• 0

Vragen over teamkosten eten en drinken + BTW

Goedemiddag,

 

Ik heb een vraag omtrent kosten die ik heb gemaakt voor een ZZP-klus.

 

Situatie:

1. Ik ben zzp'er.

2. Ik werk voor opdrachtgever als projectleider en word per uur betaald en mijn factuur bestaat ook tot nu toe altijd uit uren maal tarief.

3. Ik heb voor een ICT test op locatie voor mijn team een overnachtingsplek geregeld voor 10 dagen om een aantal nachten te verblijven. Factuur gaat direct naar opdrachtgever en niet via mijn boekhouding.

4. Voor eten en drinken op locatie zorg ik, en dit laat ik lopen via mijn boekhouding. Dus wat supermarktbonnetjes en wat take out. Kosten in totaal een kleine 1.000 euro. Leek mij makkelijk. Dus bonnetjes in de administratie en in 1 factuur naar de opdrachtgever. 

5. BTW vraag ik terug op de bonnetjes (grotendeels 9%, soms 23%) en factureer over volledige bedrag 23% aan opdrachtgever.

 

Vraag

Mag dit? En is dit fiscaal onvoordelig voor mij of de opdrachtgever?

 

Ik ben benieuwd!

 

Groet

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 2
Quote

Er is geen sprake van een combinatie van goederen en/of diensten als de gezamenlijk geleverde goederen en/of diensten hun zelfstandigheid behouden ... en dat is hierbij naar mijn mening, sprake van. 

 

Blijft arbitrair. Je kunt ook beredeneren dat de zelfstandigheid  niet behouden wordt, waardoor er wel sprake is van een combinatie van goederen en/of diensten. 

 

Quote

Waarbij je eten en drinken natuurlijk zelf niet volledig kunt aftrekken als kosten.

Deze beperking lijkt mij hier niet op te gaan voor Mart&& omdat de kosten doorberekend worden, waardoor ze onderdeel vormen van de omzet en als het ware verhandeld worden.

Link naar reactie
  • 0
Op 2-9-2019 om 16:40, Mart&& zei:

4. Voor eten en drinken op locatie zorg ik, en dit laat ik lopen via mijn boekhouding. Dus wat supermarktbonnetjes en wat take out. Kosten in totaal een kleine 1.000 euro. Leek mij makkelijk. Dus bonnetjes in de administratie en in 1 factuur naar de opdrachtgever. 

5. BTW vraag ik terug op de bonnetjes (grotendeels 9%, soms 23% [21%]) en factureer over volledige bedrag 23% [21%] aan opdrachtgever.

Er is geen sprake van een combinatie van goederen en/of diensten als de gezamenlijk geleverde goederen en/of diensten hun zelfstandigheid behouden ... en dat is hierbij naar mijn mening, sprake van. Dat betekent eten en drinken tegen 9% factureren en de dienstverlening tegen 21%.

 

zie ook: Wanneer afzonderlijke goederen en diensten?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.