• 0

Werk aan auto verricht, na verkoop eist de nieuwe eigenaar garantie

Ik heb een auto gewrapt voor klant. Deze heeft de auto verkocht, tijdens de verkoop constateerde koper losgelaten folie, en een foutmelding. Verkoper heeft hem beloofd dat hij hiermee naar mij kon gaan. Koper wilde de auto namelijk enkel kopen indien dit opgelost zou worden. 

Verkoper heeft mij nergens over ingelicht, niet over verkoop, loslaten en de melding. 

 

 

Meneer (koper) komt in eerste instantie garantie eisen.

Voor alle papieren nagekeken te hebben wil ik hem hier in eerste instantie mee helpen, ookal is onze garantie niet overdraagbaar. 

Later blijkt dat er sowieso helemaal geen enkele garantie is gegeven op betreffende dienst. 

Meneer blijft op grond van -dus niks- aandringen op garantie. Dreigen met advocaat etc etc. Ook na hem meermaals te hebben duidelijk gemaakt dat hij geen enkel recht op garantie geldig kan krijgen, blijft hij dreigen.

Omdat ik zelf graag mensen help, en zijn kant best snap heb ik met de vorige eigenaar de afspraak gemaakt de kosten 50/50 te vergoeden voor deze man. Hiermee was de kous af.

 

In principe heeft meneer niks met mij te maken en andersom en is dit een kwestie tussen hem en verkoper. Dit wilde meneer echter niet begrijpen, om van het gedoe af te zijn en mijn goede wil te tonen dit dus afgesproken.

 

Een aantal weken later ontvang ik in mijn vakantie een mail met de vraag dringend contact op te nemen. Ik vertel donderdag terug te zijn en dit dan te doen. 

 

Die dag kom ik om 1100 aan op de zaak met intentie hem te gaan bellen, ik zie een aantal berichten;

- ik zou bellen 

- je kunt er ook voor kiezen dit niet te doen

- wat denk je hiermee te bereiken

Een beetje verward bel ik hem op met de vraag wat er aan de hand is. 

Hij is bij de mercedes geweest en een aantal sensoren blijken defect/ verkeerd geplaatst. Wederom wil hij dit bij mij afdwingen dmv dreigen. Hij gaf ook nog even toe dat zijn advocaat nu toch zei dat mbt garantie er afgesproken kan zijn dat hier geen sprake van is dus dat ik gelijk had. Zonder excuses oid voor het hele voorgaande gedoe. 

Zal verder niet op de details in gaan, maar aan de hand van zijn dreigende/ dwingende gedrag belde ik de rechtsbijstand. 

Deze vertelde mij dat meneer inderdaad geen contractspersoon van mij is en dus geen aanspraak kan maken op een overeenkomst die met een ander is gesloten. Maar dat ik het evt toch voor hem kon oplossen om verder gedoe te voorkomen indien ik dit wilde.

 

Ik heb meneer toen nogmaals uitgelegd, geen contractspartner te zijn van mij, en dat ik iedereen graag help mits op een normale manier gevraagd.

 

Het oplossen zou ik ook in alle situaties gedaan hebben, is waarschijnlijk heel simpel te verhelpen, 

 maar de manier waarop deze meneer tegen mij spreekt/ mailt vind ik zodanig onprettig niks meer met hem te maken te willen hebben. 

Hij zou blij moeten zijn dat ik hem wilde helpen met de garantiekwestie. Maar zegt enkel steeds; verantwoordelijkheid alweer ontwijken, advocaat, heb getuigen etc etc

 

Meneer dreigt nog even zijn advocaat in werking te zetten en deze beslag te laten leggen op mijn spullen middels een deurwaarder. Ik heb niet meer gerageerd.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
8 minuten geleden, Beehh0123 zei:

Meneer dreigt nog even zijn advocaat in werking te zetten en deze beslag te laten leggen op mijn spullen middels een deurwaarder. Ik heb niet meer gerageerd.

 

bangmakerij.

Jij hebt een (evt garantie) overeenkomst met degene waar hij de auto van heeft gekocht, wil hij iets van garantie zal hij naar de verkoper moeten gaan, en die kan het dan met jou oplossen

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, espen zei:

 

bangmakerij.

