• 0

Werk aan auto verricht, na verkoop eist de nieuwe eigenaar garantie

Ik heb een auto gewrapt voor klant. Deze heeft de auto verkocht, tijdens de verkoop constateerde koper losgelaten folie, en een foutmelding. Verkoper heeft hem beloofd dat hij hiermee naar mij kon gaan. Koper wilde de auto namelijk enkel kopen indien dit opgelost zou worden. 

Verkoper heeft mij nergens over ingelicht, niet over verkoop, loslaten en de melding. 

 

 

Meneer (koper) komt in eerste instantie garantie eisen.

Voor alle papieren nagekeken te hebben wil ik hem hier in eerste instantie mee helpen, ookal is onze garantie niet overdraagbaar. 

Later blijkt dat er sowieso helemaal geen enkele garantie is gegeven op betreffende dienst. 

Meneer blijft op grond van -dus niks- aandringen op garantie. Dreigen met advocaat etc etc. Ook na hem meermaals te hebben duidelijk gemaakt dat hij geen enkel recht op garantie geldig kan krijgen, blijft hij dreigen.

Omdat ik zelf graag mensen help, en zijn kant best snap heb ik met de vorige eigenaar de afspraak gemaakt de kosten 50/50 te vergoeden voor deze man. Hiermee was de kous af.

 

In principe heeft meneer niks met mij te maken en andersom en is dit een kwestie tussen hem en verkoper. Dit wilde meneer echter niet begrijpen, om van het gedoe af te zijn en mijn goede wil te tonen dit dus afgesproken.

 

Een aantal weken later ontvang ik in mijn vakantie een mail met de vraag dringend contact op te nemen. Ik vertel donderdag terug te zijn en dit dan te doen. 

 

Die dag kom ik om 1100 aan op de zaak met intentie hem te gaan bellen, ik zie een aantal berichten;

- ik zou bellen 

- je kunt er ook voor kiezen dit niet te doen

- wat denk je hiermee te bereiken

Een beetje verward bel ik hem op met de vraag wat er aan de hand is. 

Hij is bij de mercedes geweest en een aantal sensoren blijken defect/ verkeerd geplaatst. Wederom wil hij dit bij mij afdwingen dmv dreigen. Hij gaf ook nog even toe dat zijn advocaat nu toch zei dat mbt garantie er afgesproken kan zijn dat hier geen sprake van is dus dat ik gelijk had. Zonder excuses oid voor het hele voorgaande gedoe. 

Zal verder niet op de details in gaan, maar aan de hand van zijn dreigende/ dwingende gedrag belde ik de rechtsbijstand. 

Deze vertelde mij dat meneer inderdaad geen contractspersoon van mij is en dus geen aanspraak kan maken op een overeenkomst die met een ander is gesloten. Maar dat ik het evt toch voor hem kon oplossen om verder gedoe te voorkomen indien ik dit wilde.

 

Ik heb meneer toen nogmaals uitgelegd, geen contractspartner te zijn van mij, en dat ik iedereen graag help mits op een normale manier gevraagd.

 

Het oplossen zou ik ook in alle situaties gedaan hebben, is waarschijnlijk heel simpel te verhelpen, 

 maar de manier waarop deze meneer tegen mij spreekt/ mailt vind ik zodanig onprettig niks meer met hem te maken te willen hebben. 

Hij zou blij moeten zijn dat ik hem wilde helpen met de garantiekwestie. Maar zegt enkel steeds; verantwoordelijkheid alweer ontwijken, advocaat, heb getuigen etc etc

 

Meneer dreigt nog even zijn advocaat in werking te zetten en deze beslag te laten leggen op mijn spullen middels een deurwaarder. Ik heb niet meer gerageerd.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Beehh0123 zei:

 

Tegen een klein tarief wil meneer niks van weten helaas..

