Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Tim@2019

Samenwerking Eensmanszaak Stoppen

Recommended Posts

5 minuten geleden, Tim@2019 zei:

mag hij geld terug Eisen of hadden we hiervoor afspraken op papier moeten zetten?

Mondelinge afspraken zijn ook afspraken.

Het is dus heel erg van belang wat er precies is besproken.

Ja, je kunt je bedrijf opzeggen maar als dat geld een lening was zul je die hem gewoon terug moeten betalen, uit privé want hij heeft het geld ook aan jou privé geleend (en niet aan de zaak).

9 minuten geleden, Tim@2019 zei:

hij is niet in Loondienst of mede eigenaar hij levert “vriendschappelijk” hulp.

Je kunt hem gerust mededelen dat je geen hulp meer nodig hebt. Mocht de 'lening' ter sprake komen dan moet je in discussie gaan en duidelijk samen bespreken wat er toen allemaal besproken is.

En zijn familie heeft al helemaal niets met jouw eenmanszaak te maken dus waarom jij het moeilijk vindt dat aan te geven is even een raadsel.

Dag Hans,

bedankt voor jouw uitleg.

aangezien zijn aanmanszaak is opgeheven wilde hij mij wel gaan helpen.

echter is dit helpen er nooit van gekomen.

ik heb meerdere malen aangegeven dat zijn familie zich er niet mee moet bemoeien maar dat gebeurd toch.

Grof gezegd wil ik nu dus van hem af.

ik ben op papier niets met hem aangegaan, mondeling heeft hij toegezegd dit te betalen  zodat ik de voorraad kon kopen, er is toen niets gezegd over terug betalen etc.

Ik wil dit ook graag netjes met hem oplossen maar weet niet goed hoe, het geld wat hij heeft betaald terugboeken?

Wel weet ik dat hij met mijn ideeen en concept in mijn vakantie aan de slag is gegaan om zijn eigen online winkel te starten en achter mijn rug om met partners / winkeliers belt voor informatie (achterdochtig)

tips zijn altijd welkom!

8 uur geleden, Tim@2019 zei:

echter is dit helpen er nooit van gekomen.

8 uur geleden, Tim@2019 zei:

Grof gezegd wil ik nu dus van hem af.

Als er van het 'helpen' niets is gekomen, waaruit bestaat het contact nu dan nog?

Wat doet jou denken dat als je tegen hem zegt geen 'hulp' meer nodig te hebben, dat de familie dan zal stoppen? Volgens mij moet je gewoon wat duidelijker zijn naar hun toe.

Verder is het zo dat als iemand geld geeft voor inkoop van voorraad, je er wel vanuit mag gaan dat het gaat om een lening.

Ik zou zeggen, pak vandaag even de telefoon en regel een gesprek met hem.

19 uur geleden, Tim@2019 zei:

omdat hij er geen VOF van wilde maken heeft hij geld overgemaakt naar mij prive.

Bij een eenmanszaak is er juridisch geen verschil tussen overmaken naar de zaak en overmaken naar privé. De zaak en de ondernemer zijn één.

Wel is er een boekhoudkundig en fiscaal verschil, al zal dat hier niets uitmaken; het geld is expliciet overgemaakt voor investeringen, dus is het overgemaakt naar de zaak, ook als is dat via de privérekening gedaan.

(Dit betekent overigens ook dat je privérekening nu tot je zakelijke administratie hoort.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.