Jij hebt een (evt garantie) overeenkomst met degene waar hij de auto van heeft gekocht, wil hij iets van garantie zal hij naar de verkoper moeten gaan, en die kan het dan met jou oplossen

Precies, echter krijg ik nu op google slechte revieuws van deze persoon. Erg vervelend aangezien ik mijn best heb gedaan hen te helpen, ondanks dat dit niet mijn taak is. Wil koste wat kost zijn zin krijgen..

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

Wat heb jij te maken met die sensoren? Is dat een gevolg van jouw werkzaamheden? Zou je dat wel onder garantie oplossen voor de oorspronkelijke eigenaar?

Bumpers worden gedemonteerd, dit kan een gevolg zijn hiervan. Echter zaten deze er al niet juist op vooraf. 

Valt niet onder garantie, echter help ik mensen graag dus als de vorige eigenaar hier mee terug was gekomen en dit netjes had gevraagd had ik er zeker naar gekeken.

Echter wil deze meneer zijn gelijk afdwingen met constant dreigen etc waardoor ik dit niet voor hem wil doen. 

Komt de vorige eigenaar, mijn klant dus, hier mee doe ik dit zeker!

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Beehh0123 zei:

 

- ik zou bellen 

 

 

Ik zou ondertussen toch maar iets op papier zetten.

 

Jij hebt een auto gewrapt in opdracht van meneer X. Daar mag een zekere kwaliteit van verwacht worden. In hoeverre dat overdraagbaar is aan een nieuwe eigenaar, weet ik niet. Hoe lang is dat geleden? Bij een nieuwe eigenaar Y ontstaan nu enkele problemen die geweten worden aan jouw werk. Me dunkt dat je die moet oplossen zoals je bij de oorspronkelijke klant zou hebben gedaan. Je lijkt daartoe bereid. Maar meneer Y is wat heet gebakerd. Doe hem een duidelijke en fair aanbod op papier, en laat je verder niet bullyen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Ik zou ondertussen toch maar iets op papier zetten.

 

Jij hebt een auto gewrapt in opdracht van meneer X. Daar mag een zekere kwaliteit van verwacht worden. In hoeverre dat overdraagbaar is aan een nieuwe eigenaar, weet ik niet. Hoe lang is dat geleden? Bij een nieuwe eigenaar Y ontstaan nu enkele problemen die geweten worden aan jouw werk. Me dunkt dat je die moet oplossen zoals je bij de oorspronkelijke klant zou hebben gedaan. Je lijkt daartoe bereid. Maar meneer Y is wat heet gebakerd. Doe hem een duidelijke en fair aanbod op papier, en laat je verder niet bullyen.

Ik heb hem aangeboden, in samenwerking met de oude eigenaar de losgelaten folie te herstellen. 

Hierna komt koper  (Y) opnieuw met zeer dreigende berichten over de sensoren.  

 

Het lijkt mij dat het aan verkoper zaak is hiermee naar mij te komen, niet aan koper.

 

P.s. garantie is niet overdraagbaar , halfjaar geleden

aangepast door Beehh0123
Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Allereerst: welkom op Higherlevel!

 

 

Heb je de overdraagbaarheid ook uitgesloten in een overeenkomst of algemene voorwaarden?

 

Heb je inderdaad bepaalde sensoren uit- en ingebouwd bij het wrappen of er overheen geplakt?

Ja overdraagbaarheid is uitgesloten in a.v. 

Ik heb de sensoren losgehad en weer vastgemaakt ja

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het in jouw geval gewoon netjes oplossen voor de koper. Verplaats je eens in zijn schoenen, hij heeft net een hoop geld uitgegeven aan een auto en daar blijkt nu van alles mis mee te zijn. Zou jij ook kwaad om worden toch? 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

Ik zou het in jouw geval gewoon netjes oplossen voor de koper. Verplaats je eens in zijn schoenen, hij heeft net een hoop geld uitgegeven aan een auto en daar blijkt nu van alles mis mee te zijn. Zou jij ook kwaad om worden toch? 

 

 

Zou ik kwaad om worden ja  echter tegen degene die mij dit beloofd heeft en dat is de verkoper.. niet ik.