 

Garantie is niet overdraagbaar omdat er vele aspecten zijn waarom de garantie voor bepaalde delen etc niet geldig kan zijn. Originele eigenaar weet wat er onder de folie zit en is besproken, en weet wat wrappen inhoudt. 

Nieuwe eigenaar weet hier niks vanaf en zit dus vaak met hoge verwachtingen die niet waargemaakt kunnen worden oid

Je hebt gewrapt waarvan je wist dat het resultaat twijfelachtig was, dat is niet strafbaar, als de opdrachtgever ermee akkoord gaat.

 

Staat dat in de offerte? Of is er een vermelding op de factuur gemaakt?

 

Afgezien van de voorgeschiedenis tussen jou en de koper en de ruzie, kan ik de agressie indenken als er iets gecamoufleerd is zonder melding daarvan op factuur of offerte.

aangepast door RiVe
Toevoeging
Link naar reactie
  • 0

De 50/50 deal met de verkoper is dus omdat deze weet dat er andere afspraken zijn gemaakt met betrekking tot de garantie?

 

Deze verkoper misbruikt jouw beperkte garantie bij de koper en verwijst deze naar jouw door. Als koper zou ik pissig worden om van het kastje naar de muur en weer terug gestuurd te worden.

 

Leg de koper schriftelijk uit welke afspraken er over de garantie zijn gemaakt en waarom. Wat voor problemen zich eventueel onder de folie bevinden. Dan heeft deze iets waar hij de verkoper mee kan confronteren.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Beehh0123 zei:

Originele eigenaar weet wat er onder de folie zit en is besproken, en weet wat wrappen inhoudt. 

 

Op jouw website staat dat je klanten een garantiebewijs meegeeft. Als die garantie afwijkend was, heb je een afwijkend garantiebewijs meegegeven. Waarvan je zelf een kopie bewaard hebt. Daarom ging je op zoek naar papieren toen die koper op bezoek kwam met een claim. 

 

Maar zo te zien stond dat niet op papier.

 

Dus moet je nu je verantwoordelijkheid nemen. Verstop je niet achter smoezen zoals: garantie is niet overdraagbaar. En niet de review wegdrukken van je site. Je reputatie staat op het spel.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Garantie is niet overdraagbaar maar dit is niet van toepassing aangezien met de verkoper is afgesproken dat het geheel op eigen risico zou zijn. 

Hij heeft  zich hierin vergist tegen koper, zoals ook toegegeven door hem.

Vanwege de vervelende situatie wilden verkoper en ik de koper helpen dmv het 50/50 vergoeden. (Ik en verkoper vergoeden) 

 

Het probleem is nu echter dat toen dit opgelost was meneer opnieuw dreigend/ dwingend ging bellen/ berichten mbt de sensoren.

 

Ik heb aangegeven dat hij geen contractspartij van mij is en dat verkoper hier mee terug mag komen.  Echter dienen dit soort problemen gemeld te worden zodra deze ontdekt worden. Niet eerst snel de auto verkopen, met beloftes over dingen die ik ga doen terwijl hier aan mij niks over gemeld is/ besproken.

De  nieuwe eigenaar is logisch gefrustreerd vanwege meerdere zaken met de verkoper, en gaat natuurlijk uit van verkoper zijn belofte, en gaat vervolgens mij bedreigen deze waar te maken.. (voor ik uberhaupt antwoord heb kunnen geven)

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, TwaBla zei:

Dus moet je nu je verantwoordelijkheid nemen. Verstop je niet achter smoezen zoals: garantie is niet overdraagbaar. En niet de review wegdrukken van je site. Je reputatie staat op het spel.

Review  heb ik op gereageerd, mag van mij blijven staan. Weegt niet op tegen de vele goede (eerlijke) revieuws. 

 

Neem graag mijn verantwoordelijkheid wegens mijn klant  verkoper dus als hij hiermee langs komt. 

