• 0

Hoe ga je om met klokkenluiders?

Stel, je komt in de positie dat je personeel met grote problemen aan komt. Er is fraude in de boekhouding, of managers in je onderneming zijn ontoelaatbaar bezig.

 

We denken allemaal dat we daar netjes mee om zullen gaan en objectief naar de situatie zullen kijken. In de praktijk ken ik heel veel voorbeelden waar het woord van de beschuldigde hoe dan ook zwaarder weegt dan dat van de beschuldigende partij.

 

ING gaan nog een stap verder: die onderzoeken het, komen tot de conclusie dat de beschuldigers gelijk hebben, geven het probleemgeval een reprimande en sturen de klokkenluiders de laan uit (even gechargeerd)

 

http://www.mach30.nl/archives/2005/08/04/ing/

 

http://www.iex.nl/nieuws/nieuws_artikel.asp?iNewsID=588258

 

Hoe ga je daar mee om als ondernemer? Kun je hierin objectief blijven als iemand met wie je al lange tijd intensief hebt samengewerkt ineens grote fouten (opzettelijk) blijkt te maken? Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Heeft iemand hier ervaring mee?

 

Ja, en elk zich zelf respecterend bedrijf heeft hier, kijkend naar het verleden, bepaalde beschermende richtlijnen voor opgesteld om klokkenluiders te beschermen.

 

Alleen gaat het bij de basis nog al eens fout omdat, zoals

 

Tja, je mag niet "klikken"

 

een beetje zinloos (en daar ging ik bijna voor kneuzen) zegt en waarschijnlijk anders praat als zijn organisatie iets groter wordt, het nog niet echt geaccepteerd wordt.

 

Veel zaken worden dan ook in eerste instantie van de tafel geveegd, zijnde "Wat maakt het ook uit" of "Ach ja wat doe je er aan".

 

Een spijtige zaak, want zoals cijfers in de afgelopen jaren aan hebben gegeven worden veel ondernemers nog steeds door hun eigen personeel bestolen en of opgelicht.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het verhaal van een klokkenluider.

 

In het verleden heb ik als techneut bij een ziekenhuis gewerkt in het midden van het land. Als zovele ziekenhuizen, was ook dit ziekenhuis in de fusiewateren beland.

Dit betekent dat veel mensen zich binnen de organisatie gaan profileren om hun baantje te houden. Gewoon politiek dus.

 

Er hebben zich toen op het technische vlak binnen een jaar een aantal incidenten voorgedaan die het daglicht niet konden verdragen.

Incidenten op het vlak van de techniek, en de organisatie bij calamiteiten.

Ik heb een aantal van deze incidenten voorgelegd aan mijn leidinggevenden.

Al deze zaken werden van tafel geveegd , als zijnde "niet relevant".

Zeker in het licht van de aankomende stoelendans konden ze geen "bad news" hebben.

Men heeft toen een keer een overval tactiek op mij toegepast waarbij ik ineens in een serieus gesprek werd geconfronteerd met alle leidinggevenden tussen mijn persoon in, tot en met de directie, waarschijnlijk om mij het zwijgen op te leggen.

Daarnaast werden er nieuwe minder kundige mensen aangenomen en bleken er duidelijk verborgen agenda's te zijn.

De hele td is in in die periode twee keer geheel vervangen. ???

 

Op een zaterdagavond had ik voor een collega een storingsdienst overgenomen. Om half twaalf werd ik uit bed gebeld dat er een grote ketel in storing gesprongen was.

De portier is richting ketelhuis gegaan en heeft daar voor mij enkele meters uitgelezen.Op dat moment wist ik dat de ketels het water te hoog opstookten,en niet een defecte meter.

Dit had gevolgen voor de gehele verwarmingsinstallaties van het ziekenhuis.

Ik ben toen de hele nacht in touw geweest om de oude installatie weer stabiel te krijgen. Niet zelden leveren plotselinge temperatuur stijgingen in oude systemen vele lekkages en storingen op doordat het materiaal verder uitzet dan normaal. Om een idee van grootte te geven, een ketel als dit, is zo groot als een kleine vrachtwagen. En er stonden er meerdere.

Gelukkig was ik er op tijd bij, en heb de ketels op tijd bij kunnen regelen.

En natuurlijk wist niemand wie er aan de knoppen gezeten had.

 

Voor mij was de maat toen vol, de bewuste persoon werd aan alle kanten gedekt, en ik kreeg het spreekwordelijke mes in mijn rug.

Op dat moment wist ik dat er nog steeds een aantal installaties problemen konden geven die het ziekenhuis als bedrijf in gevaar konden brengen.

 

Ik heb toen behoorlijk overhoop gelegen met mijn eigen geweten.

Juist door de aanstaande fusie stond dit ziekenhuis er slecht voor, als ik het toen gedocumenteerd naar buiten had gebracht, had dat praktisch waarschijnlijk tot sluiting geleid, immers de patienten hadden al niet veel vertrouwen door de rommelende fusie, en vele collega's waren al vertrokken. Dat had mogelijk voor die regio betekend dat ze hun ziekenhuis kwijt waren.

 

Aan de ene kant heb je de patienten belangen die zwaar wegen, aan de andere kant de collega's die waarschijnlijk hun baan in de regio zouden verliezen.

 

Ik heb mij toen ziek gemeld, en één en ander voorgelegd aan de arbo arts, hij was nogal geschokt, en vond, net als andere buitenstaanders, dat ik mijn best gedaan had. Ik had de leidinggevenden op de zaken gewezen die de continuiteit van het ziekenhuis in gevaar brachten.

Het ziekenhuis heeft mij toen een oprotpremie aangeboden die ik maar geaccepteerd heb, zei het met uiterst gemengde gevoelens.

 

Zoals je uit voorgaande begrijpt heb ik het toen niet aan de grote klok gehangen, ik heb toen de afweging gemaakt en besloten het zo te laten.

Ik kon het toen voor mijzelf verantwoorden dat als het later mis zou gaan, ik aan kon tonen dat ik gedaan had wat er binnen mijn functie mogelijk was.

Link naar reactie
  • 0

Goed verhaal Merkava. Nou ja, goed, triest, maar je begrijpt wat ik bedoel.

 

Het is erg dat het zo gesteld is in Nederland, zeker met het oog op volksgezondheid en dergelijke. Ik vraag me alleen altijd heel erg af wat de oplossing zou kunnen zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.