• 0

aanschaf e-bike zakelijk

Ik las laatst dat er in 2020 een versoepelde regeling komt voor de bijtelling van een zakelijk fiets.

 

Nu zou ik graag op redelijk korte termijn een snelle e-bike aanschaffen.

Ik ben zelfstandige en rijdt nu met mijn privé auto waarvoor ik 19ct per zakelijke kilometer aftrek + het zakelijke percentage aan btw over de brandstof en onderhoud.

 

Echter hebben we maar 1 auto en zou mijn partner het ook wel fijn vinden als ze zo nu en dan een auto ter beschikking heeft.

Mijn opdrachten zullen doorgaans redelijk met een e-bike (speed pedelec) te bereiken zijn.

 

Nu had ik een aantal vragen:

* Maakt het uit als ik zo'n fiets aanschaf hoe vaak ik hem gebruik? Ik neem aan van niet. Maar kan ik enkel voor de auto ritten 19ct aftrekken en voor de "fiets ritten" niet?

* Is het verstandig de fiets nog net voor eind van het jaar aan te schaffen of beter om nog even te wachten tot 1-1-2020?

* Wat wordt er verwacht qua extra administratie? Een kilometer registratie van een fiets is wat minder waterdicht dan die van een auto lijkt me.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
1 uur terug, stijnos zei:

Maar kan ik enkel voor de auto ritten 19ct aftrekken en voor de "fiets ritten" niet?

Voor alles waar een wiel onder zit mag je 19ct voor zakelijk gereden kilometers aftrekken.

 

1 uur terug, stijnos zei:

Is het verstandig de fiets nog net voor eind van het jaar aan te schaffen of beter om nog even te wachten tot 1-1-2020?

Waarom wachten ?

Je hebt een fiets nodig of niet ... alleen de administratie wordt volgend jaar eenvoudiger, mits je van de bijtellingsregeling gebruik maakt.

 

1 uur terug, stijnos zei:

Wat wordt er verwacht qua extra administratie? Een kilometer registratie van een fiets is wat minder waterdicht dan die van een auto lijkt me.

Waarom zou dat minder waterdicht zijn ? ... het hele systeem van elke kilometeradministratie is zo lek als een rieten mandje.

De nieuwe wetgeving rekend daarmee af, en alweer, mits je hem toepast natuurlijk. Het zou veel beter zijn geweest om elke bijtelling verplicht te maken. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, stijnos zei:

Maakt het uit als ik zo'n fiets aanschaf hoe vaak ik hem gebruik?

Omdat het een fiets betreft, zijn de normale etiketteringsregels van toepassing. Rijd je minder dan 10% zakelijk, dan is de fiets verplicht privévermogen. Rijd je minder dan 10% privé, dan verplicht zakelijk vermogen. Ligt het privé en zakelijk gebruik tussen 10% en 90%, dan mag je zelf kiezen.

 

1 uur geleden, Cosara zei:

Voor alles waar een wiel onder zit mag je 19ct voor zakelijk gereden kilometers aftrekken.

Het moet om een tot het privévermogen behorende (zie bovenstaande) of in privé gehuurd vervoermiddel gaan. Een trein is een vervoermiddel met wielen, maar hiervoor geldt de regeling niet. Er hoeft ook geen wiel onder te zitten. Maar voor je een luchtballon gaat kopen, moet je je wel afvragen of er geen andere aftrekbeperkingen gelden.

 

3 uur geleden, stijnos zei:

Is het verstandig de fiets nog net voor eind van het jaar aan te schaffen of beter om nog even te wachten tot 1-1-2020?

Als de fiets tot je privévermogen gaat behoren en je met 19ct gaat werken, dan maakt het niet uit. Wordt het een fiets van de zaak, dan zou het i.v.m. bijvoorbeeld investeringsaftrek of willekeurige afschrijving wel een verschil kunnen maken.

 

3 uur geleden, stijnos zei:

Wat wordt er verwacht qua extra administratie? Een kilometer registratie van een fiets is wat minder waterdicht dan die van een auto lijkt me.

In beginsel moet je elke kostenpost kunnen verantwoorden, natuurlijk. Maar bij de 19ct zal het niet zo'n ramp zijn als je er een aantal kilometers langs zit. Het gaat om kleine bedragen. Bij de zakelijke fiets is het nog even afwachten hoe de regeling precies wordt vormgegeven. Bij een auto kan een niet waterdichte kilometeradministratie al snel duizenden euro's schelen.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Cosara zei:

Voor alles waar een wiel onder zit mag je 19ct voor zakelijk gereden kilometers aftrekken.

 

Het is de bedoeling om de fiets zakelijk aan te schaffen. Ik zal hem ook voornamelijk zakelijk gebruiken 80% vermoed ik.

Ik neem aan dat zakelijke aanschaf dan het voordeligst is.

De auto is privé bezit en de fiets zakelijk bezit. Dan geld de 19ct toch eigenlijk enkel voor de auto kilometers.

 

Wat wordt er volgend jaar makkelijker aan administratie? Wat is er dit jaar nog lastig aan?

