• 0

V.o.f. in Nl, opslagruimte/goederendepot in duitsland

Beste lezers,

 

Ik heb een vraag:

 

Als men als NL geregisreerde ondernemer met een vaste inrichting in NL, een opslagruimte/ goederendepot huur in Duitsland en de goederen in Nederland afzet (verkoop vind ook daadwerkelijk in nl plaats) is men dan verplicht om zich in Duitsland te registreren of aangifte te doen als ondernemer of kan de ruimte gewoon gebruikt worden als opslagruimte/ goederendepot (geen vaste inrichting) en worden de aangiftes en registraties in Nederland als gewoonlijk in Nederland afgedaan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is het volgende voor u van toepassing:

 

Waarop moet worden gelet wanneer bij de inkoop van goederen Duitse omzetbelasting aan u in rekening werd gebracht en u de goederen na de koop naar het bedrijf in Nederland overbrengt?

 

“Van een belastingvrije intracommunautaire levering is echter geen sprake wanneer de goederen pas op een later moment naar Nederland worden overgebracht. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer de goederen eerst aan een binnenlands magazijn worden geleverd of wanneer een geplande wederverkoop van de goederen in Duitsland niet heeft plaatsgevonden. In dit geval verricht uw leverancier een belastingplichtige binnenlandse levering. De berekende Duitse omzetbelasting kunt u als voorbelasting aftrekken. Daarnaast moet u het overbrengen van de goederen verklaren.

 

Bij de Belastingdienst moet u de registratie als ondernemer en de toewijzing van een belastingnummer en een Duits identificatienummer aanvragen.”

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Bert. zei:
Op 13-9-2019 om 16:22, Joho88 zei:

(verkoop vind ook daadwerkelijk in nl plaats) 

En de inkoop?

3. Wat verstaat men onder het begrip "overbrengen" van ingevoerde goederen naar het bedrijf in Nederland?

 

"U heeft als Nederlandse ondernemer goederen naar Duitsland ingevoerd en Duitse omzetbelasting bij invoer betaald. Na de invoer werden de goederen naar het bedrijf in Nederland overgebracht. Volgens § 3 lid 8 UStG (Duitse Wet op de omzetbelasting) geldt de levering die op de invoer volgt als zijnde in Duitsland uitgevoerd. Het overbrengen van de goederen naar Nederland geldt als een fictieve intracommunautaire levering, die in Duitsland onder de voorwaarden van § 6 a Duitse Wet op de omzetbelasting (UStG) vrij van belasting is. De fictieve intracommunautaire levering moet op een aangiftebiljet worden vermeld. De wet wil daarmee een registratie van bepaalde goederenbewegingen over een EU-grens verzekeren, die niet op een leveringsprocedure tegen betaling berusten.

Het betreft het ondernemingsinterne overbrengen van goederen vanuit Duitsland naar een andere EU-staat, voorzover het overbrengen niet alleen tijdelijk is. Bij het ondernemingsinterne overbrengen komen objecten zonder transactie waarvoor moet worden betaald in een andere EU-staat. De goederen blijven in het bezit van de ondernemer. Als berekeningsgrondslag voor deze fictieve omzetten moet de netto inkoopsprijs worden vastgesteld. In de andere EU-staat moet een overeenkomstige belastingheffing op verkrijging worden toegepast. Er wordt gewezen op paragraaf 1a.2. van de richtlijnen voor de omzetbelasting (UStAE). Paragraaf 14a.1. UStAE vraagt in die gevallen als concreet bewijs om een zogenaamde pro-forma factuur waarin de volgende gegevens moeten staan:

de hoeveelheid en de in de handel gebruikelijke aanduiding van de objecten, de berekeningsgrondslag, het Duitse en buitenlandse identificatienummer van de onderneming.

Bij de Belastingdienst moet u de registratie als ondernemer (zie punt 1) en de toewijzing van een belastingnummer en een Duits identificatienummer (zie punt 5) aanvragen.

Bovendien moet u voor de controle van het intracommunautaire handelsverkeer bij het Bundeszentralamt für Steuern in Schwedt maandelijks de "samenvattende aangifte" indienen."

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.