 

Hij belooft wat, hij zal dan ook moeten zorgen dat dit geregeld wordt lijkt mij.. 

Link naar reactie
  • 0
39 minutes ago, Beehh0123 said:

Neem graag mijn verantwoordelijkheid wegens mijn klant  verkoper dus

Dit begrijp ik slecht, verkoper probeert jouw met een probleem op te zadelen.

42 minutes ago, Beehh0123 said:

Hij belooft wat, hij zal dan ook moeten zorgen dat dit geregeld wordt lijkt mij.. 

Die beweerd dus aan koper dat er garantie is. Ik zou juist met de nieuwe eigenaar tot een eerlijke en duidelijke afspraak komen. Eventueel kunnen de kosten dan nog door de koper op verkoper verhaald worden.

Link naar reactie
  • 0

Maar wat is precies het probleem? 

 

Heeft de nieuwe eigenaar de wrap eraf gehaald en geschrokken van wat eronder zat, of is er iets mis met de wrap zelf, of iets anders?

 

De garantie op de wrap zelf lijkt me gewoon overdraagbaar, maar problemen die eronder zitten zijn niet jouw probleem (tenzij je ze veroorzaakt  hebt).  Het kan natuurlijk zijn dat de verkoper een schade die verborgen werd door de wrap niet aan de koper gemeld heeft, en de koper nu kwaad is, wellicht op de verkeerde partij. 

Link naar reactie
  • 0
18 hours ago, Beehh0123 said:

Hij zou dit dan toch op moeten lossen met verkoper lijkt mij?

Op deze vraag is denk ik een duidelijk antwoord gegeven. Tevens adviezen hoe te pogen dit netjes op te lossen met de nieuwe partij.

De reputatie staat op het spel, naast dat ook de uitsluiting en beperkingen van de garantie door de rechtbank getoetst kunnen gaan worden.

Link naar reactie
  • 2

Buiten dat allemaal begrijp ik dat het vooral de felheid en manier waarop is die tegen staat. Wellicht is het zinvol het contact over te dragen aan een bekende/collega/vriend die neutraal contact opneemt en een afspraak maakt om eea te herstellen. Als je nogal persoonlijk wordt aangevallen kan een stukje afstand creeren helpen, of het nu om gelijk of ongelijk gaat. Omdat je aangeeft het wel op te lossen als meneer een andere houding had is het niet zo slecht om een neutraal iemand de verdere communicatie op te laten pakken en gewoon een afspraak te laten maken.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
9 uur geleden, Ric-II zei:

Dit begrijp ik slecht, verkoper probeert jouw met een probleem op te zadelen.

Die beweerd dus aan koper dat er garantie is. Ik zou juist met de nieuwe eigenaar tot een eerlijke en duidelijke afspraak komen. Eventueel kunnen de kosten dan nog door de koper op verkoper verhaald worden.

Klopt.  Nieuwe eigenaar wil echter niet betalen. Heb deze manier al voorgesteld, maar meneer blijft enkel mij bedreigen. Heeft mijn inziens ook weinig vertrouwen meer in verkoper..

aangepast door Beehh0123
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, robberttk zei:

Buiten dat allemaal begrijp ik dat het vooral de felheid en manier waarop is die tegen staat. Wellicht is het zinvol het contact over te dragen aan een bekende/collega/vriend die neutraal contact opneemt en een afspraak maakt om eea te herstellen. Als je nogal persoonlijk wordt aangevallen kan een stukje afstand creeren helpen, of het nu om gelijk of ongelijk gaat. Omdat je aangeeft het wel op te lossen als meneer een andere houding had is het niet zo slecht om een neutraal iemand de verdere communicatie op te laten pakken en gewoon een afspraak te laten maken.

 

Dit is wellicht een goede optie bedankt!