Hij probeert tegen mij van begin af aan al alles af te dwingen met dreigen, terwijl ik met hem niks te maken heb in principe. Is nooit klant geweest van mij.

Had verkoper namelijk eerst aan mij gevraagd hoe het zat had ik hem duidelijk kunnen maken dat er geen garantie meer geldig zou zijn met verkoop. Hij moet niks uit mijn naam beloven zonder mijn weten.

 

Hij belooft van alles zonder na te vragen= hij lost het op toch? 

aangepast door Beehh0123
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 uur geleden,  Ward  zei:

Heb je de overdraagbaarheid ook uitgesloten in een overeenkomst of algemene voorwaarden?

 

Een half jaar geleden is een auto gewrapped. Daarbij zijn belangrijke sensoren losgemaakt en weer opnieuw bevestigd. Nou is er een issue met die sensoren. Valt dat niet gewoon onder de zorgplicht van de wrapper? 

 

Quote

Omdat wij staan voor kwaliteit, krijg je altijd een garantiebewijs mee. Na oplevering staan wij nog steeds voor je klaar!

 

Als je kijkt wat in de branche gebruikelijk is, zijn enkele jaren garantie niet ongewoon. Drie jaar op de folie en één jaar op de montage-activiteiten: kom ik onder andere tegen. Het verwijderen van bumpers vergt extra zorg. Me dunkt dat problemen binnen zes maanden netjes opgelost moeten worden, ook als de auto van eigenaar is veranderd.

 

aangepast door TwaBla
citaat toegevoegd

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

In de tweede plaats, welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Is dit een zakelijke of B2C-transactie?

 

Heeft deze branche een norm, arbiter of authoriteit?

 

Zijn er geen twee afzonderlijke problemen?

1. loslaten folie (dat zou mijn eer zijn als aanbrenger)

2. foutmelding sensor (dat is mij hier voorlopig onduidelijk)

 

Misschien moet iemand jou deze wagen gewoon eens voorrijden en dan zou je met eigen waarneming kunnen constateren wat het huidige probleem is.

 

Weekendgroet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Beehh0123 zei:
3 uur geleden, Ward van der Put zei:

Heb je de overdraagbaarheid ook uitgesloten in een overeenkomst of algemene voorwaarden?

Ja overdraagbaarheid is uitgesloten in a.v. 

Discutabel ... Er mogen veel bedingen in de Algemene Voorwaarden worden opgenomen, maar deze mogen niet onredelijk bezwarend zijn.

 

Garantie is een afhankelijk recht dat bij de gekochte zaak hoort ... in dit geval de gewrapte auto.

Afhankelijke rechten volgen de toestand van hun zaak op. Ze gaan dus mee naar de nieuwe eigenaar.

De beperking van de garantie tot de eerste koper kan, mijn inziens, zonder meer als onredelijk bezwarend worden aangemerkt, omdat de garantie komt te vervallen bij verkoop van de zaak binnen de garantietermijn. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Beehh0123 zei:

 

Meneer (koper) komt in eerste instantie garantie eisen.

Voor alle papieren nagekeken te hebben wil ik hem hier in eerste instantie mee helpen, ookal is onze garantie niet overdraagbaar. 

Later blijkt dat er sowieso helemaal geen enkele garantie is gegeven op betreffende dienst. 

Waarom is er helemaal geen garantie gegeven? Waaruit blijkt dit later, is jouw opdrachtgever hier bewust mee akkoord gegaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Garantie krijg je inderdaad bij een carwrap.  Echter wordt vooraf met de klant de auto nagekeken op gebreken en evt afwijkende afspraken gemaakt. 

Met deze klant is duidelijk afgesproken dat er geen garantie op de wrap zit. Dit heeft klant later ook toegegeven aan de nieuwe eigenaar.

1 uur geleden, Highio zei:

 

Misschien moet iemand jou deze wagen gewoon eens voorrijden en dan zou je met eigen waarneming kunnen constateren wat het huidige probleem is.

Ik zou graag zien dat de originele klant hier inderdaad mee langs komt. Echter is deze ook het "gezeur" van meneer beu en reageert niet meer op beiden. 

