• 0

Uitbetaling agio onstaan uit omzetting eenmanszaak naar B.V.

(aangepast)

Na jaren van meelezen hierbij mijn eigen eerste vraag. De vraag gaat over de kwalificatie en belastbaarheid van agio welke is ontstaan door de omzetting van een eenmanszaak naar een B.V.

 

De situatie

  • Sinds 2000 had ik een eenmanszaak (voornamelijk ontstaan uit hobby).
  • Eind 2017 ben ik een ander bedrijf gestart samen met een compagnon. Daarvoor hebben wij een werkmaatschappij B.V. opgericht. Eigenaar van de werkmaatschappij B.V. zijn onze persoonlijke holding B.V.'s.
  • Eind 2017 heb ik voor de zuiverheid de bestaande eenmanszaak laten omzetten naar een nieuwe B.V.
  • Tegelijkertijd is de eenmanszaak 'verkocht' aan mijn holding B.V. via een activa/passiva overeenkomst. De waarde is daarbij in overleg met mijn accountant vastgesteld op 1 euro omdat de onderneming feitelijk geen waarde vertegenwoordigde. Redenen daarvoor was:
    • De omzet van de eenmanszaak was namelijk gering en dalende;
    • Enkele klanten hadden weliswaar doorlopende overeenkomsten, maar gezien de aard van de branche stappen klanten ook zo over op een concurrerende onderneming;
    • Klanten die niet overstappen zijn klant vanwege de persoonlijke inzet van de verkoper (persoonlijke goodwill); en
    • De inventaris had een zeer geringe boekwaarde en hoogstwaarschijnlijk een verkoopwaarde van bijna nihil.
  • Bij overgang had de eenmanszaak een eigen vermogen van 7000 euro. Deze is op de balans van de nieuwe B.V. gekomen onder de post agioreserve.

 

De  vraag

De agioreserve is op advies van de accountant uitbetaald van de nieuwe B.V. naar mijn holding B.V. en vervolgens uitbetaald aan privé. Hoe moet dit gekwalificeerd worden en welke fiscale gevolgen heeft dat?

 

Mijn (gewenste) theorie is dat het gewoon een terugbetaling is van privé geld wat ik onbewust via de holding B.V. in de nieuwe B.V. heb gestoken. Immers, het eigen vermogen was op het moment van overgang privé geld (omdat het toen nog een eenmanszaak was). Zie ik dit juist of zit het fiscaal toch anders?

aangepast door Jelte86
Typo's
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Je casusbeschrijving vind ik enigszins moeilijk te begrijpen, maar bij het uitblijven van andere antwoorden toch maar een niet-casusspecifieke reactie. Het is, in algemene zin gesproken, wel mogelijk om agio onbelast uit te keren naar privé, maar dan moet je dat eerst omzetten in aandelenkapitaal en dat moet je dan weer afstempelen. Wanneer dat niet gebeurt kwalificeert de uitkering gewoon als dividend.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.