• 0

Beëindiging huurovereenkomst

In mijn huurovereenkomst staat het volgende artikel:

 

Duur, verlenging en opzegging

  • 3.1 Deze huurovereenkomst is aangegaan voor de duur van 1 jaar, ingaande op 1 januari 2018 (hierna’ingangsdatum") en lopende tot en met 31 december 2018.
  • 3.2 Deze huurovereenkomst wordt, na ommekomst van de in 3.1 genoemde periode, behoudens beëindiging van deze huurovereenkomst door opzegging door uitsluitend huurder in overeenstemming met 3.4 en 3.5 voortgezet voor een aansluitende periode van 1 jaar.
  • 3.3 Na ommekomst van de in 3.2 genoemde periode wordt deze huurovereenkomst behoudens beëindiging van deze huurovereenkomst door opzegging door huurder of verhuurder in overeenstemming met 3.4 en 3.5 voortgezet voor aansluitende perioden van 5 jaar.
  • 3.4 Beëindiging van deze huurovereenkomst door opzegging vindt plaats door huurder aan verhuurder of door verhuurder aan huurder tegen het einde van de lopende huurperiode of, ingeval van een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd, tegen ieder tijdstip, een en ander met inachtneming van een opzegtermijn van tenminste jaar. Verhuurder neemt daarbij de wettelijke opzeggingsgronden in acht.
  • 3.5 Opzegging van deze huurovereenkomst dient te geschieden bij deurwaardersexploot of per aangetekend schrijven.

 

Nu wil ik de huurovereenkomst per eind van het jaar beëindigen en geeft de verhuurder aan dat ik dat voor eind 2018 had moeten aangeven. Mijns inziens is dat niet het geval aangezien het nu nog een overeenkomst voor bepaalde tijd betreft. Klopt mijn stelling?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
6 minuten geleden, marcobakker zei:

een en ander met inachtneming van een opzegtermijn van tenminste jaar.

Deze zinsnede zou ook op het eerste gedeelte van de zin kunnen slaan (dus bij bepaalde tijd). Anders is er geen duidelijke tijd afgesproken voor opzegging met bepaalde tijd. Alleen is de opzegtermijn van een jaar bij een jaarcontract natuurlijk niet echt zinnig. Dan had je b.v. al op moeten zeggen voordat het contact aanvangt.

 

Hier een vergelijkbaar geval (met antwoorden):

https://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/51078/per-1-januari-2015-hebben-wij-een-winkelpand-gehuurd-voor-de-duur-van-twee-jaar-het-contract-ei.html

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
33 minuten geleden, marcobakker zei:

Mijns inziens is dat niet het geval aangezien het nu nog een overeenkomst voor bepaalde tijd betreft. Klopt mijn stelling?

 

Ja, dat is wel wat er in de overeenkomst staat: tegen het einde van de lopende huurperiode. Sterker nog: een jaar opzegtermijn is hier volgens de overeenkomst pas van toepassing bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd, dus ook niet in de derde verlenging voor een periode voor vijf jaar.  Dat laatste vind ik wel opvallend. 

 

EDIT: vergeet mijn antwoord maar, zie de reactie van Steven. 

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De opzegtermijn is een jaar, zoals het er staat, ongeacht of het bepaalde of onbepaalde tijd is. Dus feitelijk is je contract voor een jaar al voor minimaal twee jaar en daarmee is de opzegtermijn mogelijk in strijd met de redelijkheid en billijkheid. 

Link naar reactie
  • 0

Komen die redelijkheid en billijkheid niet pas om de hoek kijken als de huurder al per 1 januari 2019 had willen opzeggen? De 'proefperiode' van 1 jaar is ook precies de periode waar de huurder voor het derde jaar had kunnen opzeggen, dus dat lijkt me dan niet onredelijk.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het lees is het opzeggen:

* voor het einde van de lopende huurperiode

* of op elk tijdstip met een opzegtermijn van 1 jaar (Voornamelijk nuttig in het 5-jaar blok)..

 

De andere interpretatie lijkt mij ook niet redelijk / billijk.. En niet in overeenstemming met wat gebruikelijk is in het zakelijk verkeer.

Wil je een ervaren ondernemer op speed-dial hebben als je tegen complexe problemen aanloopt bij het ondernemen? Advies en ondersteuning voor ondernemers en bedrijven bij o.a. conflicten, strategische samenwerkingen, waarderingen, acquisities, investeringen en overnames (via Newmatter).

 

De Kennisbank voor investeerders over investeren!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor jullie reacties. Het betreft een huurovereenkomst voor een horeca (afhaal) gelegenheid.  Verhuurder geeft aan dat contract pas per 2024 beëindigd kan worden. Terwijl de wens is dit al eerder te beëindigen gezien de huidige beperkte resultaten van het restaurant.  Zelf had ik het artikel in het contract geïnterpreteerd als uiterlijk november 2019 opzeggen (gezien contract van bepaalde tijd) om per 1 januari 2020 te beëindigen. 

aangepast door marcobakker
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Nou, dan lijkt het me zaak dit contract direct door een advocaat te laten (her)toetsen en jouw positie te bepalen...

 

...of valt er een drastische verbetering te verwachten in het huidige resultaat?

 

Quote

Zelf had ik het artikel in het contract geïnterpreteerd als uiterlijk november 2019 opzeggen (gezien contract van bepaalde tijd) om per 1 januari 2020 te beëindigen. 

Zo werkt het zakelijke gezien gemiddeld natuurlijk niet...

 

...waar is jouw zakelijk/juridisch adviseur in dit geheel?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je zit nu in 3.2 en wil een beroep doen op 3.4.

Verhuurder geeft periodes van  1j, 1j, 5j, onbepaalde tijd en zegt pech je zit met de opzegtermijn van 1 jaar in die 5 jaar.

Tenzij je na het aangaan direct had opgezegd, zit je hier dus minimaal 2 jaar vast. Als je dat pas 1 jaar later doet is dat al 7 jaar.

Vraag is of dit bij een rechter stand houdt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik het zo zie, dan gaat het hier om bedrijfsruimte ex 7:290 BW ("plaatsgebonden bedrijfsruimte zoals horeca en winkels).

Die kennen normaal huurtermijnen van 2 x 5 jaar. Opzegtermijn is normaal 1 jaar.

Deze overeenkomst lijkt al gunstiger voor de huurder.

 

Het lijkt idd een goede tip om een huurrecht-advocaat/jurist hier naar te laten kijken.

Anders kan opzeggen tegen 1-1-2021 misschien nog wel?

Of misschien kan er een andere huurder gevonden worden en die in de plaats de huur over nemen.

 

Succes !

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

een jaarcontract met een opzegtermijn van één jaar is natuurlijk niet redelijk!

proefperiode van 1 of 2 jaar is tegenwoordig niet heel ongebruikelijk, opzegtermijn van een kwartaal is dan redelijker.

IK heb voor mijn huuronderhandelingen een expert ingehuurd (die zijn geld meer dan dubbel heeft terugverdiend) en dat lijkt me voor jou ook geen overbodige luxe..

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.