• 0

Samenwerking Eensmanszaak Stoppen

(aangepast)

Beste Lezers,

 

Graag kom ik te weten waartoe ik verplicht ben, zie onderstaande:

 

een vriend en ikzelf hebben een tijd geleden beide een eenmanszaak opgericht.

zijn bedrijf liep niet goed en heeft hij opgeheven.

 

hierna is hij geld gaan inleggen in mijn bedrijf, hierover staat niets op papier er zijn enkel banktransacties geweest.

we hebben mondeling afgesproken dat hij ook een deel van het werk zou doen.

 

nu, een jaar verder blijkt dat wanneer ik weg ben hij niets uit voert, ook vind hij dat hij meer inzicht wil hebben in facturen en het inkoopprogramma.

Ook probeert hij zijn eigen winkel op te zetten met mijn succes achter mijn rug om.

 

nu is mijn vraag, kan ik zomaar zeggen je werkt niet meer bij mij het is klaar? Ben ik dan verplicht nog geld aan hem te betalen?

 

graag hoor ik waartoe ik verplicht ben zodat ik de juiste keuze kan gaan maken.

aangepast door Tim@2019
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dag Hans,

 

bedankt voor jouw uitleg.

 

aangezien zijn aanmanszaak is opgeheven wilde hij mij wel gaan helpen.

echter is dit helpen er nooit van gekomen.

ik heb meerdere malen aangegeven dat zijn familie zich er niet mee moet bemoeien maar dat gebeurd toch.

 

Grof gezegd wil ik nu dus van hem af.

ik ben op papier niets met hem aangegaan, mondeling heeft hij toegezegd dit te betalen  zodat ik de voorraad kon kopen, er is toen niets gezegd over terug betalen etc.

 

Ik wil dit ook graag netjes met hem oplossen maar weet niet goed hoe, het geld wat hij heeft betaald terugboeken?

 

Wel weet ik dat hij met mijn ideeen en concept in mijn vakantie aan de slag is gegaan om zijn eigen online winkel te starten en achter mijn rug om met partners / winkeliers belt voor informatie (achterdochtig)

 

tips zijn altijd welkom!

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Tim@2019 zei:

echter is dit helpen er nooit van gekomen.

 

8 uur geleden, Tim@2019 zei:

 Grof gezegd wil ik nu dus van hem af.

Als er van het 'helpen' niets is gekomen, waaruit bestaat het contact nu dan nog?

 

Wat doet jou denken dat als je tegen hem zegt geen 'hulp' meer nodig te hebben, dat de familie dan zal stoppen? Volgens mij moet je gewoon wat duidelijker zijn naar hun toe.

 

Verder is het zo dat als iemand geld geeft voor inkoop van voorraad, je er wel vanuit mag gaan dat het gaat om een lening.

 

Ik zou zeggen, pak vandaag even de telefoon en regel een gesprek met hem.

 

Link naar reactie
  • 1
19 uur geleden, Tim@2019 zei:

omdat hij er geen VOF van wilde maken heeft hij geld overgemaakt naar mij prive.

 

Bij een eenmanszaak is er juridisch geen verschil tussen overmaken naar de zaak en overmaken naar privé. De zaak en de ondernemer zijn één.

 

Wel is er een boekhoudkundig en fiscaal verschil, al zal dat hier niets uitmaken; het geld is expliciet overgemaakt voor investeringen, dus is het overgemaakt naar de zaak, ook als is dat via de privérekening gedaan.

 

(Dit betekent overigens ook dat je privérekening nu tot je zakelijke administratie hoort.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.