• 0

Douane waarde vs Factuur

Beste deskundigen,

 

Ik heb een vraag omtrent de import in dit geval vanuit China. Stel:

- Ik koop 1000 producten x 5 euro per stuk = 5000 euro en krijg hier ook de factuur voor en betaal deze 5000 euro, maar ze doen een factuur erbij van 3000 euro bij de goederen, waardoor ik over 2000 euro geen invoerrechten en BTW betaal. 

 

Is dit toegestaan of moet ik dit laten corrigeren? 

Volgens mij moet ik dit laten corrigeren, maar wordt hier ook daadwerkelijk iets mee gedaan?


Stel ik moet het corrigeren, kan ik dan niet gewoon tegen de fabrikant zetten dat op de officiele factuur (van de betaling) van de fabrikant 3000 euro goederen laat zetten incl. verzending en bijvoorbeeld 2000 euro voor ontwikkelkosten. Ik neem aan dat ik over ontwikkelkosten geen invoerrechten / BTW hoef te betalen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
8 uur geleden, robert78 zei:

Is dit toegestaan of moet ik dit laten corrigeren? 

Te weinig invoerrechten betalen en te weinig btw afdragen is uiteraard niet toegestaan. Als de Belastingdienst bij je langskomt voor een controle, dan ben je behoorlijk aan de beurt als de geboekte inkoopfactuur niet overeenkomt met de invoerfactuur. Je kunt dit niet afwentelen op de Chinese leverancier, jij bent als importeur verantwoordelijk dat dit klopt.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, robert78 zei:

Is dit toegestaan of moet ik dit laten corrigeren? 

 

Dit is zeker niet toegestaan, het is zelfs strafbaar.

 

9 uur geleden, robert78 zei:

Stel ik moet het corrigeren, kan ik dan niet gewoon tegen de fabrikant zetten dat op de officiele factuur (van de betaling) van de fabrikant 3000 euro goederen laat zetten incl. verzending en bijvoorbeeld 2000 euro voor ontwikkelkosten. Ik neem aan dat ik over ontwikkelkosten geen invoerrechten / BTW hoef te betalen?

 

Ja hoor, dat kun je gewoon tegen de fabrikant zeggen (neem aan dat je dat bedoelt in plaats van "zetten").  En dan heb je een factuur van 5000 Euro waarover je invoerrechten en BTW betaalt,  ontwikkelkosten horen in beginsel tot de douanewaarde (zelfs als ze niet in de factuur inbegrepen zijn). Probleem opgelost.

 

9 uur geleden, robert78 zei:

Ik heb een vraag omtrent de import in dit geval vanuit China. Stel:

Hoezo stel? Je hebt een verkeerde factuur of niet? 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.