• 0

Pakjes versturen voor bedrijf uit Thailand

Goedemiddag,

 

Een goede kennis van mij heeft mij gevragen om zijn pakjes die hij via zijn online website verkoopt op de Nederlandse , Duitse en Belgische markt in te pakken, controleren en te verzenden. 

Ik heb zelf ook al een aantal webshops en het verzendproces / controle proces etc is me dus eigenlijk wel bekend. Ik kan er wel wat extra werk bij gebruiken, dus dit is een mooie kans.

 

Echter mijn kennis stuurt me dan voorraad vanuit Azie (China) en levert dit op mijn adres af.  Echter wil ik uiteraard niet als de importeur gezien worden voor zijn producten. 

 

Heeft iemand ervaring hoe je hier mee om moet gaan, of is het een kwestie van leveradres gewoon op mijn adres zetten en factuuradres op zijn adres voor zijn bedrijf in Thailand?

Iemand zal de douane invoerrechten en BTW moeten betalen. 

 

Ik reken een vaste fee per product die ik gewoon kan factureren aan mijn kennis in Thailand.

 

HOpelijk kan iemand me op weg helpen waar rekening mee te houden of hoe het een en ander in te richten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 1

Afleveren op jouw adres maakt je niet meteen importeur..... daar moet je wel wat meer voor doen, bijvoorbeeld een invoeraangifte.  Inderdaad zal iemand invoerrechten en BTW moeten betalen maar wie dat is hangt of van wat jij met je kennis hierover hebt afgesproken.  In dit scenario is het praktisch uitgesloten dat dit de eindklant is. Aangezien jij alleen verpakt/verzendt voor een vaste fee lijkt het niet meer dan normaal dat jouw kennis uit Thailand voor de invoer in de EU zorgt (via een douane expediteur / fiscaal vertegenwoordiger). 

Link naar reactie
  • 0
Op 5-9-2019 om 17:55, robert78 zei:

Heeft iemand ervaring hoe je hier mee om moet gaan, of is het een kwestie van leveradres gewoon op mijn adres zetten en factuuradres op zijn adres voor zijn bedrijf in Thailand?

Iemand zal de douane invoerrechten en BTW moeten betalen. 

 

Factuuradres op het thaise bedrijf zetten lijkt me logisch - ik neem aan dat hij de leverancier in china betaalt?

 

BTW en invoerrechten zijn lastiger: die zullen ze waarschijnlijk aan jou als fysieke ontvanger berekenen. Spreek dit echter wel heel goed af: als je als consument direct iets  uit china koopt betaal je vaak geen btw of invoerrechten omdat de (gedeclareerde) waarde onder de grens valt. Verzend een hele lading om hier te herverpakken en per stuk te verzenden is de kans groot dat je wel BTW etc. moet betalen omdat de grote zending boven de grens ligt en opgemerkt zal worden. 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, R.I.P. - Benm zei:

BTW en invoerrechten zijn lastiger: die zullen ze waarschijnlijk aan jou als fysieke ontvanger berekenen. 

Met "ze" bedoel je waarschijnlijk de douane? Of de koerier die de pakketjes aflevert?  in beginsel is TS logistiek dienstverlener en geen partij in de koop-verkoop, en zou dus bij de douane buiten beeld moeten blijven. Of dit ook werkelijk gebeurt zal nog moeten blijken wat ondanks jouw advies om het heel goed af te spreken is dit blijkbaar nog niet gebeurd, en ontbreekt ook de kennis. Het is zeker geen kwestie van "leveradres gewoon op mijn adres zetten en factuuradres op zijn adres". Grote kans dan deze "goede kennis" straks een "vage bekende" is......

Link naar reactie
  • 0

Met "ze" bedoel ik inderdaad de douane. 

 

Het levert lastige situaties op: Als ik pakweg een telefoonlader uit china bestel voor $10 dan is het geen probleem - de waarde is lager dan 22 euro en in dat geval hoeft er geen btw of invoerrechten te worden afgedragen. 

 

Als je echter een doos met 100 van die laders bestelt om ze vervolgens te verzenden dan is de waarde van die grote zending opeens $1000 (of wellicht $500 minus marge), en wel groot genoeg om btw te moeten betalen (ik geloof dat er op laders geen invoerrechten zitten, maar pin me daar niet op vast). Die BTW wordt normaliter via het transportbedrijf afgerekend: stel dat iets met de 'gewone post' gaat dan moet je naar een postagentschap en daar 21% btw betalen voordat je je zending in ontvangst kunt nemen. Koeriers doen iets soortgelijks. 

 

Het hangt dus nogal af van de kostprijs van de individuele producten: Als die per stuk minder dan 22 euro zijn is het voordeliger om ze direct, per stuk, naar de consument te verzenden vanuit china of thailand, gezien er dan geen btw bovenop komt.