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, stijnos zei:

De auto is privé bezit en de fiets zakelijk bezit. Dan geld de 19ct toch eigenlijk enkel voor de auto kilometers.

Correct.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, stijnos zei:

Ik neem aan dat zakelijke aanschaf dan het voordeligst is.

Dat kun je niet zomaar stellen. Voorbeeld: Als je 300 dagen per jaar 10 zakelijke kilometers fietst dan heb ieder jaar een aftrekpost van €570,- Zijn de werkelijke kosten - 7% van de adviesprijs hoger dan €570,- dan is de zakelijke keuze voordeliger. Bij meer of minder kilometers verandert de €570,- en ik heb het voordeel van de investeringsaftrek buiten beschouwing gelaten.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
45 minuten geleden, B&T Belastingadvies zei:

Ik neem aan dat zakelijke aanschaf dan het voordeligst is.

Niet altijd, maar afhankelijk van:

(1) het aankoopbedrag

(2) het aantal zakelijke kilometers per jaar.

(3) fiscale regelingen en subsidies.

 

Gezien de prijzen van een Speed Pedelec  van enige kwaliteit - tussen de  € 4.500 en € 9.500 - is de KIA (kleinschaligheidsinversteringsaftrek) van 28% alvast binnen. Daarnaast komt de Speed Pedelec ook in aanmerking voor de VAMIL (willekeurige afschrijving milieu-investeringen) en de MIA (milieu investeringsaftrek).

 

De Vamil is een fiscale regeling waarbij je versneld mag afschrijven. 75% van de waarde van de fiets mag al in het eerste jaar worden afgeschreven en de overige 25% schrijf je af in het tweede jaar. De Mia is een subsidie regeling. De meeste Speed Pedelecs vallen onder de categorie 13,5%.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Fietst uw personeel op een fiets, elektrische fiets of speed pedelec van de zaak?

 

Hoe zit het dan als ik als ondernemer een fiets van de zaak met bijtelling wil? Mijn auto rij ik met bijtelling omdat ik er ook privé in rij. het gemak is mij de bijtelling wel waard.

Nu wil ik eigenlijk voor de korte ritjes naar mijn klanten in het dorp weer gaan fietsen. Kan makkelijk want al het materiaal staat bij mijn klanten en een paar doekjes kunnen wel onder de snelbinder.

 

Dus wil ik een zakelijke fiets kopen (2500x7% vind ik een prima deal) Mag ik als ondernemer ook van deze regeling gebruik maken?

 

 

Link naar reactie
  • 0
49 minuten geleden, henkh zei:

Mag ik als ondernemer ook van deze regeling gebruik maken?

De bijtelling voor privégebruik van de zakelijk geëtiketteerde fiets geldt eveneens voor ondernemers en resultaatgenieters die de fiets zelf gebruiken. Een fiets en auto van de zaak mogen naast elkaar gebruikt worden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, stijnos zei:

Hoe bewijs ik dat ik hem enkel zakelijk gebruik en geen bijtelling hoef te betalen?

Kilometeradministratie van het privé en zakelijk gebruik bijhouden.

 

4 uur geleden, stijnos zei:

Hoeveel is de bijtelling zowieso?

Er bestaat nu nog geen forfaitaire bijtelling voor het privégebruik van de bedrijfsfiets. Die komt pas in 2020.

 

4 uur geleden, stijnos zei:

Of is dat dit jaar nog gewoon het percenrage prive/zakelijk?

Op basis van de kilometeradministratie nog gewoon het percentage privé/zakelijk.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou even wachten met de aanschaf tot 2020. Op dit moment is er nauwelijks een goed werkbare regeling vandaar ook dat er een nieuwe regeling komt.

Het zal mij ook niet verbazen als er tussen nu en einde van het jaar een aantal speed pedelec leveranciers hun adviesprijzen gaan bijstellen om de bijtelling ook nog wat te drukken, en mogelijk zelfs de verkoopprijzen om in te spelen op te verwachten nieuwe vraag door het "openen" van de zakelijke markt.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Roel J zei:

Ik zou even wachten met de aanschaf tot 2020. Op dit moment is er nauwelijks een goed werkbare regeling vandaar ook dat er een nieuwe regeling komt.


Wachten op een aanvullende regeling is geen goed investeringscriterium.

Elke investering moet geld opleveren of geld besparen.

Als dat in 2019 kan, waarom dan nog wachten ?

De aanvullende regeling wordt overigens geen verplichting.

 

1 uur geleden, Roel J zei:

Het zal mij ook niet verbazen als er tussen nu en einde van het jaar een aantal speed pedelec leveranciers hun adviesprijzen gaan bijstellen om de bijtelling ook nog wat te drukken, en mogelijk zelfs de verkoopprijzen om in te spelen op te verwachten nieuwe vraag door het "openen" van de zakelijke markt.

 

Ook geen goed investeringscriterium ... Speculeren op een prijsdaling.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 15-9-2019 om 09:18, Roel J zei:

Het zal mij ook niet verbazen als er tussen nu en einde van het jaar een aantal speed pedelec leveranciers hun adviesprijzen gaan bijstellen om de bijtelling ook nog wat te drukken, en mogelijk zelfs de verkoopprijzen om in te spelen op te verwachten nieuwe vraag door het "openen" van de zakelijke markt.