 

Garantie is niet overdraagbaar omdat er standaard met elke klant vele aspecten worden besproken betreft garantie. Er zijn veel dingen waar geen garantie op gegeven kan worden etc, daarbij om situaties als deze uit te sluiten.

 

Betreft de sensoren, ik zou er graag naar kijken.  Is waarschijnlijk simpel op te lossen. Ik ben de slechtste niet en help altijd graag, ook al ben je geen klant van mij.

Echter zoals in eerste bericht vermeld voel ik mij dusdanig bedreigd door de nieuwe eigenaar niks meer met hem te maken te willen hebben. 

Ik heb vanwege de dreigende toon etc contact gezocht met rechtsbijstand, omdat ik meneer wel wilde helpen maar op deze manier totaal niet meer. wie mij aangaf; meneer is geen contractspersoon van mij. Kan dus geen aanspraak maken op een overeenkomst die met een ander is gesloten. 

 

Ik heb niet heel het verhaal getypt natuurlijk maar deze meneer probeert al van begin af aan met dreigen en dwingen, vals beschuldigen etc zijn zin te krijgen.  Kwam hij het normaal vragen had ik gewoon geholpen namelijk..

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 hour ago, Beehh0123 said:

Garantie is niet overdraagbaar omdat er standaard met elke klant vele aspecten worden besproken betreft garantie. Er zijn veel dingen waar geen garantie op gegeven kan worden etc, daarbij om situaties als deze uit te sluiten.

Ik denk toch dat Cosara gelijkt heeft. Zelfs als dat niet het geval is, heeft de verkoper de koper schijnbaar gemachtigd deze aanspraak te maken.

 

Wat de garantie precies inhoud en op welke aspecten geen garantie valt zul je moeten kunnen bewijzen.

 

Dat meneer een beetje dwingeland speelt is niet leuk, maar wellicht begrijpelijk hij heeft een dure auto gekocht en er zijn dingen niet goed.

 

 

aangepast door Ric-II
Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Ric-II zei:

Ik denk toch dat Cosara gelijkt heeft, zelfs als niet heeft de verkoper de koper schijnbaar gemachtigd deze aanspraak te maken.

 

Wat de garantie precies inhoud en op welke aspecten geen garantie valt zul je moeten kunnen bewijzen.

 

Dat meneer een beetje dwingeland speelt is niet leuk, maar wellicht begrijpelijk hij heeft een dure auto gekocht en er zijn dingen niet goed.

 

 

Hij zou dit dan toch op moeten lossen met verkoper lijkt mij?

Verkoper heeft mij niks laten weten, folie liet schijnbaar al snel los ruim voor verkoop. 

Ik wist van niks  ook niet dat de auto verkocht zouworden en wordt hier door nieuwe eigenaar gelijk mee aangevallen..

 

Link naar reactie
  • 0
1 minute ago, Beehh0123 said:

Hij zou dit dan toch op moeten lossen met verkoper lijkt mij?

Ik denk niet dat het veel uit maakt, er zijn afspraken tussen verkoper en koper.

Uit wiens naam de dagvaarding zal komen maakt de advocaten weinig uit zolang ze voor hun werk betaald worden.

Link naar reactie
  • 0

Zit dit zo simple in elkaar?:

 

3 uur geleden, Beehh0123 zei:

Garantie is niet overdraagbaar omdat er standaard met elke klant vele aspecten worden besproken betreft garantie. Er zijn veel dingen waar geen garantie op gegeven kan worden etc, daarbij om situaties als deze uit te sluiten.

 

Wellicht heb je het in je algemene voorwaarden opgenomen dat garantie niet overdraagbaar is, maar heb je die bewijsbaar ter hand gesteld aan de klant?

 

Daarnaast: is zoiets billijk en redelijk? Is er een specifieke reden waarom een volgende koper van het voertuig andere verwachtingen van de kwaliteit van de werkzaamheden moet hebben dat de oorspronkelijke opdrachtgever? Als je pakweg iets aan mijn auto repareert en dan 12 maanden garantie geeft, is er dan een reden om die garantie niet langer te verlenen als ik die auto na 3 maanden verkoop aan een derde partij die er hetzelfde mee doet? 