Koper zal zich misschien ook wat anders opstellen in dergelijke situatie

Link naar reactie
  • 1

Als ik een wrak als wrak verkoop (om het voorbeeld even flink te overdrijven, maar de overeenkomst is zichtbare schade), verwacht ik niet dat de koper naar de dealer daarmee naar de dealer kan om alles gratis (want onder garantie) te laten verkopen.

 

Complicerende factor hierbij is dat de verkoper blijkbaar zijn recht op herstel heeft meeverkocht. Ik kan me de irritatie van de vraagsteller voorstellen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Als er in dat wrak een spiksplinternieuwe autoradio zit die na zes maanden stopt functioneren, dan heb je op die autoradio gewoon garantie.

 

Tenzij de verkoper / installateur een voorbehoud heeft gemaakt (bv omdat de auto een wrak was), maar dan heeft hij dat natuurlijk netjes zwart op wit gezet. En komt hij niet achteraf met smoesjes als: 'garantie is niet overdraagbaar' en 'er staat iets in mijn algemene voorwaarden'.

 

Volgens mij vallen we ondertussen in herhaling.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Het probleem momenteel heeft ook niks meer met garantie te maken.. dit was de aan deze voorafgaande discussie met meneer. (Waarvan hij achteraf ook aangaf ongelijk te hebben gehad)

 

Een deel van de parkeersensoren werken niet. Nieuwe koper wil dit op mij verhalen omdat verkoper tijdens verkoop heeft verteld dat dit na het wrappen is gebeurd. 

(Had hij natuurlijk zsm mee terug moeten komen maar dat terzijde)

 

aangepast door Beehh0123
Link naar reactie
  • 0
Op 6-9-2019 om 14:33, Beehh0123 zei:

Meneer dreigt nog even zijn advocaat in werking te zetten en deze beslag te laten leggen op mijn spullen middels een deurwaarder. Ik heb niet meer gereageerd.

 

Hij bluft en jij bluft. 

 

Dan kunnen we op dit forum wel partij kiezen, maar in praktijk maakt dat niks uit.

 

Vraag is: heb jij een probleem als hij toch niet bluft?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Hij bluft en jij bluft. 

 

Dan kunnen we op dit forum wel partij kiezen, maar in praktijk maakt dat niks uit.

 

Vraag is: heb jij een probleem als hij toch niet bluft?

Waarom bluf ik als ik vragen mag? 

Er hoeft geen partij gekozen te worden oid, ik vraag me enkel af of hij de "defecte" sensoren zo in mijn schoenen kan schuiven?

 

Heb ik een probleem als hij niet bluft?

Geen idee eerlijk gezegd, ik heb voor verkoper gedaan wat hij wilde. Afsprsak nagekomen. Factuur heeft hij meegenomen maar is hij kwijt (nieuwe eigenaar heeft deze dan ook niet) 

 

Tenzij bewezen kan worden dat de sensoren door mijn toedoen niet werken. Echter geeft de melding geen data aan..

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

Je bluft omdat jouw garantieverhaal steeds verandert

 

Quote

Meneer (koper) komt in eerste instantie garantie eisen.

 

Je stelling dat garantie niet overdraagbaar is, klopt niet. Je vertelt niet dat je alle klanten een garantiebewijs geeft, dat staat op je site. Dan beweer je dat in je algemene voorwaarden staat dat garantie niet overdraagbaar is. Tenslotte beweer je dat dat met de eerste klant is afgesproken en schuif je de schuld in zijn schoenen. En tenslotte heeft iemand 'toegegeven' dat er iets afgesproken kan zijn met de eerste klant.

 

Die 'meneer' komt vervolgens nog bozer terug omdat hij ontdekt dat zijn parkeersensors niet meer werken.

 

Alle gezwaai met advocaten en rechtsbijstand en deurwaarders betekent niks als het niet in concrete daden wordt omgezet. Advies op dit forum is ook totaal vrijblijvend. Hopelijk blijft het bij gebluf.