 

Vraag me of er wel zoveel vraag naar die dingen is.

Op het fietspad mogen ze niet meer rijden, en op de rijbaan worden ze ook niet echt geaccepteerd...

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Maxn zei:

 

Vraag me of er wel zoveel vraag naar die dingen is.

Op het fietspad mogen ze niet meer rijden, en op de rijbaan worden ze ook niet echt geaccepteerd... 

een goede uitleg bespaart veel schrijven ...

 

Hoort de speed pedelec op de rijbaan of tóch op het fietspad?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik woon redelijk buitenaf en dan is een speedpedelec ideaal om naar de stad te komen, maar daar gaat t hier niet over.

Ik ben dit jaar gestart als zelfstandige. Mag ik het aankoop bedrag dan als ik voldoe aan de voorwaarden voor de startersaftrek volledig afschrijven dit jaar, door de willekeurige afschrijvings regeling?

Zoja, vervalt de investerings aftrek dan? Of staat die daar los van?

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, stijnos zei:

Mag ik het aankoop bedrag dan als ik voldoe aan de voorwaarden voor de startersaftrek volledig afschrijven dit jaar, door de willekeurige afschrijvings regeling? Zoja, vervalt de investerings aftrek dan? Of staat die daar los van?

Dat staat daar helemaal los van.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, stijnos zei:

Maar dan zou je dus meer dan 100% af kunnen schrijven?

Je kunt niet meer afschrijven dan 100% ... en je krijgt ook geen geld terug (afgezien van een beetje btw misschien) ... maar de fiscale voordelen zijn, bij elkaar opgeteld,  soms groter dan de gemaakte kosten.

 

 Voor veel ZZP’ers in de starterperiode een gemiste kans ... maar dat komt vooral doordat zij, al dan niet vanuit een oude werknemer-relatie, met nul euro kapitaal van start gaan.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Cosara zei:

Je kunt niet meer afschrijven dan 100% ... en je krijgt ook geen geld terug (afgezien van een beetje btw misschien) ... maar de fiscale voordelen zijn, bij elkaar opgeteld,  soms groter dan de gemaakte kosten.

 

 Voor veel ZZP’ers in de starterperiode een gemiste kans ... maar dat komt vooral doordat zij, al dan niet vanuit een oude werknemer-relatie, met nul euro kapitaal van start gaan.

 

Ik bedoelde als starter mag je volgens mij te hebben gelezen zelf kiezen hoe je je investeringen afschrijft. Dat mag dus volledig in het eerste jaar ipv over 5 jaar te verdelen.

Maar er is ook nog de investerings aftrek van ik meen 28%.

Wat ik bedoelde, gezien je zegt dat die 2 regelingen los van elkaar staan,  ik kan toch niet de volledige aanschafprijs van de fiets van mijn winst aftrekken en dan ook nog eens die 28% van de aanschafprijs?

Kan ik dan bijvoorbeeld beter die 28% pakken en hetzelfde jaar van aankoop 72% willekeurig afschrijven en het 2e jaar het restant van 28%, of ben ik nu helemaal de weg kwijt 🙂

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, stijnos zei:

Wat ik bedoelde, gezien je zegt dat die 2 regelingen los van elkaar staan,  ik kan toch niet de volledige aanschafprijs van de fiets van mijn winst aftrekken en dan ook nog eens die 28% van de aanschafprijs?

Je krijgt die 28% ook niet contant in handen, het verminderd slechts je winst.

 

24 minuten geleden, stijnos zei:

Ik bedoelde als starter mag je volgens mij te hebben gelezen zelf kiezen hoe je je investeringen afschrijft. Dat mag dus volledig in het eerste jaar ipv over 5 jaar te verdelen.

Mogen is geen moeten.

 

Je zou als startende ondernemer ook kunnen overwegen om die investering wel over 5 jaar te verspreiden ... dan heb je elk jaar een verlaging van de winst.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik begrijp dat in 2019 je nog niet zowel een auto als e-bike van de zaak naast elkaar mag hebben. Dit mag in 2020 wel. Geen probleem als je de auto in prive hebt en zakelijke km's declareert.

 

Wat betekent dit voor vb. volgend jaar? Als je de fiets in 2019 hebt aangeschaft en een nieuwe auto zakelijk wil aanschaffen in 2020. Mag je dan wel zowel een auto als e-bike op de zaak? Of nog steeds niet, want de e-bike is aangeschaft in 2019 o.b.v. oude regeling.

aangepast door Piet89
Link naar reactie
  • 0
Op 13-9-2019 om 09:16, stijnos zei:

 * Is het verstandig de fiets nog net voor eind van het jaar aan te schaffen of beter om nog even te wachten tot 1-1-2020?

 

De btw-aftrek veranderd ook. In 2019 kan je over volledige investering btw aftrekken. in 2020 over investering tot max 749 incl btw (=130 EUR). 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.