consumenten en wat korting geeft aan wederverkopers. Daarmee verklein je het prijsverschil en geef je wat waardering voor een hopelijk zeer regelmatig terugkerende klant waar je weinig marketing kosten en tijd hoeft in te steken.

Link naar reactie
  • 0
On 31/08/2019 at 16:15, nick7203 said:

de aquariumwinkel is bang dat niemand aquaria bij hem gaat kopen omdat ze bij mij 50% goedkoper zijn

Niets weerhoud hem toch aquaria bij jouw in te kopen, als trouwe klant / wederverkoper kan je hem dan korting / marge geven.

 

Denk wel na over de productie capaciteit en of je een prijsvechter wilt zijn. Voordat je het weet kom je in stress en gaan er dingen fout. Je moet dan met de kleine marges weer veel verkopen maken dat te compenseren. Een langzamere groei met gezonde marges en kwaliteit houd het vaak langer vol, naast het plezier van te vrede klanten.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mijn opties bekeken en heb besloten dat mijn prijzen omhoog moeten (ik wil luxere aquaria af gaan leveren tegen een betaalbare prijs maar niet meer tegen bodemprijzen) De huidige offertes blijven uiteraard geldig en klanten welke al contact hebben opgenomen krijgen ook de lage prijzen. Ik wil de nieuwe prijzen begin oktober door gaan voeren maar hoe leg ik dat uit aan klanten? Ik denk dat er redelijk wat mogelijke klanten zijn welke de huidige prijzen hebben gezien en afhaken als ze de nieuwe prijzen zien (zeker als daar geen uitleg bij is) Hoe pak ik dit het beste aan?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.