 

Zou het wellicht kunnen dat je bij de demontage en hermontage van de bumpers en sensoren daarin een foutje hebt gemaakt, of dat het wrappen op zich de werking van deze sensoren verstoort?

 

Je opdrachtgever lijkt er nogal met een gestrekt been in te gaan door direct te gaan dreigen met procedures en dergelijke, waarschijnlijk geen prettige zakenpartner. Maar als de verkoop reeds voltooid is dan zou je ook in gesprek kunnen met de nieuwe eigenaar. Als het een eenvoudig te verhelpen probleem is dan vermoed ik dat die wel blij zal zijn met je dienstverlening als je het tegen een acceptabel tarief permanent kunt oplossen. 

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Ric-II zei:

Ik denk niet dat het veel uit maakt, er zijn afspraken tussen verkoper en koper.

Uit wiens naam de dagvaarding zal komen maakt de advocaten weinig uit zolang ze voor hun werk betaald worden.

Snap ik echter heeft verkoper dit beloofd aan koper zonder iets na te vragen/ overleggen etc.. daarom is de situatie voor mij zo "uit de lucht komen vallen" 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Zit dit zo simple in elkaar?:

 

 

Wellicht heb je het in je algemene voorwaarden opgenomen dat garantie niet overdraagbaar is, maar heb je die bewijsbaar ter hand gesteld aan de klant?

 

Daarnaast: is zoiets billijk en redelijk? Is er een specifieke reden waarom een volgende koper van het voertuig andere verwachtingen van de kwaliteit van de werkzaamheden moet hebben dat de oorspronkelijke opdrachtgever? Als je pakweg iets aan mijn auto repareert en dan 12 maanden garantie geeft, is er dan een reden om die garantie niet langer te verlenen als ik die auto na 3 maanden verkoop aan een derde partij die er hetzelfde mee doet? 

 

Zou het wellicht kunnen dat je bij de demontage en hermontage van de bumpers en sensoren daarin een foutje hebt gemaakt, of dat het wrappen op zich de werking van deze sensoren verstoort?

 

Je opdrachtgever lijkt er nogal met een gestrekt been in te gaan door direct te gaan dreigen met procedures en dergelijke, waarschijnlijk geen prettige zakenpartner. Maar als de verkoop reeds voltooid is dan zou je ook in gesprek kunnen met de nieuwe eigenaar. Als het een eenvoudig te verhelpen probleem is dan vermoed ik dat die wel blij zal zijn met je dienstverlening als je het tegen een acceptabel tarief permanent kunt oplossen. 

De nieuwe eigenaar is degene die moeilijk doet, de originele klant van mij houd wijselijk zijn mond tegen beide. Weet dat hij fout zit, telefonisch aan mij toegegeven.  

 

Tegen een klein tarief wil meneer niks van weten helaas..

 

Garantie is niet overdraagbaar omdat er vele aspecten zijn waarom de garantie voor bepaalde delen etc niet geldig kan zijn. Originele eigenaar weet wat er onder de folie zit en is besproken, en weet wat wrappen inhoudt. 

Nieuwe eigenaar weet hier niks vanaf en zit dus vaak met hoge verwachtingen die niet waargemaakt kunnen worden oid

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Beehh0123 zei:

Garantie is niet overdraagbaar omdat er vele aspecten zijn waarom de garantie voor bepaalde delen etc niet geldig kan zijn. 

U haalt denk ik twee dingen door elkaar ...

Op sommige zaken kan geen garantie worden gegeven ... en wat er niet is kan ook niet worden overgedragen.

Op zaken waar wel garantie op wordt gegeven, is de garantie overdraagbaar.

 

1 uur geleden, Beehh0123 zei:

Originele eigenaar weet wat er onder de folie zit en is besproken, en weet wat wrappen inhoudt. 

Bescherming van boven maar niet van onder, of een niet geheel strakke ondergrond, bedoelt u ?

 

Naar alle waarschijnlijkheid voelt de tweede koper zich op de een of andere manier bekocht, en zegt de eerste koper/opdrachtgever zoiets van ... “het is allemaal de schuld van de carwrapper”.

 

Als met de eerste koper/opdrachtgever op papier is afgesproken wat wel en wat niet tot de garantie behoord, dan kunt u dat toch ook aan de tweede koper mededelen ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.