• 0

Boekhouding i.g.v. facturering na de gewerkte maand

Hallo allemaal,

 

Ik wil volgend jaar een eenmanszaak beginnen in de dienstverlening. Ik heb de afgelopen periode mij verdiept in belastingregels en boekhouden. Voor het boekhouden heb ik een online cursus gevolgd en veel boekhoudwebsites en videos geraadpleegd.

 

Situatie: Ik werk in de dienstverlening. Ik krijg 1 a 2 weken na een maand aan arbeid een ondertekende urenstaat. Daarmee kan ik een factuur opstellen en afhandelen van het werk dat ik in de eerdere maand heb gedaan.

Voor de BTW-aangifte doe ik niets bijzonders qua boekhouding omdat dat is gebaseerd op factuurdatum.

 

Ik ben het volgende van plan om de aangifte inkomstenbelasting te kunnen doen, omdat de IB is gebaseerd op het moment van daadwerkelijk arbeid verrichten, ongeacht de factureerdatum of betalingdatum:

 

februari: Ik ontvang een urenstaat. Ik stel een factuur op en 2 memoriaalboekingen waarmee ik de omzet verhuis naar januari. Op een gegeven moment ontvang ik de factuurbetaling, die ik afhandel, verwijzend naar de originele factuur waar die betrekking op had.

 

Dit doe ik elke maand in het boekjaar, bijvoorbeeld van het jaar 2020. Aan het einde van het jaar heb ik de omzetten van elk maand naar de maand ervoor verplaatst. In december 2020 kan ik het jaar nog niet afsluiten, omdat ik de urenstaat pas in januari 2021 ontvang. Op 31 december controleer ik of de zakelijke banksaldo overeenkomt met de saldo volgens mijn boekhouding. Daarnaast controleer ik de facturen, bonnen, etc. van het hele jaar.

 

In januari 2021 ben ik dan naar verwachting alvast bezig met de administratie van het nieuwe boekjaar 2021 (reiskosten, betaalde abonnementen, etc.). Intussen komt in de tweede week van januari 2021 de urenstaat van de werkzaamheden van december 2020 binnen. Ik stel dan de factuur op en 2 memoriaalboekingen waarmee ik de omzet verhuis naar december 2020. Pas nu sluit ik het jaar 2020 af, omdat de omzet van december er dan aan is toegevoegd. Ik zet de balans op 0 door de winst van het jaar 2020 te boeken naar privéopname.
 

Is dit de correcte manier? Zijn er dan addertjes onder het gras of iets dat ik ben vergeten? Ik heb hiervoor de belastingdienst gebeld, maar ze moesten mij het antwoord schuldig blijven. Ik heb de het bedrijf van het boekhoudpakket deze situatie voorgelegd. Zij gaven aan dat je verplaatsingen kunt doen via memoriaalboekingen en dat ik ook in januari het vorige jaar af kan sluiten omdat zij met doorlopende boekjaren werken, maar ik kon nergens een bevestiging krijgen van of de bovengenoemde aanpak voor het hele jaar de juiste is.

 

Alvast heel erg bedankt voor de info.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
44 minuten geleden, comboi zei:

Dit doe ik elke maand in het boekjaar, bijvoorbeeld van het jaar 2020.

Niet nodig om dat voor elke maand te doen.

Verspilling van tijd en het maakt de boekhouding onnodig ingewikkeld.

Het enigste wat aangepast moet worden zijn de inkomsten in december die in januari wordt gefactureerd.

 

Zie ook: Alweer: omzet december, factuur januari

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.