 

Uiteraard is het geen waterdicht systeem: je hebt genoeg mensen die bijvoorbeeld een smartphone van 200 euro kopen van buiten de EU. Als de verzender een beetje meewerkt dan staat op het groene stickertje iets als "sample - value - $20" of iets in die geest en hopen ze maar dat de douane niet in het pakje kijkt. Voor particulieren die 1 keer zoiets bestellen is het een beetje een loterij, maar als je structureel zendingen ontvangt met een waarde van meer dan 22 euro dan zou ik er van uit gaan dat de douane je de btw zal aanrekenen. 

 

De consument zit vervolgens helemaal niet te wachten op een BTW aanslag op een product van $10 uit azie - die mag redelijkerwijs verwachten dat dit zonder btw toeslag afgeleverd zal worden.

Link naar reactie
  • 0

R.I.P. - Benm, dit is inderdaad hoe de vrijstelling voor lage waarde zendingen werkt, maar in dit geval is dat helemaal niet van toepassing. Een vereiste voor de vrijstelling is  dat de pakketjes individueel geadresseerd moeten zijn aan de eindontvanger. TS krijgt een zending die hij opnieuw gaat  verpakken en doorsturen, hij of de eindafnemers komt/komen dus, ongeacht de waarde van de zending, nooit in aanmerking voor de vrijstelling. 

Jouw voorbeeld (telefoon lader, inderdaad 0% 🙂) heeft ook alleen betrekking op de situatie dat (lage waarde) pakketjes niet-ingeklaard worden verstuurd aan de eindafnemer, waarbij de invoeraangifte voor hem wordt gedaan door de post of koerier en hij hen de kosten + eventueel invoerrecht en BTW moet vergoeden.

in dit geval worden de pakketjes niet rechtstreeks aan de eindafnemer verstuurd maar naar TS, Hij mag deze goederen alleen in ontvangst nemen als ze 1) al ingeklaard zijn  of worden, of 2) TS beschikt over een douane-entrepot. Deze laatste mogelijkheid is zo complex dat het verder zinloos is om daar verder aandacht aan te besteden.

De conclusie dan ook dat er gezorgd moet dat de zendingen bij douane NL aangegeven worden. Aangezien TS in beginsel geen partij is in de koop-verkoop zal dat door de Thaise kennis geregeld moeten worden, maar zoiets had ik al geschreven.

Link naar reactie
  • 0

Twee observaties los van de inklaringskosten en btw:

 

  • In China per stuk laten verpakken in een verzenddoos, zodat er in Nederland alleen nog een adreslabel op hoeft te worden geplakt, is véél goedkoper.
  • Rechtstreeks vanuit China naar Duitsland of België verzenden in plaats van opnieuw verzenden vanuit Nederland is véél goedkoper.

 

Kortom, de topicstarter heeft een zwakke en hooguit tijdelijk houdbare business case.

Link naar reactie
  • 0

R.I.P. - Benm het is het op voorraad leggen van producten in NL, om deze bij een binnengekomen order te verzenden. Dat er btw en inklaringskosten betaald moeten worden is helemaal geen probleem en een gevolg wat hoort bij het runnen van een bedrijf. Dat weet het bedrijf in Thailand uiteraard ook. Het direct verschepen vanuit China is geen optie, het is een businessmodel (dropshipping) wat niet lang stand houdt voor de lange terijmijn, dat is puur en short term oplossing.

@Ward Waarom een zwakke / tijdelijke houdbare business case? Juist het dropshippen rechtstreeks naar Duitsland en Belgie is een tijdelijke business, lange levertijden, geen controle op producten. 

Ik zal uiteindelijk de BTW en inklaringskosten die ik zal voorschieten moeten terughalen bij het Thaise bedrijf. Echter wil ik weten wat de voorwaarden waar dit Thaise bedrijf aan moet voldoen (bijv. entiteit in NL of Europa hebben), want ik wil namelijk niet als importeur gezien worden en iemand is de importeur in dit geval. Als het Thaise bedrijf geen entiteit heeft in NL of EU (volgens mij is dat niet verplicht) wie is dan de importeur?

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom voeren EU-landen geen BTW-administratie op inkomende zendingen zonder drempelbedrag?

 

En hoe kwetsbaar ben je als Nederlandse ondernemer als je andersmans pakjes uit Thailand gaat doorsturen? Worden in Thailand als risico drugs verbouwd?

 

Dat is mijn eerste idee en bijgevoel.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hangt er van af waar in Thailand, maar de wetgeving tegenover drugs daar is extreem streng (doodstraf voor handel), dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat het om iets dergelijks gaat. Bovendien komen de pakjes uit china, niet uit thailand.

 

Het importeurschap lijkt me echter problematischer: Ik vrees dat je dat feitelijk wel zult zijn, ook als je de BTW etc slechts voorschiet en vervolgens factureert aan de onderneming in Thailand (dat kan verder prima). Bijzondere aan deze constructie is echter dat de personen die de pakketjes kochten niet jouw klanten zijn, ze hebben het (neem ik aan) gekocht op, en betaald via, de webwinkel in handen van de thaise eigenaar. 