 

Maar zet volgende keer de afspraken even op papier en laat de klant daarvoor tekenen. Noem het desnoods een offerte - waarin jij een voorbehoud maakt op de garantie. Dan kun je een volgende 'meneer' laten zien dat hij aan de verkeerde deur klopt.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
6 minuten geleden, TwaBla zei:

Je stelling dat garantie niet overdraagbaar is, klopt niet. Je vertelt niet dat je alle klanten een garantiebewijs geeft, dat staat op je site. Dan beweer je dat in je algemene voorwaarden staat dat garantie niet overdraagbaar is. Tenslotte beweer je dat dat met de eerste klant is afgesproken en schuif je de schuld in zijn schoenen. En tenslote heeft iemand 'toegegeven' dat er iets afgesproken kan zijn met de eerste

 

De stelling is wat onduidelijk begrijp ik sorry.

Er is geen garantie, en dus geen garantiebewijs gegeven aan klant, want;

- Autolak te oud hiervoor + Bumpers in slechte staat.

Dit is meer dan  duidelijk overeengekomen. Omdat op het forum gevraagd werd of deze overdraagbaar is is dat er tussen gekomen. (Ging het verder niet om)

 

6 minuten geleden, TwaBla zei:

Die 'meneer' komt vervolgens nog bozer terug omdat hij ontdekt dat zijn parkeersensors niet meer werken.

 

Dit wist koper tijdens verkoop; 

 

42 minuten geleden, Beehh0123 zei:

Nieuwe koper wil dit op mij verhalen omdat verkoper tijdens verkoop heeft verteld dat dit na het wrappen is gebeurd. 

 

 

En betreft het laatste stuk, klopt heb ik hier weer van geleerd. Was een klant die vaker is geweest en bekend was met het hoe en wat. Zodoende hierbij ingeschoten.. maar van fouten  leert men!!!

aangepast door Beehh0123
Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Beehh0123 zei:

Een deel van de parkeersensoren werken niet. Nieuwe koper wil dit op mij verhalen omdat verkoper tijdens verkoop heeft verteld dat dit na het wrappen is gebeurd. 

(Had hij natuurlijk zsm mee terug moeten komen maar dat terzijde)

 

Het zou natuurlijk kunnen dat de parkeersensoren niet meer correct werken als gevolg van het wrappen van een auto - zonder dat er iets mis is met die sensoren per se. 

 

De vraag is of de verkoper dit had moeten weten: niet iedereen gebruikt die sensoren, als je uitsluitend parkeert op terrein met meer dan voldoende ruimte zul je ze waarschijnlijk nooit gebruiken of af horen gaan, niet voor de wrap en ook niet (het gebrek daaraan) na de wrap. Anderzijds had de koper dit best kunnen opmerken door een poging te doen ergens te parkeren waarbij de sensoren wel nuttig waren. 

 

Bovendien is de vraag of het euvel uberhaupt het probleem van het wrappen is: blokkeert de wrap de sensoren waardoor het systeem niet meer werkt, of zijn die sensoren domweg defect en zou het systeem wel werken met goede sensoren ondanks de wrap? 

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Beehh0123 zei:

Er is geen garantie, en dus geen garantiebewijs gegeven aan klant, want;

- Autolak te oud hiervoor + Bumpers in slechte staat.

Dit is meer dan  duidelijk overeengekomen. Omdat op het forum gevraagd werd of deze overdraagbaar is is dat er tussen gekomen. (Ging het verder niet om)

Zoals eerder geschreven ... 

Op sommige zaken kan geen garantie worden gegeven ... en wat er niet is kan ook niet worden overgedragen.

 

Het probleem doemt op als er geen bewijs van geen garantie is afgegeven ...

negatief + negatief = positief.

 

Wat ik hier niet begrijp is waarom de klus uberhaupt is aangenomen en uitgevoerd, terwijl duidelijk bekend was dat er geen kwaliteit geleverd kon worden.

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.