• 0

Fout in facturen

Hoi allemaal!

 

Ik zit met een beetje lullig probleempje. 

 

Ik heb een inkoop website via een webwinkel platform. Vanaf de start stond de prijsweergave ingesteld op exclusief btw en werd aan het eind van de rit de btw hierover berekend. Dit is dan ook goed gegaan tot eind mei 2019. Ergens tussen half mei en eind mei is die instelling onverklaarbaar verander naar prijsweergave inclusief btw. De aanbieder en ik gaan er niet uitkomen waar en bij wie de fout ligt maar dat ter zijde.

 

Nu zijn er dus meerdere orders geplaatst, betaald en door mij verzonden waar ik dus aardig wat euro's ben misgelopen. Want, waar over een order van €100 ex btw 21% btw op had moeten komen, heeft het 'systeem' de order afgerond op €100 inclusief 21% btw. Er is dus wel gewoon btw berekend, maar over het verkeerde bedrag.

 

Ik weet dat dit mijn eigen verantwoording is om in de gaten te houden, maar ik vroeg me toch af of ik enig 'recht' heb om gemiste euro's alsnog in rekening te brengen? (Uiteraard na een telefoontje met fatsoenlijke uitleg over de fout.) Of is dit een typisch gevalletje 'Wat een pech, geld weg'? Het gaat overigens alleen om inkopers die in het verleden vaker besteld hebben en dus terug kunnen zien dat de bedragen in het verleden exclusief btw weergegeven werden.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur geleden, CurlySue zei:

Ik weet dat dit mijn eigen verantwoording is om in de gaten te houden, maar ik vroeg me toch af of ik enig 'recht' heb om gemiste euro's alsnog in rekening te brengen? (Uiteraard na een telefoontje met fatsoenlijke uitleg over de fout.) Of is dit een typisch gevalletje 'Wat een pech, geld weg'? Het gaat overigens alleen om inkopers die in het verleden vaker besteld hebben en dus terug kunnen zien dat de bedragen in het verleden exclusief btw weergegeven werden. 

 

Je hebt juridisch weinig "houvast" want 20% (of 21%) korting is nu ook weer niet zo extreem raar dat de kopers hadden kunnen weten dat het een fout was.

Omdat het vaste klanten zijn die deels misschien ook ondernemer zijn is het allicht makkelijker afstemmen om deze fout recht te zetten. Je kunt er altijd een telefoontje aan wagen. Maar als ik iets inkoop en het is 20% goedkoper dan voorheen zou ik in eerste instantie ook denken aan een kortingsactie.

 

Andere kant van de medaille is.. reken eens uit hoeveel euro's het je scheelt in verhouding tot de totale jaaromzet van die klanten bij wie je wil gaan navorderen.
Is het dan nog steeds een flink percentage of heb je ze eigenlijk op jaaromzet een paar procent korting gegeven en kan je dat best slikken, onverwacht voordeeltje voor de klant maar niet echt schadelijk voor jou..

 

Persoonlijk vind ik het sterker om niet te corrigeren. Alleen als je financieel in de problemen dreigt te komen zou ik dat logisch of noodzakelijk vinden. Maar als je het vrij eenvoudig kan dragen op je winst moet je gevolgen van eigen fouten niet te snel het probleem van een ander maken.

Link naar reactie
  • 0

Beste Beezonder,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Als op de site heeft gestaan "€100 incl. BTW", dan is dat de prijs. Het verschil is te klein om voor de afnemer een kennelijke fout te zijn.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

21% is sowieso te weinig om aan te kunnen zien voor een overduidelijk foutieve prijs: Zit het er een factor 10 of 100 naast kun je daar wellicht een beroep op doen, maar in dit geval niet. 

 

Ik vrees dat je hier pech hebt, want ook ondernemers hebben hun factuur gewoon ontvangen met een btw bedrag erop, deze wellicht al betaald en de btw verrekend bij hun belastingaangifte. 

 

Je kunt er altijd een vriendelijk telefoontje aan wagen, maar ik vrees dat je hier geen recht hebt om het verschil te eisen - je klanten konden het domweg niet weten. 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, CurlySue zei:

Het gaat overigens alleen om inkopers die in het verleden vaker besteld hebben en dus terug kunnen zien dat de bedragen in het verleden exclusief btw weergegeven werden.

 

Zijn dat zakelijke inkopers? Wat zagen die op de facturen die verstuurd werden? Werd daarin de BTW apart berekend en genoemd? Hoe en door wie zijn de facturen verstuurd?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, CurlySue zei:

waar over een order van €100 ex btw 21% btw op had moeten komen, heeft het 'systeem' de order afgerond op €100 inclusief 21% btw. Er is dus wel gewoon btw berekend, maar over het verkeerde bedrag.

 

Dat dus ;)

 

Als ik een factuur ontvang waarop de verzender domweg is vergeten te btw in rekening te brengen valt me dat op, en neem ik desnoods contact op met diegene om dit te melden - die btw is voor mij geen probleem, die krijg ik aan het eind van het kwartaal toch wel weer terug. 

 

Maar als er een iets lager bedrag staat en daarbij wel btw valt het natuurlijk een stuk minder op: er is niets verdachts aan een dergelijke factuur, afgezien dat het wellicht iets goedkoper is dan gedacht, maar het scheelt niet zoveel als een verkeerd geplaatste komma oid. 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me dat in dit geval de software in de fout is gegaan, en het ex-btw bedrag als totaal heeft genomen om dat vervolgens uit te splitsen naar een netto bedrag en btw.

 

Dit soort opties zie je vaker, bijvoorbeeld in webwinkel software waarbij je 19.99 invoert als inclusief bedrag, en aangeeft of het onder het hoge of lage tarief valt. De software erachter berekent vervolgens welk aandeel van die 19.99 btw is en maakt daar automatisch een factuur van. Dat is uiteraard handig als je wilt verkopen aan particulieren en niet zelf hoeft uit te rekenen wat de ex-btw prijs moet zijn om een mooie ronde incl-btw prijs te maken, maar b2b is het niet handig ;)

Link naar reactie
  • 0

Ook het gebruik van het woord inkoop-website is verwarrend. Het is immers een verkoop-website. 

 

Nou is best denkbaar dat deze site voor klanten een inkoop-website is, en bij B-to-B denk ik dan aan vaste klanten die regelmatig bestellingen doorgeven. Dan is het eenvoudiger om zo'n fout uit te leggen en te corrigeren, zeker als er een element van gunnen is in de onderlinge verstandhouding.

 

Maar ik vrees dat het wat ingewikkelder is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.