 

Om wat voor producten gaat het eigenlijk? Dat is ook nog wel van belang als je kijkt naar risico's voor aansprakelijkheid etc. 

Link naar reactie
  • 0

Robert78 lijkt allerlei hand- en spandiensten te willen gaan verrichten en kosten voor te moeten gaan schieten voor een Aziatische kennis. Als je dit niet volledig scherp is, moet je daar niet aan beginnen. Veel te risicovol, maar dat is slechts mijn inschatting en mening. Of komt er een voldoende jaarlijkse vaste vergoeding vooruit? Vast niet.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Kan zo'n chinese verzender pakjes vooraf inklaren?

Dat kan, alleen neem ik aan dat je de Thaise kennis bedoelt? In theorie kan de Chinees het ook maar dat maakt de zaak vele malen ingewikkelder. 

 

9 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Het importeurschap lijkt me echter problematischer: Ik vrees dat je dat feitelijk wel zult zijn, ook als je de BTW etc slechts voorschiet en vervolgens factureert aan de onderneming in Thailand (dat kan verder prima). Bijzondere aan deze constructie is echter dat de personen die de pakketjes kochten niet jouw klanten zijn, ze hebben het (neem ik aan) gekocht op, en betaald via, de webwinkel in handen van de thaise eigenaar.

De BTW bij invoer voorschieten zal op zich nog wel kunnen maar aangezien de klanten in dit scenario in principe inclusief BTW gefactureerd krijgen moet er met de door hen betaalde BTW ook nog iets gebeuren. Die moet afgedragen worden aan de BD waarbij de bij invoer betaalde BTW als voorbelasting kan worden afgetrokken, De Thaise kennis zal aan zijn NL/EU BTW verplichtingen moeten voldoen. Door TS aangifte laten doen en BTW en invoerrechten voor laten schieten maakt het nodeloos ingewikkeld.

 

Zoals ik in mijn eerste antwoord al geschreven had:

 

Op 9-9-2019 om 09:10, Bert. zei:

niet meer dan normaal dat jouw kennis uit Thailand voor de invoer in de EU zorgt (via een douane expediteur / fiscaal vertegenwoordiger). 

 Gezien de doorverzending (afstandsverkopen) naar particulieren zal dat een FV met Algemene vergunning moeten zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je eens moet zoeken op fulfilment

Dat is in feite wat je wil doen.

Je ontvangt goederen van een extern bedrijf die zijn goederen naar jouw magazijn stuurt. Jij slaat het (tijdelijk) op in jouw magazijn en op afroep van het bedrijf in Thailand verstuur je de producten uit zijn naam naar zijn klanten.

Jij brengt vervolgens de kosten die je maakt (met een winstmarge) weer in rekening aan dat bedrijf,

Dat kunnen dus de verzendkosten zijn, de opslagkosten en het inklaren doordat het van buiten Europa komt.

 

Laatste kosten kunnen vooraf lijkt me aardig berekend worden en kan je afspreken dat hij bij verzending die kosten vooruit aan jou betaald (op nacalculatie).

 

In feite is het echter dus niks meer als het leveren van een fulfilment dienst, enige wat wat gecompliceerder is is dat de zendingen van producten van buiten Europa komen.

Link naar reactie
  • 0

Daniel_Nijmegen Het klopt helemaal wat je zegt, het is gewoon fulfillment. Ik zal gewoon alle kosten doorberekenenen aan het Thaise bedrijf.

 

Hetgeen waar ik eigenlijk naar op zoek ben is hoe ik niet gezien ga worden als de importeur van het product, omdat ik geen zaken als productaansprakelijkheid op me wil nemen etc. Het bedrijf is zelf verantwoordelijk voor het op de markt brengen van deugdelijke producten. Ik doe deze controles niet, omdat ik puur ingehuurd zal worden voor het verzendproces. 

 

Zijn er eisen die ik moet stellen aan mijn Thailse contact, zoals bijv een Europese registratie of iets dergelijks of een Europees bedrijf. 

Is het uberhaupt wel mogelijk om als Thais bedrijf te fulfillen op de NL/ Be markt. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, robert78 zei:

Hetgeen waar ik eigenlijk naar op zoek ben is hoe ik niet gezien ga worden als de importeur van het product, omdat ik geen zaken als productaansprakelijkheid op me wil nemen etc. 

Door het product niet te importeren, waarbij importeren gelezen dient te worden als in de handel brengen, 

16 uur geleden, robert78 zei:

Zijn er eisen die ik moet stellen aan mijn Thailse contact, zoals bijv een Europese registratie of iets dergelijks of een Europees bedrijf.

Dat is afhankelijk van de gekozen oplossing.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.